Урок в 4 класі "Відмінювання іменників"

Про матеріал

До уроку додається презентація, яку я додам окремо. Урок розроблено і проводився за підручником М. С. Вашуленко , але, я вважаю, його можна провести з використанням підручників і інших авторів.

Перегляд файлу

 

Тема: « Відмінювання іменників» ( 4 клас, І семестр)

Мета: ознайомити з поняттям відмінювання як зміною форми слова за питаннями, з системою відмінків іменників; вчити визначати відмінки іменників у реченнях, змінювати слова за іменниками, правильно використовувати їх у тексті; розвивати мовлення учнів, увагу, вміння аналізувати, творче мислення; виховувати інтерес до навчальної праці, старанність, наполегливість, ціннісне ставлення до краси навколишньої природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форма проведення: інтерактивний урок

Методи і прийоми: «Криголам», пошук відповідностей, виключення зайвого, метод рефлексії, метод помилок, метод емпатії, «інтерв’ю», ігрові прийоми.

Обладнання: підручник «Рідна мова» ( частина І) М. С. Вашуленко…, К. «Освіта» 2004; презентація до уроку, проектор, картки для роботи в парі, картки із словами на дошку, надувні кульки, хмарка, сонечко.

     Хід уроку

 

  1. Організація класу.

Знайомство.  А щоб він пройшов не марно і змістовно, ми повинні гарно попрацювати. Які ми маємо бути?

Вправа “Криголам”.     У – уважні

    Р – розумні

    О – організовані

    К – кмітливі

  1. Актуалізація опорних знань.
  • Яку частину мови ви зараз вивчаєте? ( Іменник)
  • Я чула, що нещодавно ви побували в нього на Дні народження. Так? І дарували йому свої подарунки?  Та не тільки ви привітали її. Чи пробували  ви складати вірші? А доповнювати? Доповніть віршик і ви дізнаєтесь, хто ж іще привітав іменник.

Золота красуня - ……( осінь) чарівниця!
По землі ступає, …….( золотом) іскриться.
В жовте і червоне ……( листячко) фарбує,
І картини дивні, чарівні …….( малює)!

  • Одну з картин вона і подарувала.  А зобразила на ньому  золотисте осіннє сонечко.

Похмура хмарка заступила осіннє сонечко. Слід виконати завдання хмарки і звільнити сонце. Виконуючи завдання, ви будете отримувати крапельку від хмарки.  Готові?

Гра “Впіймай кульку”

  1. Що зайве? Чому?

Голова, дорога, гвинтик, мавпочка, книга.

Матуся, море, подружка, котик, їжак.

  1.  Розподіли на дві групи. Чому так розподілили?

Дніпро, орел, осінь, Херсон, школа, Гола Пристань, листя. ( власні – загальні)

Друзі, масло, учні, пташки, дощ, золото. ( однина – множина)

  1. З’єднай пари синонімів

Зав’юга  цвірінчання

Будинок  шлях

Дорога  заметіль

Щебет  хата

  1. З’єднай пари антонімів.

День   літо

Сльози  війна

Зима   сміх

Мир   ніч

  1. Визначте рід іменників.

Ведмедик, іграшка, вужі, вікно, лялька, хустина, олівець, гриби, перо, зошит, серце.

Які слова не записали? Чому?

  1. Прочитай пари речень впр. 107
  2. Закінчіть фразу.
  • Іменник означає … ( назву предмета.)
  • Іменники відповідають на запитання ( Хто? Що?)
  • Ми не можемо визначити рід у іменників ( множини).
    • Молодці, гарно впоралися! Тож давайте на честь нас зробимо салют. Пробиймо кульки!
  1. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація.

Діти пробивають кульки. Звідтіля вилітають записки із буквами і запитаннями. І букви, і запитання ми прикріплюємо на дошці.  

  • Як ви гадаєте, що це таке? ( Висловлювання дітей)
  • Сьогодні  ми дізнаємося, як іще змінюється слово. Адже тема уроку – Відмінювання іменників.
  • Які питання  нам потрібно з’ясувати?  (Діти висловлюють свої запитання)
  • Що таке відмінювання?
  • Які відмінки є в українській мові?
  • Скільки їх, і що вони означають?
  • Для чого нам потрібно вивчати цю тему?
  1. Надання необхідної інформації.
  • Прочитайте  речення.  Яке слово весь час повторюється? Випишіть його у стовпчик, напишіть до нього запитання. Чи змінилось слово і його значення? А що змінилось? ( Закінчення і запитання до нього)

На небі світить ласкаве сонечко. Коли йшов дощ, ми не бачили сонечка. Всі дуже раді сонечку. Хмарка затулила від нас сонечко.  Ми із сонечком – друзі. Ящірка любить вигріватися на сонечку. Сонечко, пригрій нашу Землю.

Фізкультхвилинка

Осінь – чарівна пора року. Тож і я вас зараз зачарую і загіпнотизую. (Під тиху спокійну музику діти повторюють рухи за вчителем)

 

 Робота в парах ( за вправою 109)

Синє правило( колективно) , червоне правило – в парі.

  • Як називаються відмінки – ми вже знаємо. Що ж вони означають? На які питання відповідають? ( Діти висловлюють власну думку)
  • Прочитайте виразно вірш впр. 111
  • Давайте розглянемо таблицю в підручнику на с. 54, впр. 110.
  • Ви вже здогадались, що то за букви були в ваших кульках? ( Перші літери назв відмінків)

Спробуємо до слова «сонечко» доставити  назви відмінків.

  • Сонечко, це істота, чи неістота? Тож питання які ви поставили, це питання, які можна  поставити до іменників-неістот.
  • Які питання ще треба доставити до цих відмінків? До кого можна поставити ці запитання? ( До іменників істот)
  • Зверніть увагу! Правило с. 55.

5. Інтерактивна вправа.

Технологія “Інтерв’ю”

  • І варіант задає питання ІІ  і навпаки.

Робота з підручником.  Впр. 108. Випишіть з тексту по І реченню з кожного абзацу. Підкресліть граматичну основу. Поставте запитання до виділених слів і визначте відмінок.

Метод емпатії.

  • Увага! Перетворюю вас на відмінки. Хто хоче бути відмінком?

( Діти від імені відмінків розказують про себе)

  • Метод «Пошук скарбів». Гра «Знайди свій відмінок»

Робота в парах.  Перед вами  слова-іменники. До від повідних слів знайдіть відмінок і з’єднайте рискою. Що потрібно зробити для того, щоб визначити відмінок? ( Поставити до слова запитання)

Ручкою  Н.

Зошита  Р.

Мамі   Д.

Казку   З.

Катрусе  О.

Усмішка  М.

На столі  Кл.

  • Гра «Юний чарівник»
  • Передаю свою чарівну паличку  юному чарівникові ( чарівниці).
  •  Перетворіть іменник. Провідмінюйте його. ( Даю зразок. На дошці – малюнки. На слайдах – слова.)
  • Метод помилок.
  • Прочитайте  речення.  Чи все тут правильно? Якщо ні – то як потрібно було написати?

    Осінь кожному знайде робота. Вересень дітки до школа скликає. Жовтень прикрашає в садки дерева. Листопад відчиняє зима ворота.

  • Для чого потрібно вміти відмінювати слова?

 

 

 

  1. Підбиття підсумків (рефлексія), оцінювання результатів уроку.

Рефлексія.

  • Ось і добігає кінця наш урок.  Давайте спробуємо дати відповіді на запитання, поставлені на початку уроку. ( Діти відповідають)
  • Чи сподобався вам урок?
  • Чи задоволені ви результатом? ( Оцінювання роботи дітей)
  • Що, на вашу думку, потрібно зробити, щоб краще запам’ятати сьогоднішню тему?
  1. Домашнє завдання.

Правила с. 54 – 55, впр. 113 ( інструктаж)

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Альона Алена Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Нетецька Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Бойко-Сазонова Лариса Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Татаринова Наталья
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Косенко Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Венгер Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Tarasenko Larisa
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 4 відгука
docx
Додано
26 жовтня 2018
Переглядів
24992
Оцінка розробки
5.0 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку