Українські витинанки.Створення сюжетно- декоративної композиції"Дерево життя"

Про матеріал

Ознайомити з видами витинанок; дати поняття про оберегові символи у витинанках, показати різноманітність форм і візерунків витинанки. Формувати навички вирізування з паперу. Виховувати розуміння взаємозв'язку внутрішньої та зовнішньої краси навколишнього світу через створення художнього образу засобами витинанки та естетичне ставлення до народного мистецтва

Перегляд файлу

                Липівська загальноосвітня школа I-III ступенів

 

 

 

   Конспект  уроку з трудового навчання

               з використанням ІКТ

                           8 клас

       Українські витинанки.

Створення сюжетно- декоративної композиції "Дерево життя"

 

                                                                                                  Підготувала

                                                                        вчитель трудового навчання

                                                                         Метліна Оксана Вікторівна

 

 

 

 Тема :Українські витинанки.Створення сюжетно- декоративної композиції"Дерево життя"

Мета: Ознайомити з видами витинанок; дати поняття про оберегові символи у витинанках, показати різноманітність форм і візерунків витинанки. Формувати навички вирізування з паперу. Виховувати розуміння взаємозв’язку внутрішньої та зовнішньої краси навколишнього світу через створення художнього образу засобами витинанки та естетичне ставлення до народного мистецтва

Обладнання: кольоровий папір, картон, ножиці, клей ПВА, простий олівець, гумка, технологічні картки, персональний комп'ютер з мультимедіапроектором, диск із слайдами.

Хід уроку

І. Організація учнів.

ІІ. Оголошення теми уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда з дітьми.

 - Перш ніж перейти до нашої сьогоднішньої теми давайте згадаємо, що ж таке декоративно-прикладне мистецтво?

 - Декоративно-прикладне мистецтво - це мистецтво, яке прикрашає предмети, що оточують нас у повсякденному житті.

 - Які ми з вами знаємо види декоративно-прикладного мистецтва?

-Кераміка.

-Що таке кераміка?

-Це вироби з глини.

-Декоративний розпис

-Які декоративні розписи ви знаєте і де їх використовують?

- Петриківка, хохлома, гжель.

-Розпис дерева, посуду, тканини (батік), кераміки, писанкорства, та ін.

2. Види декоративно- прикладного мистецтва.

Бесіда

Колаж – аплікації різноманітних матеріалів .

Різьблення – заглиблене зображення, вирізане на деревній дошці.

-Де найчастіше зустрічається різьблення?

-На яких предметах?( доски кухонні, тарілі, шкатулки, ложки дерев’яні)

 

Художня вишивка - сюжетна композиція або орнамент, вишиті нитками.

Найбільш можна зустріти вишивку на серветках, рушниках, наволічках і т.д.

Народна іграшка – дитяча іграшка, виконана в народних традиціях(Опішнянська, Димківська).

 Килимарство - ткацтво килимів.

Ткацтво(скатерті, покривала, фартухи, плахти, рушники, доріжки).

Писанкарство – розпис писанок в традиційній техніці.

Ще з одиним видом декоративно-прикладного мистецтва ми познайомимося сьогодні. Це витинанка.

3. Історія витинанки ( виступи учнів).

IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

V. Вивчення нового матеріалу.

1.Слово вчителя.

Сьогодні на нас чекає подорож у чарівний світ народного декоративного мистецтва – світ витинанки.

Ми ознайомимося з технологією виготовлення витинанок. Наше з вами завдання – відродити і зберегти традиції стародавнього художнього промислу.

За технологічними та художніми особливостями витинанки поділяються на ажурні (зображення міститься в прорізах) і силуетні (зображення виступає силуетом), одинарні (виготовлені з одного аркуша паперу), складні (аплікаційні – з кількох аркушів паперу).

Перегляд слайдів

Витинанки бувають таких груп: фігурки, розети, дерева, стрічки, шпалери, фіранки.

Фігурки – силуетні витинанки, де зображувались пташки, вершники, ляльки тощо.

Фігурки (силуети)

Дуже цікава історія, про силуети, яку я вам розповів, говорить, як і що зумовило чи дало підштовх до задуму, щоб створити такий вид витинанок.

Жив собі колись у Франції при дворі Людовика V головний контролер фінансів Етьєн де Силует. Він провів низку реформ, в одній з яких пропонував скоротити витрати короля і витрати на утримання двору. Його звісно що не любили за це, і він став посміховиськом знаті, що змусило його залишити службу. Якось художник намалював на нього карикатуру у вигляді тіньового профілю, і з того часу всі контурні зображення без деталей усередині контуру стали називати «силуетом». Розвинулись вони у 18 ст. у Франції і швидко поширились по всій території Європи. Ці витинанки виготовлялися з тонкого чорного паперу. Мистецтвом чорного силуету займалися також відомі художники: Альберт Дюрер, Пітер-Пауль Рубенс, Анрі Матісс та ін.. Саме Матісс став продовжувачем витинального мистецтва у стилі силуету. Матісс фарбував білі аркуші паперу яскравою гуашшю, а потім витинав з них без попереднього малюнка силуети. У його витинанках домінує колір. Вважав, що кольори мають підтримувати один одного, тому що вони мають властивість впливати на почуття глядачів. У кожній роботі Матісс використовував по декілька кольорів. Вважав- ножниці можуть мати більшу чуттєвість, ніж олівець.

 Що ж до силуетних портретів- то вони були простими для виконання. Їх можна було побачити як у пишних палацах, так і в будинках простих людей. Вони знаходились на стінах кімнат та салонів, в альбомах знатних жінок, їх дарували і дбайливо зберігали. Окремі силуети нагадують так звані тіньові фігури. Їх витинали за контуром, не вдаючись до деталей. Це могли бути поодинокі фігури людей, звірів, птахів…

( Вчитель демонструє витинанки- фігурки)

Іграшки – витинанки декоративного і тематичного характеру. Це ілюстрації до казок і оповідань.

 

 

Іграшки

Раніше окремі твори силуету відображали побутові сцени з життя людей, історичні та батальні епізоди війни. Характеризувалися вони чіткою лінією, вишуканим контуром, лаконізмом та творчою фантазією. В сьогоденні такі витинанки виконують для оформлення книг. Це можуть бути ілюстрації до оповідань, пісень, байок, легенд, казок, мультфільмів тощо. На перший погляд може здатись, що це просте і одноманітне мистецтво, але насправді воно приховує великі творчі можливості, у цій простоті- лаконізм і виразність.

( Демонстрація витинанок-іграшок)

 Розети – ажурні витинанки, що складаються з одинарних витинанок (розетки, зірки, ромби, квадрати), та з накладних (сонечко)

Розети.

 «Сонечка» утворюються із 4-8 різноколірних кружалець ще меншого діаметра, наліплених одне на одного. «Сонечко» і формою і пелюстковою будовою нагадують саморобні квіти. Усі типи витинанок розеткової групи можуть мати різний порядок центральної осьової симетрії: четвертий, восьмий або шістнадцятий.

Щодо одинарних витинанок то сюди перше за все я хочу внести сніжинки. Їхня будова складається з промінчиків, які симетрично розташовані навколо центру. Сніжинки завжди шестипроменеві, бо така конфігурація кристалів льоду. Вони досить різноманітні й неповторні. Однобічні, двобічні.

( Демонстрація сніжинок)

Стрічки – стрічки з однобічною та двобічною композицією орнаменту.

Стрічки

Це мережки, якими прикрашали палички, сволоки, стіни, горщики для квітів. Прикрашали також ними навколо вікон та попід стелею. Виконували в таких орнаментах рослини: декоративно перероблені квіти, листки та гілки будь-яких рослин. Квіти зображували ніби в поперечному розрізі або побаченими зверху, листки – розвернутими у фас. Це були стилізовані зображення птахів, людей. Використовувалися також геометричні елементи.

 

 

Фіранки

При виготовлені фіранок майстри використовували комбіновані техніки. Орнаменти цього типу витинанок найчастіше подавалися сітчастим рапортом, тобто елементи візерунків вписували в прямокутну або діагональну сітку. Поділяються: на стрічкові, великі прямокутні, портєри з аплікаціями та інші. Сюди входять і серветки.

 

Шпалери – витинанки, які складаються з таких типів композиційної структури: центральна, рядова, сітчаста, вільне заповнення.

Шпалери

Декорували цим видом витинанок, в основному стіни. Це були витинанки з використанням багатьох кольорів, і з багатим орнаментальним декором.

Виставочні витинанки

Це тематичні твори, пристосовані для експонування на виставках, а також для поліграфічної продукції. Яскравими зразками таких витинанок є заставки для книг, витинанки – плакати, екслібриси, листівки та ін.

(Демонстрація витинанок)

Ще одна група витинанок – це Дерева – група, яка охоплює кілька композиційних типів настінних прикрас дзеркальної симетрії: дерево, дерево з пташками, гілка, букет, вазон, квітка.

 (Демонстрація витинанок)

Справжнє мистецтво – символічне. Попри свою простоту, доступність, витинальне мистецтво мало власні оберегові символи :

прямі, ломані, хвилясті – символи життєвої дороги;

трикутні – обереги ;

чотирикутні – символ родючості ;

магічна символіка – чотири пори року, чотири сторони світу;

розеткові – сонце.

-Які ж мотиви використовувалися у витинанках групи – дерева?

Дерево з розлогими гілками—родючість землі.

Дерево життя—символ небесної осі, скарбниця життя, поєднує в собі теперішнє і майбутнє, сталість і рухливість; це символ природи, яка безперервно відновлюється. Частиною символіки є птахи. Два птахи на дереві символізують темряву і світло, дуалізм. Поєднання птахів у гіллі та змії біля стовбура символізують союз повітря і вогню.

- Отже, сьогодні на занятті ми ознайомимося із технологією виготовлення витинанок і створимо  витинальну композицію- « Дерево життя».

 Переважно їх будують відносно вертикальної осі симетрії.

 

Для сьогоднішньої роботи нам потрібні будуть такі матеріали та інструменти:

- Кольоровий папір (односторонній, двосторонній ).Папір має бути яскравий з насиченими кольорами, щоб добре складався і легко витинався та вирізався.

- Білий папір

- Картон(білий, кольоровий).

- Клей ПВА.Клей має бути злегка розведений водою, щоб краще проклеювалась витинанка.

- Ножиці (великі, з прямим лезом)

- Ножиці (маленькі, з загостренням на кінці леза).

- Ніж (за потребою, дуже гострий).

- Ганчірка (протирати поверхню витинанки).

- Пензель (для нанесення клею).

Щоб виконати композицію “Дерево життя“, прямокутник паперу згинаємо навпіл по довжині чи ширині. Сюжет малюнка слід виконувати на одній з половинок паперу.

Виконуючи малюнок, слід враховувати, а яка фоном чи простором, який потрібно вирізати і видалити. Легенько намічайте лінії листочків, квітів, птахів чи тварин. Зображення слід спочатку уточнити, виправити і тільки після цього витинати.

Вирізувати слід спочатку маленькі деталі, а потім – більші.

Перед тим як наклеїти витинанку на картоні, необхідно взяти до уваги характер комірних поєднань паперу та картону( див. таблицю приблизних поєднань кольорів).

 Після цього визначити місце положення витинанки відносно картону (можна поставити крапки олівцем на картоні).

 Витинанку слід клеїти обережно без зайвого клею. При цьому враховувати, що витинанку неможливо наклеїти суцільно, оскільки можуть утворитися зморшки на папері.

 Найпростіші декоративні композиції народні майстри виконують

 здебільшого без попереднього малюнка. Вирізають ножицями зубчики, кружечки, дугоподібні та вільні лінії, листочки і одержують певні, часом не передбачені декоративні композиції.

Коли ж у декор витинанки вводять якісь стилізовані елементи (тваринні чи рослинні) , необхідно уявити собі їх образ, виконати на чернетці олівцем, а лише потім вирізають.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Демонстрування різних зразків витинанки.

12

 

ІV. Робота з технологічною карткою. Виготовлення витинанок «Дерево життя» відносно вертикальної осі симетрії.

  1. Доберіть сюжет.
  2. Підготуйте кольоровий папір та картон, гарне за кольоровим контрастом тло.
  3. Складіть аркуш навпіл кольором всередину, а потім учетверо, увосьмеро, залежно від малюнка.
  4. Нанесіть малюнок на кольоровий папір залежно від осі симетрії.
  5. Охайно виріжте за малюнком усі елементи композиції (птахів, квіти, листя, стовбур тощо).
  6. Покладіть під прес або випрасуйте усі елементи композиції.
  7. Визначте положення кожного елемента композиції на картоні. Зробіть помітки олівцем.
  8. Наклейте всі елементи витинанки на кольоровий картон.

 

 

 

V. Практична діяльність.

1. Повторення правил техніки безпеки:

- різати папір ножицями тільки від себе.

- передавати ножиці ручками вперед, а зімкнуті леза тримати в долоні.

- після завершення роботи прибрати своє робоче місце і скласти ножиці.

2. Розповідь з демонстрацією техніки виготовлення витинанки. (Діти стежать за послідовністю виконання і за схемами, які лежать у них на столах).

3. Самостійна робота учнів. (Учитель, у разі потреби, надає індивідуальну допомогу дітям).

VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.

Бесіда-опитування.

1. З яким видом декоративно – прикладного мистецтва ми з вами продовжили знайомство на цьому уроці? (Витинанка)

2. Коли з’явилися перші витинанки? (V ст. до н.е)

3. З якою метою створювались витинанки? (Оздоблення  хат)

4. Назвіть типологію витинанок за технічним і художніми особливостями. (Ажурні, силуетні, одинарні та складні)

5. Які групи витинанок ви знаєте? (Настінні, фіранки, виставочні та іграшки)

6. Група витинанок «Дерева». Які мотиви тут використовуються? Назвіть їх. (Геометричні фігури, людські постаті, тварини та птахи, рослинні форми)

7. Як сьогодні відроджуються витинальне мистецтво? (Виставочні витинанки, поліграфічна продукція)

VІІ. Підведення підсумків заняття.

(Оцінювання учнівських  робіт за такими критеріями, як оригінальність роботи, ажурність витинанки, правильність композиційного й кольорового рішення)

7.1. Виставка кращих робіт.

7.2. Прибирання робочого місця.

docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
4954
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку