1
Урок української мови в 6 класі
«Лексичне значення фразеологізмів. Використання фразеологізмів у монологічному та діалогічному мовленні»
Тема. Лексичне значення фразеологізмів. Використання фразеологізмів у монологічному та діалогічному мовленні.
Мета. Повторити й поглибити вивчене про фразеологізми, удосконалювати вміння розкривати значення сталих словосполучень, добирати до них синоніми, антоніми; доречно використовувати в монологічному та діалогічному мовленні; формувати навички роботи з фразеологічним словником; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному розвиткові особистості, підвищувати мовну культуру.
Тип уроку. Урок-формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: ватмани, картки трьох кольорів, графічне зображення на кольоровому папері ключових слів, фломастери.
Хід уроку
IМотивація
Учитель пропонує учням послухати вірш Грицька Бойка
Веремій
Це дідусь хороший мій,
Звуть його так – Веремій.
Так він дивно розмовляє,
Що попробуй зрозумій.
В цирку був я з дідусем –
Ми там бачили усе:
І жонглера, і ведмедя
На швидкім велосипеді…
Я крутивсь, дідусь спитав:
-Ти прийшов ловити гав?
Ну й дідусь мій, Веремій!
Що він каже? Зрозумій.
Грались ми з Рябком кудлатим –
Посварилися із братом.
Брат мовчав, і я мовчав,
А дідусь обох повчав:
-Так до бійки недалеко!
Що це ви розбили глека?
Братик, плачучи, сказав:
-Глека я не розбивав!
Ну й дідусь мій, Веремій!
Що він каже? Зрозумій.
Ми були біля криниці,
З неї я хотів напиться.
Нахиляюсь, гнуся, гнусь –
До води ж не дотягнусь…
А дідусь мій: - Що? Попив?
Шилом патоки вхопив?
Знов мені не зрозуміло:
Тут – ні патоки, ні – мила.
Ну й дідусь мій, Веремій?
Що він каже? Зрозумій.
Братик спать ніяк не хоче:
Хоч і сонні в нього очі,
Вередує: - Я не ляжу!
А дідусь ласкаво каже:
-От якби ти зараз ліг,
Ти б заснув без задніх ніг!
Братик ліг, питає в нього:
-Де ж у мене задні ноги?
Ну й дідусь мій, Веремій!
Що він каже? Зрозумій.
Я, сестричка й менший брат
Втрьох збирали виноград,
Сперечалися ми все:
Хто з нас кошик понесе?
Дідуся ми розгнівили:
-Що ви кашу заварили?
-Де ж та каша? – мовив брат.
-Ми ж збирали виноград!
Ну й дідусь мій, Веремій!
Що він каже? Зрозумій.
- А ви зрозуміли дідуся? Поясніть, чому його улюблені вирази викликали непорозуміння в дітей.
IIОголошення теми та очікуваних навчальних результатів
Слово вчителя
- Сформулювати мету сьогоднішнього заняття – до снаги кожному з вас, адже подібне формулювання ми мали на попередньому уроці. Скориставшись формулою «Сьогоднішній урок навчить мене …», висловіть мету заняття. Учитель занотовує на дошці загальне формулювання. Учні роблять записи на аркушах у формі листочків, які прикріплюють до «дерева очікувань»
III Надання необхідної інформації
Бесіда
- Що таке фразеологізм? У чому полягає відмінність між вільним і стійким словосполученням?
- Яка роль фразеологізмів у мовленні?
- У яких стилях мовлення найчастіше вживаються фразеологізми?
- За допомогою чого можна з’ясувати значення фразеологізму?
IV Інтерактивна вправа. Робота в групах. «4 кроки»
Учням пропонується об’єднатися в групи відповідно до кольору картки (картки прикріплені до парт).
Iкрок - виконання вправи «Орфографічна естафета»
На дошці прикріплений текст. По черзі кожен учасник групи приносить у пам’яті речення і диктує, секретар записує на окремому аркуші, по закінченні останній учень підходить до тексту і виясняє ті питання, які виникли під час записування (орфограми, розділові знаки, зміст тексту).
