Українська мова. НУШ. Тема дня.Утворюю слова за допомогою префіксів.

Про матеріал
Тема дня.Утворюю слова за допомогою префіксів. Мета: поглибити знання учнів про префікс як значущу частину слів; провести спостереження за словотворчою роллю префіксів у словах; розвивати мовлення; виховувати інтерес до читання.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________   Українська мова  3  клас

 

Тема місяця.

Тема дня.Утворюю слова за допомогою префіксів.

Мета: поглибити знання учнів про префікс як значущу частину слів; провести

спостереження за словотворчою роллю префіксів у словах; розвивати мовлення; виховувати інтерес до читання.

Формувати групу компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;

-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української

літературної мови та мовленнєвого етикету.

-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними

джерелами інформації;

- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.

Очікувані результати:

З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників(вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі

Обговорює сюжетно-рольову гру, в якій брав/-ла участь

Сприймає монологічне висловлення та аудіоматеріали

Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання в усній та письмовій формі

Розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого висловлення (казка, вірш, розповідь про події з життя) або побаченого (про спостереження за чимось/ кимось)

Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова

Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)

Продовжує текст письмово (казка, оповідання тощо) за ілюстраціями

Читає вголос тексти, складені з 8-10речень. Інтонує кінець речення, враховуючи розділовий знак (крапка, знак питання, знак оклику)

Відтворює графічні знаки за зразком

Записує словникові слова

Записує під диктування слова, у яких написання не розходиться зі звучанням

Записує текст з 6-8 поширених речень, який створює на основі поданих непоширених речень

Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини)

Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним або позиція приголосного в кінці слова)

Бере участь в мовних іграх з творення нових слів (наприклад,міняє послідовність звуків або складів)

Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,

відеоматеріали,  кольорові олівці та фломастери.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

 

Зміст заняття:

І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності

Вправа «Настрій гнома»

Покажи свій настрій з-за допомогою гномів

G:\Відкриті уроки\3 клас НУШ\Українська мова\Утворюю слова префіксами\dwarf_PNG43.pngG:\Відкриті уроки\3 клас НУШ\Українська мова\Утворюю слова префіксами\dwarf_PNG1.pngG:\Відкриті уроки\3 клас НУШ\Українська мова\Утворюю слова префіксами\dwarf_PNG80.png

 

ІІ. Етап цілепокладання

Робота над прикметниками

Запишіть по 5 прикметників, щоб описати свого гнома настрою. В яких з прикметників використовуються префікси.

Зелений капелюх. слайд 16

Зелений капелюх – це капелюх творчості. У ньому ми відправимося в країну фантазій.

Мотивація навчальної діяльності.

Казкотерапія

Лінгвістична казка

Дружно жили префікс, корінь, суфікс, закінчення. Але одного разу корінь почав хвалитися, що він найголовніший, бо в ньому заховане смислове значення слова. Тут обізвалося закінчення: «Без мене ви б не зв’язалися з іншими словами» .  Тут  виступив префікс, щоб і собі похвалитися…

  Як ви думаєте, чим міг похвалитися префікс?

  Чи все ми знаємо про префікси?

  Яке завдання поставимо перед собою на урок?

Повідомлення теми і мети уроку.

Завдання.Навчитися утворювати нові слова за допомогою різних префіксів.

 

ІІІ. Етап цілереалізації

ВЗАЄМОДІЄМО УСНО

Гном  міфологічна та фольклорна істота в народів Європи, людиноподібний карлик, який мешкає під землею. Традиційно гномам приписується мудрість, знання ковальства та шахтарства, охорона підземних скарбів. У різних народів ці істоти мають різні назви. В германських народів вони відомі як дверги, цверги чи дворфи. Назва «гном» була введена алхіміком Парацельсом у XVI ст. для позначення елементалів землі та поширена відтоді в негерманських народів Європи.

Потрібно допомогти гномам і вивезти руду з шахти, для цього давайте правильні відповіді на питання.

Вправа «Мозковий штурм» відповіді поклеїти на візочках зверху у формі руди

G:\Відкриті уроки\3 клас НУШ\Українська мова\Утворюю слова префіксами\unnamed (1).pngG:\Відкриті уроки\3 клас НУШ\Українська мова\Утворюю слова префіксами\silver_4.png

  З чого складається наше мовлення? (З речень)

  З чого складається речення? (Зі слів)

  З яких частин складається слово? (Зоснови і закінчення)

  Як виділити закінчення в слові? (Змінити його запитаннями.)

  Якщо змінюєш ти слово, то незмінна там... (основа).

  З яких частин складається основа? (Кореня, префікса, суфікса)

― Яка роль префікса у слові? (За допомогою префіксів утворюються нові слова.)

ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО

Білий капелюх.  слайд 7

Білий дає нам інформацію. Отже, поговоримо про префікси і їх роль в утворення нових слів.

Хвилинка каліграфії.

Дісла сил біє

Без діласлабіє сила.

— Як ви розумієте це прислів’я?

