Українська мова – милозвучна, мелодійна, співуча, дзвінка, барвиста

Про матеріал
Розробка до першого уроку з української мови для 6-го класу "Нова українська школа"
Перегляд файлу

Тема. Українська мова – милозвучна, мелодійна, співуча, дзвінка, барвиста.

Мета: поглибити знання учнів про багатство української мови, звернути їх увагу на її милозвучність та мелодійність, на засоби досягнення милозвучності; формувати спостережливість, розвивати логічне мислення, удосконалювати культуру усного і писемного мовлення; виховувати любов до рідної мови як скарбниці духовності рідного народу.

Тип уроку: вступний урок.

Етап уроку

Перебіг уроку

Примітки

Тема уроку

Українська мова – милозвучна, мелодійна, співуча, дзвінка, барвиста.

 

Запишіть сьогоднішню дату

Класна робота

 

Організаційно-психологічний момент

  • Знайомство з новим підручником.
  • Читання передмови.
  • Ознайомлення з використаними в підручнику умовними позначеннями (знаками-символами).

 

Вправа «Припущення

  • Як ви гадаєте, скільки в світі існує мов?

Лінгвісти ніяк не можуть дійти єдиної думки: деякі вважають, що у світі близько 3000 мов, інші – що понад 6000.

  • Поміркуйте, чим зумовлена така велика різниця?

Все залежить від того, де проводити кордон між мовою та діалектом.

  • Висловіть припущення стосовно того, які мови ввійшли до рейтингу топ-5 найпоширеніших мов світу за кількістю мовців.

Рейтинг

Мова

К-сть мовців

(НЕ лише носії мови)

1

Англійська

1,13 млрд

2

Мандаринська (діалекти китайської)

1,11 млрд

3

Гінді

600 млн

4

Іспанська

500 млн

5

Французька

280 млн

УКРАЇНСЬКА МОВА посіла в рейтингу 44 місце (45 млн мовців).

 

Вибірково-розподільний диктант

   Згрупуйте за тематичними блоками слова-епітети, що стосуються слова «мова».

1. Про правильну мову: ...

2. Про грубу, збіднілу мову: ...

3. Про багату, гарну мову: ...

Барвиста, безграмотна, бездоганна, зрозуміла, відшліфована, розкішна, убога, засмічена, незвичайна, неповторна, кострубата, зразкова, точна, живописна, незграбна, колоритна, чародійна.

 

 

Доберіть епітети, якими можна описати українську мову.

УКРАЇНСЬКА МОВА

ЯКА?

 

 

   Прочитайте тексти й поміркуйте над поданими після них запитаннями.

ТЕКСТ 1

Мово вкраїнська, звідки прилетіла, як тут виросла, розцвіла й зарясніла? Чи пила ти воду з Дніпра? Чи купалася в його ласкавих водах? Чи злітала з його мільйоннокрилим птаством? Мово! Течеш вічно й вільно, як Ріка. «Тече вода в синє море, та не витікає…» А на ній човни золотії звуків, слів, мови – із сивої давнини причалюють човни золотії (П. Загребельний).

ТЕКСТ 2

Хочеш мови пізнати скарбницю,

Приїзди у Прилуки мої,

Тут вона, як вода-срібляниця,

Як прозорі дзвінкі ручаї.

І виходить Наталка із хати,

І виносить вам кухоль води,

І така в неї мова багата,

Хоч в словник її, чисту, введи.

Л. Забашта

Прилуки – місто Чернігівської області

  • Чому мову називають багатою скарбницею?
  • Чому українську мову називають солов’їною?
  • Чому українську мову порівнюють із дзвінкими струмками, рікою, водою?

 

 

Прочитайте. Чи згодні ви з думкою, висловленою в другому реченні? Відповідь поясніть.

  1. Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики й квіткових пахощів – скількома епітетами супроводиться визнання української мови...
  2. Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до себе (Олесь Гончар).

Вправа 1

Метод «Діалог цитат»

   Прочитайте висловлення про мову. Яке з них вам сподобалося найбільше?

О мово рідна! Здаєшся ЗВУКОМ сопілки в полі, шептанням збіжжя на різних нивах, ШЕЛЕСТОМ верб, калини, тополі... (І. Кращук).

Слова це КОЛЬОРОВІ камінці. Мало їх назбирати треба ще навчитися з них УЗОРИ викладати (Ірина Вільде).

Наша мова як ЧАРІВНА пісня, що вміщає в собі й палку любов до Вітчизни, і ярий гнів до ворогів, і волелюбні думи народнії, і НІЖНІ запахи рідної землі (П. Тичина).

Навіть така сувора НАУКА, як кібернетика, і та знайшла в українській мові свою першодомівку, адже маємо факт унікальний –

ЕНЦИКЛОПЕДІЯ кібернетики вперше у світі вийшла українською мовою в Києві (Олесь Гончар).

  • Чому звучання української мови порівнюють із музикою, звуком сопілки, шелестом дерев?
  • Чому, на вашу думку, Ірина Вільде порівнює слова з кольоровими камінцями?
  • У якому висловленні наведено доказ того, що українська мова – це мова науки та одна з найрозвиненіших у світі?

Спробуйте сформулювати власний лаконічний вислів про рідну мову.

Вправа 2

 

Порівняйте записані парами сполучення слів. У кожній парі оберіть одне, яке звучить милозвучніше.

дивлюсь у воду

дивлюсь в воду

підняв угору

підняв вгору

степ і море

степ й море

дощ іде

дощ йде

над мною

наді мною

Поміркуйте, завдяки чому досягається милозвучність української мови.

Вправа 3

 

МИЛОЗВУЧНОСТІ української мови сприяє:

  • чергування окремих голосних і приголосних звуків;
  • спрощення в групах приголосних (корисність - корисний);
  • інтонування та наголошування слів;
  • використання паралельних прийменників (у – в, з – зі – із), сполучників (і – й).

У мовному потоці звуки сполучаються так, що створюється плавне, приємне, ритмічне мовлення.

 

Ігрове дослідження-моделювання

Знайдіть продовження народних висловів. Як ви розумієте зміст кожного з них?

1. Із двох однаково розумних той спритніший,

є рідна мова.

2. Розум дає мові точність,

а душа — красу.

3. Цементом нації

якою говорили предки.

4. Рідна мова та,

хто вживає рідне слово.

 

Рефлексія

Навіть іноземці, побувавши в Україні, відзначають ніжність, витонченість і милозвучність нашої мови. Мелодійне слово чарує всіх, хто слухає або читає його.

  1. Продовжте речення: «Українська мова: проста, легка…
  2. У чому на вашу думку проявляється краса української мови?
  3. За допомогою чого досягається милозвучність нашої мови?
  4. Чи можемо ми сказати, що наша мова багата? Доведіть.
  5. Яка роль мови у житті людини?

 

Домашнє завдання

  • Виконати проєкт.

Уявіть, що ви вирушили в навколосвітню подорож. Вас чекають у найбільших містах планети, тепло зустрічають. Усім цікаво дізнатися про вашу мандрівку! Звучать різні запитання, але одне з них обов'язково стосуватиметься країни, яку ви представляєте, її історії, культури, мови... Що ви розповіли б представникам інших країн про красу й багатство української мови?

Об'єднайтеся в групи й підготуйте невеликий виступ (3-5 хвилин) на тему «Українська мова мова моєї країни».

Розподіліть обов'язки між учасниками групи. Підготуйте слайди, постери або ж доберіть ілюстрації, фрагменти пісень, віршів тощо.

 

Урок складено відповідно до підручника:

Українська література : підруч. для 6 кл. закл. загальн. середн. освіти / В. В. Заболотний, О. В. Заболотний та ін. – Київ : Літера ЛТД, 2023. – 313 с. : іл.
https://issuu.com/stankobog/docs/6-klas-ukrlit-avramenko-2023

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Калниболотчук Олена
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 червня
Переглядів
2664
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку