Дата __________ Номер уроку ___________ Українська мова 3 клас
Тема місяця.
Тема дня.Утворюю слова за допомогою префіксів.
Мета: поглибити знання учнів про префікс як значущу частину слів; провести
спостереження за словотворчою роллю префіксів у словах; розвивати мовлення; виховувати інтерес до читання.
Формувати групу компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;
-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української
літературної мови та мовленнєвого етикету.
-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними
джерелами інформації;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників(вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Обговорює сюжетно-рольову гру, в якій брав/-ла участь
Сприймає монологічне висловлення та аудіоматеріали
Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання в усній та письмовій формі
Розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого висловлення (казка, вірш, розповідь про події з життя) або побаченого (про спостереження за чимось/ кимось)
Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Продовжує текст письмово (казка, оповідання тощо) за ілюстраціями
Читає вголос тексти, складені з 8-10речень. Інтонує кінець речення, враховуючи розділовий знак (крапка, знак питання, знак оклику)
Відтворює графічні знаки за зразком
Записує словникові слова
Записує під диктування слова, у яких написання не розходиться зі звучанням
Записує текст з 6-8 поширених речень, який створює на основі поданих непоширених речень
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини)
Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним або позиція приголосного в кінці слова)
Бере участь в мовних іграх з творення нових слів (наприклад,міняє послідовність звуків або складів)
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Вправа «Настрій гнома»
Покажи свій настрій з-за допомогою гномів
ІІ. Етап цілепокладання
Робота над прикметниками
Запишіть по 5 прикметників, щоб описати свого гнома настрою. В яких з прикметників використовуються префікси.
Зелений капелюх. слайд 16
Зелений капелюх – це капелюх творчості. У ньому ми відправимося в країну фантазій.
Мотивація навчальної діяльності.
Казкотерапія
Лінгвістична казка
Дружно жили префікс, корінь, суфікс, закінчення. Але одного разу корінь почав хвалитися, що він найголовніший, бо в ньому заховане смислове значення слова. Тут обізвалося закінчення: «Без мене ви б не зв’язалися з іншими словами» . Тут виступив префікс, щоб і собі похвалитися…
— Як ви думаєте, чим міг похвалитися префікс?
― Чи все ми знаємо про префікси?
― Яке завдання поставимо перед собою на урок?
Повідомлення теми і мети уроку.
Завдання.Навчитися утворювати нові слова за допомогою різних префіксів.
ІІІ. Етап цілереалізації
ВЗАЄМОДІЄМО УСНО
Гном — міфологічна та фольклорна істота в народів Європи, людиноподібний карлик, який мешкає під землею. Традиційно гномам приписується мудрість, знання ковальства та шахтарства, охорона підземних скарбів. У різних народів ці істоти мають різні назви. В германських народів вони відомі як дверги, цверги чи дворфи. Назва «гном» була введена алхіміком Парацельсом у XVI ст. для позначення елементалів землі та поширена відтоді в негерманських народів Європи.
Потрібно допомогти гномам і вивезти руду з шахти, для цього давайте правильні відповіді на питання.
Вправа «Мозковий штурм» відповіді поклеїти на візочках зверху у формі руди
— З чого складається наше мовлення? (З речень)
— З чого складається речення? (Зі слів)
— З яких частин складається слово? (Зоснови і закінчення)
— Як виділити закінчення в слові? (Змінити його запитаннями.)
— Якщо змінюєш ти слово, то незмінна там... (основа).
— З яких частин складається основа? (Кореня, префікса, суфікса)
― Яка роль префікса у слові? (За допомогою префіксів утворюються нові слова.)
ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО
Білий капелюх. слайд 7
Білий дає нам інформацію. Отже, поговоримо про префікси і їх роль в утворення нових слів.
Хвилинка каліграфії.
Дісла сил біє
Без діласлабіє сила.
— Як ви розумієте це прислів’я?
У фольклорі германських народів гноми відомі під різними назвами: дворфи, цверги, дверги, кобольди. Зазвичай вони описуються ростом з дитину, але наділеними надприродною силою, носять довгі бороди і живуть набагато довше, ніж люди. Гноми надзвичайно образливі й примхливі. У надрах землі вони зберігають скарби — коштовні камені й метали; вони майстерні ремісники, можуть виковувати чарівну зброю й інші предмети. Загалом — це добрий і працьовитий народ, але гноми не люблять людей за зазіхання на свої скарби. Вони ховаються в глибоких гірських печерах, там побудовані ними підземні міста і палаци. Іноді гноми виходять на поверхню, і якщо зустрінуть в горах людину — лякають її гучним криком.
Робота з підручником
Робота в парах з цеглинками лего
Кожна пара отримує цеглинки лего з префіксами і цеглинку зі словом. Дослідіть, які нові слова утворились, що вони означають, як змінилося початкове значення.
Ну-мо, префікси візьміть,
слова нові утворіть.
НА- ПРИ- ЗА- ПІД- ДО- ВИ- ВІД- З-
ПЛИВЕ БУДУЄ СІЄ ВЧИТЬ ЛІКУЄ ВЕДЕ ВЕЗЕ ВІЄ
Три пари зачитують утворені слова.
Фізкультхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=KvD0UbNszKQ
ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ
Жовтий капелюх.слайд 13
Жовтий – дослідження можливих успіхів. А зараз перевіримо як ви можете застосувати на практиці вивчений матеріал.
Гра «Аукціон»
Продається слово – РОБИТИ, за допомогою префіксів утворити нові слова.
Діти в зошит записують утворені слова. Перемагає той, хто склав більше слів.
Гра «Збери слово»
Утворені слова записують у зошити
• Корінь -пис-, префікс за-, слово відповідає на питання що?. (Запис)
• Корінь -біг-, префікс по-, слово відповідає на питання що зробив?. (Побіг)
• Корінь -їзд-, префікс пере-, слово відповідає на питання що зробити?. (Переїзд)
Самостійна робота з самоперевіркою
Гра «Додай префікс» робота з картками
— Уставте в словосполученнях замість крапок потрібні префікси. Запишіть.Позначте префікси які вам довелось використати?
Диференційоване завдання. Скласти речення із словосполученням.
Гра " Вгадай"
Мій корінь міститься у слові ДІДУСЬ,
а префікс шукай в слові ПРАЛІС. ( Прадід)
Мій корінь ховається в слові ЗАХІД,
а префікс – в слові ПРИЙТИ ( Перехід)
Чорний капелюх. слайд 19
Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків.
ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА
Англійське «дворф» (dwarf) походить від староанглійського dweorg чи протогерманського *đwergaz. У давній скандинавській мові воно виглядало як dvergr, в давньоверхньонімецькій — twerg. Вірогідно, вони утворені відіндоєвропейського кореня *dheur-, що означає «збиток», або *dhreugh, спорідненим з англійським dream — «сон», «мрія» чи німецьким trug — «обман». Обидва варіанти близькі до санскритського dhvaras — «демонічна істота», дев.
Слово «гном», як вважається, походить з грецької мови і виникло в XVI столітті як похідне від gēnomos (грец. γη-νομος), буквально «житель землі». Етимологи приписують його авторство швейцарському алхімікові Парацельсу, в чиїх працях воно з'явилося вперше та позначало елементалів землі.
Також існує гіпотеза про походження слова від «гносис» (грец. γνώσις), що з грецької мови означає «знання». За нею, Парацельс ввів слово «гном» тому, що гноми знають і можуть відкрити людині точне місцезнаходження прихованих в землі металів. Подібно до грифів в еллінських і східних повір'ях та драконів — німецьких, обов'язок гномів в тому, аби охороняти потаєні скарби.
Робота з медіа продуктами
https://learning.ua/mova/tretii-klas/Вибираємо%20префікс
https://learningapps.org/600416
ТЕАТРАЛІЗУЄМО
Учні отримують уривки з казки Білосніжка і сім гномів. Потрібно розіграти отримані уривки.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Червоний капелюх слайд 3
В червоному капелюхові говорять тільки про почуття й емоції.
Вправа «Поради від гномів»
На слайдах поради від гномів, будьте уважні і подумайте чи всі поради варто виконувати
Синій капелюх. слайд 21
Синій – підбиття підсумків і обговорення користі вивченого матеріалу.
Самооцінка роботи на уроці.
― Дякую за увагу, старанність і активність на уроці. Ви всі молодці, добре попрацювали, але я хочу виділити …
1