Розробка уроку на тему «НА ГОСТИНИ ДО КОЛОМИЇ»

Про матеріал
Мета: • навчальна: збагатити уявлення учнів про жанр коломийки, розкрити її життєвий зміст і жанрові особливості. Продовжити знайомити з прикладами використання народних мелодій у професійних інструментальних творах; • розвивальна: розвивати в четвертокласників предметні та міжпредметні компетентності, почуття ритму, емоційну сферу, творчі здібності. Підтримувати бажання вивчати пісенну народну творчість у всьому її різноманітті; • виховна: засобами народного мистецтва виховувати у школярів патріотичні почуття, шанобливе ставлення до культурних традицій всіх регіонів України.
Перегляд файлу

Урок  12. НА ГОСТИНИ ДО КОЛОМИЇ

Мета:

      навчальна: збагатити уявлення учнів про жанр коломийки, розкрити її життєвий зміст і жанрові особливості. Продовжити знайомити з прикладами використання народних мелодій у професійних інструментальних творах;

      розвивальна: розвивати в четвертокласників предметні та міжпредметні компетентності, почуття ритму, емоційну сферу, творчі здібності. Підтримувати бажання вивчати пісенну народну творчість у всьому її різноманітті;

      виховна: засобами народного мистецтва виховувати у школярів патріотичні почуття, шанобливе ставлення до культурних традицій

всіх регіонів України..

Музичний матеріал: Коломийки різного характеру (на вибір вчителя); Коломийки у виконанні троїстих музик (на вибір вчителя); Жанна Колодуб, «Троїсті музики»;«Ухтимко» Вірші О. Вратарьова Музика О. Злотника (повторення)

Елемент інтеграції: Л. Зоріна. Троїсті музики; «Троїсті музики» (легенда).  Роман і Надія Федини. Коломийка

Основні поняття: "коломийки "

Тип уроку: урок поглиблення теми

Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

 

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід

(Жанна Колодуб, «Троїсті музики»)

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

             Музичне вітання.

2.     ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Перенесімося на західні землі України, до мальовничого Карпатського краю. Надзвичайно своєрідними тут є природа, побут народу, його звичаї, національне вбрання і, звичайно ж музика: її колорит і музичні інструменти.

Сьогодні ми розширимо свої знання про різні жанри української народної пісенноїтворчості і переконаєтеь, які чудові мелодії народжуються тут

 

1.   ОСНОВНА ЧАСТИНА

Дуже давно в українському місті Коломиї виникли особи пісні. Це були коротенькі приспівочки — жартівливі та веселі, а іноді сумні й ліричні, у яких ішлося про життя народу. А назвали їх коломийками.

Коломийка – це українська народна гуцульська пісня типу частівки,це і пісня, і інструментальна п’єса, і танець.

До речі, ця назва походить від міста Коломия, що на Івано-Франківщині.

Коли її співають, музиканти зазвичай пританцьовують. Коломийка складається з двох рядків.

Емлемент інтеграції  див. Роман і Надія Федини. Коломийка

Коломийки об’єднуються у «віночки» або «в’язанки».Віноч-

ки» укладені імпровізаційно, у вільній послідовності.

 

Ой скрипочки із липочки, струни з прядевниці,

Як заграю коло стола, чути до полиці.

Казали ми кури пасти за стодолов в просі,

Кури яйця погубили, я дістав по носі.

 

Розповідь про жанр коломийок.

Коломийки виконують переважно з інструментальним супроводом. Причому спів нерідко поєднується з танцем, тому коломийки можна віднести до вокально-танцювального жанру.

Мелодія коломийки, не змінюючи своєї композиції, може мати то сумний, то веселий характер, тому вона однаково добре відображає і трагічні, і веселі миті народного життя.Поєднання пісенної основи з хореографією надає коломийкам ще більшої жвавості, своєрідної життєвої динамічності й енергії.

 

Музика має свої особливості: загострений синкопований ритм, частіше — швидкий темп, дводольний розмір, своєрідну метроритмічну формулу.(див. мал.)

 

Слухання  Коломийки різного характеру (на вибір учителя).

      Який характер танцю?

      Як змінюється мелодія, ритм, динаміка?

 

На кожному весіллі, яке справляли на Західній Україні, можна було почути коломийки. Виконував їх народний інструментальний ансамбль, у складі якого були скрипки, басолі (бас), бубон, цимбали. Такий ансамбль отримав назву троїсті музики

Елемент інтеграції  див  Л. Зоріна. «Троїсті музики»

Слухання Петрович («Петровичі») - Коломийки 

- Який характер прослуханої музики? Які інструменти її виконують?

-        У чому виявляється особливість виконання?

Розповідь про троїстих музик

Народні пісні й награвання — улюблений вид музичної творчості українського народу.

У давнину виконавцями народних пісень і танцювальних мелодій були прості люди, які не тільки співали, але й виконували різні мелодії на музичних інструментах.

Це були невеликі групи музикантів у складі трьох виконавців – скрипаля, цимбаліста і бубняра. Такі групи музикантів називали троїстими музиками.

Легенда про троїстих музик (див презентацію)

 

Троїсті музики презентація

 

Слухання . Ж. Колодуб «Троїсті музики».

У симфонічній п’єсі «Троїсті музики» композитор Левко Колодуб відобразив найбільш характерні риси української народної інструментальної музики. Музичні теми п’єси, змінюючи одна одну, ніби змагаються між собою у віртуозності, що є характерним для виконання ансамблю троїстих музик.

 

      Як розвивається музика?

      Вона танцювальна, пісенна чи  маршова?

      Тембри яких інструментів ви впізнали?

Фізкультхвилинка

 

Вокально-хорова робота

Розспівування

 

«Ухтимко» Вірші О. Вратарьова Музика О. Злотника (повторення)

 

4.     ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

-      Які види творчості поєднує коломийка?

Схарактеризуйте  коломийки, які слухали на уроці.

 

Темп                  повільний, помірний, швидкий

 

Лад                              мажор, мінор

 

Динаміка            тихо, гучно

 

Регістр               високий, низький, середній

 

5.     ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Отже, сьогодні на уроці ми познайомились сьогодні з жанром коломийок...

Так називають жартівливо-танцювальні пісні, назва яких походить від міста Коломия. А також дізналися про  найпоширеніший тип українського народного інструментального ансамблю – троїстими музиками

Усне оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
660
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку