Українська мова. 5 клас Тема: Словосполучення. Головне та залежне слово в словосполученні

Про матеріал
Словосполучення. Головне та залежне слово в словосполученні. Мета: дати поняття про словосполучення; формувати вміння утворювати словосполучення та виділяти їх із речень; провести роботу, спрямовану на попередження типових помилок у побудові словосполучень; формувати вміння працювати з підручником, навички аналізу мовних явищ, розвивати логічне мислення, мовлення, увагу, пам’ять, виховувати любов до рідного краю.
Перегляд файлу

Українська мова . 5 клас

Тема: Словосполучення.Головне  та залежне слово в словосполученні

Мета:  дати поняття про словосполучення; формувати  вміння утворювати словосполучення та  виділяти їх із речень; провести роботу, спрямовану на попередження типових помилок у побудові словосполучень; формувати вміння працювати з підручником, навички аналізу мовних  явищ, розвивати логічне мислення, мовлення, увагу, пам’ять, виховувати любов до рідного краю.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, проектор.

Хід уроку

І. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Робота з підручником.

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу (с.138)
  2. Виконання вправи  (с. 366)
  3. Робота біля дошки.

Записати  слова та  словосполучення. У кожному словосполученні визначити слова головне й залежне. Установити змістовий зв’язок між ними, поставивши запитання від головного слова до залежного.

крайрідний край

народукраїнський народ

Українакалинова Україна

калина червона калина

мовасолов’їна мова

  1. Бесіда.

  Що точніше називає предмет, дію або ознаку – слово числовосполучення?     Чи рівноправні  в словосполученні слова? Як визначити слово головне та залежне?

ІІІ. Виконання вправ на закріплення.

  1. Розподільний диктант. Розподіліть  словосполучення  на три групи: 1-  головним словом іменником; 2-  з головним словом дієсловом; 3- з головним словом  дієсловом.

Добре вчитися, вищий за брата, висока нагорода, схожий на матір, нетлінна краса, працелюбні  мурашки, вирощувати квіти, останній місяць, пишатися успіхами.

  1. З поданих речень виписати 4-5 словосполучень. Визначити в них головне й залежне слова. Чому головні члени речення не утворюють словосполучення?

Веселе сонечко ховалось у веселих хмарах. Сміялись небеса блакитні колись маленькому мені. Пропливають зорі України над моїм розчиненим вікном. Зірок  достиглих розсипи небесні сіяють над оселями в селі. Гаснуть вогні у місті, ніби в безодню моря  падають зорі янтарні.

  1. Фізкультхвилинка.
  2. Спишіть, добираючи з дужок таке слово, щоб утворився стійкий вислів фразеологічне  словосполучення. Поясніть значення фразеологізму.

Накивати (п’ятами, руками), пекти (раки, млинці), скласти (книжки, руки), народитися (восени, в сорочці), вовчий (хвіст,апетит), зарубати на (носі, колоді)

  1. Прочитати. Словосполучення спроектовані на екран.  Визначити, який з двох варіантів правильний (його підкрeслено). Правильні варіанти записати, визначити в кожному головне та залежне слова.

Приймати участь                           брати участь

відкрити двері                               відчинити двері

розплющити очі                            відкрити очі

подякувати вчителеві                 подякувати вчителя

  1. Робота з підручником. Виконання вправи 373  (усно).

 

ІV. Підсумок  уроку.

Бліц-опитування

·       Що  таке  синтаксис? 

·       Пунктуація - це

·      Словосполучння це-

·       З яких  частин (слів) складається словосполучення? 

·       Як  залежне слово пов’язується із  головним?

·       До словосполучень  не належать

V.  Домашнє завдання. Опрацювати § 47, вправа 374; скласти висловлювання* (4-5 речень)  з використанням опорних словосполучень: улюблені книжки, відповіді на запитання, запам’ятаю назавжди.

 

docx
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
2509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку