Українська мова. 6 клас. Способи словотворення.

Про матеріал
Розробка уроку української мови. 6 клас. Способи словотворення (інтерактивний урок).
Перегляд файлу

Урок української мови в 6 класі

«Основні способи словотворення

в українській мові»

 

 

C:\Documents and Settings\Администратор\Мои документы\Мои рисунки\book_845121184.jpg

 

 

 

 

 

Тема. Основні способи словотворення в українській мові.

Мета. Допомогти шестикласникам зрозуміти суть понять «твірна основа» й «похідне слово», з’ясувати особливості творення слів, ознайомити з основними способами словотворення; прищеплювати учням уміння самостійно здобувати знання; сприяти розвиткові активного мислення школярів; сформувати інтерес до програмованого матеріалу, бажання глибше пізнати скарби рідної мови.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: плакат, маркер, картки різного кольору, роздатковий матеріал (картки із завданням), картки-алгоритми.

Хід уроку

IМотивація

Слово вчителя

Відомий український поет Володимир Сосюра в одному зі своїх творів написав: «Я знаю силу слова». А чи знаєте її ви? Зверніть увагу на прикріплений на дошці плакат. Продовжіть вислів «Слово можна…»

Учні пропонують варіанти закінчення, вчитель записує на плакаті. Після того перегортає плакат. На зворотній стороні – вислів В. Сухомлинського:

«Словом можна вбити і оживити, поранити й вилікувати, посіяти тривогу й безнадію і одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози, породити віру в людину і зародити невіру, надихнути на працю і скувати сили душі… Зле, невдале, нетактовне, просто кажучи, нерозумне слово може образити, приголомшити людину».

Учитель пропонує учням зіставити зміст цитати з власними міркуваннями та прокоментувати дві найяскравіші грані слова.

Слово вчителя

- Осягаючи  силу слова, ви не задумувалися, де ховається його коріння? Як же творяться слова, які так багато значать у нашому житті?

А про це ви довідаєтеся з нового розділу мовознавства, який називається словотвором.

IIОголошення теми та очікуваних результатів

IIIНадання необхідної інформації

Слово вчителя

У кожного слова – своя словотвірна доля. Однак слова не існують ізольовано одне від одного, вони живуть цілими родинами. Спробуймо в цьому пересвідчитися.

 – До слова рід доберіть  якнайбільше спільнокореневих слів.

(Рід, рідний, рідненька, споріднені, поріднилися, родина, родичі, родичатися, зроду, зроднитися тощо)

Уважно розглянувши записане, переконуємося, що одне слово може утворюватися від іншого спільнокореневого слова. Доведімо це на конкретних прикладах.

– Відшукайте словотвірну пару.

(Рід – рідний, рідний – рідненька, рід – родина тощо)

– Які висновки ви зробили про творення слів?

(Слова творяться від інших спільнокореневих слів, наявних у мові; завжди існує словотвірна пара; від одного й того самого слова можна утворити кілька похідних слів).

Нові слова творяться від основ, а не від коренів. Основа, від якої утворюється нове слово, називається твірною. Наприклад, основа сонє твірною для слова сонний.  Основа, що складається тільки з кореня, є непохідною: ліс, зір, став. Основа, утворена від іншої основи за допомогою суфіксів та префіксів,  називаєтьсяпохідною: лісник, ставок, зоровий.

Якими ж способами творяться слова? Щоб дати відповідь на це питання, опрацюємо матеріал у групах методом«6×6×6».

IVІнтерактивна вправа.«6×6×6»

1)Учні за кольором картки об’єднуються в групи. Кількість членів у групах повинна бути така ж, як кількість груп. Кожна група отримує картку з окремим завданням.

 

 

Картка №1

З’ясувати, за допомогою якої морфеми творяться записані нижче слова. Дати визначення способу словотворення.

Мовний, зимовий, вірність, творчо, морський, м’ячик, жовтень.

 

Картка №2

З’ясувати, за допомогою якої морфеми творяться записані нижче слова. Дати визначення способу словотворення.

Праліс, прегарний, безкомпромісний, переїхати, допливти, зачекати, розбити.

 

Картка №3

З’ясувати, за допомогою яких морфем творяться записані нижче слова. Дати визначення способу словотворення.

Безмежний, подорожник,  безрукавка, пролісок, зрошувати, огризок, запічок

 

Картка №4

З’ясувати, як творяться записані нижче виділені слова.

Перехід      переходити, зелень      зелений, стук      стукати, юнь     юний, запис       записати, грюк       грюкати, молодь       молодий

Дати визначення безафіксного способу словотворення.

 

Картка №5

З’ясувати, як творяться записані нижче виділені слова.

Зорепад­­­­­зорі падають­­­­­, лісостепліс+степ, фільм-операфільм+опера, телецентр  телевізійний центр, військкор   військовий кореспондент, ООН                Організація Об’єднаних Націй.

Які частини слів утворюють нове слово способом складання?

 

 

Картка №6

Визначити, якими частинами мови є записані нижче виділені слова.

Черговий учитель – черговий запізнився,

операційна сестра – зайшла в операційну,

хвора дитина – хвора вилікувалася,

вартовий солдат – стоїть вартовий,

майбутнє життя – заглядати в майбутнє.

Простежити, як переходять слова однієї частини мови в іншу. Зробити висновок про спосіб словотвору.

2)На другому етапі йде заміна груп у такий спосіб, щоб у кожній з нових були представники всіх груп із першого етапу (учні об’єднуються в групи за числом картки: 1,2,3,4,5,6). Спочатку кожен учасник нових груп представляє результати роботи своєї групи з першого етапу, а потім уся група разом виконує завдання, використовуючи знання, отримані на першому етапі.

3) Завдання 1

Зробити словотворчий аналіз слів життєдайний, сучасний, блакить, юннат, квітчати, безмежний, скориставшись алгоритмом розбору.

4) Завдання 2

Відновити пропущені слова в кожному рядку.

А) Садити - … - посаджений.

Б) Берегти - …- збережений.

В) Бруд - … - ...  – забруднити.

5) Завдання 3

З кожного рядка виписати слово, яке відрізняється від інших способом творення.

А) Широченний, мудро, найкраще.

Б) Затишок, висвітлити, вітерець.

В) Віднести, вимріювати, уквітчати.

 

6) Завдання 4

Увести слова, які зустрічалися в попередніх вправах, у міні-твір на тему «Чи потребує природа нашого захисту?».

Кожна група по черзі презентує виконання завдань. Члени інших груп мають право доповнити чи виправити сказане.

VПідбиття підсумків, оцінювання результатів уроку

«Мікрофон»

-       Що ви дізналися на уроці нового?

-       Яке основне поняття розділу «Словотвір»?

-       Чи рівнозначні поняття «твірна основа» й «основа слова»?

-       У чому полягає відмінність словотвірного аналізу від розбору слова за будовою?

-       Як можуть утворюватися слова?

-       Який спосіб словотворення є  найпродуктивнішим в українській мові?

-       Якими новими вміннями ви оволоділи сьогодні?

VIДомашнє завдання

Скласти та записати лінгвістичну казку, використавши терміни з розділу «Словотвір».

 

 


Додаток

Алгоритм словотворчого аналізу слова

 

 

 


 

docx
Додано
15 березня
Переглядів
370
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку