«Упровадження STEM-технологій на уроках хімії для учнів за професією «Перукар (перукар-модельєр); манікюрник»

Про матеріал
Посилення розвитку науково-технічного напряму в навчально-методичній діяльності на всіх освітніх рівнях; створення науково-методичної бази для підвищення творчого потенціалу майбутніх кваліфікованих робітників, які навчаються за професією «Перукар (перукар-модельєр); манікюрник» та професійної компетентності педагогічних працівників ПТНЗ.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

 

ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«БОГУСЛАВСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ СФЕРИ ПОСЛУГ»

 

 

НОМІНАЦІЯ:

ПІДВИЩЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ В КОНТЕКСТІ STEM-ОСВІТИ

 

 

Методична розробка на тему:

 

«Упровадження STEM-технологій на уроках хімії для учнів за професією «Перукар (перукар-модельєр); манікюрник»

 

C:\Users\Vetalb.ch\OneDrive\Зображення\Знімки екрана\11.png

 

Підготувала  викладач вищої категорії
Чала Світлана Володимирівна

 

 

Богуслав

 

ПЛАН

  1. ВСТУП
  2. ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ STEM-ТЕХНОЛОГІЇ

2.1. МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ НА ТЕМУ: «ПОНЯТТЯ ПРО ПОБУТОВІ ХІМІКАТИ. ЗАГАЛЬНІ ПРАВИЛА ПОВОДЖЕННЯ З ПОБУТОВИМИ ХІМІКАТАМИ»;

2.2.МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ НА ТЕМУ: «МАСАЖ КИСТІ РУК. ПІДБІР КОСМЕТИЧНИХ ЗАСОБІВ ДЛЯ ВИКОНАННЯ МАСАЖУ КИСТІ РУК»

3. STEM-ЗАДАЧІ НА УРОКАХ ХІМІЇ ДЛЯ УЧНІВ ЗА ПРОФЕСІЄЮ «ПЕРУКАР (ПЕРУКАР-МОДЕЛЬЄР); МАНІКЮРНИК»

4. ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА

 


ВСТУП

Сьогодні ми часто чуємо про STEM-освіту, STEM-технології, STEM-лабораторії тощо. Що ж таке STEM? 

STEM утворюється від слів Science (Наука), Technology (Технології), Engineering (Інженерія) та Mathematics (Математика). Легко зрозуміти, що саме ці поняття формують основу нової методики в освіті.

Особливість у тому, що викладач перестає бути основним джерелом знань. У центрі уроку – проблема чи практичне завдання. А діти мають самостійно знайти шляхи вирішення проблеми, застосувавши наявні знання, здійснивши експеримент і, можливо, зробивши помилки.

У зв'язку з тим, що сучасне виробництво, і не тільки велике, оснащене складною технікою, кваліфікований робітник має бути озброєним основами наукових і технічних знань.

Розуміючи важливість цього завдання, я, як викладач хімії та біології, впроваджую в практику своєї навчально-виховної діяльності STEM-підхід, який є необхідною складовою для задоволення зростаючих потреб суспільства практично в усіх сферах.

Упроваджуючи STEM-технології на уроках хімії, формую в учнів здібності до дослідницької, аналітичної роботи, експериментування та критичного мислення.

Завдяки своїм методичним надбанням я реалізую основну мету STEM-освіти, яка допомагає сьогоднішнім дітям завтра стати:

  • новаторами,
  • цілеспрямованими,
  • творчими,
  • надійними ланками команди, суспільства, країни,
  • вчить жити в реальному швидкозмінному світі,
  • вміти реагувати на зміни,
  • критично мислити,
  • бути творчою особистістю.

Цікавим є те, що під час STEAM-уроків в центрі уваги знаходиться не викладач, а практичне завдання, яке потрібно вирішити. Учні ж вчаться вирішувати це практичне завдання шляхом проб і помилок, а не вивчають "суху" теоретичну частину.

На STEM-уроці кожна діяльність чітко зрозуміла учням, лабораторні прилади, об’єкти дослідження безпосередньо залучені до структури заняття. Розробити такі заняття – справа не з легких, адже викладач має мислити комплексно і сам бути готовим підвищувати свій рівень знань з деяких галузей, експериментувати та бути терплячим, очікуючи на бажаний результат.

АКТУАЛЬНІСТЬ РОБОТИ: в Україні за останні роки STEM набув неабиякої популярності, щоправда цей підхід не завжди розуміють правильно. Важливо пам’ятати, що справжні заняття STEM – це, насамперед, навчальний процес, а не шоу.

МЕТА РОБОТИ: посилення розвитку науково-технічного напряму в навчально-методичній діяльності на всіх освітніх рівнях; створення науково-методичної бази для підвищення творчого потенціалу майбутніх кваліфікованих робітників, які навчаються за професією «Перукар (перукар-модельєр); манікюрник» та професійної компетентності педагогічних працівників ПТНЗ.

ЗАВДАННЯ:

  • ставлення в учнів цілісного наукового світогляду, загальнонаукової, загальнокультурної, технологічної, комунікативної і соціальної компетентностей на основі засвоєння системи знань про природу, людину, суспільство, виробництво, оволодіння засобами пізнавальної і практичної діяльності;
  • всебічний розвиток учнів, які навчаються за професією перукар; манікюрниця, формування ціннісних орієнтацій; задоволення інтересів і потреб;
  • формування соціально-компетентного майбутнього кваліфікованого робітника, здатного здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальні рішення у різних життєвих ситуаціях;
  • вироблення умінь практичного і творчого застосування здобутих знань;
  • забезпечення умов для їхнього життєвого і професійного самовизначення, формування готовності до свідомого вибору й оволодіння майбутньою професією

ОБ’ЄКТ: учні ДПТНЗ «Богуславське ВПУ сфери послуг», які навчаються за професією «Перукар (перукар-модельєр); манікюрник».

ПРЕДМЕТ: вплив STEM-технологій на уроках хімії для учнів за професією «Перукар (перукар-модельєр); манікюрник».

ПЕРЕЛІК ВИКОРИСТАНИХ МЕТОДІВ ДОСЛІДЖЕННЯ: метод проєктів,  емпіричні методи, моніторинг, експериментальний метод,  аналіз, спостереження.

 


2. ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ STEM-ТЕХНОЛОГІЙ

2.1. ТЕМА УРОКУ: «ПОНЯТТЯ ПРО ПОБУТОВІ ХІМІКАТИ. ЗАГАЛЬНІ ПРАВИЛА ПОВОДЖЕННЯ З ПОБУТОВИМИ ХІМІКАТАМИ»

Мета уроку:

  • забезпечити в ході уроку формування і розвиток науково-пізнавальних і творчих якостей майбутніх кваліфікованих робітників, які навчаються за професією «Перукар (перукар-модельєр); манікюрник», рівень яких визначає конкурентну спроможність на сучасному ринку праці; здатність і готовність до розв`язання комплексних задач, критичного мислення, творчості, когнітивної гнучкості, співпраці, управління, здійснення інноваційної діяльності;
  • сприяти формуванню основних понять з даної теми;
  • розвивати в учнів уміння виділяти головне, досліджувати, порівнювати, узагальнювати факти, логічно викладати свої думки.

Тип уроку: вивчення і застосування нових знань, навичок, умінь з використанням STEAM-технологій.

Обладнання: засоби побутової хімії (пральні порошки, дезінфікуючі засоби, засоби для миття посуду, засоби побутової хімії, що використовуються в перукарській справі: шампуні, гелі, лаки, фарби для волосся, окисники, пінка для волосся і т.ін.), індикаторний папір, латексні рукавички, спецодяг, мультимедійна дошка, презентація до уроку.

І етап – ПІДГОТОВЧИЙ

  • Вивчення та збирання теоретичного та методичного матеріалу для створення проєкту: «Моніторинг засобів побутової хімії в перукарській справі».
  • Складання плану роботи над проєктом.
  • Пошукова робота з підбору ілюстрованого матеріалу, інформаційного матеріалу про побутові хімікати, що використовуються в перукарській справі
  • Проведення анкетування серед учнів І-ІІІ курсів, які навчаються за професією «Перукар (перукар-модельєр); манікюрник».

ІІ етап - ОСНОВНИЙ

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

(Привітання, перевірка присутніх та обладнання)

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

Прийом «Асоціативний кущ»

Сьогодення нас зустрічає величезним розмаїттям засобів побутової хімії. Яскрава вигадлива упаковка привертає увагу. Найрізноманітніші форми (розчини, гелі, порошки, пасти, креми, піни, суспензії, емульсії, гранули, таблетки, аерозолі тощо), склад і призначення є наочним прикладом того, наскільки «широко простягає хімія руки свої у справи людські» і як не просто пересічному споживачеві вибрати якісний і безпечний продукт.

  • Які побутові хімікати ви використовуєте в своїх оселях?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Побутові хімікати можуть бути і добрим помічником, і підступним лиходієм, завдавати шкоду людині. Нам важко сьогодні уявити своє життя без фарб, мила, миючих засобів, косметичних засобів, засобів для миття посуду, виведення плям, чищення раковин. Побутова хімія значно полегшує працю не тільки домогосподарки, а й перукарю.

  • Які засоби побутової хімії ви використовуєте в своїй професійній діяльності на уроках виробничого навчання?

IV. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Засоби побутової хімії – це речовини або суміші речовин, що використовують у побуті з певною метою окремо або у складі композицій.

Доповідь учня: «Види засобів побутових хімікатів в перукарській справі».

Матеріали в роботі перукаря займають важливе місце. Згідно з державного стандарту професійно-технічної освіти робітників з професії «перукар», «перукар-модельєр» кваліфікований робітник повинен знати та вміти використовувати такі матеріали як:

1. Дезінфікуючі засоби.

2. Миючі та мийні засоби:

 мило(рідке, тверде);

 шампуні;

 мильний крем;

 порошок для бриття.

3. Засоби догляду за волоссям і шкірою:

 креми;

 бальзами;

 кондиціонери;

 лікувальні бальзами;

 бальзами-ополіскувачі;

 косметичні засоби:

 креми;

 пудри.

4. Засоби та препарати , які використовуються в перукарській справі:

 лаки для волосся;

 гелі;

 муси;

 пінки для укладання волосся;

 препарати для хімічної завивки волосся;

 препарати і засоби для фарбування волосся;

 препарати, які знебарвлюють волосся.

Доповідь учня: «Побутові засоби в перукарській справі, їх властивості та застосування».

До миючих засобів відносимо: мила, шампуні, мильний крем і порошок для бриття і манікюрних робіт.

Шампуні – це водно-спиртові розчини з різних миючих речовин із корисними добавками. Призначення шампунів для миття голови з підфарбовуючим ефектом (рубін і іріда). Шампуні легко поєднуються для різних видів волосся таких як: жирного, сухого, нормального.

Склад:

 Утворювачі і стабілізатори піни – додецилбензен (С6Н5-С12Н25) або ін.

 Освітлюючі речовини, що надають прозорості – бутанол (С4Н9ОН), ізопропанол ((СН3)2СНОН), диетиленгліколь (НО-(СН2)2-О-(СН2)2-ОН), пропіленгліколь (СН3-СНОН-СН2ОН)

 Барвники

 Ароматизатори

Мила – утворенні із жирів рослинного і тваринного походження із сумішшю лугів. Група туалетного мила по догляду за шкірою, група господарського мила для прання білизни. В перукарнях використовують мила при митті рук і якщо немає крему, то і для гоління. До засобів по догляду за шкірою відносяться: креми, мазі та інші. Креми і мазі складаються з рослинних і тваринних жирів, олій, а також парафінованих та різних косметичних засобів, за допомогою яких можна виготовляти креми, що мають різний вплив на шкіру людини.

За своїм застосуванням вони поділяються на такі групи: жирні і нежирні, знежирені креми для сухої, жирної і нормальної шкіри.

Лосьйони – це водно-спиртові розчини органічних і мінеральних речовин з добавкою парфумерної композиції. Лосьйони призначені для закріплення росту волосся і зачіски. Розрізняють лосьйони по групах: гігієнічні і лікувально-профілактичні.

Склад:

 Етиловий спирт ~ 20%

 Лимонна кислота ~ 2%

 Алюміній ацетат ~ 0,3%

 Ароматизатор

 Дистильована вода (решта)

Лак для волосся – найпоширеніший засіб для укладки. Покривши лаком волосся, зачіска зберігається на тривалий час. Лаки поділяються на дві категорії: традиційні, фіксуючі і сучасні для укладки. Існують також лаки, що поєднують обидві функції.

Туалетні води – використовують в роботі перукаря, як засіб по догляду за шкірою, а якщо немає кровоспинних засобів, то використовують одеколон.

Одеколони – служать, як ароматизуючи речовини.

Пудра – невеликий порошок, що часто використовується для декоративної косметики.

Склад:

 Рисовий крохмаль

 Тальк або магній силікат (4SiO2·3MgO·H2O)

 Каолін або алюміній силікат (Al2O3·2SiO2·2H2O) – пом’якшують і розгладжують шкіру, роблять її шовковистою і надають блиск.

 Цинк оксид – антисептик, також захищає від шкідливого впливу ультрафіолету.

 Магній стеарат – розгладжує шкіру.

 Алюміній стеарат – пом’якшує шкіру.

 Ферум (ІІІ) оксид – цей мінерал є сам по собі пігментом, створюючи широкий спектр відтінків пудри, які добре підходять під колір шкіри.

 Нітрид бору – додає матовий блиск шкірі та пом’якшує її.

 Діоксид титану – додає пудрі ефект тонального крему, розгладжує шкіру, зволожує і приховує нерівності.

 Алмазна пудра – робить шкіру сяючою, омолоджує її.

До фарбуючих засобів відносимо: фарби для волосся, фарби рослинних барвників.

Фарба для волосся – це мильно-спиртовий розчин резорцину і парафінімидіаміну - це продукт переробки нафти 1,3%, чорний.

Склад:

 Відбілюючі (знебарвлюючі) речовини – містять гідроген пероксид, у вигляді 25 – 30% розчину пергідролю або твердого препарату; гідропериту ((NH2)2CO·H2O2), де він міститься у вигляді комплексу із сечовиною)

 хімічні барвники – фарбують волосся тільки після окиснення гідроген пероксидом.

 Фізичні барвники – підфарбовуючі гелі та шампуні – впливають на волосся лише поверхнево, не вступаючи в хімічні реакції з кератином.

 Барвники природного походження (хна, басма і ін.).

 Металовмісні барвники – в складі є солі Бісмуту і Аргентуму – практично не використовуються.

До матеріалів відносяться:

Дезінфекційні засоби: в перукарнях використовують 5% хлорамін для дезінфекції гребінців, помазків та інших інструментів виготовлених з пластмаси. Інструменти опускають в розчин 5 % хлораміну на 10 -15 хв.

Спирт денатурат використовують 70 % для дезінфекції бритви, металічних гребінців.

Формалін використовують 4% для дезінфекції нових, невживаних помазків для гоління.

Карболова кислота використовується 5 % для дезінфекції бритви та ножиць.

Етиловий спирт використовується 70%.

Кровоспинні засоби. До кровоспинних засобів відносять:

Йод, дуже ефективний, як рідина для дезінфекції та припікання при обробці порізів, подряпин та інших ушкоджень.

Галун - це розчин сірчанокислого алюмінію. Розчин галуну безбарвний, на смак трохи солодкуватий, без запаху. Він дуже ефективний для зупинення кровотечі при порізах, саднах та інших ушкодженнях шкіри. Готують розчин галуну таким чином: у флакон з пероксидом водню невеликими порціями всипають кристали сірчанокислого алюмінію доти, доки вони не перестануть розчинятися.

Перекис водню - це рідина без запаху, без кольору у великій концентрації вибухонебезпечна і обпікаюча рідина, має властивість знешкоджувати пігмент волосся, як закріплювач використовують при хімічній завивці, як дезінфікуючий засіб при травмах, має властивість швидко вивітрюватись, тому його потрібно зберігати в скляних банках, подальше від опалювання.

Йод - дуже тверда речовина, чорно-фіолетового кольору із різним запахом. Добувають його із морських водоростей, спалюючи їх і переробляючи попіл. Також добувають із артезіанських колодязів.

C:\Users\Vetalb.ch\OneDrive\Зображення\Знімки екрана\2020-01-29 (3)4.pngДля зупинки крові перукар повинен мати таку речовину як: рідкі квасці - це кристалічна речовина білого кольору, тверда в трьох процентних розчинах. В хімічному складі – це сірчистокислий алюміній. Випускають рідкі квасці промисловістю у вигляді олівців. У перукарні такі квасці використовувати не можна тому, що можна перенести інфекційне захворювання від одного клієнта до іншого.

ЧИМ НЕБЕЗПЕЧНІ ЗАСОБИ ПОБУТОВОЇ ХІМІЇ В ПЕРУКАРСЬКІЙ СПРАВІ?

Кожен засіб побутової хімії має свою особливість, особливо ті, які застосовуються в перукарській справі. Засоби для фарбування волосся, освітлення волосся тощо можуть містити кислоти та луги.

Ділимо учнів на три групи.

Перша група досліджує наявність кислот у побутових хімікатах, що застосовуються в перукарській справі (наприклад, фарба для волосся, окиснювач, шампунь).

Друга група досліджує наявність лугів у побутових хімікатах, що застосовуються в перукарській справі(наприклад, фарба для волосся, окиснювач, лак для волосся).

Третя група досліджує відсутність лугів і кислот у побутових хімікатах, що застосовуються в перукарській справі (наприклад, фарба для волосся, окиснювач, пінка для волосся).

Дослідити засоби, які найчастіше використовують у побуті, допоможе індикаторний папір. (У разі кислот індикаторний папір стає червоним, у розчинах лугів – синім).

Інструктаж з техніки безпеки.

Пам’ятайте !

Кислоти спричиняють опіки!

Луги є їдкими!

C:\Users\Vetalb.ch\OneDrive\Зображення\Знімки екрана\2020-01-29 1.pngC:\Users\Vetalb.ch\OneDrive\Зображення\Знімки екрана\2020-01-29 (1) 2.png

C:\Users\Vetalb.ch\OneDrive\Зображення\Знімки екрана\2020-01-29 (2)3.png

Результати дослідження оголошується одним учнем від кожної з трьох груп і записуються в зошиті.

Незалежно від того з якою метою ви використовуєте засоби побутової хімії –  професійно чи в домашніх умовах, кожна людина повинна пам’ятати загальні правила поводження з  побутовими хімікатами.

1. Усі препарати потрібно застосовувати тільки за призначенням, суворо дотримуючись інструкцій і рекомендацій з їх використання.

2. Застосовувати можна лише препарати придбані в магазині і які мають етикетку на упаковці.

3. Усі засоби побутової хімії, навіть якщо це звичайний пральний порошок чи сода, варто зберігати в недоступних для дітей місцях.

4. Усі хімічні препарати потрібно обов’язково зберігати окремо від харчових продуктів.

5. При роботі з вогненебезпечними засобами не можна запалювати сірники, не можна палити, користуватися електронагрівальними приладами, особливо вогне- і вибухонебезпечними (є випари пальних рідин (бензин, розчинники), з ними краще працювати на повітрі.

6. При роботі з препаратами, що містять агресивні хімічні речовини (кислоти, луги) треба надягати гумові рукавички, окуляри.

7. Рідкі хімічні речовини варто переливати, обов’язково користуючись лійкою, а сипучі пересипати ложкою, при цьому треба берегти очі і дихальні шляхи від попадання крапель чи пилу; лійку і ложку після використання слід ретельно вимити і висушити; зберігати їх слід в тому ж місці, що й препарати.

8. Не можна нахилятися низько над посудиною з препаратами, нюхати їх сильно втягуючи повітря, не нахилятися низько над киплячою рідиною, особливо при добавлянні до неї нової порції.

9. Усі роботи з отрутохімікатами (наприклад, при дезінфекції) треба виконувати в спецодязі, халаті чи комбінезоні, надягати гумові рукавички, окуляри (у деяких випадках і респіратор), після роботи робочий одяг потрібно випрати.

10.  Якщо після роботи залишилися невикористані розчини чи суміші отрутохімікатів, їх ні в якому разі не можна виливати в раковину, ставок чи річку; їх варто закопати глибоко в землю у віддаленому від житла місці.

11.  В скляній, металевій, пластмасовій чи картонній упаковці, що залишилася від препаратів побутової хімії, харчові продукти зберігати не можна, як би ретельно ви її не вимили; але й викидати її не обов’язково: наприклад, вимиті пластмасові банки можна використати для збереження інших препаратів.

12.  Не можна змішувати побутові препарати на свій розсуд, підпалювати їх.

13.  Забороняється застосовувати препарати після визначеного терміну придатності.

14. Варто мати на увазі, що деякі хімічні речовини при змішуванні можуть енергійно реагувати між собою, іноді з виділенням тепла чи розбризкуванням.

15.  Небезпечно нюхати невідомі побутові хімікати, перевіряти невідомі хімікати на дотик, оскільки вони можуть пошкодити або подразнити шкіру, пробувати побутові хімікати на смак з метою їх розпізнавання.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Ми сьогодні з вами дослідили типи та хімічний склад побутових хімікатів, що використовуються в перукарській справі; надали поради щодо використання побутових засобів.

Провівши дослідження, стало зрозуміло, що для миття волосся використовують засоби, що містять луги, бо вони добре відмивають жироподібний бруд, а для зміни структури волосся, його кольору використовують засоби, що містять кислоти. 

