Урок української мови
Тема: Вивчення букви ь(м’який знак). Читання вголос коротких текстів. Головна і другорядна інформація в тексті. Вправляння у правильній вимові й наголошуванні слів. Письмо букв на позначення звуків. Створення і запис невеликих та нескладних за змістом висловлювань.
Очікувані результати:
Предметні: знайомити учнів з буквою, її назвою; вчити читати склади, слова з буквою ь (м’який знак); удосконалювати вміння учнів робити звуковий та звуковий аналіз слів; вчити правильно наголошувати слова; збагачувати словниковий запас дітей.
Комунікативні: розвивати їхню увагу, мислення, фонематичний слух, зв’язне мовлення, спостережливість, пізнавальний інтерес.
Соціокультурні: виховувати ввічливе ставлення, тактовність, щирість, уважність, спостережливість, бережливе ставлення до книги, любов до природи.
Обладнання: сніжинка із завданнями, сніжинка проста, фізкультхвилинка.
Хід уроку
1. Організаційна частина.
1. 1.Вітання.
- Я вітаюсь з сонечком – Здраствуй, золоте,
Я вітаюсь з квіткою – Хай вона росте,
Я вітаюсь з дощиком – Лийся, мов з відра,
Друзям усміхаюся, з усіма вітаюся,
Зичу всім добра.
2. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
2.1. Гра «Сніжинка».
А) У: Кому на парту впала сніжинка, той дає три слова відповіді на запитання:
- Що роблять діти у школі? (вчаться, пишуть, рахують)
- Яка буває зима?
- З чим можна гратись?
- Що буває м’яким?
- Що можна купити?
- Що буває жовтого кольору?
- Що роблять з борошна?
У: Що можна робити на вулиці?
Б) На зворотному боці сніжинки написані букви. Дитина називає звуки, які ця буква позначає.
Тт, Мм, Нн, Лл, Сс, Рр
У: Які звуки позначає ця буква?
2.2.«Камінь-вата»
На попередньому уроці ми вивчали з вами букву Єє, яка позначає два звуки [й], [йе]. (Вчитель називає слова, а учень, якщо почує в слові звук з який позначає один звук, то говорить камінь, а якщо два то - вата).
Єва, єнот, приємно, євро, заєць, єнот, синє, верхнє, Європа.
2.3.Бесіда.
3. Оголошення теми й мети уроку.
Сьогодні ми будемо вивчати таку букву, яка сама по собі ніякого звука не позначає. Це буква ь (м’який знак).
4. Вивчення нового матеріалу.
4.1.Робота над загадкою.
І великі, і красиві,
Як біжать – то в’ється грива.
Копитами туп-туп-туп,
По камінню –цок-цок-цок.
Хвости у всіх довгі-довгі,
Хвіст і грива – мов шовкові. (Коні)
4.2.Звуковий аналіз слова коні.
У: Складіть звукову модель слова коні
У: Скільки складів в слові? (ко-ні)
У: Назвіть м’який приголосний звук ([н’])
Звук [і] позначає м’якість цього приголосного звука. Коли ми говоримо слово коні, маємо на увазі багато тварин.
У: Як сказати, коли тварина одна? (Кінь)
У: Скільки складів у цьому слові?(1)
У: Запишіть його звукову схему.
У: А зараз спробуйте з букв скласти слово кінь (Біля дошки один учень)
У: К І Н_
У: Прочитайте, яке слово вийшло?(Учні читають слово кін)
Так, вийшло кін, у кінці звучить твердий звук [н], а треба, щоб у кінці був звук н’, м’який. Для цього в нашій азбуці є така буква, яка сама по собі ніякого звука не позначає. Але якщо її поставити поряд з іншою, то разом вони позначатимуть не твердий, а м’який приголосний звук. (Учитель підставляє до приголосних звуків м’який знак. Промовляється утворений звук (м’який). Учитель підставляє ь до слова К І Н Ь. Пропонує учням прочитати у творене слово.)
4.3. Виділення місця в слові, де стоїть ь (м’який знак)
Півень, горобець, ведмідь —
Знак м’який в кінці стоїть.
Журавель, дельфін і рись —
Знак м’який! Не помились.
О. Кононенко
Фізкультхвилинка
4.4. Робота в зошиті.
1) Написання букви ь у зошитах.
2) Запис слів ведмідь, рись, кінь.
4.5. Робота за Букварем (с. 76)
а) робота за малюнками.
- Що зображено на сторінці «Букваря»?
- В яких словах «ь» на кінці слова? Всередині?
б) читання складів вголос.
- Прочитайте перший стовпчик складів, другий, а тепер – рядками.
в) читання слів.
- Читає слова той, кому на парту впала сніжинка.
- Хлопчики – знайдіть і зачитайте слова зі «ь» вкінці слова.
- Дівчатка – знайдіть і зачитайте слова зі «ь» всередині слова.
г) робота в парах.
- Попрацюйте в парі. Один учень – знаходить і зачитує найкоротше слово, 2 – найдовше.
- Яка пара готова?
д) робота над текстом «Льон».
Он поле. На ньому росте льон. Льон - польова рослина. Квіти на ньому сині-сині!
З льону буде тканина. А з тканини – скатертина на столі і занавіски на вікні.
1) читання тексту учнем.
2) бесіда за змістом тексту.
У: Про що розповідається в тексті?
У: Де росте льон?
У: Якого кольору квіти у льону?
У: Що роблять з льону?
У: Що роблять з тканини?
У: В яких словах в тексті є «ь»?
VI. Підсумок уроку
У: Яку нову букву вивчили на уроці?
У: Чим цікава ця буква?
У: Про яку рослинку читали текст?