Урок "Правила вживання апострофа"

Про матеріал
Розгорнутий конспект уроку узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок
Перегляд файлу

Тема.          Правила вживання апострофа.

Мета:        поглибити,  узагальнити і систематизувати знання учнів про апостроф; розвивати навички правильно вимовляти й писати слова з апострофом,  пояснювати свій вибір за допомогою правил; формувати вміння використовувати здобуті знання на практиці; розвивати усне і писемне мовлення, увагу, пам´ять; виховувати любов до рідного слова, інтерес до мовних явищ.

Тип уроку: систематизація і узагальнення вивченого (урок-подорож).

Обладнання: дидактичний матеріал, мультимедійна презентація, картки з індивідуальними завданнями, кросворд.

 

                                                              ХІД УРОКУ

СЛАЙД  1 (підпис презентації уроку)

 

    І.    Організаційний  момент

 

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько,

Поверніться до гостей,

Привітайтесь: «Добрий день!»

А тепер за парти тихенько сідаймо

І урок розпочинаймо.

 

   ІІ.   Оголошення  теми і мети уроку

 

 

Слово вчителя

  • Спробуйте здогадатися, яка тема сьогоднішнього уроку, а я вам у цьому допоможу. (Учитель читає вірш, а учні мають відгадати, про що йде мова)

 

Я такий же, як знак розділовий,

І відомий шкільній дітворі.

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.

 (Апостроф)

СЛАЙД  2 (картинка знаку апострофа)

 Вчитель:

  • Тож тема сьогоднішнього уроку – «Правила вживання апострофа». Запишіть, будь ласка, до робочих зоштів дату та тему уроку

 (Учні записують тему в зошити)

     Постановка мети та завдань уроку

СЛАЙД  3 (мета і завдання уроку)

      -  Отже ,сьогодні на уроці ми узагальнимо і систематизуємо знання  про правила вживання  апострофа; будемо вчитися правильно вимовляти й писати слова з цією орфограммою та  пояснювати свій вибір за допомогою правил. А також будемо розвивати логічне мислення, уяву, фантазію, память, усне й писемне  мовлення.

         Сподіваюся, всі  ви  отримаєте  величезне  задоволення  від  уроку, вкотре  переконаєтеся, що   ви  багато  знаєте  і  вмієте.

        Сьогодні наш урок буде незвичайним. Адже ми здійснимо казкову подорож.

        Тож послухайте казку:

 

ІІІ.  Актуалізація опорних знань

Вчитель:

- Колись, давно-предавно у незвичайній країні Моволяндії жили на світі дві коми. Одна була слухняна, зупинялась  тільки там, де її ставили. А інша - стрибала де хотіла, бешкетувала, як хотіла. Плуталась між словами, ніяк місця собі не могла  знайти. Розсердились букви та і закинули її на самий верх слів та й наказали  їй постійно там стояти. З того часу цей знак називали апострофом. 

- Діти, а з якої мови взята назва «Апостроф» ? (давньогрецької мови)

 - Що означає в переклад?( кривий, зігнутий, повернутий)

- За своїм виглядом дуже схожий на кому. Ось саме  схожість на кому і завдала апострофу багато клопоту, вірніше. не стільки це, як страшенна заздрість, яка завжди дратувала  Кому: «Чому це він такий, як я, а завжди стоїть вище?»

Розлютувалася Кома, підступно заманила Апостроф у непрохідні лісові хащі та й покинула його там самого. Всі слова української мови, у яких раніше стояв апостроф, стали вимовлятися і писатися незвично. Люди не можуть правильно висловити свої думки, а отже, й порозумітися. Почався безлад.                                -   Діти, тож допоможемо словам і спробуємо знайти Апостроф.                  Спочатку давайте з»ясуємо, а, для чого апостроф вживається в нашій мові? (для твердої роздільної вимови слів)       

  ІІІ  Формування вмінь і навичок учнів

Вчитель:

  • А ось і букви я,ю,є,ї засперечалися, бо перед ними Апостроф може вживатися, а може й не вживатися. Тож давайте допоможемо цим літерам вирішити їхню суперечку

 

  1. Спостереження над мовою.

СЛАЙД  4 ( слова у двох колонках:      свято             -       в»язат

                                                                      духмяний     -       м»ята

                                                                      буряк             -        бур»ян)             

Вчитель:   - Прочитайте відповідно до орфоепічних вимог слова, запишіть їх фонетичною транскрипцією та зробіть висновки. ( до дошки троє учнів записують по слову фонетичною транскрипцією)

  •  До речі, пригадайте, що вивчає орфоепія? (правила літературної вимови)

 

Вчитель:   Тож які висновки зробимо?                                              

(У словах без апострофа букви я,ю, є,ї б пом»кують попередній приголосний, а у словах після апострофа позначають два звуки [йа], [йу], [йі], [йе] )

 

 

  1. СЛАЙД  5 (малюнок:  бджілка, ведмедик тримає мед, квітка фіалка і написане речення „Бджілка подарувала ведмедикам мед, фіалочку”)

 

Вчитель:  - Поки літери  я,ю,є,ї  сперечалися, на галявину непомітно прилетіла  бджілка і вирішила їм допомогти.

  • Розгляньте малюнки,  прочитайте речення

 

Вчитель:  - Якими буквами починається кожне слово у реченні „Бджілка подарувала ведмедикам мед, фіалочку” ? Вам знайомі ці приголосні? (б,п,в,м,ф – губні приголосні).

  • Пригадайте, будь ласка,  правило, що стосується цих приголосних

(Отже, після б,п,в,м,ф – губних  приголосних перед я,ю,є,ї ставиться апостроф). 

  • Якщо ж перед приголосними  б,п,в,м,ф стоїть ще один, або два приголосних, що належать до кореня і заважають роздільній вимові,крім р, то апостроф  ставиться? (Ні)
  •  
  1. Гра «Впіймай апостроф» (усно)

 

Вчитель:  - Якщо в слові апостроф, плескаємо в долоні, якщо немає апострофа – мовчимо

 

  В»ялий,  в»язень,  дзвякнути,  п»ять,  пам»ять,  мавпячий,  м»який,  цвях,  рутвяний, тьмяний,  торф»яний,  риб»ячий

 

 

 

  1. СЛАЙД  6 (твердий «р», яр, м»кий «р»)

Вчитель: - А ось глибокий яр казковий: то може бути він твердим, глибоким, непрохідним, а може бути і мяким, покірним, різнобарвним. Погляньте, на одному боці ярка живуть тверді літери Р, а на другом -   мякі Р.

  • Як ви думаєте, на якому боці слід шукати Апостроф? Звичайно, там, де твердий Р.

 

  1. СЛАЙД  7  (твердий «р», яр, м»кий «р» з апострофом)

Вчитель: - Тож зробіть висновок, коли пишемо апостроф після звуку «р»?

(Апостроф пишемо після р, що позначає твердий звук)

  1. Гра«Хвилинка загадок»

Вчитель:  - Відгадайте загадки. Слова-відгадки запишіть до зошитів.    Поясніть написання.

1.   Що через хату не перекинеш                                                           пір'я

 

2. Стоїть, колихається, наче величається, з городу проганя  

через тин перекидають                                                                        бур»ян

3. Червоний пан у яму впав.                                                                     буряк

4. Куди ступиш — всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш.               повітря

Загадка  «Мовне диво»

- Відгадайте загадку і дізнаєтесь у якому слові є два апострофи?

                                        Тож бувають у мові дива!

                                        Це слівце інтригує недарма:

                                        На шість літер –  апострофів два,

                                        Означає місцину над яром.

                                        Яке це слово? (Над’яр’я)

  1. Творча робота

Вчитель:  -Письмово пов»яжіть у логічний ланцюжок слова-відгадки за допомогою складених речень   (Ідучи біля над’яр’я , я побачила пір'їну, легку як повітря. Зупинилася, дивлюся, а переді мною поле буряків, в яких де-не-де видніється бур»ян)

 

  1. Словотворча робота «Чарівне коло»

СЛАЙД  8 (коло з префіксами до слова «їхати»)

 

Вчитель:  -  Додайте до слова їхати префікси. Визначте, в яких будемо писати апостроф, а в яких ні

(об’їхати, під’їхати, з’їхати, від’їхати, заїхати, приїхати, поїхати)

  • Зробіть висновок (Апостроф пишемо після префіксів, що закінчуються приголосним)
  1. Пояснювальний диктант

Вчитель:-Запишіть слова, поясніть написання.

                   Двох»ярусний,  дит»ясла,  пів ягоди,  пів яблука

Вчитель: - Поясніть написання слів, зробіть висновки.

(У складних словах, перша частина яких закінчується твердим приголосним перед я,ю, є,ї пишемо апостроф.  За новим правописом: іменники з частинкою пів- пишемо окремо)

  1. СЛАЙД 9 (хлопчик сидить на пеньочку)

Вчитель: - А це, що за хлопчик сидить на пеньочку? Цікаво як його звати? 

                      Я знак розділовий,

                      Відомий шкільній дітворі.

 Я пишусь у словах не внизу, а вгорі.

Спробуй лиш написати ім’я -

Зразу стану потрібним я.

  • Діти, на вашу думку, як звали хлопчика, щоб апостроф в його імені став у пригоді? (Лук»ян)
  • Завдання : Запишіть у зошити всі можливі похідні слова від цього імені, назвіть            (Лук’ян, Лук’янівка, Лук’яненко, Лук’янович)
  • А як запишемо імена: В»ячеслав, Святослав?

 

 

 

IV. Закріплення набутих знань

Вчитель: - Ось і подолали ми лісові хащі, знайшли Апостроф. І як Ви уже побачили, він і тут не сидів без діла, а навчав Лук’яна правильно писати своє ім’я.

- Цікавою була наша мандрівка?

Я думаю, що не менш цікавою буде і ваша подальша дружба з Апострофом.

V. Домашнє завдання.

СЛАЙД 10 (домашнє завдання)

  1. Повторити правила на ст..123
  2. Записати у зошит 5 прислів’їв, у яких є слова з апострофом, пояснити орфограми

VІ. Підсумки уроку.

СЛАЙД 11

Інтерактивна вправа «Закінчити речення»

 

- На уроці я навчив(ла)ся..."

- Знати правила  вживання  апострофа  мені  потрібно  для  того, щоб…

     - Який вид роботи найбільше сподобався?

     - Що найбільше здивувало?

 

 

 

 

 


 

 

 

 

СЛАЙДИ

СЛАЙД  1

 ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ

української мови в 5 класі

«Правила вживання апострофа»

Учителя спеціалізованої школи

І-ІІІ ступенів №33 ім. В. Симоненка

Ющенко Оксани Іванівни

 

СЛАЙД  2 (картинка знаку апострофа)

 

СЛАЙД  3 (Мета і завдання уроку:

поглибити,  узагальнити і систематизувати знання учнів про апостроф; розвивати навички правильно вимовляти й писати слова з апострофом,  пояснювати свій вибір за допомогою правил;

формувати вміння використовувати здобуті знання на практиці; розвивати усне і писемне мовлення, увагу, пам´ять;

виховувати любов до рідного слова, інтерес до мовних явищ)

 

СЛАЙД  4 ( слова у двох колонках:      свято             -       в»язат

                                                                      духмяний     -       м»ята

                                                                      буряк             -        бур»ян)             

 

СЛАЙД  5 (малюнок:  бджілка, ведмедик тримає мед, квітка фіалка і написане речення „Бджілка подарувала ведмедикам мед, фіалочку”)

СЛАЙД  6 (твердий « р », яр, м»кий « р »)

СЛАЙД  7  (твердий « р », яр, м»кий « р » з апострофом)

СЛАЙД  8 (Словотворча робота «Чарівне коло»)

 

 

СЛАЙД 9 (хлопчик сидить на пеньочку)

СЛАЙД 10 (домашнє завдання:

  1. Повторити правила на ст..123
  2. Записати у зошит 5 прислів’їв, у яких є слова з апострофом, пояснити орфограми

СЛАЙД 11

Закінчити речення:

- На уроці я навчив(ла)ся..."

- Знати правила  вживання  апострофа  мені  потрібно  для  того, щоб…

     - Який вид роботи найбільше сподобався?

     - Що найбільше здивувало?

 

docx
Додано
29 лютого 2020
Переглядів
906
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку