До уроку додається презентація, яку я додам окремо. Урок розроблено і проводився за підручником М. С. Вашуленко , але, я вважаю, його можна провести з використанням підручників і інших авторів.
Тема: « Відмінювання іменників» ( 4 клас, І семестр)
Мета: ознайомити з поняттям відмінювання як зміною форми слова за питаннями, з системою відмінків іменників; вчити визначати відмінки іменників у реченнях, змінювати слова за іменниками, правильно використовувати їх у тексті; розвивати мовлення учнів, увагу, вміння аналізувати, творче мислення; виховувати інтерес до навчальної праці, старанність, наполегливість, ціннісне ставлення до краси навколишньої природи.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма проведення: інтерактивний урок
Методи і прийоми: «Криголам», пошук відповідностей, виключення зайвого, метод рефлексії, метод помилок, метод емпатії, «інтерв’ю», ігрові прийоми.
Обладнання: підручник «Рідна мова» ( частина І) М. С. Вашуленко…, К. «Освіта» 2004; презентація до уроку, проектор, картки для роботи в парі, картки із словами на дошку, надувні кульки, хмарка, сонечко.
Хід уроку
Знайомство. А щоб він пройшов не марно і змістовно, ми повинні гарно попрацювати. Які ми маємо бути?
Вправа “Криголам”. У – уважні
О – організовані
К – кмітливі
Золота красуня - ……( осінь) чарівниця!
По землі ступає, …….( золотом) іскриться.
В жовте і червоне ……( листячко) фарбує,
І картини дивні, чарівні …….( малює)!
Голова, дорога, гвинтик, мавпочка, книга.
Матуся, море, подружка, котик, їжак.
Дніпро, орел, осінь, Херсон, школа, Гола Пристань, листя. ( власні – загальні)
Друзі, масло, учні, пташки, дощ, золото. ( однина – множина)
Зав’юга цвірінчання
Будинок шлях
Дорога заметіль
Щебет хата
День літо
Сльози війна
Зима сміх
Мир ніч
Ведмедик, іграшка, вужі, вікно, лялька, хустина, олівець, гриби, перо, зошит, серце.
Які слова не записали? Чому?
Діти пробивають кульки. Звідтіля вилітають записки із буквами і запитаннями. І букви, і запитання ми прикріплюємо на дошці.
На небі світить ласкаве сонечко. Коли йшов дощ, ми не бачили сонечка. Всі дуже раді сонечку. Хмарка затулила від нас сонечко. Ми із сонечком – друзі. Ящірка любить вигріватися на сонечку. Сонечко, пригрій нашу Землю.
Фізкультхвилинка
Осінь – чарівна пора року. Тож і я вас зараз зачарую і загіпнотизую. (Під тиху спокійну музику діти повторюють рухи за вчителем)
Робота в парах ( за вправою 109)
Синє правило( колективно) , червоне правило – в парі.
Спробуємо до слова «сонечко» доставити назви відмінків.
5. Інтерактивна вправа.
Технологія “Інтерв’ю”
Робота з підручником. Впр. 108. Випишіть з тексту по І реченню з кожного абзацу. Підкресліть граматичну основу. Поставте запитання до виділених слів і визначте відмінок.
Метод емпатії.
( Діти від імені відмінків розказують про себе)
Робота в парах. Перед вами слова-іменники. До від повідних слів знайдіть відмінок і з’єднайте рискою. Що потрібно зробити для того, щоб визначити відмінок? ( Поставити до слова запитання)
Ручкою Н.
Зошита Р.
Мамі Д.
Казку З.
Катрусе О.
Усмішка М.
На столі Кл.
Осінь кожному знайде робота. Вересень дітки до школа скликає. Жовтень прикрашає в садки дерева. Листопад відчиняє зима ворота.
Рефлексія.
Правила с. 54 – 55, впр. 113 ( інструктаж)
1