Урок української мови у 8 класі
«Вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки при них»
Тема. Вставні слова (словосполучення, речення), розділові знаки при них.
Мета.Поглибити й систематизувати знання учнів про вставні слова (словосполучення і речення), удосконалювати навички правильно інтонувати речення із вставними конструкціями та ставити розділові знаки при них, знаходити та виправляти помилки на вивчені правила; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення; виховувати любов до рідного слова; удосконалювати навички роботи в групі.
Тип уроку. Урок-пошук.
Обладнання. Підручник, роздаткові матеріали, схеми, таблиці, папір, маркери.
Хід уроку
I«Ситуація новизни»
Із чого розпочнемо урок:
а) із перевірки домашнього завдання;
б) із фронтального опитування;
в) із кінця минулого заняття;
г) із вивчення нового матеріалу;
д) із гуморески (анекдоту, комічної ситуації)?
Якщо учні обирають а-б варіанти, – працюють з картками–опитувальниками з теми «Звертання», які кожен підготував для сусіда по парті (домашнє завдання попереднього уроку). Якщо зупинилися на опитуванні, - можна провести конкурс «Хто краще засвоїв тему «Звертання». Якщо обрали г-д варіанти, - доречно прочитати гумореску П. Глазового «Казка».
II Мотивація навчальної діяльності
Учитель читає гумореску П. Глазового «Казка».
Вже ніч на дворі. Не спить дитина.
Схилився батько над ліжком сина
І виявляє любов і ласку.
- Послухай, - каже,- синочку, казку.
Так, значить, дід жив і, значить, баба.
Була в них, значить, ще й курка ряба.
І сіла, значить, вона в гніздечко,
І, так сказати, знесла яєчко.
Дід бив яєчко і баба била.
Ну баба, значить, теж не розбила.
А, так сказати, пробігла мишка …
І тут синочок схопився з ліжка:
- Все значить, значить та так сказати…
Не треба казки! Я хочу спати!
Обговоривши з учнями ситуацію, учитель підкреслює важливість вивчення теми і можливість повсякденного застосування знань.
IIIОголошення теми та очікуваних результатівуроку (за технологією «Незакінчене речення»).
Учитель формулює незакінчене речення «Сьогоднішній урок навчить мене …» і пропонує закінчити його, висловлюючи мету уроку. Підсумовуючи відповіді учнів, прикріплює на дошці аркуш з очікуваними результатами.
IVІнтерактивна вправа. Робота в малих групах. «Спільний проект»
Клас об’єднується в робочі групи й групу експертів. Перед тим, як розпочати роботу, учні знайомляться з пам’яткою «Як працювати в малих групах».
Учитель нагадує учням про ролі, які вони повинні розподілити між собою: спікер, головуючий (зачитує завдання, організовує порядок виконання, підбиває підсумки роботи), секретар (веде записи результатів роботи групи), посередник (стежить за часом, заохочує групу до роботи), доповідач (доповідає про результати роботи групи.
Завдання, які отримують групи, різного змісту та висвітлюють тему з різних сторін. При завершенні роботи доповідачі звітують, секретарі записують певні положення. За результатами звітів складається спільний проект, який рецензується та доповнюється групою експертів.
Картки із завданнями для груп
Картка №1
Дослідіть, яка синтаксична одиниця може бути вставною, сформулюйте визначення вставних конструкцій. Створіть схему, таблицю чи опорний конспект.
Кажуть, юність нерозсудлива й тривожна (Н. Забашта). Дівчина сказала, що, мабуть, поїде завтра і, звичайно, передасть усе. Тут же, на Денькове щастя, більшість було таких же босих, які і він сам (О. Гончар). Правду кажуть, йому й самому кортіло довантажити підводи… (О. Гончар). У цьому вбачали тодішні наші поети свій патріотичний обов’язок, а що мова науки спільна для всіх ( поезія тоді теж мислить як наука), то пишуть вони так, щоб їх розуміло ціле цивілізоване людство (Т. Шевченко).
Картка №2
Установіть, які значення можуть мати вставні слова, словосполучення, речення. Висновки запишіть у таблицю.
Наші загін вирушить у похід, мабуть, завтра. Безперечно, найвищим видом мистецтва є народне. На жаль, проблема екології була, є і залишається актуальною для нашого міста і сьогодні. Шкода, що ми забуваємо про це. Проблему безробіття, уявіть собі, найбільше відчуває на собі сучасна молодь. Покровський собор (дозволю собі сказать) – гордість нашого міста. Даруйте, вам сподобався цей витвір мистецтва? Орфей, до речі, також був фракієць. Він, на мою думку, упорається із завданням. Дієприкметник має кілька дієслівних ознак, по-перше, він буває теперішнього або минулого часу, по-друге, розрізняється за видами.
Картка №3
Простежте, з якою інтонацією вимовляються, як виділяються на письмі та в усному мовленні вставні слова, словосполучення, речення. Висновки оформіть схематично.
Нащо, бачте, те згадувати, що давно було (Т. Шевченко). Справа, так би мовити, не нова, але вимагає нового вирішення. Іван Кочерга пише тут «Фею гіркого мигдалю» (музику до п’єси написав житомирянин В. Косенко), «Майстри часу», «Алмазне жорно», (в основу покладене минуле Житомира) (Т. Шевченко). Одного ранку – бодай такого ніхто не оглядав – сказано мені, що на черзі Андрійко у рекрути (Марко Вовчок).
Картка №4
Простежте, які слова вживаються тільки як вставні, які бувають вставними залежно від тексту, які вставними ніколи не бувають.
Висновки запишіть у таблицю.
Мабуть, дощу вже не буде. Отже, й для них було місце за дружнім столом. Будь ласка, вибачте мені. Відступати нам, по-перше, пізно, по-друге, немає підстав. Будьте гуманними, крім того, привітними і ввічливими. Пісня, здавалось, бриніла вже в ньому. (М. Коцюбинський).Гафійці здавалось, що ясна для неї кожна душа…(М. Коцюбинський). Він, бачте, був в апаратній (М. Коцюбинський). У долині ви бачите, як широко розлилась річка. Кажуть, дні на полі – хліб в коморі (Народна творчість). Люди кажуть, що з кінця грудня дні стають довшими. Добра такого та зроду у мене, правда, не було (Т. Шевченко). Все одно наша правда зверху (Ю. Яновський). Нас теплушки, було, колихали на зав’южених далях долин (П. Усенко). Було вже надвечір (П. Панич). Раптом виглянуло сонце. Однак дощ не вщухав. Принаймні ти впевнений у собі. Майже півроку друзі не спілкувалися.
Картка №5
Зробіть висновок, у яких стилях використовуються вставні слова, словосполучення, речення.
Текст 1
Спека була неймовірна. Люди зачекались дощу. І ось, на невимовну радість усіх, рясні краплі зашелестіли на листках дерев.
Текст 2
У величезному мовному запасі вибрати потрібне слово – то велике вміння, і, навпаки, якщо ви користуєтеся словом неточним, то це, власне, те саме, коли б замість відточеного олівця на уроці малювання ви користувалися б цвяхами.
Текст 3
Нічого гріха таїти, домашнє завдання я не виконав. І, як на зло, вчитель викликав до дошки.
Текст 4
Мова існує у двох формах – усній і писемній. Усне слово – це, по-перше, слово живе, виразне. Усне мовлення відрізняється від писемного тим, що воно володіє більшим арсеналом засобів для передачі думок і почуттів. Слово в усному мовленні майже завжди супроводжується інтонацією, мімікою, жестами.
Отже, усна форма існування мови має свої особливості.
Спільний проект у вигляді схеми
Групи за значенням |
Роль у тексті |
Вставні слова, словосполучення, речення |
Виділення в усному мовленні та на письмі |
Стилі використання |
Висновки, оформлені схематично кожною групою
Група №1
Вставні
Слова Словосполучення Речення
Відношення до повідомлення
≠ членом речення
Група №2
Виражають
|
Вставні слова, словосполучення |
|
мабуть, очевидно… |
|
на щастя, на жаль… |
|
по-перше, отже… |
|
даруйте, будь ласка… |
|
кажуть… |
|
уявіть собі… |
|
взагалі, одним словом |
Група №3
[ BC, …], […, BC,…]
[BP, …], […, BP,…], […, BP], […(BP)…], [… - BP - …]
Понижений голос Підвищений голос
Група №4
Слова, які вживаються тільки як вставні |
Слова, які бувають вставними залежно від контексту |
Слова, які не бувають вставними |
Мабуть, по-перше, щоправда, крім того, а втім, отже… |
Здається, може бути, на щастя, правда… |
Раптом, однак, якраз, між тим, навіть, адже, принаймні, взагалі, майже… |
Група №5
Стилі використання
Науковий Публіцистичний Художній Розмовний
IVМіні-практикум
1) З поданими словами скласти речення. В одному випадку подані слова повинні бути вставними, в іншому – членами речення.
1 група може, взагалі
2 група правда, нарешті
3 група на щастя, кажуть
4 групатреба сказати, очевидно
5 група одним словом, уявіть собі
2) Творчий диктант
Вставити, де потрібно, вставні слова (словосполучення, речення).
Без сім’ї … людство обійтися не може, …, якщо воно не хоче приректи себе на здичавіння.
Родинне щастя формується під впливом багатьох чинників. Злагода є результатом добрих стосунків, ..., вона ґрунтується на любові і пошані, …, вона забезпечується тактовністю спілкування, чуйністю і великодушністю всіх членів сім’ї.
V Підбиття підсумків. «Мікрофон»
Уявний мікрофон учні передають один одному по черзі, швидко даючи відповідь на запитання вчителя.
Запитання до учнів:
- Що ми називаємо вставними конструкціями?
- Як виділяються вставні конструкції в усному мовленні та на письмі?
- Як відрізнити вставні слова від співзвучних невставних?
- Навіщо кожному з нас треба знати вставні конструкції?
- Чи виконали завдання, що поставили на початку уроку?
- Які труднощі виникали у вас протягом уроку?
- Над якими навичками, вміннями ще треба працювати?
VI Оцінювання учасниками групи участі в роботі на уроці кожного з її членів
Показники |
Прізвище, ім’я учасника |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
Брав активну участь у роботі групи, вносив вдалі пропозиції (від 0 до 2 б.) |
|
|
|
|
|
|
Надавав підтримку іншим членам групи, заохочував їх до роботи (від 0 до 2 б.) |
|
|
|
|
|
|
Вдало узагальнював думки інших і просував групу вперед (від 0 до 2 б.) |
|
|
|
|
|
|
Доповідав класу про результати групової роботи (від 0 до 2 б.) |
|
|
|
|
|
|
Активно працював на наступних етапах уроку (від 0 до 4 б.) |
|
|
|
|
|
|
Усього балів |
|
|
|
|
|
|
VII Домашнє завдання
Скласти діалог «У світі книг», використовуючи вставні конструкції.