Тема. Українська мова – милозвучна, мелодійна, співуча, дзвінка, барвиста.
Мета: поглибити знання учнів про багатство української мови, звернути їх увагу на її милозвучність та мелодійність, на засоби досягнення милозвучності; формувати спостережливість, розвивати логічне мислення, удосконалювати культуру усного і писемного мовлення; виховувати любов до рідної мови як скарбниці духовності рідного народу.
Тип уроку: вступний урок.
Етап уроку |
Перебіг уроку |
Примітки |
||||||||||||||||||
Тема уроку |
Українська мова – милозвучна, мелодійна, співуча, дзвінка, барвиста. |
|
||||||||||||||||||
Запишіть сьогоднішню дату |
Класна робота |
|
||||||||||||||||||
Організаційно-психологічний момент |
|
|
||||||||||||||||||
Вправа «Припущення |
Лінгвісти ніяк не можуть дійти єдиної думки: деякі вважають, що у світі близько 3000 мов, інші – що понад 6000.
Все залежить від того, де проводити кордон між мовою та діалектом.
УКРАЇНСЬКА МОВА посіла в рейтингу 44 місце (45 млн мовців). |
|
||||||||||||||||||
Вибірково-розподільний диктант |
Згрупуйте за тематичними блоками слова-епітети, що стосуються слова «мова». 1. Про правильну мову: ... 2. Про грубу, збіднілу мову: ... 3. Про багату, гарну мову: ...
|
|
||||||||||||||||||
|
Доберіть епітети, якими можна описати українську мову. УКРАЇНСЬКА МОВА ЯКА? |
|
||||||||||||||||||
|
Прочитайте тексти й поміркуйте над поданими після них запитаннями. ТЕКСТ 1 Мово вкраїнська, звідки прилетіла, як тут виросла, розцвіла й зарясніла? Чи пила ти воду з Дніпра? Чи купалася в його ласкавих водах? Чи злітала з його мільйоннокрилим птаством? Мово! Течеш вічно й вільно, як Ріка. «Тече вода в синє море, та не витікає…» А на ній човни золотії звуків, слів, мови – із сивої давнини причалюють човни золотії (П. Загребельний). ТЕКСТ 2 Хочеш мови пізнати скарбницю, Приїзди у Прилуки мої, Тут вона, як вода-срібляниця, Як прозорі дзвінкі ручаї. І виходить Наталка із хати, І виносить вам кухоль води, І така в неї мова багата, Хоч в словник її, чисту, введи. Л. Забашта Прилуки – місто Чернігівської області
|
|
||||||||||||||||||
|
Прочитайте. Чи згодні ви з думкою, висловленою в другому реченні? Відповідь поясніть.
|
Вправа 1 |
||||||||||||||||||
Метод «Діалог цитат» |
Прочитайте висловлення про мову. Яке з них вам сподобалося найбільше?
Спробуйте сформулювати власний лаконічний вислів про рідну мову. |
Вправа 2 |
||||||||||||||||||
|
Порівняйте записані парами сполучення слів. У кожній парі оберіть одне, яке звучить милозвучніше.
Поміркуйте, завдяки чому досягається милозвучність української мови. |
Вправа 3 |
||||||||||||||||||
|
МИЛОЗВУЧНОСТІ української мови сприяє:
У мовному потоці звуки сполучаються так, що створюється плавне, приємне, ритмічне мовлення. |
|
||||||||||||||||||
Ігрове дослідження-моделювання |
Знайдіть продовження народних висловів. Як ви розумієте зміст кожного з них?
|
|
||||||||||||||||||
Рефлексія |
Навіть іноземці, побувавши в Україні, відзначають ніжність, витонченість і милозвучність нашої мови. Мелодійне слово чарує всіх, хто слухає або читає його.
|
|
||||||||||||||||||
Домашнє завдання |
Уявіть, що ви вирушили в навколосвітню подорож. Вас чекають у найбільших містах планети, тепло зустрічають. Усім цікаво дізнатися про вашу мандрівку! Звучать різні запитання, але одне з них обов'язково стосуватиметься країни, яку ви представляєте, її історії, культури, мови... Що ви розповіли б представникам інших країн про красу й багатство української мови? Об'єднайтеся в групи й підготуйте невеликий виступ (3-5 хвилин) на тему «Українська мова мова моєї країни». Розподіліть обов'язки між учасниками групи. Підготуйте слайди, постери або ж доберіть ілюстрації, фрагменти пісень, віршів тощо. |
|
Урок складено відповідно до підручника:
Українська література : підруч. для 6 кл. закл. загальн. середн. освіти / В. В. Заболотний, О. В. Заболотний та ін. – Київ : Літера ЛТД, 2023. – 313 с. : іл.
https://issuu.com/stankobog/docs/6-klas-ukrlit-avramenko-2023