9 клас. Українська література.
Тема 4. Українські народні балади. «Ой летіла стріла», «Ой на горі вогонь горить». Тематичні та стильові особливості. Сюжет, герої балад. Класифікація балад.
Мета: ознайомити учнів з українською народною баладою як жанром фольклору; її тематичними та стильовими особливостями, сюжетами, героями, класифікацією; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять; виховувати повагу до історичного минулого, почуття патріотизму.
Перебіг уроку
Учитель. Український фольклор надзвичайно багатий, чільне місце в ньому займають балади. Термін балада прийшов до нас із середньовічної Франції. Провансальці називали цей жанр танцювальною піснею; французи вважали – ліричним віршом; англійці – сюжетною поемою.
Теорія літератури. Підручник. «Українська література для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів». Київ «Грамота», 2017, ст. 14-15 (робота зі статтею).
Читання твору «Ой летіла стріла».
Перегляд анімації до балади.
https://www.youtube.com/watch?v=GbySma74fW0
Які почуття викликав у вас перегляд? (Очікувана відповідь. Сум, показано пташок, що недовго горювали і пташку-матір, яка страждає.)
Чи відображає анімація зміст твору? (Очікувана відповідь. Так, співзвучно з основною думкою.)
Учитель. Ця балада належить до найдавніших, у ній відображаються події родинно-побутового життя.
Колективна робота. Аналіз поеми.
Тема: побивання матері, сестри та коханої за вбитим стрілою хлопцем.
Ідея: висловлення співчуття до загиблого.
Основна думка: Ой матінка плаче,
Поки жити буде;
А сестриця плаче,
Поки не забуде;
А миленька плаче,
Поки його бачить…
Художні засоби:
Епітети: зозулі рябенькі, матінка рідна, земля сухенька.
Метаморфози: матір, сестра і кохана перетворилися на зозуль
Гіпербола: Де матінка плаче, / Там Дунай розлився
Де плаче сестриця, / Там слізок криниця.
Учитель. З часом тематика балад розширюється, з’являються твори на історичні теми. Прикладом є балада «Ой на горі вогонь горить».
Робота з текстом. Підручник. «Українська література для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів». Київ «Грамота», 2017, ст. 16.
Прослухування сучасного виконання балади рок-гуртом «Мотор’ролла».
Чи вдалою є інтерпретація твору? (Очікувана відповідь. Думки можуть бути різними)
Чи не шкодить сучасне виконання розумінню балади? Свої думки обґрунтуйте. (Очікувана відповідь. «Так». Не шкодить, бо рокове виконання доводить, що твори української літератури є досі актуальними, популяризують жанр балади. «Ні». Бо це вже не сприймається як балада, а швидше як рокова пісня.)
Пригадайте, які козацькі пісні ви вивчали в 7 класі, співставте їх з баладою «Ой на горі вогонь горить». що спільного і відмінного в цих творах? (Очікувана відповідь. «Ой на горі женці жнуть», «Стоїть явір над водою», «Гомін, гомін по діброві». Спільним є суспільно-побутовий сюжет. Відмінне – ритмомелодика.)
Робота в групах.
1 група – сюжетний ланцюжок «Ой летіла стріла».
2 група – цитатний план «Ой на горі вогонь горить».
Рефлексія.
На основі вивчених балад доведіть, що балада є ліро-епічним жанром (Очікувана відповідь. Твір «Ой летіла стріла» є баладою, тому що основа твору – реалістична, проте використано елемент метаморфози, образи-символи, присутня трикратність. Твір «Ой на горі вогонь горить» є історичною, в ній розповідається про долю козака-сторожевого, наповнена символами: кінь-товариш; ворон-смерть; китайка-козацька слава.)
Висловіть аргументи на підтвердження чи заперечення слів українського фольклориста О. Дея, який назвав балади «епосом нещасних доль».
Домашнє завдання. Вивчити на вибір одну баладу. Викладіть відео в групу класу (Viber, Telegram), проголосуйте за ті, що сподобались найбільше.