Мовлення - важливий засіб спілкування, обміну думками і почуттями між людьми, передачі і засвоєння інформації. З перших днів шкільного життя у дитини виникає потреба у спілкуванні, вмінні говорити правильно, красиво, логічно.Сподіваюся, вчителі творчо підійдуть до застосування у своїй роботі запропонованого матеріалу, який допоможе зацікавити дітей та організувати роботу на уроці розвитку зв'язного мовлення, зокрема, навчити дітей складати казку.
Українська мова. 2 клас.
Тема: Складання основної частини казки за початком і кінцем казки та серією малюнків (І.Палагута «Про сіре мишенятко та рудого хом’ячка»)
Мета: навчити учнів складати казку за початком і кінцівкою та серією малюнків; , грамотно і правильно висловлювати свої думки, добирати вдалі для розповіді слова; розвивати зв'язне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати пізнавальний інтерес, повагу до слова.
Обладнання:презентація до уроку.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Каліграфічна хвилинка
Б б Бб Ба бі бе бр тб зб
Бажання трудитися – то найдорожча знахідка.
Завдання : визначити частини мови; записати транскрипцію слова бажання.
Словниковий диктант
Вересень, ознака, заєць.
Робота над загадками
— Відгадайте загадки. Доберіть до слів-відгадок спільнокореневі слова.
Кулька-малявка
Шастає під лавку,
Крихти підбирає,
Од кота втікає.
(Миша)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми перетворимося на справжніх казкарів, адже складатимемо казку.
IV. ФОРМУВАННЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Хвилинка каліграфії.
Б б Бб Ба бі бе бр тб зб
Бажання трудитися – то найдорожча знахідка.
Завдання : визначити частини мови; записати транскрипцію слова бажання.
Робота за підручником (с. 123)
Вправа 1
— Прочитайте казку. Чого у ній бракує?
— Розгляньте малюнки. За змістом малюнків складіть розповідь мишеняти.
Фізкультхвилинка.
«Зайченята»
Сірі зайчики маленькі
(Вушка є у них довгенькі)
В лісі грались, веселились, —
Працювати вже стомились.
А щоб добре працювати,
Треба трішки пострибати.
Відпочили, розім'ялись
Й до роботи знову взялись.
Один комплекс вправ виконується протягом 2—3-х тижнів.
Цікаво знати…
Вид, який, за рідкісним виключенням, на всьому просторі свого ареалу знижує чисельність. На початку ХХ ст. - масовий вид, якому були притаманні спалахи чисельності. В пд. Поліссі і Правобережному Лісостепу спостерігалось 5-10 нір на 1 га. Наприкінці ХХ ст. - рідкісний звір, що зустрічаються спорадично за винятком окремих місць (АР Крим і деякі пн. р-ни лівобережного Лісостепу). Зараз в материковій частині Україні живе не більше кількох тисяч особин, тоді як в середині ХХ ст. заготовлювали біля півмільйона шкурок на рік. Причини зміни чисельності: безпосереднє винищення.
Слухання складених учнями казок
Гра «Обери словечко»
— Доповніть речення словами з дужок.
В озері було (відбиття, показ, відображення) сонця.
Мишеня схвильовано (повідомило, розповіло, оголосило) мамі.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
— Відгадайте загадку та знайдіть споріднені слова.
• На сосні чи на ялинці Лісові збира гостинці. А в хатинці лісника Полісяночка прудка Знайде печиво й горішки. Жвава, як вогонь, швидка. Донька лісу, хто така? (Білочка)
Споріднені слова: лісові, лісника, полісяночка, лісу.
— Складіть і запишіть речення з одним із цих слів.
VI. Підсумок уроку.
— Чого навчалися на уроці?
— Яка казка, складена вашими товаришами, сподобалася найбільше?
— Чим саме?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— Придумайте та запишіть продовження казки.