7 клас
Тема уроку. Умови виникнення та припинення горіння. Маркування небезпечних
речовин
Мета уроку: продовжити формувати поняття про окиснення і горіння простих і
складних речовин; сприяти формуванню понять «повільне окиснення і
горіння» ; ознайомитись з маркуванням небезпечних речовин;
забезпечити розвиток вмінь аналізувати, прогнозувати наслідки,порівнювати
і робити висновки;
створити умови для виховання старанності, зібраності,екологічного
ставлення до навколишнього середовища, комунікативної компетенції.
Тип: урок вивчення та первинного закріплення знань.
Методи та методичні прийоми: пояснювально-ілюстративні, репродуктивні, проблемні.
ФОПД: фронтальна, групова, індивідуально-відокремлена.
Хід уроку
1.Організаційний етап.
- привітання;
- визначення відсутніх;
- перевірка готовності учнів до уроку;
- перевірка готовності класного приміщення до уроку;
- організація уваги.
2.Перевірка домашнього завдання (стор. 95 № 3.4. два учні записують на дошці рівняння реакцій (10 б).); фронтальне обговорення з класом вивченого матеріалу:
- з якими речовинами може взаємодіяти кисень?
- які речовини найчастіше утворюються при взаємодії з киснем?
- що таке «оксиди» ?
- наведіть приклади відомих вам оксидів ?
- назвіть формули і назви оксидів:
а) Магній оксид, Ферум (III) оксид, Карбон (IV) оксид;
б) Al2O3, CuO, SO3.
- перевіряємо записи на дошці.
3.Підготовка учнів до засвоєння нових знань . Мотивація.
Ми з вами вивчили, що кисень вступає в хімічні реакції з багатьма речовинами: деякі реакції відбуваються самостійно без участі людини (наприклад ржавіння заліза), існують реакції без яких існування людини, або інших живих істот – не можливе. Що це за реакції ? ( Окиснення органічних речовин - дихання). Але є ще одна реакція, яка врятувала наших предків від холоду і голоду, і навіть на сьогоднішній день ми використовуємо цю реакцію, щоб зігрітися, поласувати смачними шашликами,і просто поспілкуватися біля вогнища .Напевно ви здогадалися про яку ,реакцію ми будемо говорити- горіння. (Оголошення теми і мети уроку. )
Умови виникнення та припинення горіння. Маркування небезпечних
речовин
Мета:- ознайомитись з реакцією горіння;
- вивчити умови виникнення і припинення горіння;
- ознайомитись з маркуванням небезпечних речовин;
- перевірити рівень засвоєних знань.
4.Вивчення нового матеріалу.
Що таке горіння?( реакція супроводжується виділенням тепла і світла )
Саме цим вона відрізняється від повільного окиснення .
Умови виникнення горіння:
Умови припинення горіння:
1.Припинити доступ кисню або горючої речовини.
2.Охолодити речовину до температури нижчої за температуру займання.
Легше запобігти пожежі, ніж її погасити.
В чому причина пожеж ?
Як погасити залишки вогнища ?
Стор. 109.Знайомство з застережними знаками та маркуванням речовин.
5.Первинне закріплення знань .
(В .1.)Запишіть рівняння реакції горінні вугілля (С (IV)), метану (СН4); окиснення глюкози (С6Н12О6 ).( 12 б.)
(В .2)Запишіть рівняння реакції горінні сірки (S(IV)), бутану(С4Н10),целюлози( С6Н10О5).
( 12 б.)
6. Підведення підсумків , рефлексія .
Які висновки можна зробити з вивчення даної теми?
Чи знадобляться вам знання в майбутньому? Де ?
Цінування; оцінювання.
7. Інформація про домашнє завдання.
Новий підручник - параграф 15.стор.82 №4(I-II рівень), № 5,6 (III-рівень), творче завдання скласти таблицю побутових хімікатів на яких нанесені пожежонебезпечне маркування.
Аналіз контрольної роботи.
Контрольна робота з хімії у 7 класі (16.02.2016р.) відповідає усім вимогам нової програми. Завдання повністю охоплюють програмовий матеріал першого семестру при навантаженні 2 год. на тиждень. Різноманітність завдань ( тестові, розрахункові, скласти формули, робота з періодичною системою хімічних елементів, робота з хімічними формулами )дала можливість кожному учневі реалізувати свій рівень навчальних досягнень. Деякі завдання передбачали зв’язок з повсякденним життям, що також дало можливість учням визначитися з правильними відповідями. Аналізуючи результати контрольної роботи, ми можемо зробити висновок: переважна більшість учнів підтвердили свій рівень навчальних досягнень, хоча були і такі, які знизили свої результати.
Учні 7-А класу контрольну роботу написали добре : початкового і середнього рівня не було, хоча за підсумками першого семестру двоє учнів класу мали середній рівень. Враховуючи високий інтелектуальний рівень учнів 7-А класу з контрольною роботою учні справились на достатньому і високому рівні. Найбільше помилок було допущено в 9 завданні( визначити масові частки елементів), всі інші помилки пояснюються неуважністю. Рівень початкових предметних компетентностей коливається від 50% до 100%.
Учні 7-Б класу написали контрольну роботу добре: більшість підтвердили семестрове оцінювання, але були і такі , які підвищили свій результат, а деякі знизили. Порівнюючи результати досягнень з семестровим оцінюванням, спостерігається незначне коливання: на середньому рівні в першому семестрі-30% , а за підсумками контрольної роботи 23,3%; на достатньому рівні відповідно 43,3% і 46,7% ; на високому рівні відповідно26,7% і 30%. Рівень початкових предметних компетентностей коливається від 60% до 100%.
7-В клас справився з контрольною роботою на середньому (52%) і достатньому (43%) рівні, один учень на високому рівні (4,3). Учні не виконали 9 завдання, майже половина учнів не вміє розраховувати відносну молекулярну масу, не вміють користуватися періодичною системою для визначення інформації про хімічний елемент,були допущені помилки у визначенні валентностей і у правильності написання формул. Рівень початкових предметних компетентностей коливається від 4,3% до 95,6%.
7-Г клас в цілому підтвердив семестрове оцінювання : на достатньому рівні 2 учнів(11%) на середньому -16 учнів (89%). Учні 7-Г класу зосередились на тестових завданнях. Добре справились з завданням на розділення сумішей, але всі інші завдання для більшості здалися непосильними, оскільки у цих дітей відсутня самостійність в досягненні мети. На уроках учні працюють тільки під керівництвом вчителя і виконують тільки завдання аналогічні і знов таки з допомогою вчителя. Рівень початкових предметних компетентностей коливається від 5,6% до100%.
При викладанні хімії у 7 класах створені усі умови для нормального прийняття і пізнання нового матеріалу. Вчитель використовує різноманітні способи активізації пізнавальної діяльності, мотивацію навчання, активні форми навчання, але якщо в учнів не сформована вимога до навчання-високих результатів досягнути на мою думку не можливо. Учнів з низьким рівнем знань я намагаюсь об’єднувати в групи з сильнішими учнями , запрошую на додаткові заняття, залучаю батьків на співбесіди і важаю, якщо учень приходить до класу з підручником, зошитом, ручкою то на своєму рівні він обов’язково буде вчитися .
10 клас
Тема уроку. Лужні, лужноземельні елементи та Магній. Фізичні та хімічні властивості простих речовин. Основний характер їх оксидів та гідроксидів, біологічна роль елементів
Мета уроку:- продовжити формувати поняття про фізичні і хімічні властивості лужних , лужноземельних металів та їхніх сполук; розкрити біологічну роль елементів в живих організмах;
забезпечити розвиток вмінь аналізувати, прогнозувати наслідки,порівнювати і робити висновки;
створити умови для виховання старанності, зібраності комунікативної компетенції.
Тип: урок вивчення та первинного закріплення знань.
Методи та методичні прийоми: пояснювально-ілюстративні, репродуктивні, проблемні,практичні
ФОПД: фронтальна, групова, індивідуально-відокремлена.
Хід уроку
1.Організаційний етап.
- привітання;
- визначення відсутніх;
- перевірка готовності учнів до уроку;
- перевірка готовності класного приміщення до уроку;
- організація уваги.
2.Перевірка домашнього завдання (стор. 132. № 168, 169. два учні записують на дошці рівняння реакцій (10 б).); фронтальне обговорення з класом вивченого матеріалу:
-охарактеризуйте фізичні властивості металів?
Хімічний калейдоскоп :
- найтвердіший метал ( хром),
-найелектропровідніший (срібло ),
- найважчий ( осмій ),
-найм’якіший ( натрій),
-найактивніший ( францій ),
-найпластичніший ( золото ),
-найлегший (літій ),
-найлегкоплавкіший (ртуть ),
-найтугоплавкіший (вольфрам ),
-найпоширеніший ( алюміній ),
-найдорожчий (каліфорній ).
Перевіряємо записи на дошці, оцінюємо відповіді учнів
3.Підготовка учнів до засвоєння нових знань . Мотивація.
Велике значення в житті людини і всього живого відіграють лужні і лужноземельні метали та їхні сполуки, про їхні особливості та про поширеність у природі ми познайомимся на уроці ; знання про ці елементи врятують нас від хвороб, підкажуть про симптоми захворювання, допоможуть нам отримувати високі врожаї рослинної продукції і взагалі розширять наші знання про єдність навколишнього світу.(Оголошення теми і мети уроку)
Лужні, лужноземельні елементи та Магній. Фізичні та хімічні властивості простих речовин. Основний характер їх оксидів та гідроксидів, біологічна роль елементів
Мета:- ознайомитись з особливостями лужних металів;
- ознайомитись з особливостями лужноземельних металів;
- ознайомитись з основним характером оксидів і гідроксидів металів;
- розкрити біологічну роль металічних елементів та їхніх сполук.
4.Вивчення нового матеріалу.
Клас поділяється на 5 груп кожна група готує презентацію свого питання:
1 Група-« Натрій і калій» стор.136-139.
2 Група –« Магній і кальцій» стор.143-147.
3 Група- « Оксиди лужних і лужноземельних металів» стор.139-140 і стор.147-148.
4 Група-« Біологічна роль металічних елементів та їхніх сполук» стор140-141 і стор 148-149.
5 Група – оцінює роботу і презентації доповідей.
Підготовка презентації кожного питання - 7 хв
Доповідь- 4 хв.
Вчитель консультує кожну групу дає рекомендації по демонстраційному і лабораторному досліду .
1 група доповідає виконуючи демонстраціїний дослід №11( Інструктаж з БЖД);
2 група доповідає виконуючи демонстраціїний дослід №12( Інструктаж з БЖД);
3 група доповідає виконуючи лабораторний дослід №10( Інструктаж з БЖД);
4 група доповідає виконуючи лабораторний дослід №11( Інструктаж з БЖД);
Під час доповідей всі інші учні занотовують важливу інформацію в зошитах, вчитель контролює виступи і акцентує увагу на важливих моментах ; 5 група оцінює роботу груп в цілому і по мірі залучення кожного члена групи до організації відповіді.
5.Первинне закріплення знань .
Самостійна робота по варіантам.
1 Варіант стор.142,№ 191(а), стор151 № 201 (б) -5 хв
2 Варіант стор.142,№ 191(б), стор151 № 201 (а) - 5 хв
Зошити здаємо на перевірку.
6. Підведення підсумків , рефлексія .
Які висновки можна зробити з вивчення даної теми?
Чи знадобляться вам знання в майбутньому? Де ?
Цінування; оцінювання.
7. Інформація про домашнє завдання.
Параграф 20, 21( вчити) стор.142( до 6 б);стор.151 № 198.199 ( до 9б );стор.152 №208 (до 12 б)-на вибір
7 клас
Тема уроку. Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря .
Застосування і біологічна роль кисню.
Мета уроку: продовжити формувати поняття про хімічний елемент Оксиген і про
просту речовину кисень; розглянути колообіг кисню в природі ; з’ясувати
біологічну роль кисню; розширити знання учнів про озон, як хімічну
речовину;
забезпечити розвиток вмінь аналізувати, прогнозувати наслідки
і робити висновки;
створити умови для виховання старанності, зібраності,екологічного
ставлення до навколишнього середовища, комунікативної компетенції.
Тип: урок вивчення та первинного закріплення знань.
Методи та методичні прийоми: пояснювально-ілюстративні, репродуктивні, проблемні.
ФОПД: фронтальна, групова, індивідуально-відокремлена.
Хід уроку
1.Організаційний етап.
- привітання;
- визначення відсутніх;
- перевірка готовності учнів до уроку;
- перевірка готовності класного приміщення до уроку;
- організація уваги.
2.Перевірка домашнього завдання (стор. 95 № 6.7 .)
- що таке «оксиди» ?
- записати рівняння реакції горіння:
А) Mg + O2 => ; Б) P + O2=>; В) CH4+ O2=> ;
Робота в парах по посібникам « Моніторинг якості освіти. Хімія 7 клас» стор.68. 4 варіант (8 хв. до 6 б.)
3.Підготовка учнів до засвоєння нових знань . Мотивація.
Ми завершуємо вивчати тему « Кисень» , на прикладі цієї теми ви зрозуміли , що значить вивчити речовину в хімії. Ми з’ясували будову і властивості ,способи добування , особливості хімічних реакцій і на основі отриманих знань ми рекомендуємо де можно застосовувати речовину, тобто її значення для людини і для природи. Як ви гадаєте,чому вивчення речовин ми розпочали з кисню ? ( Дихання) За добу людина використовує 4 м.куб. кисню,промисловість і того більше , а чи не закінчиться кисень в природі , а чи надовго його вистачить , а яким повітрям ми дихаємо? Такими питаннями людство турбується уже давно і сьогодні на уроці ми також повинні для себе усвідомити ці питання оскільки вони стосуються кожного. (Оголошення теми і мети уроку. )
Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря .
