«Унікальність людини. Розвиток самоповаги. Повага і толерантне ставлення до інших. Уміння працювати разом.»

Про матеріал

У представленому матеріалі розглянуто людину, як унікальну живу істоту, розкрито зміст понять «повага», «толерантність», «самоповага». Формується повага і визнання до себе та інших людей.

\

Перегляд файлу

Відділ освіти Мелітопольської РДА ЗО

Вознесенська ЗШ І-ІІІ ступенів

 

 

      Розробка уроку з основ здоровя у 5 класі.

«Унікальність людини.

Розвиток самоповаги.

Повага і толерантне ставлення до інших.

Уміння працювати разом.»

http://kpmpsych.co.za/wp-content/uploads/2010/09/canstockphoto4492272.jpg

 

                                            Розробила: Левадна В.О.

                                               Вчитель основ здоровя

                                                                   Вознесенської ЗШ І- ІІІ ступенів

2015

Тема: Унікальність людини. Розвиток самоповаги. Повага і толерантне ставлення до інших. Уміння працювати разом.

Мета: розглянути людину як унікальну живу істоту, розкрити зміст понять «повага», «толерантність», «самоповага»;

 розвивати комунікативні здібності аналізувати себе та свої вчинки;

формувати повагу і визнання до себе та інших   людей, до їхньої культури; розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати   рішення, вибирати правильну позицію;

вчити встановлювати стосунки на  доброзичливій основі;

 виховувати спостережливість, уважність, любов до себе та оточуючих.

Обладнання: підручник «Основи здоровя» 5 клас,  дерево пізнання з висловами; назви казок; презентація.

«Ми різні - в цьому наше багатство.

                                                                Ми разом - в цьому наша сила»

Хід уроку

І. Організаційний момент  (2 хв.)

- перевірка присутності учнів на занятті;

- перевірка готовності до уроку.

 

Вправа «Прогноз погоди»

      Робота краще виконується, коли в людини гарний настрій, то ж посміхніться один одному. Я хочу знати який настрій у моєї команди, виберіть і покажіть одне з трьох зображень.

 

 Працювати нема настрою. Хочу працювати. Попрацюємо побачимо 

                                                                                                        

                                                                                                        (слайд 1)

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань. (2 хв.)

«Витинанка»

Умова: всі вказівки виконуються відразу, без додаткових пояснень. Учням пропонується дотримуватись однакових інструкцій, працюючи з однаковими аркушами паперу. «Розділити аркуш на 4 частини, відірвати правий верхній кут, скласти фігуру навпіл, закруглити гострий кут, скласти фігуру навпіл, прямий кут, розгорнути аркуш, розглянути отриману фігуру. З чим вона асоціюється? Чому отримані витинанки відрізняються, усі ж виконували однакові інструкції?».

Вчитель. Витинанки, отримані в результаті вправи, вийшли різними, бо всі ми різні. Так само різняться люди - зовнішністю (раса, шкіра, стать, вік, фігура тощо) і внутрішнім світом (характер, світогляд, віра, політичні погляди, культура, освіта тощо). Доброта, ввічливість, людяність, як і інші якості, більше чи менше притаманні кожній людині. Відмінності, що існують між людьми, є предметом особистісного збагачення кожного з нас.

 

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності. (3 хв.)

«Ми різні - в цьому наше багатство.

Ми разом - в цьому наша сила».

3.1.Повідомлення теми, мети завдань уроку.                           (слайд 2,3)         

3.2.Проблемне запитання.

- Чому кожна людина унікальна?

ІV. Засвоєння нових знань. (30хв.)

Вчитель:

      Людина – невід’ємна частина природи. Усі живі істоти пристосовані до природних умов, у яких живуть. Людина не лише пристосовується до довкілля, але й активно змінює його, пристосовуючи до своїх потреб. Людина може на створених нею пристроях їздити, плавати й літати, за їх допомогою передавати інформацію, бачити й чути на відстані. Крім того вона здатна грати на музичних інструментах, складати пісні, казки, малювати картини, писати вірші … Кожна людина неповторна. Неповторність виявляється не тільки в зовнішності, а й у здібностях та вміннях. Інакше кажучи, кожен унікальний.                                                     

                                                                                                        (слайд 4)

Вчитель: 

      Давайте подумаємо разом, що робить нас унікальними і відповімо на кілька питань:

  • Чим визначається наша цінність: поведінкою чи вчинками?
  • Успіхами в навчанні?
  • Чи можна одних людей вважати більш цінними тільки тому, що вони досягають більших успіхів або допускають менше помилок?

       Звісно ні. Ми знаємо, що ніхто не є досконалим, кожен з нас може помилятися. Усі ми можемо згадати випадок, коли: вдавалися до брехні, недобре поводилися з оточуючими, не шанували своїх батьків, робили вчинки, за які було соромно.

     Але кожного з нас глибоко люблять незалежно від того, які ми є з вами. Нас люблять і поважають члени нашої родини, друзі.

Створити людину штучно неможливо, ЇЇ життя унікальне, особливе, найдорожче для неї самої та її близьких, друзів. Ні діаманти, ні золото, ні ракети, ні літаки, ні автомобілі не цінуються  так дорого, як життя.

  • Як ви розумієте твердження?

                                                                                                        (слайд 5)

  • Чи можуть бути люди однаковими?
  • Чи заважають спілкуватися відмінності у зовнішності, рисах характеру?

 

     Люди які тебе оточують, - різні, але вони заслуговують на  вашу повагу.

                                                                                                        (слайд 6)

     Тож давайте не будемо забувати і про вічні цінності людини.

                                                                                                        (слайд 7)

     Сьогодні відзначається Міжнародний день толерантності. Не всім, може бути, знайоме це слово. І, на перший погляд, звучить воно абсолютно незрозуміло. Але сенс, який воно несе, дуже важливий для існування і розвитку людського суспільства.

Що значить бути толерантними?

Це бути ввічливим до всіх,

Щоб слово добре міг сказати

Чи посміхнутись людям міг.
    Приємно жити із „будь ласка",

З «пробачте» - гнів ваш загасить,

Із «добрий день» - здоров'я ласка,

З проханням можна попросить.
     Буть толерантним дуже просто,

Лиш тільки знай, що говорить,

Бо толерантному лиш можна

Людей і світ навколишній любить.

                                                                                                 (слайд 8)

Випереджувальне завдання: визначити тлумачення слова толерантність.

  • Учні зачитують тлумачення слова толерантність.

Мудрість з дерева пізнання”

 (Обговорення висловів видатних людей про толерантність).

 Вчитель: Ви мабуть помітили це деревце, яке плодоносить зелені листочки. Воно не просте, це – дерево пізнання. Зірвавши листочок, можна пізнати його мудрість.

 (Учні по черзі виходять до дерева, зривають листочки і зачитують вислови. Після цього кожна група пропонує свої думки з приводу висловлювань визначних людей про толерантність). 

           Цікаво те, що найкраще в цьому житті і найгірше створюють самі люди! Тому, що бувають заздрісні і жадібні, бо не вміють бути терплячими, уважними один до одного, бо не вміють бути толерантними. Якби одного дня раптом всі люди на планеті стали толерантними – давайте уявимо яким би стало тоді життя на Землі?

    Ми ще маленькі, але сьогодні на уроці спробуємо зробити життя на нашій планеті трохи кращим.

Фізкультхвилинка під відео супровід «Райдуга».

                                                                                                      (слайд 9)

«Асоціативний кущ»

     Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.

(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру і виходять записувати її)

Вчитель:

  •                   Чи подобаються вам риси характеру, які ми записали біля кожної букви?
  •                   Мені теж дуже - дуже вони подобаються і я бажаю, щоб ви про них не забували та шукали їх у собі.
  • Чи вміємо ми бути з вами толерантними зараз і взнаємо пройшовши тест.

Тест  «Чи вмієш ти бути толерантним

(Підручник,  сторінка 60.) (учні виконують тест).

        А зараз ми з вами спробуємо розібратися як налагоджені справи з толерантністю, або її відсутністю у казкових героїв.( Діти  по черзі витягують назву казки і розміщують її на дошці під одним з понять - толерантність або інтолерантність, пояснюючи свій вибір.)

  • Птахи на подвір’ї з казки «Гидке каченя»
  • Мачуха з казки про Попелюшку
  • Карабас Барабас з казки «Золотий ключик»
  • Розбійниця із «Снігової королеви»
  •  «Колобок»
  • «Курочка Ряба»
  • 12 місяців з казки «12 місяців»
  • Іван Царевич з казки «Царівна Жаба» по відношенню до дружини.

Вчитель: А зараз ми переглянемо казку про «Толерантність» (перегляд казки, обговорення).

             Для того, щоб досягти успіху у власному житті, не витрачати сил на конфлікти, «побутові війни», кожному доцільно сформувати у собі толерантність як рису характеру. Для цього необхідно:

  • Усвідомлювати, що всі люди різні – не кращі й гірші, а просто різні.
  • Навчитися сприймати людей      такими, якими вони є, не намагатися змінити їх.
  • Цінувати в кожній людині особистість і поважати її думки, почуття, переконання незалежно від того, чи збігаються вони з нашими.
  • Нікого не ображати – ні словом, ні вчинком.
    Не принижувати гідність тих, хто не може захиститися.

                                                                (слайд 10, 11, 12, 13)                                                                    

Вчитель: Толерантності сприяють: знання, відкритість, спілкування та свобода думок, совісті, переконань .                                                (слайд 14)

Завдання "Дерево толерантності"

 - Візьміть кожен по листочку і напишіть на них, що, по-вашому, треба зробити, щоб школа стала простором толерантності, тобто, щоб відносини в ній стали якомога більш толерантними. (Учні на листочках паперу у формі листочка якогось дерева пишуть, що треба зробити, щоб школа стала "Простором толерантності", листочки наклеюються на символічний малюнок дерева без листя, він вивішується у класі.) .

Вчитель: Якщо кожен один до одного буде терпимим, то разом ми зробимо толерантним наш світ.                                                                           (слайд 15)                                                 

Вправа «Хороші і погані вчинки» на розвиток самоповаги,вміння працювати разом.   

    Учасники об’єднуються у дві команди довільно. Кожній команді видається аркуш ватману, фломастери або маркери і папір А4. Завдання однієї команди – написати якомога більше вчинків, які дозволяють людині поважати себе більше. Відповідно, завдання іншої – написати якомога більше вчинків, через які повага людини до себе втрачається. За бажанням, кожна команда може підкріпити слова малюнками відповідних вчинків.

V. Підсумок уроку.(5 хв.)

- Сформулюйте, що таке толерантність?

- Яке значення має така риса характеру в житті людини? Чому необхідно бути толерантним?

- Чи допоможуть вам отримані сьогодні знання вийти з неординарних, критичних ситуацій.

Вчитель:   Наприкінці мені хочеться сказати, що клас - це маленька родина. І хочеться, щоб в цій родині завжди панували доброта, повага, взаєморозуміння, не було б ні лайки, ні сварок.

Оцінювання учнів.

VІ.  Домашнє завдання. (3хв.)

Вивчити параграф 8, дати відповіді на запитання с. 62.

 

Цікаві думки визначних людей про толерантність

Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей.

                                                       Дені Дідро

Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини.

                                                                                                       Сааді

Жодна зла людина не буває щасливою.

                                                                                                           Ювенал

 

Підняти слабкого – цього замало: треба ще потім його й підтримати.

                                                                                                       В. Шекспір

Легше вирішує й засуджує той, хто менше замислюється.

                                                                                                    Джордано Бруно

 

 „Не можна зіграти „Гімну Свободи” на інструменті насильства”. 

                                                                                               Станіслав Єжи Лєц.

 

„Будьте строгими до себе та м’якими до інших. Так ви врятуєте себе від людської неприязні”.

                                                                                                         Тит Плавт.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лобач Тетяна Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 травня 2018
Переглядів
6294
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку