Тема. Урок мовленнєвого розвитку. Суд над Марусею Чурай — глум чи торжество правосуддя? Робота з текстом твору.
Мета: удосконалювати навики учнів працювати з текстом, добираючи матеріал для аналізу; розвивати критичне мислення; виховувати в учнях громадянську відповідальність за свої вчинки.
Тип уроку: комбінований
Технологія розвитку критичного мислення: вивчення інформації на основі тексту; розуміння аргументів
Х І Д У Р О К У
І. Вступна частина
¤ Актуалізація
Бесіда ( проводимо за такою системою запитань).
1.Чи доводилось вам чути оцінку вчинку людини і одразу це сприйняти як правду?
2. Чи може суспільна думка нести шкоду людині?
Мікрофон ( учні висловлюють свої думки).
¤ Мотивація
Учитель. Сьогодні ми текстуально опрацьовуватимемо твір, героїню якого
звинувачували у злочині — отруєнні коханого. Вирок – смерть через повішання. Чи справедливим було таке рішення?
¤ Тема, очікувані результати
Слово вчителя. Оголосивши тему, вчитель визначає очікувані результати роботи:
1.Які докази мали б бути підтвердженням злочину?
2. Дослідити, чи була належною доказова база злочину.
3. Чи справедливим був вирок?
ІІ. Основна частина уроку
¤ «Спрямоване читання». Читаючи перший розділ роману, учні виписують
ключові думки зі свідчень у таблицю, дають їм оцінку.
Свідки |
Їхні покази (ключові думки) |
Оцінка свідчення |
Стара Бобренчиха |
«…вона, забувши страх божий, отруїла сина мого Григорія. І втеди син мій Григорій наглою смертю вмер». |
|
Параска Демидиха (вона, як відомо з твору, нічого не бачила, лише те, як Гриць ішов до Марусі, (сама ж у той час трусила чужу грушу); а потім допомагала Бобренчисі рятувати Гриця .
На запитання судді, чому звинувачує Марусю у злочині, якого не бачила, відповіла |
«..щоб де — аж дома! дівка підманула,
« Кому він ще так знівечив життя…» |
|
Фесько(дозорець млину) |
«— То я ж не бачив, як вона труїла. |
|
Інші свідки, представлені Бобренчихою |
«Ну, ті сказали, що Маруся — відьма, |
|
Семен Горбань (війт у Полтаві) коли намагався спрямувати зізнання, сказав |
«Чурай Маруся, що його любила, любила, справді, вірно і давно, тоді його із ревнощів убила, підсипавши отруту у вино.
Чи це свідомо, чи під впливом хвилі, як не було, а ревнощі — це сказ». |
|
|
|
|
Галя Вишняківна |
«Він сам казав, що вже її забуде. У домі в нас він був уже, як свій». |
|
Шибилист Яким |
«…але ж Маруся так його чекала, |
|
¤ Займи позицію. На цьому етапі уроку учні дають оцінку свідченням і вписують думки в таблицю.
ІІІ. Підсумкова частина
Дискусія. Під час дискусії маємо відповісти на 1 та 2 питання.
Домашнє завдання: написати розгорнуту відповідь на «Суд над Марусею Чурай — глум чи торжество правосуддя?»