У фольклорі германських народів гноми відомі під різними назвами: дворфи, цверги, дверги, кобольди. Зазвичай вони описуються ростом з дитину, але наділеними надприродною силою, носять довгі бороди і живуть набагато довше, ніж люди. Гноми надзвичайно образливі й примхливі. У надрах землі вони зберігають скарби — коштовні камені й метали; вони майстерні ремісники, можуть виковувати чарівну зброю й інші предмети. Загалом — це добрий і працьовитий народ, але гноми не люблять людей за зазіхання на свої скарби. Вони ховаються в глибоких гірських печерах, там побудовані ними підземні міста і палаци. Іноді гноми виходять на поверхню, і якщо зустрінуть в горах людину — лякають її гучним криком.

Робота з підручником

Робота в парах з цеглинками лего

Кожна пара отримує цеглинки лего з префіксами і цеглинку зі словом. Дослідіть, які нові слова утворились, що вони означають, як змінилося початкове значення.

Ну-мо, префікси візьміть,

слова нові утворіть.

НА-   ПРИ-    ЗА-    ПІД-   ДО-   ВИ-   ВІД-    З-

ПЛИВЕ    БУДУЄ  СІЄ   ВЧИТЬ   ЛІКУЄ   ВЕДЕ    ВЕЗЕ    ВІЄ

Три пари зачитують утворені слова.

Фізкультхвилинка

https://www.youtube.com/watch?v=KvD0UbNszKQ

ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ

Жовтий капелюх.слайд 13

Жовтий – дослідження можливих успіхів. А зараз перевіримо як ви можете застосувати на практиці вивчений матеріал.

Гра «Аукціон»

Продається слово – РОБИТИ, за допомогою префіксів утворити нові слова.

Діти в зошит записують утворені слова. Перемагає той, хто склав більше слів.

Гра «Збери слово»

Утворені слова записують у зошити

   Корінь -пис-, префікс за-, слово відповідає на питання що?. (Запис)

   Корінь -біг-, префікс по-, слово відповідає на питання що зробив?. (Побіг)

   Корінь -їзд-, префікс пере-, слово відповідає на питання що зробити?. (Переїзд)

Самостійна робота з самоперевіркою

Гра «Додай префікс» робота з картками

  Уставте в словосполученнях замість крапок потрібні префікси. За­пишіть.Позначте префікси які вам довелось використати?

Диференційоване завдання. Скласти речення із словосполученням.

Гра " Вгадай"

Мій корінь міститься у слові ДІДУСЬ,

а префікс шукай в слові ПРАЛІС. ( Прадід)

Мій корінь ховається в слові ЗАХІД,

а префікс – в слові ПРИЙТИ ( Перехід)

Чорний капелюх.   слайд 19

Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків.

  • Що буде з людиною, яка не буде працювати? Що буде з дитиною, яка не буде навчатися?

ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА

Англійське «дворф» (dwarf) походить від староанглійського dweorg чи протогерманського *đwergaz. У давній скандинавській мові воно виглядало як dvergr, в давньоверхньонімецькій  twerg. Вірогідно, вони утворені відіндоєвропейського кореня *dheur-, що означає «збиток», або *dhreugh, спорідненим з англійським dream — «сон», «мрія» чи німецьким trug — «обман». Обидва варіанти близькі до санскритського dhvaras — «демонічна істота», дев.

Слово «гном», як вважається, походить з грецької мови і виникло в XVI столітті як похідне від gēnomos (грец. γη-νομος), буквально «житель землі». Етимологи приписують його авторство швейцарському алхімікові Парацельсу, в чиїх працях воно з'явилося вперше та позначало елементалів землі.

Також існує гіпотеза про походження слова від «гносис» (грец. γνώσις), що з грецької мови означає «знання». За нею, Парацельс ввів слово «гном» тому, що гноми знають і можуть відкрити людині точне місцезнаходження прихованих в землі металів. Подібно до грифів в еллінських і східних повір'ях та драконів — німецьких, обов'язок гномів в тому, аби охороняти потаєні скарби.

Робота з медіа продуктами

https://learning.ua/mova/tretii-klas/Вибираємо%20префікс

https://learningapps.org/600416

ТЕАТРАЛІЗУЄМО

Учні отримують уривки з казки Білосніжка і сім гномів. Потрібно розіграти отримані уривки.

 

ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий

Червоний капелюх  слайд 3

В червоному капелюхові говорять тільки про почуття й емоції.

  • Чи сподобався вам урок?
  • Які емоції він у вас викликав?

Вправа «Поради від гномів»

На слайдах поради від гномів, будьте уважні і подумайте чи всі поради варто виконувати

 

Синій капелюх. слайд 21

Синій – підбиття підсумків і обговорення користі вивченого матеріалу.

Самооцінка роботи на уроці.

  •    все зрозумів, можу допомогти іншому; 
  •    зрозумів, але треба ще попрацювати;
  •    потрібна консультація.

― Дякую за увагу, старанність і активність на уроці. Ви всі молодці, добре попрацювали, але я хочу виділити …

1

 

docx
Додано
5 вересня 2021
Переглядів
2083
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку