Предмет: історія України
Клас: 5
Урок №
Тема: Українська держава на історичних картах у різні часи свого існування
Мета уроку: створити умови для розвитку історичної компетентності учнів; розвитку інтересу до вивчення історії України, логічного мислення, історичної грамотної мови, самоконтролю; виховання ключових історичних компетентності.
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: розкрити особливості розвитку української держави; визначити особливі розташування української держави на історичних картах.
Обладнання уроку: підручник. Тип уроку: розвиток історичних компетентностей
Перебіг уроку
1. Організаційний етап. Мотивація навчальної діяльності учнів.
2. Актуалізація опорних знань:
Бесіда з класом: Охарактеризуйте умовні позначки на історичних картах.
3. Вивчення нового матеріалу:
3. 1. Місця розташування українського етносу.
Значення слова етнос – це групи людей, які проживають упродовж тривалого часу на певній території, характеризуються спільністю мови, культур. Його представляють нації, народності, племена. Території, на яких проживають представники певного етносу, називаються етнічними землями.
Межі етнічних територій українського народу не збігаються з державним кордоном України, вони дещо більші. У результаті різних історичних подій частина етнічних територій земель українців увійшла до складу Польщі (Холмщина, Перемишльщина, Підляшшя, Лемківщини), Росії (Кубань), Румунії (Південна Буковина, Мармарощина), Східної Словаччини (Добруджа).
3.2 Українські історичні землі.
Історичні землі – це різні за величиною частини української етнічної території, які виконували в минулому різні суспільні функції і збереглися в історичній пам’яті народу.
Слобожанщина заселялася українськими козаками з XVII ст. Українці селилися слободами, від чого походить назва землі. Значний вплив на побут населення мали росіяни, що жили поруч. Найбільші поселення – Суми, Охтирка, Харків, Ізюм – були центрами полків, які мали самоврядування у Російській державі. ПІВДЕННА УКРАЇНА. Степова Україна і Крим є особливим регіоном. Там вперше (починаючи з VII ст. до н. е.) на території нашої країни виникли держави і політичні об’єднання, сформовані прийшлими народами, – кочовими (Скіфія, Мала Скіфія, об’єднання сарматів, готів, гуннів) і греками. Греки створили на чорноморському узбережжі міські торгово-ремісничі осередки та міста-держави.
Українська колонізація Степової України завдячує насамперед Запорожжю. Запорожжя – територія перебування Запорозьких Січей та поширення “вольностей” козацького війська. Козацтво в українських степах з’явилося наприкінці XV ст., а перша Запорізька Січ, як його політичне ядро, виникла в середині XVI ст. на острові Мала Хортиця за дніпровими порогами.
Історичними землями Південної України є також Таврія. У широкому розумінні Таврія означає територію колишньої Таврійської губернії (з центром у Сімферополі), до якої входили Кримський півострів та землі від чорноморсько-азовського узбережжя до Дніпра. Назва Крим з’явилася вже після XIII ст., коли там осіли татарські племена, які заснували місто Крим – столицю їх першої державності (сучасний Старий Крим).
Свою історію Крим веде від часу появи людини неандертальського типу. Вже з глибокої давнини він був перехрестям історії різних племен, народів, культур. Одночасно з кримськими татарами там селилися євреї і вірмени, пізніше – українці й росіяни.
СЕРЕДНЯ НАДДНІПРЯНЩИНА. Цю територію називають “серцем” України, бо тут знаходиться її багатовіковий політичний і культурний центр – столиця м. Київ. На цих землях колись жили племена полян, деревлян і сіверян. Полянська земля стала ядром формування Київської Русі. Багато поселень тут відомі з літописних часів – княжі столиці Чернігів і Переяслав, міста Вишгород, Любеч, Чорнобиль, Коростень, Овруч. Низка міст і містечок були козацькими полковими містами, а Чигирин, Батурин і Глухів – гетьманськими столицями. ЗАХІДНА УКРАЇНА. У княжі часи тут існувала Галицько-Волинська держава. Найдавнішими містами краю є Белз, Луцьк, Холм і Львів.
4. Рефлексія:
1.Чим відрізняються історичні землі від одиниць адміністративно-територіального поділу?
2. Назвіть відмінності в історичному розвитку земель Центральної і Західної України та земель Південної і Східної України.
5. Підсумок уроку.
6. Домашнє завдання: опрацювати § .