Українська мова . 5 клас
Тема: Словосполучення.Головне та залежне слово в словосполученні
Мета: дати поняття про словосполучення; формувати вміння утворювати словосполучення та виділяти їх із речень; провести роботу, спрямовану на попередження типових помилок у побудові словосполучень; формувати вміння працювати з підручником, навички аналізу мовних явищ, розвивати логічне мислення, мовлення, увагу, пам’ять, виховувати любов до рідного краю.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, проектор.
Хід уроку
І. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Робота з підручником.
Записати слова та словосполучення. У кожному словосполученні визначити слова головне й залежне. Установити змістовий зв’язок між ними, поставивши запитання від головного слова до залежного.
край– рідний край
народ– український народ
Україна – калинова Україна
калина – червона калина
мова– солов’їна мова
Що точніше називає предмет, дію або ознаку – слово числовосполучення? Чи рівноправні в словосполученні слова? Як визначити слово головне та залежне?
ІІІ. Виконання вправ на закріплення.
Добре вчитися, вищий за брата, висока нагорода, схожий на матір, нетлінна краса, працелюбні мурашки, вирощувати квіти, останній місяць, пишатися успіхами.
Веселе сонечко ховалось у веселих хмарах. Сміялись небеса блакитні колись маленькому мені. Пропливають зорі України над моїм розчиненим вікном. Зірок достиглих розсипи небесні сіяють над оселями в селі. Гаснуть вогні у місті, ніби в безодню моря падають зорі янтарні.
Накивати (п’ятами, руками), пекти (раки, млинці), скласти (книжки, руки), народитися (восени, в сорочці), вовчий (хвіст,апетит), зарубати на (носі, колоді)
Приймати участь брати участь
відкрити двері відчинити двері
розплющити очі відкрити очі
подякувати вчителеві подякувати вчителя
ІV. Підсумок уроку.
Бліц-опитування
· Що таке синтаксис?
· Пунктуація - це
· Словосполучння це-
· З яких частин (слів) складається словосполучення?
· Як залежне слово пов’язується із головним?
· До словосполучень не належать
V. Домашнє завдання. Опрацювати § 47, вправа 374; скласти висловлювання* (4-5 речень) з використанням опорних словосполучень: улюблені книжки, відповіді на запитання, запам’ятаю назавжди.