Застосування і біологічна роль кисню.
Мета ( разом з класом визначаємо мету уроку)
4.Вивчення нового матеріалу.
Колообіг- « біг по колу»
Давайте побудуємо рух Оксигену в природі розпочавши з повітря => біосфера , техносфера => Вуглекислий газ , вода , органічні рештки => Рослини => повітря.
Коло замкнулося. На вашу думку де в цьому колі та слабка ланка ,яка може розірвати це коло ? ( Рослини ) Чому? На висоті 25 км .від поверхні землі є ще одна речовина озон-О3 , яка захищає планету від ультрафіолетового випромінювання і вона теж утворюється з кисню під час грозових розрядів О2=> О3.
Разом з класом будуємо схему застосування кисню
5.Первинне закріплення знань .
-Як запобігти зменшенню кисню в атмосфері ?(Зелені насадження, зменшити вирубку лісів)
-Як вирішити проблему чистоти повітря ? ( Очисні споруди , озеленення територій, альтернативні види енергії , різноманітні екологічні акції , провітрювання приміщень)
Закінчити рівняння реакцій: ( 4 б.)
а) С6Н12О6 + O2=>
б) СО2 + Н2О =>
в)Н2О2 =>
г) О3 =>
6. Підведення підсумків , рефлексія .
Які висновки можна зробити з вивчення даної теми?
Чи знадобляться вам знання в майбутньому? Де ?
Цінування; оцінювання.
7. Інформація про домашнє завдання. Параграф 14 ( вчити) , стор .99 № 3 до 6 .б; №4 до 9 б. ; творче завдання цікава інформація про воду до 12 б.
Слово Шевченкове й Франкове, художні шедеври нашої класики хай стануть для нас взірцем і мірилом.
О. Гончар
Українці — стародавній народ, а мова їхня багатша і всеосяжніша, ніж персидська, китайська, монгольська і
всілякі інші. Е.Челебі
Українська пісня — це бездонна душа українського народу, це його слава.
Українська пісня — це геніальна поетична біографія українського народу.
О. Довженко
Бринить-співає наша мова,
Чарує, тішить і п'янить.
Олександр Олесь
Мова - втiлення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любiмо ïï, вивчаймо ïï, розвиваймо ïï! Борiмося за красу мови, за правильнiсть мови, за приступнiсть мови, за багатство мови... Максим Рильський
Мова — це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова — це всі глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніше надбання віків, мова — це ще й музика, мелодика, барви буття, сучасна художня, інтелектуальна і
мислительська діяльність народу.
О. Олесь
Аналіз контрольної роботи з біології.
Контрольна робота з біології у 9-А класі (16.03.2016р.) відповідає усім вимогам програми. Завдання повністю охоплюють програмовий матеріал за весь період навчання. 9-А клас поглибленно вивчає іноземну мову тому навантаження з біології у першому семестрі - 3 год., у другому семестрі – 2 год., загальне навантаження -2,5 год. В контрольній роботі переважали тестові завдання, складність яких змінювалась по рівням. Завдання четвертого рівня передбачало дати розгорнуту відповідь на запитання. В цілому учні справились з контрольною роботою , підтвердивши останнє тематичне оцінювання з теми « Ендокринна регуляція організму» , але 5 учнів (25%) підвищили результат між рівнями, 2 учнів(10%) підвищили результат в межах рівня , 7 учнів(35%) понизили результат в межах рівня,6 учнів (30%) підтвердили свою тематичну оцінку.Поелементний аналіз наглядно показує з якими завданнями учні справились , а які викликали труднощі:
Номер навдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
Кількість правильних, або часткових відповідей |
15 |
18 |
15 |
18 |
15 |
17 |
14 |
18 |
14 |
13 |
17,75 |
10,5 |
5 |
2,4 |
Відсоток % |
75 |
90 |
75 |
90 |
75 |
85 |
70 |
90 |
70 |
65 |
89 |
53 |
25 |
12 |
Кваліметричний коефіцієнт контрольної роботи склав-0.55, кваліметричний коефіцієнт останнього тематичного оцінювання – 0,54, різниця коефіцієнтів – 0.01.
Для покращення результатів навчання необхідно включити елементи повторення на кожному уроці, включати повторення в обсяг домашнього завдання, активізувати мотиваційну спрямованість навчання.