Українська мова
1 клас
Тема.
Звуки [р], [р’]. Буква Рр («ер»)
Мета. Ознайомити учнів з літерою «ер» для позначення пари приголосних [р], [р’]. розвивати фонематичний слух, уміння проводити звуковий аналіз слів; зв’язне мовлення. Збагачувати активний словниковий запас. Навчати читати склади та слова з літерою «ер». Виховувати любов до рідного слова.
Обладнання. Сюжетні та предметні малюнки, фішки, картки з малюнками для групової роботи.
Хід уроку
І. Організація класу.
Вчитель. Привітайтеся, усміхніться. Розпочнемо урок навчання грамоти. Сьогодні урок особливий. Ми помандруємо різноманітними водоймами. Розпочнемо зі струмочка, далі подорожуватимемо вздовж річки, посидимо біля озера, далі річка доведе нас до моря. Отож, вирушаймо.
ІІ. Робота над темою і метою уроку.
1. Постановка проблемного питання.
Вчитель. Прислухайтесь, струмочок щось лагідно наспівує. Це він дзюркоче для діток нашого класу загадку. Відгадайте її: «Я вечір закінчую, а ранок починаю. Без мене рак не мав би початку, а календар – кінця. Немає мене у воді, бо сиджу в струмочку. Хто я?» (Звук [р].)
2. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель. Уся наша подорож пов’язана зі звуком [р]. ми проведемо дослідження цього звука, дізнаємось, якою літерою його позначають на письмі, навчимося читати склади та слова зі звуком [р].
3. Звуковий аналіз слів. Групова робота.
Учитель формує групи по чотири учні. Кожна група одержує картку з малюнком. Завдання: скласти звукову модель і надрукувати слово. Кожен учень виконує певну роботу: перший учень складає звукову модель, другий – поділяє слово на склади, третій – ставить наголос, четвертий – підписує літери під звуками, що вивчені.
Слова для аналізу: струмок, рибка, озеро.
Обговорюють правильність виконання завдання.
4. Ознайомлення з артикуляцією звука.
Сидів язичок у своїй хатці. Раптом почув він у небі пісеньку мотора літака. «Ото спробувати б і собі цю пісеньку!» - подумав Язичок.
Усміхнувся, показав усі зубки, широко відчинив двері своєї хатки, увімкнув звук, підкинув швидко хвостик до верхніх дверцят і пустив холодний вітерець.
Вчитель. Порадіймо і ми за Язичка. Заспіваймо цю пісеньку: р-р-р!
4. Артикуляція звуків [р], [р’], розрізнення твердого та м’якого приголосних.
5. Повторення слів за учителем:
Рад – ряд бура – буря рив – рів
Грим – грім Крим – крім рак – буряк
6. Ознайомлення з літерами Р, р.
Учитель звертає увагу учнів на стилізований малюнок літери Р.
Вчитель. Літера Р, мабуть, виросла на луках серед трав і квітів. У неї струнке стебельце. Вона стала б, напевне, красивою квіткою, та, засоромившись, так і не розкрила бутон. Буква ця скромна, не любить, коли її зайвий раз згадують.
7. Друкування літери Р, р у зошитах.
8. Динамічна пауза
Ра-ра-ра – висока гора.
Ро-ро-ро – синє озеро.
Рі-рі-рі – сонце угорі.
Ри-ри-ри – книжечку бери.
9. Добір слів зі звуками [р], [р’].
Ходить буква рядами, дружити хоче із нами.
Кого за руку візьме, хай той слово назве.
10. Читання слів, складів зі звуками [р], [р’].
Вчитель. Подорожуючи річкою, ми виконали чимало завдань. Та гляньте хто це на дні?
Має клешні й довгі вуса,
Я й сама його боюся,
Бо щипає, мов гусак,
Ну, а звуть щипаку… (рак).
Вчитель. Рак учить читати склади та слова з його улюбленою літерою «ер».
Вчимося читати склади з таблиці.
Учитель звертає увагу учнів на таблицю:
11. Робота в парах.
На нашому шляху мальовниче озеро. А на березі сперечаються гомінливі горобці. Вони знайшли картки зі звуковими моделями й просять вас допомогти визначити, які слова мають такий звуковий склад.
Учні пояснюють, які звукові моделі підходять до поданих слів.
12. Промовляння скоромовки.
Сорока сорок років сорок сорочок вишивала.
Сорока сорок сорочок на сорок сороченят одягала.
13. Підсумок уроку.