Отримує жетон група, яка першою закінчила естафету.
На наступному етапі групи обмінюються текстами і перевіряють їх, звіряючи із зразком.
Отримує жетон група, яка правильно виконала завдання.
IIкрок – довести, що записані речення утворюють текст.
Після доведення по черзі головуючий кожної групи зачитує текст, усі учні виписують фразеологізми.
IIIкрок. Учні перевертають картки записами доверху. Складають зі слів, що на картках, фразеологізм і прикріплюють на плакат. На дошці завчасно вивішене графічно зображене ключове слово.
Доповідач кожної групи зачитує фразеологізм, тлумачить його значення.
Учитель ставить перед групами наступне завдання: розділити плакат на дві частини. У першу записати якнайбільше фразеологізмів з ключовим словом, а в другу – пояснення цих фразеологізмів (при потребі учні можуть користуватися фразеологічними словниками). По закінченні роботи плакати прикріплюються на дошку. Доповідачі зачитують фразеологізми і їх пояснення.
Отримує жетон група, яка найбільше записала стійких сполучень із ключовим словом.
IVкрок – творче завдання.
Використовуючи фразеологізми, що записані на плакатах, скласти міні-твір або діалог (якщо не в змозі – окремі речення).
Зачитуються роботи, за найкращу вручається жетон.
Рефлексія- підсумок учителя
- Яка група працювала найкраще?
- Завдяки чому учасникам групи вдалося назбирати найбільше жетонів?
- Що вам дала вправа «4 кроки»?
(Орієнтовні відповіді: розвивала пам’ять, удосконалювала орфографічні навички, пунктуаційні, збагачувала словниковий запас, удосконалювала вміння розкривати значення фразеологізмів, доречно вживати їх у мовленні, розвивала почуття відповідальності і т. п. )
V Міні-практикум
Баран при ділі
Нові поставили ворота –
І барану знайшлась робота.
Своїх не пізнає
Сир з молоком і не вітається,
Бо він у маслечку катається.
Гадюки
З них найболючіше кусаються
Ті, що на грудях вигріваються
Гребінець
Не гоноритися не міг:
Під нього стригли всіх.
3) Фразеологічна загадка
Які фразеологізми приховані у загадці:
Не квіти, а в’януть, не білизна, а їх розвішують дуже довірливі?
VIПідбиття підсумків, оцінювання результатів уроку
1«Незакінчене речення»
- Сьогодні на уроці я…
- Мені було цікаво…
- Я дізнався…, але ще хочу дізнатися…
2Заповнення учнями карток самооцінки
Картка самооцінювання |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VII Домашнє завдання
Знайти за допомогою фразеологічного словника української мови стійкі словосполучення слів, які у своїй будові мають назви квітів, рослин. Увести їх у зв’язне висловлювання «Сьогодення української мови».
Додаток
Текст 1
Василько заговорив як по писаному. У кожне слово вкладав усю душу. Та раптом став мов укопаний набравши в рот води. Зайшла дівчина небаченої краси. І в хлопця мову відняло.
Текст 2
Юрко ламав голову. Увесь день він був не в дусі. Прийняв слова Христини за чисту монету. Цими словами дівчина зачепила його за живе. Хоч круть-верть, хоч верть-круть, а закінчився його золотий вік.
Текст 3
Я пам’ятав, що вовка ноги годують. Коли звечоріло, взяв ноги в руки – і мерщій світ за очі. Але, як кажуть, за дурною головою, той нема ногам спокою. Надворі хоч око виколи. Падаючи з ніг, я повернув голоблі.
Текст 4
Вчора сидів на зборах набравши в рот води. Здавалося б, нічого жахливого, а раки все одно пік. Зрозумів: мене давно вже взяли на гачок за те, що завжди пасу задніх. Кажуть, що як в бога за пазухою живу, а насправді на пороховій діжці сиджу.