Формування мовної особистості молодшого школяра має здійснюватись з урахуванням компетентністного підходу, який передбачає готовність використовувати засвоєні знання, навчальні уміння й навички, способи діяльності для розв'язання практичних, пізнавальних, комунікативних завдань.
Матеріал уроку сприяє формуванню мовної компетенції учнів і передбачає володіння доступним і необхідним обсягом мовних знань, здатністю застосовувати мовні засоби у власному мовленні відповідно до орфоепічних, лексичних, граматичних, орфографічних, синтаксичних, стилістичних норм літературного мовлення.
Урок з української мови в 3 класі
Узагальнення знань за темою.
«Слово. Значення слова. Будова слова.»
Формування мовної особистості молодшого школяра має здійснюватись з урахуванням компетентністного підходу, який передбачає готовність використовувати засвоєні знання, навчальні уміння й навички, способи діяльності для розв’язання практичних, пізнавальних, комунікативних завдань.
Матеріал уроку сприяє формуванню мовної компетенції учнів і передбачає володіння доступним і необхідним обсягом мовних знань, здатністю застосовувати мовні засоби у власному мовленні відповідно до орфоепічних, лексичних, граматичних, орфографічних, синтаксичних, стилістичних норм літературного мовлення.
Урок з української мови в 3 класі
Тема. Узагальнення знань за темою. «Слово. Значення слова. Будова слова.»
Мета:
Обладнання: картки для роботи в групах, різнокольорові капелюшки, таблиці, картки для оцінювання, світлофорики, карта Дніпровської області, ноутбук.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку
Продзвенів дзвінок,
Починається урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім класі
Діти – просто молодці.
Сьогодні до нас завітали незвичайні гості. Герої улюбленого вами мультфільму про завзятих козаків. Вини подорожують по Україні, а саме зараз їх подорож проходить по Дніпровській області. Козаки відвідали вже багато шкіл, багато прославлених місць нашої рідної Дніпровщини.
(на карті вчитель показує визначні місця Дніпровщини)
Сьогодні козаки завітають до нас, бо довідалися, що у нас підсумковий урок з теми: узагальнення знань за темою. «Слово. Значення слова. Будова слова». Приїхали вони з грамотою від головного отамана. Перш ніж прочитати грамоту, давайте дізнаємось, що ж таке грамота.
(один учень читає пояснення з тлумачного словника)
Грамота – офіційний письмовий акт, що встановлює якусь угоду, або засвідчує якісь правові відносини.
Отаман – виборний ватажок військового загону у козаків.
Козаки запрошують нас прийняти участь у змаганнях і поставили перед нами ряд завдань, які ми повинні виконати, щоб наші гості переконались в тому, що недарма заїхали до нас.
А тепер ми дізнаємось які завдання і побажання записані в грамоті.
ко ли кміт зак ко вий цький
(козак, козацький, кмітливий)
Виконайте звуко – буквений аналіз слова козак.
Із утворених слів треба скласти речення (коментоване письмо).
Дайте письмову відповідь на питання одним словом.
(взаємоперевірка)
Без неї жити неможливо,
Для всіх людей вона важлива,
Без неї пісні не співати –
Без неї й слова не сказати.
Діти, хто цей незвичайний помічник? Так, це мова.
У козацькій грамоті написано:
«Козак вкраїнську любить мову,
додержить завжди свого слова».
А яка ж наша мова?
Мова - сонячна, рідна, українська, ніжна, добра, чиста, мудра, мила, материнська, лагідна, колискова, солов’їна, барвінкова, мелодійна, світанкова…
5. Звучить мелодія української пісні.
Діти, вслухайтеся в слова великого Кобзаря Т.Г. Шевченка.
Про що він говорив?
Ну щоб, здавалося слова…
Слова та голос – більш нічого…
А серце б’ється, ожива,
Як їх почує!
Бог дав людині слово:
Чи є цінніше що?
Немов весна, чудове
І радісне воно.
Бог дав людині слово
І мовив до усіх:
Слова мої чудові;
Слова погані – гріх.
Правильно, про слово. Задумайтеся над цими рядками.
Ми ознайомились із завданнями, які нас очікують. Прошу вас висловити очікування від уроку.
Прочитайте зашифровану тему уроку, читаючи через одну букву.
Ь Н К А М Ш У Е С Д Ь И Я В О Ш К Б А Ц Л І И З Н П О Т В У Е Д У В К Ь Р А Ю Ї Є Н К С Б Ь П К У А Є Р У І Б Д Е Н В А З М І О С В Д А
«Наше диво калинове, українська рідна мова»
Наступне завдання від козаків. У грамоті записані твердження, а ви визначатимете, правильне воно чи ні. Якщо правильне, показуєте зелений ліхтарик, якщо ні – червоний.
Молодці! Ви розумні й уважні учні! Козаки це побачили.
А зараз об’єднаємо учнів нашого класу у козацькі загони. Іх буде три: «Воля», «Правда», «Братерство».
Проведемо змагання між загонами.
Перед початком змагань повторимо правила роботи в групах.
Починаємо наші змагання.
Загін «Воля»
Як називаються слова, які пишуться і звучать однаково, але мають різне значення? (Омоніми).
Загін «Правда»
Як називаються слова, які пишуться і звучать по-різному, але мають однакове значення? (Синоніми)
Загін «Братерство»
Як називаються протилежні за значенням
слова? (Антоніми)
Записати спільнокореневі слова за алфавітом, позначити корінь, вилучити «зайве» слово:
Загін «Воля»
Сова, совість, совісний, совістити.
Загін «Правда»
Праця, працювати, трудитися, працьовитий.
Загін «Братерство»
Бережливий, бережок, бережно, бережливість.
Учитель підводить підсумок.
Слова: совісний, працьовитий, бережливий – це риси характеру, які притаманні справжнім козакам – українцям.
Відгадайте слово, яке відповідає на питання ЩО? Запишіть слова парами. Позначте корінь слова.
Загін «Воля»
Слово відповідає на питання ЩО? Спільнокореневе до нього – вербовий.
Загін «Правда»
Слово відповідає на питання ЩО? Спільнокореневе до нього – тополиний.
Загін «Братерство»
Слово відповідає на питання ЩО? Спільнокореневе до нього – дубовий.
Що це за рослини? (Це символи України)
Загін «Воля» - із коренем _мов_
Загін «Правда» - із коренем _сад_
Загін «Братерство» - із коренем _дуб_
У грамоті звертається ваша увага на слова, які часто неправильно наголошують. Наприклад, Батьківщúна, Бàтьківщина. Запам’ятайте, Батьківщúна – Вітчизна, рідний край, місце народження. Наголос падає на третій склад. Бàтьківщина – спадщина від батьків, наголос падає на перший склад.
Отож, шануйте себе, дбаючи про чистоту своєї мови.
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно.
Політь бур’ян. Чистіше від сльози.
Вона хай буде.
М.Рильский
З’єднайте стрілочкою другу частину прислів’я. Знайдіть і підкресліть слова, які мають протилежне значення.
Загін «Воля»
Добрим словом мур проб’єш,… |
…а лихим і в двері не ввійдеш. |
На ласкаве слово не кидайся,… |
…а за грубе не гнівайся. |
Загін «Правда»
Слово може врятувати людину,… |
…там більше правди. |
Де мало слів,… |
…слово може і вбити. |
Загін «Братерство»
Лагідні слова роблять приятелів,… |
…той рідко слова дотримується. |
Хто багато обіцяє,… |
… а гострі – ворогів. |
Слово. Яке воно чарівне. Його можна навіть зашифрувати. Відгадайте, які слова зашифрували для вас козаки.
|
Воля |
Правда |
Братерство |
Корінь |
сніжинка |
садівник |
лісник |
Префікс |
під’їхав |
полетів |
проїзд |
Суфікс |
лісник |
книжка |
шматок |
Закінчення |
стіл |
зима |
маки |
|
підсніжник |
посадка |
написати |
Словом можна оживити неживу природу, слову можна надати чарівності, краси, сили. То ж спробуємо це зробити. Відгадайте загадки. Підкресліть у реченнях слова, вжиті в переносному значенні. Доведіть свою думку: «Я вважаю,що…».
Загін «Воля».
Стою стрункий, високий, в зелених шатах я, і золотом оздоблена голівонька моя. (Соняшник)
Загін «Правда».
По синьому морю золота тарілка плаває.(Небо і сонце).
Загін «Братерство».
Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок. (Небо і зірки).
Діти, козаки – запорожці мріяли про вільну і незалежну Україну. А хто з вас мрійник? Перед вами текст. Закресліть в кожному рядку вірша зайві синоніми і залиште тільки ті, які допоможуть розказати про свою мрію у віршованій формі.
Мрія
Як виросту – збудую (дім,хату,оселю).
На хаті колесо (приладнаю, приб’ю, прикріплю),
А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)
Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару).
Нехай розводяться (селяться, гніздяться)
По всіх деревах і (будинках,хатах, оселях).
Нехай мені щоночі (здається, сниться, вважається),
Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).
Д. Павличко.
Замініть речення фразеологізмами. Поясніть, як ви розумієте вислови.
Загін «Воля».
Зима пришла несподівано. (Як сніг на голову).
Загін «Правда».
Сашко та Іванко – найкращі друзі в класі. (Водою не розлити).
Загін «Братерство».
Грибів зібрали дуже мало. (Як кіт наплакав).
Метод «Різнокольорові капелюшки».
Білий капелюшок (збір інформації)
Я знаю… (що слова складаються із звуків, діляться на склади, називають предмет, ознаку і дію, можуть мати пряме і переносне значення; що є слова омоніми, антоніми, синоніми і фразеологізми; що кожне слово має свою будову.
Синій капелюшок (знання, роздуми)
Я вмію…(добирати спільнокореневі слова; розрізняти слова, вжиті в прямому і переносному значенні; добирати слова антоніми і синоніми, використовувати у мовленні вивчені фразеологізми).
Зелений капелюшок (дослідники)
Ми досліджували… (мовні явища, роль антонімів та синонімів у мовленні людини; доцільність вживання стійких словосполучень).
Червоний капелюшок (активні емоції)
Ми досягли успіху… (тому що були уважними на уроках з вивчення цієї теми, були дружніми і допомагали один одному).
Розкажіть про свій настрій під час уроку.
А тепер, діти, наприкінці уроку протягом 2-3 хвилин напишіть невеличкий твір – есе (2-3 речення) на тему «Як слово допомагає в житті».
Перевірка робіт учнів.
Завершується наш урок. Я сподіваюся, що ваших сердець торкнулися слова про багатство, красу і мелодійність української мови – нашої гордості, мови, якою ми розмовляємо, думаємо, без якої не мислимо свого існування.
Сподіваюся, що ви відчули, що мову потрібно не лише любити, а й берегти.
Діти, козаки дуже дякують вам за роботу і хочуть висловити музичне побажання.
(Укр. пісня « І в нас, і в вас»)