Тема. Правила вживання апострофа.
Мета: поглибити, узагальнити і систематизувати знання учнів про апостроф; розвивати навички правильно вимовляти й писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил; формувати вміння використовувати здобуті знання на практиці; розвивати усне і писемне мовлення, увагу, пам´ять; виховувати любов до рідного слова, інтерес до мовних явищ.
Тип уроку: систематизація і узагальнення вивченого (урок-подорож).
Обладнання: дидактичний матеріал, мультимедійна презентація, картки з індивідуальними завданнями, кросворд.
ХІД УРОКУ
СЛАЙД 1 (підпис презентації уроку)
І. Організаційний момент
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько,
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!»
А тепер за парти тихенько сідаймо
І урок розпочинаймо.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
Слово вчителя
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
(Апостроф)
СЛАЙД 2 (картинка знаку апострофа)
Вчитель:
(Учні записують тему в зошити)
Постановка мети та завдань уроку
СЛАЙД 3 (мета і завдання уроку)
- Отже ,сьогодні на уроці ми узагальнимо і систематизуємо знання про правила вживання апострофа; будемо вчитися правильно вимовляти й писати слова з цією орфограммою та пояснювати свій вибір за допомогою правил. А також будемо розвивати логічне мислення, уяву, фантазію, пам’ять, усне й писемне мовлення.
Сподіваюся, всі ви отримаєте величезне задоволення від уроку, вкотре переконаєтеся, що ви багато знаєте і вмієте.
Сьогодні наш урок буде незвичайним. Адже ми здійснимо казкову подорож.
Тож послухайте казку:
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель:
- Колись, давно-предавно у незвичайній країні Моволяндії жили на світі дві коми. Одна була слухняна, зупинялась тільки там, де її ставили. А інша - стрибала де хотіла, бешкетувала, як хотіла. Плуталась між словами, ніяк місця собі не могла знайти. Розсердились букви та і закинули її на самий верх слів та й наказали їй постійно там стояти. З того часу цей знак називали апострофом.
- Діти, а з якої мови взята назва «Апостроф» ? (давньогрецької мови)
- Що означає в переклад?( кривий, зігнутий, повернутий)
- За своїм виглядом дуже схожий на кому. Ось саме схожість на кому і завдала апострофу багато клопоту, вірніше. не стільки це, як страшенна заздрість, яка завжди дратувала Кому: «Чому це він такий, як я, а завжди стоїть вище?»
Розлютувалася Кома, підступно заманила Апостроф у непрохідні лісові хащі та й покинула його там самого. Всі слова української мови, у яких раніше стояв апостроф, стали вимовлятися і писатися незвично. Люди не можуть правильно висловити свої думки, а отже, й порозумітися. Почався безлад. - Діти, тож допоможемо словам і спробуємо знайти Апостроф. Спочатку давайте з»ясуємо, а, для чого апостроф вживається в нашій мові? (для твердої роздільної вимови слів)
ІІІ Формування вмінь і навичок учнів
Вчитель:
СЛАЙД 4 ( слова у двох колонках: свято - в»язат
духмяний - м»ята
буряк - бур»ян)
Вчитель: - Прочитайте відповідно до орфоепічних вимог слова, запишіть їх фонетичною транскрипцією та зробіть висновки. ( до дошки троє учнів записують по слову фонетичною транскрипцією)
Вчитель: Тож які висновки зробимо?
(У словах без апострофа букви я,ю, є,ї б пом»кують попередній приголосний, а у словах після апострофа позначають два звуки [йа], [йу], [йі], [йе] )
Вчитель: - Поки літери я,ю,є,ї сперечалися, на галявину непомітно прилетіла бджілка і вирішила їм допомогти.
Вчитель: - Якими буквами починається кожне слово у реченні „Бджілка подарувала ведмедикам мед, фіалочку” ? Вам знайомі ці приголосні? (б,п,в,м,ф – губні приголосні).
(Отже, після б,п,в,м,ф – губних приголосних перед я,ю,є,ї ставиться апостроф).
Вчитель: - Якщо в слові апостроф, плескаємо в долоні, якщо немає апострофа – мовчимо
В»ялий, в»язень, дзвякнути, п»ять, пам»ять, мавпячий, м»який, цвях, рутвяний, тьмяний, торф»яний, риб»ячий
Вчитель: - А ось глибокий яр казковий: то може бути він твердим, глибоким, непрохідним, а може бути і м’яким, покірним, різнобарвним. Погляньте, на одному боці ярка живуть тверді літери Р, а на другом - м’які Р.
Вчитель: - Тож зробіть висновок, коли пишемо апостроф після звуку «р»?
(Апостроф пишемо після р, що позначає твердий звук)
Вчитель: - Відгадайте загадки. Слова-відгадки запишіть до зошитів. Поясніть написання.
1. Що через хату не перекинеш пір'я
2. Стоїть, колихається, наче величається, з городу проганя
через тин перекидають бур»ян
3. Червоний пан у яму впав. буряк
4. Куди ступиш — всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш. повітря
Загадка «Мовне диво»
- Відгадайте загадку і дізнаєтесь у якому слові є два апострофи?
Тож бувають у мові дива!
Це слівце інтригує недарма:
На шість літер – апострофів два,
Означає місцину над яром.
Яке це слово? (Над’яр’я)
Вчитель: -Письмово пов»яжіть у логічний ланцюжок слова-відгадки за допомогою складених речень (Ідучи біля над’яр’я , я побачила пір'їну, легку як повітря. Зупинилася, дивлюся, а переді мною поле буряків, в яких де-не-де видніється бур»ян)
СЛАЙД 8 (коло з префіксами до слова «їхати»)
Вчитель: - Додайте до слова їхати префікси. Визначте, в яких будемо писати апостроф, а в яких ні
(об’їхати, під’їхати, з’їхати, від’їхати, заїхати, приїхати, поїхати)
Вчитель:-Запишіть слова, поясніть написання.
Двох»ярусний, дит»ясла, пів ягоди, пів яблука
Вчитель: - Поясніть написання слів, зробіть висновки.
(У складних словах, перша частина яких закінчується твердим приголосним перед я,ю, є,ї пишемо апостроф. За новим правописом: іменники з частинкою пів- пишемо окремо)
Вчитель: - А це, що за хлопчик сидить на пеньочку? Цікаво як його звати?
Я знак розділовий,
Відомий шкільній дітворі.
Я пишусь у словах не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати ім’я -
Зразу стану потрібним я.
IV. Закріплення набутих знань
Вчитель: - Ось і подолали ми лісові хащі, знайшли Апостроф. І як Ви уже побачили, він і тут не сидів без діла, а навчав Лук’яна правильно писати своє ім’я.
- Цікавою була наша мандрівка?
Я думаю, що не менш цікавою буде і ваша подальша дружба з Апострофом.
V. Домашнє завдання.
СЛАЙД 10 (домашнє завдання)
VІ. Підсумки уроку.
СЛАЙД 11
Інтерактивна вправа «Закінчити речення»
- На уроці я навчив(ла)ся..."
- Знати правила вживання апострофа мені потрібно для того, щоб…
- Який вид роботи найбільше сподобався?
- Що найбільше здивувало?
СЛАЙДИ
СЛАЙД 1
ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ
української мови в 5 класі
«Правила вживання апострофа»
Учителя спеціалізованої школи
І-ІІІ ступенів №33 ім. В. Симоненка
Ющенко Оксани Іванівни
СЛАЙД 2 (картинка знаку апострофа)
СЛАЙД 3 (Мета і завдання уроку:
поглибити, узагальнити і систематизувати знання учнів про апостроф; розвивати навички правильно вимовляти й писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил;
формувати вміння використовувати здобуті знання на практиці; розвивати усне і писемне мовлення, увагу, пам´ять;
виховувати любов до рідного слова, інтерес до мовних явищ)
СЛАЙД 4 ( слова у двох колонках: свято - в»язат
духмяний - м»ята
буряк - бур»ян)
СЛАЙД 5 (малюнок: бджілка, ведмедик тримає мед, квітка фіалка і написане речення „Бджілка подарувала ведмедикам мед, фіалочку”)
СЛАЙД 6 (твердий « р », яр, м»кий « р »)
СЛАЙД 7 (твердий « р », яр, м»кий « р » з апострофом)
СЛАЙД 8 (Словотворча робота «Чарівне коло»)
СЛАЙД 9 (хлопчик сидить на пеньочку)
СЛАЙД 10 (домашнє завдання:
СЛАЙД 11
Закінчити речення:
- На уроці я навчив(ла)ся..."
- Знати правила вживання апострофа мені потрібно для того, щоб…
- Який вид роботи найбільше сподобався?
- Що найбільше здивувало?