Тип уроку: урок – пошук Мета: розкрити перед учнями трагізм долі покритки у ХІХ ст.; з’ясувати методом бесіди причини трагічного кінця Катерини; зіставити конфлікти, що були актуальними протягом багатьох років у різних народів, і застерегти учнів від повторення аналогічних помилок; сприяти розвитку усного зв’язного мовлення; виховувати естетичні почуття.
Інтерактивна вправа “Клоуз-тести” 1. Жанр твору “Катерина” – 2. Основна думка твору – 3. Головні герої поеми – 4. Яка сюжетна основа твору ?– 5. Позасюжетні елементи в поемі – 6. Кульмінаційний момент твору – 7. Як побудована поема? – 8. Коли була написана поема ?– 9. Кому Шевченко присвятив поему “Катерина” ?– 10. Жінка у творчості Шевченка – це – 11. Які емоції виникають у вас, коли ви думаєте про вчинок батьків Катерини? Це… 12. Як розпочинається поема “Катерина”? -
Схематичне зображення трагічного шляху Катерини 5 Поневіряння по світу, самотність і безпорадність 6 Загибель останньої надії (Іван Іі зігнорував) 4 Відречення батьків 7 Трагічна смерть Катерини 2 Позашлюбна вагітність 1 Інтимні стосунки з москалем, що здавна уособлював інородця, загарбника, чужинця 3 Осуд односельців що ретельно дотримувались тисячолітніх моральних традицій
(Щоденник. 1 липня 1857р.) “Дивне, однак, це всемогутнє покликання. Я добре знав, що живопис – моя майбутня професія, мій хліб насущний. І замість того, щоб вивчати її глибше, та ще й під керівництвом такого вчителя, яким був безсмертний Брюллов, я складав вірші, за які не мав ані гроша…”
Картини до поеми “Катерина” Картина виконана на тему однойменної поеми Т. Шевченка Справа внизу чорною фарбою дата і підпис автора: 1842. Т. Шевченко. Під ними червоною фарбою другий авторський підпис: 1842. Т. Шевченко. Про створення цієї картини Т. Г. Шевченко повідомляє в листі від 25 січня 1843 р. до Г. С. Тарновського: «...намалював я се літо дві картини і сховав, думав, що ви приїдете... Але Скобелєв таки пронишпорив і одну вимантачив, а друга ще в мене, ...то я думаю послать її до вас, а що вона буде коштувать, то це вже ваше діло...
Картини до поеми “Катерина” Я намалював Катерину в той час, як вона попрощалася з своїм москаликом і вертається в село, у царині під куренем дідусь сидить, ложечки собі струже і сумно дивиться на Катерину, а вона, сердешна, тіль не плаче...» (т. VI цього видання, стор. 26 — 27). Катерина. Полотно, олія (93 Ч 72,3). [Літо] 1842.
Доки буде жити Україна В теплім хлібі, в барвних снах дітей – Йтиме білим полем Катерина З немовлям, притнутим до грудей. Освятивши невимовним болем Все прийдешне, кожну нашу мить, Йде вона, і мов велике коло, Біле небо навздогін летить. Про дівочу цноту, про калину Не співай, поете, не квили, Бо йде сьогодні Катерина Тим шляхом, що наші кревні йшли…. ……………..
Домашнє завдання Вивчити напам’ять другий уривок з поеми «Катерина», який вам найбільше сподобався. Заповнити таблицю із сюжетними та позасюжетними складовими (пролог, експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка, епілог). Записати у зошит визначення художньої деталі Написати твір – мініатюру “Катерина і день сьогоднішній”