Українська міфологія
Найзаповітніші думки, фантазії і мрії,
Те сокровенне, що в житті було,
Всі сподівання, вимисли, надії
У міфи втілені, щоб там усе жило
Й дійшло до нас, і дечого навчило,
Та повертало у минулий час.
Щоб думку сплячу іноді будило
І мріяти щоб заставляло нас.
Усе таємне в міфах і незвичне,
Безмежно дивне, ніби й неземне.
І світле, й темне, дуже фантастичне
Але цікаве, просто чарівне…
Міф — сказання про давні вірування народу щодо походження землі, явищ природи, богів, героїв, Всесвіту.
Міфологія — сукупність міфів того чи іншого народу.
Українські міфи характерні тим, що вони надзвичайно природні, пов’язані з хліборобським або пастушим побутом наших предків.
У деяких народів існує чіткий розподіл духів на злих та добрих, проте в українській міфології такого не було. Наші предки вважали, що добро і зло, яке несуть духи, визначається не так природою самих духів, як їх роллю в тій чи іншій ситуації. Навіть після прийняття християнства, українець завжди ладен діяти за принципом: "Бога люби, але і чорта не гніви".
У міфах людина прагнула пояснити для себе походження Всесвіту, створення людини, тварин. Усі народи світу мають міфи про походження
Сонця, Місяця, Землі, неба, гір, річок, морів, озер.
Крізь тисячоліття дійшли до нас образи Оріани, Рода, Дажбога, Лади, Сварога, Перуна, Світовида, Ярила, Велеса, Спаса, Берегині й десятків інших богів. Вони були уособленням сил природи (сонця, грому, блискавки, вітру
тощо) і охоронцями життя людей. На відміну від грецької, в українській міфології родинного зв’язку між богами не було. Ми чітко не знаємо, ким вони доводяться один одному. Боги вважалися всесильними та постійно були присутні в повсякденному житті людини.
Українська культура своєрідна і багата на різноманітні демонологічні персонажі. Уява пересічного українця завжди була багатою на різні вигадки, щось таємниче і цікаве. Так з’явилися у народному фольклорі чорти, водяники, русалки, домовики, перевертні та інші сили потойбіччя.
Демонологія — це сукупність міфічних народних уявлень і переконань, яка спирається на віру в існування злих духів (демонів). Демон — це узагальнене уявлення про певну невизначену і неоформлену божественну силу зла чи, рідше, добра. Ранні християнські уявлення про демонів пов'язані з образом злої, демонічної сили.
Загальновідомо, що ці істоти представляють собою дівчину з риб'ячим хвостом, але це досить спрощена характеристика. За народною уявою існує декілька типів русалок: польові, лісові та водяні. Водяні русалки, то дуже гарні дівчата з прекрасною косою. При місячному світлі вони виходять на берег і починають розчісувати своє довге волосся. Лісові ж русалки, або мавки, то гарні дівчата з довгим та в'юнким волоссям, до того ж вони мають гарний голос і своїм співом можуть заманити хлопця або дівчину до води або в жито і там залоскотати. Русалками стають утопленики, самогубці, а також діти, що померли нехрищеними (особливо це стосується дітей, які померли на Трійцю).
Зустріч з русалкою небезпечна. Особливої активності вони набувають в так званий "мавський Великдень", що припадає на Зелений четвер. Лише цього дня їх душі відпускають на волю і вони можуть приймати людську подобу і споживати людську їжу. Це стосується і дня Івана Купала.
Щоб уберегти себе від чарівного впливу русалок треба на Зелені свята не працювати, необхідно також спекти хліб і поставити його на підвіконні, щоб русалки наситились, а зустрівши нечестивицю треба перехреститись і силою молитви прогнати цю мару від своєї душі.
Водяник
Водяник— різновид нечистої сили. Як і всі духи, що є на землі, водяник, згідно з українськими легендами про створення світу, походить від чорта.
Водяник мав вигляд старезного діда, покритого водоростями, з довгою бородою і хвостом. Міг перевтілюватися у різні істоти — дитину, козла, собаку, рибу тощо. Цей володар річок, ставків та водоймищ головував над русалками та опікувався рибами. Жив здебільшого у вирах річок, коло млинів. Розгнівавшись, міг руйнувати греблі, млини, розливати ріки, топити людей.
Лісовик
Лісовик— міфологічний образ, який уособлював небезпеку, що підстерігає людину в лісі. Найчастіше змальовується, як старезний кошлатий дід. На відміну від людей лісовик не має тіні. Про його нечисту природу свідчить і прагнення заполучити душі мисливців, які відрікаються від Бога, щоб дістати у винагороду різну дичину. Лісовик збивав людей з дороги, заподіював чимало іншої шкоди. Водночас існували версії, згідно з якими лісовик був "пастухом від звіра", тобто охороняв звірів від хижаків, мисливців, інших небезпек.
Дух оселі, що оберігає помешкання. Він невидимий і живе за піччю, або ж відразу біля порогу. Побачити домовика можуть зовсім маленькі діти. Іноді він показується на великі свята - Різдво, Великдень, Трійцю. Цікаво, що зовнішній вигляд домовика в народній уяві залежить від матеріального стану сім'ї в домі якої живе домовик. В бідніших домах він голий, в багатших покритий шерстю.
Домовик не любить сварок, він слідкує за тим, щоб у родині був лад та спокій, щоб сім'я дотримувалась традицій та звичаїв.
Якщо кожен член родини поважає домовика, то він може допомагати в господарстві, особливо чоловікам. Якщо ж його чимось розгнівити, або ж не запросити на своє нове помешкання, то тоді добра не чекай - і робота буде не ладитись, і стосунки між членами родини значно погіршаться.
Є у домовиків і своє свято - 10 лютого на день Єфрема Сирина. Кожна господиня цього дня повинна приготувати улюблену страву домовика - кашу, і залишивши її на ніч запросити домовика на вечерю.
Домовика, незважаючи на всі його гарні риси, християнська релігія вважає нечистою силою. Хоча в дохристиянські часи він виконував роль доброго духа - заступника та охоронця оселі.