Тема: «Українська мова – наша зброя»
Мета:
Обладнання: телевізор, прикрашена дошка до свята, святковий надпис та тематичний декор, презентація
Хід уроку:
Вчитель. Добрий день. Сьогодні незвичний день, на календарі 9 листопада, яке сьогодні свято, спробуйте дізнатись з QR коду.
(діти сканують QR код і читають інформацію про день української писемності та мови )
Вчитель: Отже сьогодні ми святкуємо День української писемності та мови. На сьогоднішньому уроці нас чекає багато цікавих завдань, я вірю, що ви з ними впораєтеся, адже наші учні розумні, кмітливі, винахідливі, а головне – вони розмовляють українською мовою і знають вірші про рідну мову?
Діти:
Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода, —
То України мова барвінкова, — Дагір
Така багата й вічно молода.
Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить в серце й душу з ранніх літ,
Ця мова, наче пташка світанкова, Влада
Що гордо лине в свій стрімкий політ.
В нас українська мова промениста,
Доступна й лагідна, весела і дзвінка. Уляна
Багата, як земля, джерельно чиста
І тепла, наче мамина рука.
Я вчуся нею гарно розмовляти,
Читаю вірші і пишу слова, Даня
Бо рідну мову треба добре знати.
Вона чудова, ніжна і жива.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас, -
Бо ж єдина – так, як мати, Єлисей
Мова в кожного із нас!
Учитель: Щоб нам легко працювалося на уроці, все вдавалося, були під силу найскладніші завдання, я пропоную згадати чарівні слова, яких дуже багато у нашій мові і створити хмарку ввічливих слів. (робота в групах) .
Вчитель: Молодці, у вас все вийшло. Дуже гарні хмарки, їх ми залишимо у класі, щоб ви могли, коли потрібно, пригадати їх і використовувати у своєму мовленні.
Вчитель: свято день української писемності і мови було встановлено в нашій країні з 9 листопада 1997 року. Цього ж дня православна церква вшановує пам’ять святого преподобного Нестора-Літописця. Найвизначнішою його працею є «Повість временних літ» — літописне зведення, складене у Києві на початку XII століття. Це найвидатніша пам’ятка слов’янської культури. А чи знаєте ви як виглядав перший алфавіт? Увага на екран.(діти порівнюють алфавіт Кирила і Мефодія з сучасним алфавітом, у цей час випадково розсипаються букви, які стояли на столі )
Вчитель: Ой, з нами напевно на уроці присутні уже знайомі нам марсіани, вони роблять нам збитки. А щоб зібрати алфавіт нам потрібно виконати завдання. Перед вами на партах слова, їх треба поставити в алфавітному порядку, і тоді всі букви повернуться на свої місця.
Діти виконують завдання.
Вчитель: У ранньому середньовіччі єгиптяни навчилися виробляти аркуші для письма з болотяної тростини папірусу, що сягала заввишки 5 метрів. Це була надзвичайно складна робота. Отриманий аркуш також називали папірусом. Він мав ніжний світло-бежевий колір і красиву сітчасту поверхню. Написану на папірусі книгу не складали, а згортали у сувій. Сьогодні, я пропоную вам попрацювати з папірусом, ось перед вами сувій у якому записані вислови про мову, але та як папірусу дуже багато років, то і деякі букви стерлися, ваше завдання прочитати ці вислови відновивши слова.
Робота в групах
Стук у двері, заходить Суржик (іграшка-рукавичка у руках вчителя)
Суржик: Драстє. Я к вам в гості.
Вчитель: Добрий день. Ви хто?
Суржик: Я вовк з казки. Случайно нашол ролік в інтернете, де человек на може прочитать пару слов. Чему ви іх учіте?
Вчитель: Не розумію, вовчику, якою мовою ти розмовляєш?
Суржик: Не нужна мне ваша мова, у меня єсть свой язык.
Вчитель: Ми у школі всі розмовляємо українською мовою, вона є нашою рідною, державною, яка охороняється законом. А від твоєї бесіди просто «вуха в’януть»
Суржик: Да ладно, ви і так мене понимаєте. Для чого напрегатся? Ну шо смотрим ролик?
Вчитель: Ну давай, спробуємо.(дивляться ролик). Обговорення.
Мову треба муштрувати,
Мову мами, мову тата.
Мову міст, містечок, сіл, Савелій
Мову мужності і сил.
Суржик: всьо, поняв, я помилявся. Треба починати вчити українську мову. Ви мені допоможете?
Вчитель: Ну звичайно, ми тут усіх дітей навчаємо української мови. І у наших учнів все виходить, приєднуйся до нас.
Підсумок уроку.
Вчитель: На цьому наш урок підходить до закінчення. Скажіть, що вам найбільше запам’яталося? Що було найважче? Які завдання ви хотіли б виконати ще раз? Про що ви розповісте вдома? Як отримані знання ви використаєте у дорослому житті?
Ми дякуємо вам за роботу на уроці. Ви були молодці, з усіма завданнями справилися. Я пишаюся вами, ажде бачу, що навіть у такі важкі воєнні часи, ви не опускаєте рук не здаєтеся, а продовжуєте вчитися і вивчати рідну мову. І це зараз дуже важливо 9 листопада – це день української писемності та мови, але цінувати та пишатися власною мовою потрібно щодня. Закінчити урок хотілося б такими словами.
Не цурайтесь мови
Не цурайтесь мови, люди,
Рідного джерельця.
Хай вона струмочком буде,
Хай дійде до серця.
Хай вона в піснях лунає
Кожен день і в свято.
Соловейком хай співає
В українській хаті.
Бо ж вона така багата,
Українська мова.
Неповторна і крилата,
І така чудова!
І цвіте у ній кохання,
Рушники з квітками.
Мрії наші і бажання,
Верби над ставками.
Не цурайтесь, люди, мови,
Не цурайтесь роду.
Як зачахне рідне слово,
Не буде народу. (Вірш з просторів інтернету)
зір
ліс
марка рамка
зірка
сир
мир
пара
перо
мама
пенал
заєць
собака
зима
звір
шишка зошит
рука
сади
фабрика
записка
бамбук
молодий батон
лимон