Я досліджую світ 2 клас
Тема: У яких країнах живуть твої улюблені казки?
За підручником І. Грущинської, З.Хитрої (частина 2)
Мета: Закріпити знання дітей про знайомі казки, пізнаючи їх за допомогою загадок. Вчити висловлювати своє ставлення до героїв, оцінювати їхні вчинки, робити висновки щодо поведінки в небезпечній ситуації. Продовжувати збагачувати досвід дітей знаннями про взаємини людей на прикладі. Продовжувати збагачувати словник дітей. Розвивати уяву, пам’ять, мислення. Виховувати вміння поводити себе в різних життєвих ситуаціях.
розширювати знання учнів про казки народів світу; вдосконалювати вміння висловлювати оцінні судження, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв; виховувати інтерес до народної мудрості.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ . Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми продовжимо мандрівку у королівство казок, зокрема казок народів Європи.
— Погляньте на мапу Європи. Які країни ви знаєте?
У кожного народу існують свої звичаї, традиції, культура, і звісно, свої казки.
IІІ.Робота з виставкою книжок
— Які книжки на виставці вам знайомі?
— Які казки ви читали?
— Хто автори цих казок?
— Які народи вони представляють?
У мене в руках чарівне колечко.По колу передаємо його і промовляємо чарівні слова. В кого воно зупиниться, той і буде відповідати.
-Ти котись, котись колечко,
З нашого ганочку
За бажанням дітей учитель викликає трьох-чотирьох учнів переказати прочитану казку.
— Чия розповідь вам найбільше сподобалася?
V. Актуалзація опорних знань
Вікторина „Чизнаєте ви казки?”
— Яка героїня, ідучи лісом до бабусі, зустріла вовка? (Шарль Перо „Червона Шапочка”)
— Хто соромився своєї гидкої зовнішності? (Г. Х.Андерсен „Гидке каченя”)
— Кому чоботи допомогли стати королем? (Шарль Перо „Кіт у чоботях”)
— У якій казці співали разом кіт, осел, пес і півень? (Брати Грімм „Бременські музиканти”)
Сюжети казок в усьому світі часто мають спільні мотиви та схожих героїв. Проте, є персонажі, котрі зустрічаються ільки в українських казках
Це Дівка-семилітка – дитина, яка, маючи всього лише 7 років, рятує батька від розорення, одну за одною розгадуючи за нього над звичайно складні загадки пана.
Пан Коцький – старий кіт, якого господар вивів у ліс помирати, але замість того хитрий кіт непогано влаштувався, обдуривши всіх лісових звірів, та ще й узявши лисичку за дружину.
Є в нас і ексклюзивні персонажі-страхіття: Залізноноса Баба, матір чорта, страшна відьма із залізним носом – настільки великим, що аж до підлоги дістає, а також Кобиляча Голова – вона має здатність літати і може нагородити за працьовитість величезним скарбом або ж – з’їсти за лінощі.
Також автентичні українські герої – Івасик-Телесик, хлопчик, що втік від змія на крилах лебедя, та Котигорошко, який розібрався зі змієм по-своєму – одним ударом величезної булави.
А ще цікавий персонаж – Видимо-Невидимо: невидимий чарівний помічник, який допомагає бідному чоловіку провчити жорстокого пана.
Казки-мандрівники
Деякі українські казки переїхали до інших країн.
Так, наприклад, Котигорошко “перебрався” до сусідньої Білорусі, а казка “Про Вужа-Царевича та вірну жону” відома в Литві як “Егле – королева вужів”.
Українська казка “Про Івана Багатого” – це те саме, що й французька казка “Кіт у чоботях”.
Але є приклади набагато ширшого “покриття”: так, українська “Кривенька качечка” відома в Японії під назвою “Журавка”, “Про багатого і бідного брата” – у В’єтнамі як “Карамблола”, а казка “Чому море солоне” з такою самою назвою і сюжетом існує на Філіппінах.
Що окремо вирізняє українські казки, так це відсутність стовідсотково негативних персонажів. Дослідники пояснюють цей факт прадавнім походженням більшості сюжетів казок, які виникли ще задовгодо приходу християнства з його однозначни поділом на чорне й біле.
Так, наприклад, найпопулярніший злотворецьЗмій у казках виявляє лицарське благородство: влаштовує частування герою, що прийшов його побороти, завжди питає “будемо битися чи миритися?”, передає супротивнику право першого удару тощо.
У давніх українських казках зло могло бути з одного боку грізним, а з другого – помічним. Наприклад, русалки – вони можуть залоскотати, якщо не відповісти на їхні загадки: тобто карають за відсутність розуму.
Водяник може затягнути на дно того, хто купається під колесом млина, чого робити не можна.
Польовик насилає вічний сон на тих, хто працює в полі ополудні, коли сонце найбіль шепече. Тобто казковумовно злі герої слугують для регламентації поведінки.
Тож , діти, казка –давній і мудрий порадник.Це вона відкриває двері у чарівну , неповторну країну ,де добро бориться зі злом , де правда перемагає неправду, де існує чесність і справедливість. – Ось і все. Казки усі колись кінчаються ,герої казок вже прощаються .Наша мандрівка добігла кінця. Ви просто молодці. Я переконалася, що казки – це ваші добрі друзі і порадники. Тож нехай вони залишаться з вами на довгі роки. Вірте в казку, і вона завжди житиме поруч з вами.
Казка – це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні. Вивчайте казки і переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують нас і вчать, як треба жити по правді.
Казок на світі є багато.
І веселих , і сумних.
То ж чи можемо
Прожити ми без них?
Не можем без казки у світі ми жити,
Бо казка нас вчить, як потрібно дружити,
Як зло подолати, як хитрих провчити.
Як чуйних і добрих, й сміливих любити.
Як добре, що казка усіх нас зібрала,
Дорослих і діток разом поєднала.
Гукайте іще нас з собою в мандрівку –
Ми знову прийдемо до вас на підтримку.
Сьогодні, я, думаю. Всім було цікаво і весело. Ми пригадали наші знайомі казки, героїв. Але час повертатися з мандрівки.
Всі разом казки згадали.
Гостям нашим показали.
Всі разом: От і казочці кінець.
А хто слухав – молодець!