Українсько-московський договір 1654 року. Воєнні дії 1654-1655 років

Про матеріал
Мета: розкрити суть домовленостей, досягнутих між Московією та Україною в січні та березні 1654 року. Розглянути хід воєнних дій 1654-1655 років. Розвивати вміння учнів аналізувати складні історичні факти та події, складати таблицю, навички групової роботи. Підвищувати рівень національної свідомості школярів, інтерес до вивчення суперечливих сторінок історії рідного народу.
Перегляд файлу

Тема: Українсько-московський договір 1654 року. Воєнні дії 1654-1655 років.

Мета: розкрити суть домовленостей, досягнутих між Московією та Україною в січні та березні 1654 року. Розглянути хід воєнних дій 1654-1655 років. Розвивати вміння учнів аналізувати складні історичні факти та події, складати таблицю, навички групової роботи. Підвищувати рівень національної свідомості школярів, інтерес до вивчення  суперечливих сторінок історії рідного народу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи та прийоми: «мозковий штурм», робота в малих групах.

Обладнання: карта, атласи, мультимедійне обладнання, роздатковий матеріал.

Міжпредметний зв’язок: українська література.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація знань.

 Протягом кількох останніх уроків ви працюєте над темою «Національно-визвольна війна українського народу під приводом Б.Хмельницького». Уже позаду перші переможні битви й нищівні поразки. Але незважаючи на всі труднощі, видатний гетьман сподівався привести наш народ до визволення козацької держави з-під влади Речі Посполитої.

 Випереджаючи події, можна зазначити, що Богдану дійсно вдалося звільнити українців з-під польської влади. Однак, чому ж тоді через 200 років видатний письменник-патріот Т.Шевченко писав:

 

Отак-то, Богдане!

Занапастив єси вбогу

Сироту Украйну!

За те ж тобі така й дяка.

Церков-домовину

Нему кому полагодити!

На тій Україні,

На тій самій, що з тобою

Ляха задавила!

Байстрюки Єкатерини

Сараною сіли.

Відповідь на це питання ми й спробуємо дати на сьогоднішньому уроці.

ІІІ. Оголошення теми уроку. Запис до зошитів.

ІV. Очікувані результати.

 

 

 

 

V. Актуалізація знань.

«Мозковий штурм» (записуємо у вигляді терезів) 8 січні 1654 р. Україна «увійшла під високу руку московського царя» - відбулося об’єднання земель українських та російських. Як ви вважаєте, що спонукало Б.Хмельницького до цього рішучого кроку, що має неоднозначну оцінку в сучасній Україні.

     Пригадайте, яка склалася економічна ситуація в Україні в 1654 р.?

     Яка склалася воєнна ситуація?

     Стисла характеристика міжнародних відносин, чи були вони на користь України?

     Як на вашу думку, чи могла Україна впоратися із таким важким становищем без допомоги сильного союзника?

VІ. Інструктаж до виконання основної інтерактивної вправи – роботи в групах.

     Чому ж саме Московія, а не Османська імперія стала цим союзником?

     Які інтереси переслідувала кожна із сторін цього союзу?

     Як відбулося об’єднання?

     Як проходили українсько-московські воєнні дії у 1654-1655 р.р.

На ці питання ви дасте відповідь, попрацювавши в групах.

Група №1

Які інтереси переслідувала Московія, які сподівання мала Україна, укладаючи Переяславській договір?

Група №2

Рада в Переяславі. Аналіз Березневих статей Б.Хмельницького.

Група №3-4

Хід воєнних дій 1654-1655 р.р.

 Під час презентації роботи клас складає тези відповідей груп.

VІІ. Виконання основної інтерактивної вправи. Робота в групах.

VІІІ. Презентація робіт.

Складання тез відповідей.

ІХ. Підсумки.

Як ви вважаєте, чому ж Т.Шевченко у своєму вірші сварив Богдана й засуджував союз України з Московією?

     Чого очікувала Московія від цього союзу?

     На яких умовах входила Україна під протекторат Московії?

     Чи збігалися наміри Московії з положенням статей Б.Хмельницького?

     Як склалися подальші відносини між сторонами союзу – сильною агресивною монархічною Московією та ослабленою війною країною молодої козацької демократії – Україною?

 Так, дійсно, Московія порушувала домовленості і з кожним роком Україна ставала все більш залежною від свого сильного союзника, аж поки не перетворилася в часи Т.Шевченка на колонію – тобто повністю залежну територію.

Х. Рефлексія. Робота зі схемою.

 

 

 

 

ХІ. Домашнє завдання.

 Усно опрацювати параграф №19, підготувати відповіді на питання підручника на основі записів у зошиті.

ХІІ. Оцінювання роботи учнів.

 

1

 

docx
Додано
23 грудня 2023
Переглядів
156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку