Удосконалювати вміння вживати в мові іменники - синоніми, іменники - антоніми, як засіб увиразнення мовлення. Показати їх роль в народних прислів'ях, приказках.
Відкритий урок з української мови
«Іменники - синоніми, іменники - антоніми.»
Тема: Іменники - синоніми, іменники - антоніми.
Обладнання: Мовне дерево "Іменник" (схема-малюнок), схема-опора "Іменник", таблиці синонімів, антонімів, малюнки.
Хід уроку:
І. Організація класу до роботи
Дітки поверніться до гостей, що будуть присутніми на нашому уроці, подаруйте їм свої посмішки і сідайте, будь-ласка, за парти.
Ось дзвінок нам дав сигнал - Працьовитий час настав. Тож і ми часу не гаймо, Урок мови починаймо.
А щоб мова рідна нам допомогла своїми правилами, вказівками, підказувала нам вірний шлях виконання вправ і завдань, ми до неї звернемось із невеличким проханням.
Мово українська, мово наша мила! Дай поміч школярам, Щоб ми всі шанували рідну мову, І пісню любу, милу, пречудову... Щоб солов'їну ми її повік любили, І рідним словом вільно говорили.
А чи чули ви, що щось зашелестіло в класі?
Так, це осінні, пожовклі кленові листочки шепочуться між собою і я бачу, що це дерево з'явилося у нас в класі не спроста, це мабуть мова нам цікаві завдання принесла. А чи бачите ви, що листочки ледь тримаються, вітерець їх чуть торкне і почнуть вони кружляти в осінній заметілі. А ось і перший листочок, що ж він нам за завдання приніс? (загадка).
II. Актуалізація опорних знань
Загадка - Хто ти? Що? Твоє ім'я?
Перший листочок. Іменна моя сім'я.
Знають всіх в ній поіменно,
А зовуть сім'ю ... (іменник).
Як кожна сім'я має своє родовідне дерево, так і іменник має своє. Кожна гілочка на цьому дереві слугує опорою такої частини мови як іменник. Опадає наступний кленовий листочок. То над чим ми з вами працювали на минулому уроці? (над темою іменник).
Індивідуальні завдання на картках (різнокольорове листя клена, на зворотній стороні якого завдання).
Дітки, давайте пригадаємо правило:
А чи знаєте ви, що виявляється половина усіх слів в нашій мові припадає на іменник. Тому майже кожне друге слово в українській мові це іменник.
Робота з індивідуальними картками
1. Хвилинка каліграфії (зашифроване слова "праця" з творчим завданням).
Закресліть літери, що найчастіше повторюються, і утворіть слово.
П, б, з, е, р, е, б, з, а, з, б, е, ц, б, е, з, я Дітки, хто зміг прочитати зашифроване слово?
Будь-ласка, біля дошки запишіть це слово і зробіть звуко-буквений аналіз.
Праця - [п] [р] [а] [ц] [а] - 5 б., 5 зв., 2 скл.
Підберіть, будь-ласка, спільнокореневі слова до слова праця таким чином, щоб вони були різними частинами мови, (працівник, працювати, працьовитий).
А може хтось з вас знає прислів'я про працю? Адже ми недавно вивчили усну народну творчість з читання.
Праця робить людину розумною.
Землю красить сонце, а людину - праця.
Пташку пізнають по польоту, а людину по роботі.
А ось ще одне завдання на листочку: скласти прислів'я, яке щойно пороздував легенький осінній вітерець.
Марнує годує, людину а лінь - Праця.
Праця людину годує, а лінь - марнує.
Знайдіть слова, які відповідають на питання - що? (Праця, лінь).
Діти, а яка особливість цих слів у прислів'ї? (Протилежні за значенням).
То як називаються слова, що мають протилежне значення? ( Антоніми).
Наприклад: Ніч - день, зима - літо, радість - печаль.
Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми будемо продовжувати знайомитися з іменниками – антонімами і синоніми . Вивчення нового матеріалу. Робота з таблицею антоніми. Робота над вправою.
Відкрийте підручники. Прочитайте речення і знайдіть в кожному з них іменники - антоніми. Коментує і записує...
Записуємо в рядочок слова - антоніми через тире.
Випишіть іменники-антоніми парами, наприклад зима-літо, Батьківщина - чужина, мати - мачуха).
Дітки, то який ми можемо зробити висновок про роль антонімів в реченнях, прислів'ях? (Вони допомагають увиразнити мовлення, точно висловити свою думку або загострити увагу на чомусь особливому, дають можливість яскравіше виразити протилежні явища).
А тепер, будь-ласка, звірте свій висновок з наведеними відомостями у підручнику, (читання мовчки).
То чи співпали ваші припущення? (так).
Хтось там бачу притомився і на парту похилився. Треба всім нам дружно встати, Фізкультпаузу почати.
Крім антонімів, що ще впливає на виразність мовлення? (Синоніми).
Пригадаємо, що таке синоніми? ( Синоніми - це слова, одинакові або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням).
Наприклад: Іти, плентатися, шкандибати, повзти, летіти. Діти, спробуйте дібрати синонімічний ряд до слова Ліс.
(Ліс, бір, гай, діброва, пуща, перелісок, байрак, чорноліс).
Словникова робота
Байрак - це невеликий лісок за балкою, горбом. Чорноліс - густий зарослий ліс, чагарник.
То яку роль грають в мовленні іменники - синоніми? (вони дають можливість найточніше, найвиразніше і найвлучніше висловлювати свою думку).
А чи знаєте ви діти, що існують спеціальні словники антонімів і синонімів?
От наприклад у словнику синонімів до слова ліс подано аж більше 35 слів синонімів, а до слова йти аж 70.
Самостійна диференційована робота на картках
1 варіант
Вибрати найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників:
їжа, страва, харч, корм, пожива.
Восени люди заготовляють для тварин - __________. (корм).
Комахи під корою дерев знаходять - __________. (поживу).
У дорогу турист взяв із собою - _______ (їжу).
2 варіант
Замінити словосполучення найбільш влучним іменником -синонімом.
Восени падає листя - ________ (листопад).
Сильний дощ - _______(злива).
Дрібний осінній дощ - _____ (мряка).
Перевірка виконаного завдання.
Вправи для стомлених пальчиків.
А) Шелест листя (діти піднімають руки вверх, імітують шелест листя)
Б) Імітація кружляння осінніх листочків в повітрі.
В) Осінній дощик барабанить по листочках.
Корекція та поглиблення знань учнів
Прочитайте будь-ласка загадки, відгадайте їх. Випишіть парами іменники - антоніми із загадок.
Я антонім слова літо, В мене біла, тепла свита, Хоч мороз люблю сама, Адже звуть мене ... (Зима)
Я антонім шуму, стуку, Уночі без мене мука, Для спочинку наймиліша, Відгадаєш, хто я ... (тиша).
В зошитах - (літо - зима, шум тиша). «Долина синонімів».
Прочитайте: дорога, шлях, траса, шосе, стежка, путівець.
– За якою спільною ознакою ці слова об’єднані в один ряд? (близьке значення або однакове)
– Що таке синоніми?
– До іменників «вогонь», «крик». «гілка» доберіть в дужках синоніми і запишіть
(багаття, галас, вигук, полум’я, вітка, галузка).
«Гори антонімів»
Виписати іменники-антоніми парами у стовпчик.
– Зробіть висновок про те, яку роль відіграють у реченні антоніми (допомагають відобразити протилежні явища довкілля).
– Наближається до завершення урок. Наостанок давайте усно пограємо з вами в гру «Ви нам слово – ми вам десять».
– Доберіть до слова «земля» значення, які має це слово:
земля – Вітчизна, Батьківщина;
земля – ґрунт;
земля – суша;
Земля – планета.
Оцінювання.
Підсумок уроку
Діти, то який ми можемо підвести підсумок нашого уроку?
Чим більше людина в своєму мовленні використовує антоніми, синоніми, пересипаючи свою мову прислів'ями та приказками, тим вона стає милозвучнішою, багатограннішою, адже недарма її називають солов'їною, порівнюють з піснею найспівочішої пташки - солов'я.
Домашнє завдання
Скласти по два речення з кожним з поданих іменників.
1