Українська мова 8 клас. Урок узагальнення та систематизація вивченого з теми "Речення зі звертаннями, вставними словами"

Про матеріал
Розробку уроку можуть використовувати вчителі української мови при підготовці до уроків
Перегляд файлу

Тема. Узагальнення й систематизація знань з теми « Речення зі звертаннями, вставними словами».

Мета:

навчальна: узагальнити й систематизувати знання учнів про речення зі звертаннями і вставними слова; удосконалювати пунктуаційні вміння і навички; структурувати вивчений матеріал;

розвивальна: розвивати творчі вміння самостійно конструювати та інтонувати правильно зі звертаннями, вставними словами; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати;

виховна: виховувати в учнів почуття відповідального ставлення до природи, поважати один до одного.

Правопис: розділові знаки в реченнях зі звертаннями, вставними словами.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Культура мовлення і стилістика: правильна побудова речень зі звертаннями і вставними словами для передачі ставлення до адресата, дотримання правильної інтонації в речення зі звертаннями і вставними словами.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого.

Обладнання: дидактичний матеріал.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

         II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

              Мотивація навчальної діяльності школярів

Слово вчителя

Сьогодні на уроці ми з вами не лише закріпимо знання з вивченої теми, виконавши певні види роботи, а й поглибимо знання про природу.

ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності.

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Гра «Продовжте речення»

- Звертання – це …

- Звертання може стояти в реченні …

- Поширені звертання – це …

- Звертання, яке стоїть на початку речення і вимовляється з особливим почуттям, виділяється …

- Вставні слова …

- Вставні слова від однозвучних з ними членів речення відрізняються тим, що…

Звертання і вставні слова найчастіше вживаються у ….. стилях.

- Чи є членами речення звертання і вставні слова?

ІV. Узагальнення та систематизації вивченого.

1. Розподільний диктант

Запишіть в одну колонку звертання, а в другу – вставні слова, словосполучення.

Україно, правда, нарешті, Галино Сергіївно, земле рідна, чуєте, як на біду, українська ниво, по-вашому, ясновельможний пане, таким чином, о пісне вкраїнська!

2.Гра «Редактор».

 Відредагуйте помилки у формах звернення.

Зразок: Україна, ти для мене диво. – Україно, ти для мене диво!

(В. Симоненко)

1. Тетяна Петрівна, потрібна порада. 2.  Юний друг, читай книги. 3. чому ти, лелека, не несеш весни? 4. Колега Гавриленко, поїздка перенесена. 5. Козак Іван, сідлайте коня. 6. Поліський край, ти кличеш мене до себе.

3. Гра «Хто швидше».

Об’єднайтеся в пари та  допишіть вставні слова з указаним значенням, які можна вставити у речення, поставте розділові знаки.

 Мені осіння ніч короткою (невпевненість) ( Леся Українка ). Ягня (невпевненість) веселилось… ( Т. Шевченко ). (Радість) серед тих речей траплялися й старо винні рушники, на яких миготіла червона калина з тем ними листками, красувався буйним пломенем хміль (За І. Цюпою). Весна (указують на джерело повідомлення)це найпрекрасніша пора року.(невпевненість), він встане, чолом припаде, там, на веранді, чолом до одвірка. (Ліна Костенко).

4. Гра «Креативщики».

Клас поділяється на групи. Кожна група отримує картку із завданнями.

1 картка.

Завдання: скласти речення за схемами про природу, використовуючи звертання і вставні слова. Визначити члени речення.

Зв., ……!

Вс.(джерело повідомлення), ……, поширене зв.,……

2 картка.

Завдання: скласти речення за схемами про природу, використовуючи звертання і вставні слова. Визначити члени речення.

Вс.(виражають здивування),……..

Зв., ……,вс.(виражають упевненість),…….

3 картка.

Завдання: скласти речення за схемами про природу, використовуючи звертання і вставні слова. Визначити члени речення.

Поширене зв.!........

Вс.(привертають увагу співрозмовника),…….поширене звертання.

5. Завдання «На синтаксичному роздоріжжі».

З поданих речень випишіть ті, у яких виділені курсивом слова є вставними. Поставте пропущені розділові знаки. Свій вибір обґрунтуйте.

1. Та й нарешті за віщо я маю каратись за других? (Л. Українка) – І ось нарешті вершина наша (О. Гончар). 2. Та ніч була на диво схожа (Г. Коваль) – На диво коло цього питання він найбільше морочився (Б. Грінченко). 3.  Кажуть щастя приходить до того хто наповнений мрією(Р. Іванченко) – І розум мій і серце й віра кажуть що путь моя правдива (Л. Українка). 4. Голуб видно втихомирився й заснув (У. Самчук) – Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву (І. Котляревський). 5. Мені осіння ніч короткою здається. – Здається цей вітер ніколи не стихне. 6. У дорозі всяке трапитися може. – Може й доля відгукнеться на твої щирі сльози.

6. Завдання «Відправ sms-повідомлення».

Ваше завдання – скласти sms-текст привітання зі святами для рідних, використавши поширені й непоширені звертання. Обсяг повідомлення: три – чотири речення.

7. Тести.

1. Звертання є в реченні (розділові знаки пропущені).

А) Тішся дитино допоки маленька (Леся Українка)

Б) Мрія поли із думкою в купі геть у далекі світа… (Леся Українка)

В) Поблискують черешні в листі зелененькім… (Леся Українка)

Г)Росла в гаю конвалія під дубом високим, захищалась від негоди
під віттям широким. (Леся Українка)

2. Пунктуаційну помилку допущено в рядках.

А) Оце, либонь вже почалось. (Л. Костенко)

Б) Мамо, чи кожна пташина в вирій на зиму літає? (Леся Українка)

В) Мамо, іде вже зима, снігом травицю вкриває, в гаю пташок вже нема…(Леся Українка)

Г) Мамо, ті сиві пташки сміливі, певно, ще й дуже… (Леся Українка)

3. Слово чи групу слів, які називають до того, до кого звернена мова, називають…

А) вставні слова

Б) ваш варіант відповіді

В) узагальнююче слово

Г) однорідні члени речення

4. Комами з обох боків треба відокремити звертання в реченні (розділові знаки пропущено)

А) Старі дуби спасибі вам за осінь (Л. Костенко)

Б) Куди ти ділась річенько? (Л. Костенко)

В) Вечірнє сонце дякую за день! (Л. Костенко)

Г) Тож годі нам сини козацькі спати. (С. Зінчук)

5. Визначте речення, у якому немає вставних слів (розділові знаки пропущено)

А) Мабуть ще людство молоде. (Л. Костенко)

Б) Певно тут не чули зроду, що бува негода в свiтi (Леся Українка)

В) I здається що з весельця щире золото спадає. (Леся Українка)

Г) Не колишуться од вiтру на човнах вiтрила бiлi. (Леся Українка)

6. Визначте в уривку чим є виділене слово чим є

Не байдуже тій пташці, мій синку,

Мусить пташка малесенька дбати,

Де б водиці дістати краплинку,

Де під снігом поживку шукати. (Леся Українка)

А) поширене звертання

Б) вставним словом

В) звертанням

Г) вставним словосполученням

V. Підсумок уроку

Завершіть речення

 - Мені сьогодні вдалося…

  -Я чітко звертання від вставних слів і словосполучень…

  - Найважче було виконати завдання…

  - Вдома мені треба повторити…

VІ. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи з вивченої теми

doc
Додано
12 березня 2021
Переглядів
6189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку