Управління емоціями в конфлікті
Емоції є універсальною мовою, якою володіють усі люди, не залежно від їхньої національної приналежності.
Емоції мають величезне значення в конфліктах. Вони можуть бути причиною виникнення конфліктів, адже саме вони сигналізують про те, на скільки наші потреби є задоволеними чи незадоволеними.
Негативні емоції виникають, коли наші потреби не задовольняються і якщо ми не розуміємо своїх емоцій, не можемо їх контролювати, вони можуть негативно вплинути на процес комунікації, погіршуючи та ускладнюючи його.
Отже, одним із шляхів попередження та вирішення конфліктів є управління емоціями, яке можна здійснювати завдяки розвинутому емоційному інтелекту. Для розвитку емоційного інтелекту можна використовувати різноманітні техніки та вправи. Наприклад можна здійснювати вербалізацію емоцій та почуттів за допомогою техніки «Я-висловлювання».
Техніка «Я-висловлювання»
Один з способів уникнути відповідальності – це виправдати власну поведінку, звинувачуючи і критикуючи інших. Нерідко можна почути висловлювання на кшталт: «Ти мене дратуєш», «Ти мене ображаєш» тощо. Так виглядає, що ніби інша людина управляє думками, почуттями, діями. Некоректно звинувачувати інших у тому, що переживаєте. «Я-висловлювання» є запрошенням до відкритого обговорення можливих шляхів досягнення бажаних змін. Ця техніка передбачає опис почуттів, конкретної поведінки, яка їх викликала, та інформацію про вирішення ситуації.
Схема «Я-висловлювання»:
Я відчуваю... (емоція);
коли ... (поведінка);
і я хочу... (бажаний результат).
«Я відчуваю...» – опис власних емоцій і почуттів, викликаних конкретною подією. Люди можуть не зрозуміти, що саме в їхніх вчинках образило вас, якщо їм про це не повідомите. Усвідомивши і висловивши своє почуття, людина відчуває полегшення.
«Коли...» – короткий та об’єктивний опис поведінки, яка викликала емоцію. Це може навіть допомогти іншій людині побачити свої дії під іншим кутом зору. Можливо, вона навіть не підозрювала, що її вчинки так вплинули на вас
«Я хочу...», «Мені хотілося б...» – повідомлення очікувань стосовно поведінки у майбутньому, бажаного результату. Ця проста формула допомагає не тільки висловити свої емоції та частково звільнитися від них, запобігає виникненню конфлікту. Описувати свої почуття при обговоренні стосунків значно конструктивніше, ніж звинувачувати, засуджувати когось. Запропонуйте учасникам (індивідуально або в малих групах) перетворити «Ти-повідомлення» в «Я-висловлювання». Приклади «Ти-повідомлень»: «Ти завжди мене перериваєш.», «Ти завжди спізнюєшся», «Ти ніколи не виконуєш свої обов’язки, я мушу все робити замість тебе».
З жовтня 2018 року в Дніпропетровській області відбувається реалізація освітнього проєкту «Митці згоди: творчі методи трансформації конфліктів». Проєкт відбувається за підтримки німецького уряду через Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH в рамках проекту Громадська служба миру. Головною ідеєю проєкту є навчання педагогічних працівників (вчителів, викладачів, методистів, соціальних педагогів, психологів) трансформації конфліктів за допомогою творчих методів, серед яких є барабанне коло, плейбек-театр та арт-техніки.
Детальну інформацію про проєкт можна дізнатися на сайті http://mitcizgodi.tilda.ws/ та на сторінці Facebook https://www.facebook.com/mitcizgodi/.