Українська народна пісня
Матеріал уроку. Українська народна пісня “Три товариші”.
Мета проекту . Систематизувати знання дітей про жанри фольклору; розвивати увагу, мислення, пам’ять; виховувати любов до народної творчості, книги; почуття людяності та доброти.
Обладнання. Мультимедійна презентація, картки зі словами, малюнки хмари, Місяця, Сонця, ілюстрації до пісні.
Література. Енциклопедії. Інтернет - матеріали.
Тип проекту. Навчально – інформаційний.
Навчальний предмет: літературне читання ( 3 клас)
Форма – проведення: урок - подорож
Завдання проекту.
✔ Тренування навичок у групі
✔ Формування навичок роботи з енциклопедичною та довідковою літературою
✔ Поглиблення, поширення здобутих знань через створення презентації.
Заздалегідь створено творчі групи.
Завдання для творчих груп:
І група добирає матеріал про дощ,
ІІ група добирає матеріал про Місяць
ІІІ група добирає матеріал про Сонце
Тривалість. 1 день
І. Організаційна частина
ІІ. Основна частина
1. Актуалізація опорних знань
- Який розділ ми вивчаємо ?
- Які жанри фольклору ви знаєте?
- Що ви чекаєте від уроку?
2. Повідомлення теми і мети уроку.
— Щоб ваші бажання збулись потрібно здійснити подорож у Країну фольклору.
— Я знаю, що ви дуже любите читати і слухати казки, прислів’я, приказки, загадки, колискові…
Фольклор — це чарівна країна.
Фольклор - це мистецтво створене народом.
— Увага! Увага! Відправляється наш експрес від станції “Назва школи ” до станції “Країна Фольклору”. У мандрівці на нас чекають цікаві зустрічі та пригоди. Щоб проїхати усю країну, вам треба пригадати те, що знаєте та вмієте, бути уважними та спостережливими.
3.Мовна розминка.
— Щоб нам не було сумно їхати, машиніст ввімкнув радіо. Але щось у ньому зіпсувалося. Давайте слухати і виправляти помилки.
Необхідно змінити перший голосний звук на [а]: кіт — кат, сум — сам, тук — так, булка – балка, лупа — лапа, дути — дати.
Прекрасно!
— Зараз наш поїзд в’їде у тунель. Щоб швидше його проїхати, ви повинні прочитати скоромовку
Сорок сорок стрекоче
На осокорах -
Сто сорок сороченят
Стрекотатимуть скоро.
а) Гра “Пазли»".
— Як і в будь-якому поїзді, зараз відбудеться перевірка квитків. Перед нами конверти. Ви повинні із букв, які містяться в конверті викласти назву країни, куди ми їдемо. А я перевірю, чи всі сіли у той поїзд.
— Пасажирів перевірили. Тепер можна подивитись у вікно.
б) Гра “Блискавка”.
— Поїзд іде швидко і написи ми бачимо тільки одну мить. Давайте їх прочитаємо.
Напис на картках:
т ш З в к Н с м А к п Є ш в С о м О м Р п і О в н К д у А
н к, п а Д л о Е в н З с т И о н М н о У н о З т р И м т М с н
У т н В у к А ф і Т ю я И.
( Знає сорока, де зиму зимувати.)
4.Зупинка «Україна»
- Чи знаєте ви щось про цю країну?
- Як називається народ, який тут живе?
(перегляд слайдів)
- Наш народ теж склав багато казок, загадок… Їх називають українськими народними казками чи піснями…
Сьогодні, ми познаємося з українською народною піснею “Три товариші”.
Робота з текстом.
- Про що ця пісня?
- Які символи зустрічаємо?
- Хто головні герої?
Звіт творчих груп
1 група - цікавинки про дощ
2 група - цікавинка про Сонце
3 група - цікавинки про Місяць
5.
Гра « Пари слів»
Учитель називає кілька пар слів, діти запам'ятовують їх.
Потім учитель називає одне з перших слів, а діти пригадують його «пару»:
Кицька - молоко стіл – пиріг
Музика – радіо зошити – олівець
Вода – басейн школа - учень
б) Тлумачення незрозумілих слів.
Ознайомитись з незрозумілими словами, які є в пісні.
Товариш - друг
Ізійду - зійду
Пашниця - хліб у зерні
- Український поет, письменник Дмитро Чередниченко казав: «Українці – співучий народ. Кажуть, де три українці, там цілий хор. Споконвіку наші предки мали хист до співу. Змалку вони знали багато пісень. І співали. Над колискою мама співала колискову. Привчала дитину до пісні.»
- До якого висновку можна прийти, слухаючи вислів українського письменника?
3. Ознайомлення з особливостями народної пісні та її виразного читання.
- Народні пісні мають форму вірша. За змістом вони часом нагадують казки. У піснях природні явища можуть бути зображені як живі істоти. Читати пісні треба наспівно, наче ведете довірливу розмову.
- Вчимося читати виразно.
Зрозумій зміст твору:
визнач його настрій, почуття мовців;
вибери темп читання (звичайний, швидкий, повільний).
Зверни увагу на такі позначення:
виділені слова вимовляй з більшою силою голосу;
додержуй пауз (зупинок у мовленні):
| — мала пауза; || — велика; ||| — дуже велика.
4. Бесіда за змістом пісні.
- Хто головні герої пісні? (Сонце, Місяць, Дощик).
- Чому слова «Сонце, Місяць, Дощик» записані з великої літери?
- Які почуття мовців, коли вони розповідають про себе? (гордість й повага до своєї справи).
- У якому темпі був прочитаний текст? (Повільний)
5. Хвилинки релаксації
- А зараз ми відпочинемо і розвинемо свою уяву.
Вечір прийшов.
На небі місяць зійшов.
Дітки очі закривають
І у сон свій потрапляють.
Уявляємо:
Я на сонечку лежу.
Дуже сонце я люблю.
Сонце гладить нам обличчя.
Ой, який чудовий сон всім сниться.
Раптом чуєм: бом – бом – бім!
Прогулятись вийшов грім!
Зараз дощик кликать буде.
Прокидаймось, бо мокро буде.
Час повертатися додому. Для того, щоб допомогти машиністу швидше нас довезти, давайте пригадаємо:
- З яким жанром усної народної творчості ми познайомилися?
- Як треба читати народні пісні?
- Хто найважливіший: Сонце, Місяць, Дощик?
Дякую за роботу!!!
1