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Опрацювати відповідний параграф підручника
  2. Оформити проєкт: «Моніторинг засобів побутової хімії в перукарській справі»

 

  1. ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК МАНІКЮРНОЇ СПРАВИ ТА ХІМІЇ

ТЕМА УРОКУ: «МАСАЖ КИСТІ РУК. ПІДБІР КОСМЕТИЧНИХ ЗАСОБІВ ДЛЯ ВИКОНАННЯ МАСАЖУ КИСТІ РУК»

Мета уроку:

  • навчальна: розглянути та засвоїти масаж кисті рук, навчити підбирати косметичні засоби для виконання масажу кисті рук, звернути увагу на вітамінний склад косметичних засобів та їх значення;
  • розвивальна: розвивати образне й логічне мислення, уміння висловлювати свої думки, зв’язне мовлення, пам'ять, увагу;
  • виховна: виховувати доброзичливих, ввічливих, комунікабельних, тактовних учнів, майбутніх кваліфікованих робітників, які навчаються за професією «Перукар (перукар-модельєр); манікюрник».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, навичок, умінь з використанням STEAM-технологій.

Обладнання: інформаційний центр, мультимедійна презентація до уроку, робоче місце манікюрника, косметичні засоби для виконання масажу кисті рук (креми, лосьйони, олії).

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

(Привітання, перевірка присутніх та обладнання)

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

Викладач манікюрної справи

Кажуть, справжню леді можна впізнати за виглядом рук. Як зауважив великий класик: «Бути можна діловою людиною і думати скоріш про красу нігтів». Про що говорять наші руки і нігті? Багато про що. Ні ретельний макіяж, ні елегантна зачіска, ні дорога сукня не компенсують недоглянутих нігтів з облетілим лаком. Порепані руки, нігті які шаруються, видають хворобливий стан і викликають невпевненість у вас. Здорові гарні нігті демонструють ваше чудове самопочуття, що мимоволі викликає повагу оточуючих. Руки – це ваша візитна картка, тому вони завжди повинні виглядати ідеально. Саме руки видають рід занять, соціальний статус, звички і, на жаль, вік.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Ще в Давньому Римі доглянуті руки і у чоловіків, і у жінок вважалися ознакою приналежності до вищих верств суспільства, а мати рабиню, чиїм єдиним обов'язком було утримувати в порядку руки господаря, могли собі дозволити небагато. Зараз все набагато простіше: досить прийти в салон чи до майстра манікюру і можна стати досконалою до кінчиків нігтів.

  • C:\Users\Vetalb.ch\OneDrive\Зображення\Знімки екрана\5.pngЯкі ж прийоми і косметичні засоби допоможуть вам, як майбутнім кваліфікованим робітникам манікюрної справи, надати ідеального вигляду  рук вашим клієнтам?

IV. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Масаж рук – це завершальний етап будь-якого манікюру. Майстри  масажу велику увагу приділяють кистям рук та  пальчикам. За східним поданням саме на кисті розташовані точки, які пов'язані з усіма відділами хребта, сечовим міхуром, кишечником, легенями, вухами, очима і головою. Стимулювання цих точок сприяє більш правильній роботі всіх органів. Тому масаж рук благотворно впливає на весь організм.

Будова верхньої вільної кінцівки

Прийоми впливу:

  • погладжування;
  • розтирання;
  • розминка;
  • поплескування;
  • скручування;
  • пощипування і т.д.

Комплекс всіх даних прийомів і називається масажем рук.

Користь від масажу кисті рук:

  • знімає напругу в м'язах рук;
  • стимулює кровопостачання до кінчиків пальців рук;
  • точковий масаж сприяє роботі всіх органів;
  • знімає стрес;
  • допомагає розслабитися і отримати задоволення;
  • спеціальні креми, що застосовуються при масажі рук, допоможуть зберегти молодість рук і зробити їх приємними на дотик.

Протипоказання для виконання масажу

Гнійні захворювання шкіри викликаються стафілококами і стрептококами. Гнійні захворювання характеризуються висипаннями (пустулами) червоного кольору. Через деякий час вузлики нагноюються. Гнійні висипи з'являються на різних ділянках шкіри, у тому числі на шкірі тильної сторони кисті. У міжпальцевих складках кисті може розвиватися стрептококова попрілість, що характеризується мокнучою поверхнею шкіри, яскраворожевим забарвленням з різко вираженою межею від здорової шкіри, позначеної комірцем з епідермісу. У глибині складок можуть з'явитися тріщини, які кровоточать.

Грибкові захворювання шкіри і нігтів (мікози) викликаються мікроорганізмами – грибами. Руброфітія шкіри долонь з поразкою нігтів  характеризується потовщенням шкіри, яка покривається лусочками. Шкіра між пальцями також лущиться. У нігтьових пластинках утворюються жовтуваті або сіро-білі плями і смуги, але нігті не змінюють форми і не втрачають блиску. Трихофітія   характеризується потовщенням  і лущенням шкіри. Помітні різко окреслені плями, оточені кільцеподібними комірцями. Трихофітія нігтів частіше зустрічається на пальцях рук. У товщі нігтьової пластинки з'являються сіро-білі плями, що починаються з вільного краю нігтя. Нігтьова пластинка потовщується, стає ламкою, набуває бугристий вигляд. Мікроспорія за зовнішніми ознаками схожа з трихофітією.

C:\Users\Vetalb.ch\OneDrive\Зображення\Знімки екрана\6.pngКороста – заразне захворювання, що викликається  коростяним кліщем. При корості помітні коростяні ходи, які прокладаються самкою кліща в поверхневому шарі шкіри. Ходи виявляються найчастіше на кистях рук, на бічних поверхнях пальців. Вони мають вигляд тонких сіруватих смужок довжиною 5-8 мм з маленькими  бульбашками на одному кінці. Захворювання характеризується сильним свербінням.

Для того щоб якісно та з користю виконати масаж рук потрібно використовувати такі засоби для виконання масажу:

  • живильні олії;
  • креми;
  • лосьйони;
  • скраби.

Сучасні креми для рук містять великий комплекс вітамінів. Щоб з’ясувати як впливають вітаміни на стан шкіри і на організм в цілому я запросила викладача хімії.

Викладач хімії

Що таке вітаміни?

Вітаміни – це низькомолекулярні органічні сполуки різної хімічної природи, що необхідні для життєдіяльності живого організму в малих дозах, і не утворюються в самому цьому організмі в достатній кількості, через що повинні надходити із їжею.

C:\Users\Vetalb.ch\OneDrive\Зображення\Знімки екрана\7.pngВідомо близько 30 вітамінів і вітаміноподібних речовин, вивчена їхня структура, біологічна активність і здійснений синтез. Найпоширеніша класифікація вітамінів базується на їхніх фізико-хімічних властивостях, за якими їх поділяють на водо- і жиророзчинні.

 

Водорозчинні: С, віт. групи В, Н, РР.

Жиророзчинні: А, Е, К, F, D.

На сьогоднішній урок манікюрної справи викладач принесла сучасні засоби для виконання масажу, які переважно містять такі вітаміни: А, Е, F.

Пропонуємо учням розділитися на три групи.

Перша група досліджує косметичний засіб для виконання масажу рук, до складу якого входить вітамін F.

Друга група досліджує косметичний засіб для виконання масажу рук, до складу якого входить вітамін Е.

Третя група досліджує косметичний засіб для виконання масажу рук, до складу якого входить вітамін А.

Кожна група учнів за допомогою мережі Інтернет дізнається інформацію про дані вітаміни (А, Е, F): назву, формулу, вплив на стан шкіри.

Доповіді груп-дослідників.

Перша група

Незамінні жирні кислоти (вітамін F) — комплекс поліненасичених жирних кислот, які беруть значну участь в біологічних процесах. Класифікують два сімейства поліненасичених жирних кислот: омега-3 і омега-6. Для чого нам потрібен вітамін F? Медики кажуть, що його дефіцит викликає появу прищів й інші шкірні захворювання – наприклад, екзему. Після різних пошкоджень, у тому числі сонячних опіків, шкіра відновлюється дуже швидко, якщо її «підгодувати» ненасиченими жирними кислотами. Дерматити, екзема та шкірні висипання теж зникають.

Завдяки поліненасиченим жирним кислотам у крові нормалізується рівень холестерину, що є профілактикою атеросклерозу. Вітамін F також перешкоджає утворенню тромбів, природним чином розріджуючи кров. Запальні процеси зменшуються і відступають під дією вітаміну F: минають набряки, біль.

Хвороби опорно-рухового апарату виникають тоді, коли порушене живлення тканин. Саме так виникають радикуліти, остеохондрози, ревматоїдні артрити –в їхній основі лежить дефіцит поліненасичених жирних кислот.

А якщо ще згадати, що без вітаміну F неможливий нормальний процес розмноження, то стане ясно, що це речовина для нас дійсно життєво необхідна.

Вітамін F має протизапальну дію на шкіру, загоює рани і виразки, стимулює процеси регенерації й обмін речовин. При нестачі вітаміну F страждають шкірні покриви: утворюються виразки, а в деяких місцях навіть некрози; порушується пігментація шкіри, оскільки вироблення меланіну не відповідає нормі, псуються нігті та волосся.

C:\Users\Vetalb.ch\OneDrive\Зображення\Знімки екрана\8.pngПоліненасичені жирні кислоти потрапляють у наш організм тільки з продуктами харчування: рослинною олією і тваринними жирами. Ненасичені жирні кислоти містяться в рослинних оліях: соєвій, соняшниковій, оливковій, лляній, кукурудзяній, арахісовій, а також у тваринному жирі.

Дефіцит вітаміну F приводить до пошкоджень гідроліпідного бар'єру, і шкіра втрачає захист – починає в'янути і старіти. Косметика з вітаміном F, проникаючи вглиб шкірних шарів, допомагає утримувати вологу і захищати шкіру від негативних впливів. Тому, купуючи косметику, особливо антивікову, варто переконатися, що в її складі є вітамін F.

Друга група

 Вітамін E — група жиророзчинних біологічно активних сполук (токофероли та токотрієноли), що проявляють антиоксидантні властивості. Необхідний компонент для збереження здорової і красивої шкіри. Його називають вітаміном молодості і краси. Таке визначення дано йому за цілющі властивості, адже, потрапляючи в організм, він стимулює процеси регенерації і відновлення клітин, перешкоджає старінню шкіри, зберігає і підтримує її красу, розгладжує зморшки і дає ефект ліфтингу.

Особливо незамінний вітамін Е для жіночого здоров’я. Дійсно, він впливає практично на всі системи жіночого організму: покращує кровообіг, усуває дрібну мережу зморшок, нормалізує репродуктивну функцію, зміцнює кровоносні судини, нейтралізує дію хімікатів і покращує імунітет.

C:\Users\Vetalb.ch\OneDrive\Зображення\Знімки екрана\9.pngНестача вітаміну Е в організмі миттєво позначається на зовнішньому вигляді: з’являються зморшки і вугрові висипання, шкіра починає лущитися, а губи тріскаються.

Необхідно пам’ятати, що левова частка вітамінів надходить до шкіри з кров’ю і завдяки роботі органів травлення. Якщо у тебе недолік токоферолу, в першу чергу постарайся скорегувати свій раціон, щоб вітамін надходив в організм у натуральному вигляді з харчовими продуктами.

Для того щоб вітамін Е приніс максимальну користь, приймай його в першій половині дня з жирною їжею. Запивати вітамін можна тільки водою, процесу засвоєння може перешкодити кава, молоко, сік. Перед прийомом курсу вітамінів варто проконсультуватися з лікарем.

Вітамін Е входить до складу практично всіх кремів, уповільнюючи старіння шкіри, його ще називають вітаміном молодості.

Третя група

Ретинол (INCI: Retinol) – чиста форма вітаміну А.

Вітамін А (ретинол) у світі косметології вважається одним з основних вітамінів молодості, насамперед, завдяки дії, що уповільнює процес старіння шкіри, стимулює оновлення клітин. Він також є одним з найбільш досліджених речовин у косметичній промисловості. Ретинол (і його похідні) відноситься до вітамінів, що розчиняються в жирах, тому він добре проникає через роговий шар епідермісу, і таким чином діє більш ефективно, ніж вітаміни, що розчиняються у воді.

Ретинол дуже часто використовується в косметиці завдяки його різноманітним властивостям:

  •           антиоксидантній – гальмує розвиток вільних радикалів,
  •           стимулює вироблення колагену і еластину,
  •           освітлює шкіру, сприяє рівномірному розподілу меланіну в шкірі,
  •           зменшує інтенсивність запальних процесів, викликаних перевиробництвом шкірного сала,
  •           прискорює процес творення нових клітин – підвищує ферментативну активність і нормалізує процес кератинізації.

При нестачі вітаміну А шкіра стає тонкою і лущиться, на ній можуть утворюватися тріщини. Обличчя набуває блідо-жовтого кольору, з'являється висип, темні кола під очима. Крім того, січеться волосся, шаруються нігті, погіршується зір, особливо вночі.

Ми повинні вміти користуватися не тільки державною мовою, а й іноземною. Тому що наша країна прагне до євроінтеграції і кількість туристів з кожним днем збільшується. Коли вони прийдуть до нас, ми повинні вміти підтримати розмову.

  •             C:\Users\Vetalb.ch\OneDrive\Зображення\Знімки екрана\11.pngPresent your answer in English, please.
  •             The vitamin A is consisted in products such as carrot, papaya, avocado, squash, apricots, mangos, peppers, eggs, cheese, and so on. It speeds up the process, of the healing and stimulates the synthesis of the collagen. The vitamin A makes skin more elastic, removes the pigments spots and reveal the wrinkles. To reach the reliant effect you should use the cream unless 2 or even 3 month.
  •             Thank you so much.

Ми з’ясували користь цих вітамінів і чому саме вони входять до косметичних засобів для масажу рук.

А тепер викладач манікюрної справи проведе практичне навчання «Масаж рук» з даними косметичними засобами.

C:\Users\Vetalb.ch\OneDrive\Зображення\Знімки екрана\12.pngПрактична частина: «Виконання масажу рук»

Учні діляться на пари і повторюють дії за майстром.

1. Нанести крем, тальк, олію або лосьйон на тильну сторону руки. Потім  м’якими поглажуючими рухами розтерти по всій поверхні кисті. Плавними рухами згинайте і розгинайте кисть  в області зап’ястка. 

2. Масажуйте пальці, повільно пропускаючи їх між вказівним і великим пальцями своєї руки у напрямку від долоні до кінчиків пальців.

3. Покладіть руку клієнта на стіл, ліктем донизу. Масажуйте долоню круговими рухами великих пальців рук, поперемінно то в одному напрямку, то в іншому.

4. Покладіть руку клієнта на стіл і, почергово промасажуйте пальці круговими рухами, завершуючи легким натиском на їх кінчики.

5. Міцно тримаючи руку клієнта, масажуйте кисть круговими рухами, рухаючись від зап’ястка до кінчиків пальців. Потім сковзаючими рухами переведіть свої руки на зап'ясток клієнта і виконайте три кругових рухи в протилежних напрямках в області суглоба. 

6. Промасажуйте кожен пальчик.

7. Покладіть руку клієнта на стіл долонею вниз. Масажуйте передпліччя від зап’ястка до ліктьового суглоба повільними круговими рухами. Потім переверніть руку долонею догори і все повторіть знову.

8. Енергійно промасажуйте передпліччя з нижньої сторони від зап’ястка до ліктьового суглоба, поперековими рухами пальців обох рук в протилежних напрямках. 

9. Масажуйте  передпліччя з верхньої сторони, від зап’ястка в протилежних напрямках.

10. Обхопіть долонею ліктьовий суглоб клієнта і круговими рухами масажуйте його.

11. Масажуйте пальцями обох рук передпліччя від зап’ястка до ліктьового суглоба, рухаючись в протилежних напрямках. Потім промасажуйте кожен палець і закінчить масаж легким натиском на кінчики пальців.

Всі рухи виконують по три рази

Викладач хімії

Потрібно пам’ятати, що на стан шкіри, нігтів ,волосся і всього організму вцілому впливає не один, а  комплекс вітамінів, які надходять тільки з продуктами харчування.

V.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Крос»

  1. Завершальним етапом будь-якого манікюру є … (масаж рук).
  2. Основними прийомами здійснення масажу є …(погладжування, розтирання, розминка, поплескування, скручування, пощипування).
  3. Масаж не виконується при … (гнійних захворюваннях, мікроспорії, трихофітії, корості).
  4. Масаж виконується за допомогою таких косметичних засобів, як … (креми, олії, скраби, лосьйони).
  5. Вітаміни поділяються на дві групи… (водорозчинні, жиророзчинні).
  6. До водорозчинних належать вітаміни… (С, віт. групи В, Н, РР).
  7. До жиророзчинних належать вітаміни … ( А, Е, К, F, D.)
  8. Масаж рук здійснюється косметичними засобами, які містять  переважно вітаміни … (А, Е, F).
  9. Вітамін F має такий вплив на шкіру, як … (має протизапальну дію, загоює рани і виразки, стимулює процеси регенерації й обмін речовин).
  10.  Від нестачі вітаміну А шкіра стає … (тонкою і лущиться, на ній можуть утворюватися тріщини).
  11. Вітамін Е називають ще … (вітаміном молодості).
  12. Нестача вітаміну Е в організмі призводить до … (появи зморшок і вугрових висипань, шкіра починає лущитися, а губи тріскаються.)

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

VІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Кожен учень апробує косметичний засіб з наявністю вітамінів А, Е, F протягом двох тижнів. Результати оголошуються на виробничому навчанні.

 

  1. STEM-ЗАДАЧІ НА УРОКАХ ХІМІЇ ДЛЯ УЧНІВ ЗА ПРОФЕСІЄЮ «ПЕРУКАР (ПЕРУКАР-МОДЕЛЬЄР); МАНІКЮРНИК»

Пропоную переглянути деякі з них:

1. До складу фарб для волосся входять переважно окисні барвники:

 о- і п-діаміни; о- і п-амінофеноли. Зобразіть молекулярні та структурні формули цих речовин. Вкажіть, до яких класів органічних сполук вони належать? Яка молярна маса цих речовин?

2. Гліцерол входить до складу косметичних кремів, шампуней. Як розрізнити водні розчини етанолу і гліцеролу за допомогою хімічної реакції?

3. 25-30% розчин гідроген пероксиду використовується в перукарській справі для освітлення волосся. Це дуже нетривке з`єднання, що швидко розкладається на просту та складну сполуки. Напишіть відповідне рівняння реакції, підберіть коефіцієнти методом електронного балансу, вкажіть окисник та відновник.

4. Виведіть хімічну формулу насиченого одноатомного спирту, якщо його молярна маса становить 46 г/моль і вкажіть галузі застосування у вашій професії.

5. Циліндр TERMIX Брашинг термо для густого волосся виготовлено з політетрафторетилену (тефлону): циліндр не дозволяє нагромаджуватися на собі різним речовинам, наприклад аерозолям, і забезпечує більшу гладкість волосся. Напишіть молекулярну і структурну формули тефлону.

6. При створенні стайлерів для укладки волосся використовують металічний і неметалічний матеріал. Метал – матеріал дешевий і міцний, дуже швидко нагрівається. Однак прогрів відбувається нерівномірно, а значить, є ризик зіпсувати волосся. Пластини з металу, по суті, не мають захисних функцій. Більш вдосконаленими варіантами покриття є тефлон. Він дорогий, але відрізняється надійністю і безпекою, забезпечує легке ковзання. До якого класу органічних сполук належить політетрафторетилен (тефлон)? Яка молярна маса цієї речовини?

7. Сьогодні, в епоху культивації культури чоловічого грумінгу і стайлінгу, складно уявити собі завершену чоловічу стрижку без відповідної укладки. Головним компонентом воску для укладання волосся є бджолиний віск, який являє собою  естер пальмітинової кислоти С15Н31СООН  і мірицинового спирту С30Н61ОН. Напишіть відповідну реакцію естерифікації та назвіть естер, що утворився.

Косметика по уходу Зволожувальний шампунь для волосся з ароматом ванілі і груші (250 мл)754398. Багато естерів карбонових кислот мають характерні фруктові або квіткові запахи, через що їх використовують як штучні ароматизатори. Зволожувальний шампунь «Avon» має аромат ванілі і груші. Унаслідок реакції в суміші 9,2 г бутонолу з достатньою кількістю етанової кислоти утворилося 11 г естеру, що має запах груші. Обчисліть відносний вихід естеру.

 

На основі моєї викладацької діяльності з використанням STEM-технологій я виявила, що у групі Пм-37, які навчаються за професією «Перукар (перукар-модельєр); манікюрник» на  66,7% зросла успішність порівняно із учнями групи К-34, де проводилися традиційні уроки.

Використання на уроках STEM-технологій забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань з предмета, дає відчуття потреби в самоосвіті, формує стійкий інтерес до матеріалу, що вивчається та майбутньої професії, сприяє розвитку творчої особистості, розвиває комунікабельність, креативність, критичне мислення.

Сподіваюся, що дана методична робота допоможе викладачам хімії підвищити та  урізноманітнити свій викладацький рівень, використовуючи на уроках STEM-технології.

Science is not everything, but science is very beautiful

(Наука –  це не все, але наука –  це красиво)

Роберт Оппенгеймер


  1. ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА

 

  1. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv
  2. https://imzo.gov.ua/stem-osvita/
  3. https://life.pravda.com.ua/columns/2019/03/26/236224/
  4. https://uk.wikipedia.org/wiki/STEM
  5. https://innovationhouse.org.ua/statti/osvita-stem-i-steam-dodajte-trohi-tvorchosti-do-nauki/
  6. https://osvita.ua/school/method/780/
  7. https://vseosvita.ua/library/metodi-ta-prijomi-navcanna-45272.html
  8. http://naukam.triada.in.ua/index.php/konferentsiji/33-chetverta-vseukrajinska-praktichno-piznavalna-internet-konferentsiya/42-suchasni-innovatsijni-metodi-vikladannya-u-visshij-shkoli

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Степанова Тетяна Василівна
    Дякую за методичну розробку та чудові ідеї STEM - уроків для перукарів. Беру в роботу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Хімія (профільний рівень) 10 клас (Буринська Н.М. та інші)
Додано
8 червня 2021
Переглядів
866
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку