Українські землі кінця 17- першої половини 18 століття.

Про матеріал

Тема: Українські землі кінця 17- першої половини 18 століття.

Вступний урок до теми. Урок засвоєння нових знань.


Перегляд файлу

           Тема: Українські землі кінця 17- першої половини 18 століття.

Мета  та завдання уроку:

  1. Сформулювати загальну структуру знань з теми:
  2.  Цілісне уявлення про взаємозв’язок історичних подій кінця 17-першої половини 18 ст;
  3. Показати прагнення історичних діячів зберегти українську державність;
  4. Продовжити роботу над визначенням понять: національно-визвольний рух,  автономія, конституція, протектора.
  5. Продовжити формування уміння логічно будувати свою думку, давати оцінку історичним подіям, співставляти різні погляди і робити висновки;
  6. Виховувати повагу до історичних діячів минулого, борців за незалежність Вітчизни;
  7. Формувати інтерес до вивчення історії України емоційність та історичні почуття.

Тип уроку: вступний урок до теми. Урок засвоєння нових знань.

Обладнання : портрети українських гетьманів виконані учнями, виставка літератури, стіл зі скатертиною на якому 2 свічки, у вазі 2 троянд, третя на столі.

Записи українських пісень.

Методи : лекція, діалог, дедуктивний, частково-пошуковий.

Форми : колективна та індивідуальна.

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку.

І. Організація класу до роботи

ІІ. Тема, завдання та мотивація до уроку. Мета.

           Українську землі кінця 17- першої половини 18 століття посідає важливе місце у вивчення історії України . Її ми будемо вивчати протягом 5 уроків.

       4 уроку будемо приділяти увагу наступу російського царизму на автономію України і протистоянню української еліти цього процесу; визначимо, що  в діях козацької еліти було позитивним ,та які були допущені при цьому помилки, спробуємо розкрити проблемну трагедію українського народу, яка є предметом дискусії і навіть сучасних політиків.

           2 уроку присвятимо вивченню культури України кінця 17 першій  половині  18 ст. форма роботи над цією темою групова. Групи досліджують окремі галуз культури і роблять повідомлення про своє дослідження. Вивчаючи тему ви повинні засвоїти поняття: національно-визвольний рух, національно-визвольне повстання, конституція, козацьке бароко.

         Хронологію будемо вивчати у ході роботи з навчальним матеріалом, підготуватися до уроку із ознайомленої теми допоможе література, що знаходиться перед вами на виставці.

        Завершуємо вивчення теми атестацією, де вимоги до знань і умінь визначенні відповідно до здібностей інтересів і бажань кожного з вас.

Які завдання сьогодні стоять перед нами на уроці?

        Ми, ознайомимося із історичними подіями, які відбуваються в людських особистостях української еліти: І. Мазепи, П. Полуботка, Д. Апостола.

        З’ясуємо , якими діями вони протистояли наступу російського царизму.

Хто ж тебе захистить Україно?

Боже поглянь на нас,

Бачиш в недобрий час

Ворон калину б’є

Наче криваву долю

Боже якщо ти є

Серце візьми моє

Дай Україні

Дай Україні волю.

          Ця тема посідає особливе місце в історії , тому що показує новий більш високий етап боротьби української  еліти за створення незалежного українського суспільства. Тому історичні процеси які ми розглянемо важливі для сучасних підходів до побудови і розвитку української державності. А фактичний матеріал допоможе зробити висновки відносно оцінки діяльності не тільки козацької верхівки початку 18 ст, а й сучасних політиків, дії багатьох з них як і козацької еліти того часу спрямовані на зміцнення української державності.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Діти якою Україна прийшла на початку 18 ст. Була вона цілісним організмом?
  • До складу яких держав вона входила? Покажіть на карті.
  • Що таке Гетьманщина?
  • Який договір розділив Україну на 2 частини?
  • З прийняттям якого  договору стало зрозуміло що Україну об’єднати не вдасться?
  • Що означає поняття автономія, протекторат, національно-визвольний рух.

Епіграф уроку:

           Традиційний ідеал людини – це не вишивана сорочка яку можна скинути і все ж таки залишитися українцем. Ідеал – це те найкраще, що створив народ у розумінні властивостей людської особистості та її призначенні.

                                                    Григорій Ващенко.

 

         Один східний правитель захотів пізнати історію людства. Придворний мудрець приніс йому 500 томів. Цар зайнятий державними справами відправив його наказавши викласти історію більш стисло. Через 20 років мудрець приніс повелителю 50 томів але той був занадто старий, щоб опанувати їх і знову відіслав мудреця. Іще через 10 років старий сивий мудрець приніс правителю один єдиний том, який уміщав усю світову мудрість, яку той так хотів пізнати. Але цар знаходився на смертному  одрі і в нього не залишилося часу, щоб прочитати навіть цю одну книгу. Тому мудрець виклав йому історію людства в одному рядку: людина народжується, мучиться і помирає.

       Для чого людина приходить на землю? Чим визначається цінність людського життя?

      Над цим філософсько-історичним питанням замислимося і ми, досліджуючи життя і діяльність українських гетьманів спробуємо на нього відповісти.

       Замислимося і заглибимося в історію українського народу. Кінця 17- першої половини 18 століття переплетеною чорною стрічкою. Плеяда української еліти роздерта протиріччями, незгодою з українською старшиною з простим народом, постає перед нами.

         З ким бути? Зможемо самостійно існувати? Якщо зможемо, то з ким іти? Хто може стати союзником у боротьбі за незалежність?

         Після відомої вам Переяславської Ради 1654 року Україна за висловом одного з дослідників йшла від ,,героїзму хоругов козацької революції до мідних ґудзиків царського чиновника,,.

          За кермом Росії – молодий, з  претензіями цар Петро І, що захотів поставити Росію врівень із західною Європою використовуючи для досягнення своїх цілей Україну. Пограбування її царськими савниками супроводжувалися не тільки стягненням матеріальних ресурсів, але що ще більш трагічно реквізицією, людських ресурсів, інтелектуальних сил.

Подивимося на ці знімки.( фото Санкт –Петербург)

       Перед вами одне із найпрекрасніших і величних міст світу  - Північна Пальміра. Санкт- Петербург, побудований ціною неймовірних жертв в угоду Петру І, на кістках кріпосних селян, в тому числі і українського козацтва. Канальні роботи, розквартирування російських військ, поставка провіанту і фуражу все це лягло на плечі українцям в кінці 17 першої половини 18 ст. і в цей період часу в українській історії з’являється складна неординарна суперечлива особа про яку Байрон писав: ,,Він освічений променем слави, став символом свободи для всіх наступних поколінь, а його ім’я – глибоко шанованим.,,

         Вольтер писав про нього : людина відважна, далекоглядна, невтомна в праці. Про нього писали О. Пушкін. В. Сосюра, Б. Лепкий і багато інших. Але більше 2.5 століть його ім’я належало до заборонених, він був проклятий відлучений від церкви.

        Ім’я історичного діяча – Іван Мазепа (1687-1708).

Діти за бажанням ви виконували творчо-пошукові завдання- дослідження  життя та діяльність українських гетьманів періоду який ми сьогодні вивчаємо. Пропоную познайомити нас з результатами ваших досліджень.

Короткий біографічний нарис.(Іван Мазепа.)

Отже до чого прагнув гетьман?

  • Створити незалежну українську державу
  • Відродити українську культуру
  • Закріпити владу гетьмана.

         Якими методами він діяв, яку політику проводив в ім’я досягнення мети, розглянемо на наступному уроці.

        Наступ на автономні права України почався після смерті Б. Хмельницького і активним став після Полтавської битви 1709 року, коли само гетьманство як явищ, по суті справи перетворилося на фікцію.

           У вигнання багатьма забута, багатьма проклята знаходить свій останній притулок душа Івана Мазепи, а гетьманом в еміграції стає Пилип Орлик(1710-1747рр),  який написав першу в світі демократичну конституцію.

Виступ учня.( Пилип Орлик)

Вивчаючи третю тему ви повинні звернути увагу на роль П. Орлика в історії України.

  • Конституція 1710 року
  • Спроба  створення антимосковської коаліції
  • Поширення в Європі ідеї незалежності України як фактор політичної рівноваги в Європі.

         Діти, було оголошено конкурс цікава сторінка життя української еліти.          Ви займалися пошуком сторінок з життя гетьманів та їхні нащадків і кращі з них ми сьогодні послухаємо.

Виступ учня( Григорій Орлик).

        Дякую за співробітництво. А в Україні восени 1708р  знищували український народ, козацтво, український дух. О. Меншиков який був правою рукою Петра І розправився з гетьманською столицею Батурином, винищив всіх, хто  там знаходився у помсту за право бути вільною нацією.

1708 року на раді у Глухові гетьманом обрали 62 річного Івана Скоропадського, спокійного розсудливого порядного, але не яскравого як особистість.

Виступ учня( Іван Скоропадський)

         Дякую за співробітництво. Його правління було позбавлене самотності та ініціативи, він знаходився під контролем російського уряду. Тому наступ на автономію України продовжувався: канальні роботи, вихід наказу про затвердження Малоросійської колегії(1722 році ) органу, що контролював діяльність гетьмана.

Мета діяльності І. Скоропадського

  • Обмежити наступ російського царизму
  • Вивести царські війська з України

           Повернувшись у 1722 році з Санкт-Петербургу де він просив за розпуск Малоросійської колегії, старий гетьман помирає.

        Наказним гетьманом (1722-1724рр) вибрали Павла Полуботка, про якого Петро І говорив ,, Он чересчур хитрий и может сравниться с И. Мазепой,,

Виступ учня. ( Павло Полуботок)

      Дякую . Важливі питання на які ви повинні звернути увагу, вивчаючи цю тему є:

  • Спроба відродження економіки України
  • Реформування судової системи, зміцнення законності.
  • Обмеження повноважень Малоросійської колегії.

       Звичайно Павло Полуботок розумів, що Петро І не зможе йому пробачити: ні спроб відновити автономію України, ні його багатства, а Полуботок був дуже багатою людиною і можливо тому виникла легенда про скарб наказного гетьмана.

Виступ учня (Легенда про скарбницю Павла Полуботка).

        Дякую нам було цікаво. Як і відчував наказним гетьман, його заарештували в 1724 році в Санкт-Петербурзі разом із старшиною, катували. У грудні 1724 році він помер у Павлоградській фортеці, які як не парадоксально побудованій українськими козаками ( фото).

       Влада перейшла в руки Малоросійській колегії через через 40 днів після смерті Павла Полуботка помер Петро І.

           Малоросійська колегія колегія збільшила податки, викликавши гнів українського населення. І щоб не будити український дух царський уряд дозволив у 1727 році вибрали гетьмана ним став 73 річний миргородський полковник Данило Апостол (1724-1734)

Виступ учня ( Данило Апостол)

        Дякую. Вивчаючи цей матеріал треба звернути увагу на роль Данила Апостола в:

  • Організації діяльності Малоросійської колегії
  • Продовженні судові реформи
  • Проведені реформи в галузі торгівлі
  • Створені української казни.

Виступ учня ( про нащадків  Д. Апостола)

       Вчитель У Росії розпочалася епоха царських переворотів і політика по відношенню до України відзначалася забаганками кожного, хто стояв на чолі держави. 1734 році помер Д. Апостол і російська імператриця Анна Іоанівна заборонила вибирати гетьмана. Данило Апостол був останнім виборним гетьманом, після його смерті Україною керувало Правління гетьманського уряду. Цю романтичну історію можна було б і не згадувати, якби вона не вплинула на подальшу долю України.

 І Учень( про Кирила Розумовського)

ІІ Учень ( про Кирила Розумовського)

Вчитель.  Концентрувати увагу при вивчені теми будемо на:

  •  Завершенні судової реформи
  • Модернізація Запорізького війська
  • Посилення влади і економічної мощі старшини.

            У 1726 році до влади прийшла Катерина ІІ. Кирило Розумовський зібрав старшину на раду в Глухові, намагаючись відновити автономію України. Але імператриця відмовила в проханню і як було вже сказано Кирила Розумовського звільнили від гетьманства. Замість нього правити Україною було призначено генерал – губернатора Петра Румянцева, відновлено Малоросійську колегію. 1764 рік був останнім роком гетьманської форми правління.

     Діти  подивіться на таблицю і скажіть

  • Яка основна мета діяльності гетьманів України?
  • Основний результат діяльності був позитивний чи негативний?

           Над цими питаннями ми будемо працювати вивчаючи наступні теми. Протягом невеликого проміжку часу ми розглянемо великий історичний період з яскравими  історичними особливостями основною метою діяльності яких як ми встановили була боротьба проти наступу російського царизму на автономію України.

          Так чим же визначається значимість людського життя.

Вчитель: Нищив москаль і лях

               Все оберталося в прах

               Та ніхто не здолав України

Запалюю свічку

        І хай ці запалені свічки будуть даниною пам’яті їх діянням і тому політичному сліду, який вони залишили в історії України. Уроки діяльності козацької еліти не пройшли даремно. Завдячуючи борцям 19-20 століття Т.Г. Шевченку, М. Костомарову, М. Грушевському і багатьом іншим Україна одержала незалежність і будує свою державу.

          Я зриваю з троянд чорну стрічку печалі і ставлю третю як символ відродження України символ її благополуччя і процвітання в майбутньому, яка залежить і від нас з вами.

       Вам молодим продовжувати справу прадідів батьків відроджувати Україну. Коли на першому плані в діяльності кожного із вас будуть стояти інтереси України, то ваші предки жили і творили недарма.

ІV. Закріплення нових знань.

Розгадування ребусів.

Вчитель відзначає лідерів спільної діяльності по відношенню до яких реалізується прийом оцінювання.

Домашнє завдання

Записати в зошит хронологію правління гетьманів.

Творче завдання.

Т. Шевченко про Петра І говорив ,, Це той перший, що розтинав нашу Україну". Які факти дали змогу Т. Шевченку так оцінити діяльність Петра І. Чи згодні ви з нею? Яка ваша точка зору?

docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
16 січня 2018
Переглядів
643
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку