Дата __________ Номер уроку ___________ Українська мова 1 клас
Тема місяця.
Тема дня.Розрізняю голосні та приголосні звуки.
Мета: закріпити знання учнівупізнавати голосні та приголосні звуки на слух та за
вимовною ознакою (відсутність перешкоди на шляху видихуваного повітря), навчати учнів упізнавати і розрізняти на слух та за способом вимовляння приголосні звуки (утворення перешкоди на шляху видихуваного повітря); повторити алфавіт; формувати навички звуко-буквеного аналізу слова;перелічувати їх; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до природи.
Формувати групу компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;
-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української
літературної мови та мовленнєвого етикету.
-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними
джерелами інформації;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників(вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Обговорює сюжетно-рольову гру, в якій брав/-ла участь
Сприймає монологічне висловлення та аудіоматеріали
Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання в усній та письмовій формі
Розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого висловлення (казка, вірш, розповідь про події з життя) або побаченого (про спостереження за чимось/ кимось)
Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Продовжує текст письмово (казка, оповідання тощо) за ілюстраціями
Читає вголос тексти, складені з 8-10речень. Інтонує кінець речення, враховуючи розділовий знак (крапка, знак питання, знак оклику)
Відтворює графічні знаки за зразком
Записує словникові слова
Записує під диктування слова, у яких написання не розходиться зі звучанням
Записує текст з 6-8 поширених речень, який створює на основі поданих непоширених речень
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини)
Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним або позиція приголосного в кінці слова)
Бере участь в мовних іграх з творення нових слів (наприклад,міняє послідовність звуків або складів)
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Вправа «Настрій мурашки»
ІІ. Етап цілепокладання
— Сьогодні ми повторимо те, що ви знаєте про голосні та приголосні звуки, будемо впізнавати ці звуки. Ми будемо мурашками трудівничками, які працюють дружно і гарною
ІІІ. Етап цілереалізації
ВЗАЄМОДІЄМО УСНО
— Повторимо за таблицею знання про звуки.
Учу я звуки голосні.
Чому так весело мені?
Бо вчу я звуки голосні.
Їх рівно шість. Я всі назву:
А, І та Е, О, И та У.
І. Січовик
— Вимовте голосні звуки.
— За допомогою чого утворюються голосні звуки?
— Як проходить повітря через ротову порожнину під час промовляння голосних звуків?
— Голосні звуки — звуки, які утворюються тільки за допомогою голосу.
При вимові голосних звуків повітря вільно виходить через ротову порожнину, не зустрічаючи перешкод.
Голосних звуків у нашій мові 6. Знак [ ] — це «скобочки-коробочки», у яких ховаються звуки.
Голосні звуки: [а], [о], [у], [е], [и], [і].
Первинне закріплення
— Послухайте звуки. Чи однаково вони вимовляються?
— Вимовте подані звуки. Під час вимови яких звуків повітря проходить вільно через ротову порожнину? Як називаються ці звуки?
[с], [а], [о], [к], [у], [м], [л], [и], [е], [р], [дз], [н], [в].
— Доберіть кілька слів із цими звуками. Що означають ці слова, на які питання відповідають?
ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО
Хвилинка каліграфії
Ллелаллюли ля влЛеЛюіл
Лелекалінійкалялька
Пилип біля липи очима глипа.
— Поділіть для переносу слова: лелека, лінійка, лялька.
— Доберіть до слова глипа близьке за значенням слово.
— Скільки разів зустрічається у скоромовці буква и?
Робота з підручником.
Фізкультхвилинка
Робота над віршем
— Прочитайте вірш. Спишіть другий рядок.
Лось і лосенятко з ним.
Ліс для лосів — рідний дім.
Літо в ліс гукнуло осінь.
Лист летить на спини лосям.
— Підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.
— Прочитати букви і вимовити відповідні приголосні звуки.
Гра «Віконечка»
— Запишіть слова, вставляючи пропущені букви. Підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.
З мля, с ниця, ц буля, т пло, л сточок.
Списування із граматичним завданням
— Спишіть слова, поділяючи їх для переносу. Підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.
Вулиця, їжак, цукор, верблюд, неділя.
Диктант
У садку співав соловей. Його пісня була дуже гарна. Він знав, що його пісню люблять люди.
— У першому реченні підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.
ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ
Словникова робота
— Уставте букви, запишіть словникові слова.
Д _ кт _ нт з _ вд _ нн _ в _ вт _ р _ к ч _ т _ нн _
— Які букви вставили?
— Які звуки вони позначають?
Вимовляй правильно!
— Прочитайте скоромовки, правильно вимовляючи голосні звуки.
Наша Міла рук не мила,
за сніданок вранці сіла.
Загукали дітки хором:
— З милом рук не мити — сором!
— Та не бійся, мила Міло,
тільки руки вимий з милом.
Заіскрились в лузі роси.
Заспівали в росах коси,
і синочкові не спиться,
коли в тата косовиця.
Л. Куліш-Зіньків
Робота в парах
— Виписати зі скоромовок по п’ять слів у два стовпчики: в перший — двоскладові слова, а в другий — трискладові.
— Зробіть висновок, доповнивши речення.
У слові стільки складів,...
Гра «Добери словечко»
— До кожного з поданих слів доберіть такі, що відрізняються лише голосним звуком.
Зразок. Слава — слива.
Булка — ... (білка) нірка — ... (нирка)
дим — ... (дім) лис — ... (ліс)
крук — ... (крик) лук — ... (лак)
бак — ... (бік) лад — ... (лід)
сила — ... (сіла) мир — ... (мур)
— Запишіть слова, підкресліть букви, якими розрізняються ці слова. До слова дим оберіть спільнокореневі слова — назву ознаки та назву дії.
Візьміть до уваги!
В українській мові слова зі збігом кількох приголосних звуків трапляються рідко. Тому нашу мову називають співучою, мелодійною, милозвучною.
ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА
https://learning.ua/mova/druhyi-klas/rozrizniaiemo-holosni-i-pryholosni
Перегляд відеоматеріалів.
Виконання пісеньки про голосні звуки
Продовжіть речення:
Звуки ми ... (вимовляємо, чуємо).
Букви ми ... (бачимо, читаємо, пишемо).
— Скільки букв в українській абетці? (33)
— Як поділяються всі звуки української абетки? (На голосні і приголосні)
— Скільки голосних звуків в українській мові? (6 звуків)
— Як визначити кількість складів у слові?
ТЕАТРАЛІЗУЄМО
Розіграйте діалог між голосними і приголосними літерами.
Діти отримують слова і мають стати в алфавітному порядку.
Хвилинка спілкування
— Мені дуже подобаються осінні квіти. Особливо я люблю чорнобривці. А ти?
— Я люблю весняні квіти.
— Які саме?
— Продовжіть розмову.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
1