УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ (5 клас)
ТЕМА: К. Малицька. Розповідь про письменницю. Ліричність вірша- пісні «Чом, чом, чом, земле моя».
Мета: ознайомити учнів з життєвим шляхом письменниці К. Малицької та її ліричним віршем « Чом, чом, чом, земле моя»; допомогти усвідомити ідейно- художнє значення пісні; розвивати вміння аналізувати твір і визначати художні особливості, розвивати навички виразного читання вірша; виховувати почуття патріотизму, любові до рідного краю .
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет К. Малицької, виставка малюнків на тему: «Мій край, моя земля», прикрасити вишитими рушниками, гілочками з гронами калини та пшеничними колосками.
ХІД УРОКУ
I Організаційний момент
II Актуалізація опорних знань.
Бесіда:
-Зверніть увагу на нашу виставку малюнків, що на них зображено? (Рідний край, наша земля, символи України).
-Давайте з’ясуємо лексичне значення слова
земля:
7)(переносн) місце життя й діяльності людей.
-Яке з цих значень ми використовуємо, коли говоримо про наш рідний
край ?
-А що ви знаєте про свій рідний край, яким його уявляєте ? (Слайди з
зображенням рідного краю)
- А тепер давайте послухаємо власні вірші однокласників про наш рідний
край.
1-й учень.( Олексій Коржов)
Луганщина – мій рідний край
Луганщина – мій рідний край,
Ти-земле ,рідная моя!
Серед зеленого розмаю
Тобі вірші складаю я.
Про степи твої безкраї,
Річки, долини і поля.
Я кращої землі не знаю,
Ніж ти, Луганщино моя!
Луганщина – світанок України.
Це край, який життя дає новому дню.
Це край, де сходить сонце Батьківщини,
Де люди пам’ятають сиву давнину.
У всьому світі ти така єдина,
У всьому світі ти така одна.
Тебе ніколи не забуду я віднині,
Луганщино, мій рідний край ,моя земля!
2-й учень (Сергій Кондрашев)
Рідний край
Люблю свій рідний край я взимку,
Коли надворі випада сніжок.
У хаті мама прикраша ялинку,
Зазивно кличе дітвору каток.
Люблю свій рідний край весною.
Із вирію вертаються пташки,
Усі річки наповняться водою,
Дерева повбираються в листки.
Люблю свій рідний край я влітку,
Коли канікули і вільний я.
Любуюсь дивовижним світом,
Купаюсь в озері Клешня.
Люблю свій рідний край і восени я.
Гра кольорів чарує зір мені.
А наді мною небо синє,
Де, відлітаючи, курличуть журавлі.
Вчитель:
-А які ви знаєте прислів’я і приказки про рідний край ?
-Про що в них говориться ?
Слово вчителя.
Дійсно, мова в них іде про любов до рідного краю, до тієї сторони і того куточка нашої землі , де ми народилися, де вперше почули голос рідної неньки, де поховані наші пращури. І забути про це місце неможливо.
Ось так само любила і поважала свій рідний край і видатна українська, громадська, просвітня і в жіноча діячка, педагог і письменниця Костянтина Іванівна Галицька, з творчістю якої ми з вами і познайомимося сьогодні.
III Оголошення теми і мети уроку
IY Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
3-й учень.
1)Розповідь про К. Малицьку(1878-1947рр.)
Костянтина Малицька народилась 30 травня 1872 року в селі Кропивник (зараз Калуського району на Івано – Франківської області), в сім’ї греко-католицького священика. Початкову школу закінчила в Станіславові, вчительську семінарію – у Львові. Вчителювала в народних школах невеличких міст Галичини ( зокрема в Галичі), на Буковині (Лужани) та у Львові в дівочій школі Українського Педагогічного Товариства. Брала активну участь у громадсько-політичному житті, заснувала хори, читальні «Просвіти», товариства, тощо. Працювала в педагогічних товариствах «Рідна школа», Крайове товариство охорони дітей і опіки над молоддю».
У 1912 разом з М. Біленькою дала почин для заснування фонду «На потреби України», що був матеріальною допомогою для УСС 1914 року. У 1914 році 1914 інтернована російською окупаційною владою до Красноярська, де стала першою вчителькою української школи імені І. Котляревського. Після п'ятирічного перебування в Сибіру Костянтина Іванівна у 1920 році повернулася до Львова, де знову почала працювати в школі імені Тараса Шевченка.
Костянтина Малицька відома, як дитяча письменниця, автор поезій, оповідань й сценаріїв, зокрема «Малі герої», « Гарфа Леїлі»; автор багатьох січових пісень. Друкувала твори в журналах «Молода країна», «Світ дитини», «Зоря», альманахах «Нова Хата», «Учитель», «Жіноча доля», сатиричному часописі «Комар» та інших виданнях. Була редактором дитячого журналу «Дзвінок» (Львів). Писала статті на педагогічні і громадські теми, робила переклади.
У радянський час, з 1939 року вона працювала старшими бібліографом Наукової бібліотеки імені В. Стефаника, укладала універсальний покажчик дитячої літератури. Померла у Львові 17 березня 1947 року.
4)Початкову школу закінчила у….(Станиславі).
5)Багато років працювала …. (вчителем)
6)У 1914 році разом з Марією Біленькою заснувала фонд …. («На потреби
України).
7)Фонд допомагав …. (січовим стрільцям)
8)Була на засланні у місті … (Красноярську).
9)Заслання відбувала з….до …року (1915-1920)
10)В українську літературу увійшла як майстриня .… (дитячої літератури).
11)Твори друкувала у журналах …. («Дзвіночок», «Світ дитини»,
«Промінь»).
12)За радянський час працювала у …. ( бібліотеці АН УРСР).
3) Виразне читання вірша «Чом, чом, чом, земле моя» напам’ять учнем.
4) Словникова робота:
Чом – чому
Манить – приваблює
Пташня – птаство
Уздріла – побачила
Яри (літ) – на початку життя
5) Обмін враженнями про вірш.
6)Літературна гра : установіть відповідність між цифрами 1,2,3,4 та частинами вірша
А) Чим, чим, чим манить мене Водиця струй твоїх, що тут пливе? |
|
Б) Тим, тим, тим, дівчино, знай, Бо тут ти вперше світ узріла в яри літ. |
|
В) Чом, чом, чом, земле моя, Чарує так мене краса твоя? |
|
Г) Тут, тут, тут усі твої Найближчі серденьку і дорогі. |
|
7) Робота в групах:
1 гр.- критики (аналіз твору: тема, ідея, образи твору);
2 гр.- лірики ( який настрій вірша, передайте настрій вірша у кольорах,
обґрунтуйте свою думку).
3 гр. – дослідники (які художні тропи використав автор у творі, їх роль).
ВІДПОВІДІ:
1 група
У цьому вірші К. Малицька з великою любов’ю і повагою розповідає про свій рідний край, про землю, де вона народилася і жила.
У вірші виведено два образи: ліричного героя та рідного краю.
Ліричного героя автор подає, як гідного громадянина своєї землі, який захоплюється красою рідного землі, шанує його історію, поважає і любить близьких, свій народ.
Образ краю – рідного, красивого, багатостраждального.
2 група
Настрій вірша урочистий і піднесений, насичений тільки теплими і світлими кольорами . У цій пісні свої емоції і любов до рідного краю та народу автор передає у формі діалогу з молодим поколінням.( Зміст вірша подати у кольорах).
3 група
У вірші автор використовує : повтори - чом, чим, тим для того, щоб підсилити значення цих слів та створити певний ритм твору; звертання – земле моя, дівчино, вказують на того, до кого звертається автор.
Використання питальних і окличних речень:
Чом, чом, чом, земле моя,
Так люба ти мені? …
Тим, тим, тим, дівчино, знай,
Бо води ті, ліси – твій рідний край!
– надають емоційності твору.
Емоційності віршеві надають: епітети– любі, дорогі; зменшено – пестливі слова – серденьку, водиця; а також метафори – манить мене пташні спів; манить мене водиця струй твоїх.
Висновок:
Темою твору є – розповідь ліричного героя про красу і багатство рідного краю, про його любов до землі, в якій він народився, де жили та боролися його пращури.
Ідея – уславлення краси рідного краю та синівської любові до своєї багатостраждальної землі і її героїчного народу.
Цей вірш став знаною у світі піснею завдяки щемливим словам глибокої любові до рідного краю.
8) Прослухати пісню «Чом, чом, чом, земле моя» у виконанні
М. Гнатюка.
Y) Підсумок уроку
. Кодограма
У зашифрованому вигляді подано прислів’я, яке співзвучне з ідеєю вірша
2 НО |
6 СВОЯ |
4 РІД |
9 НА |
3 МУ |
7 СТО |
1 КОЖ |
5 НА |
8 РО |
Вислів: « Кожному рідна своя сторона».
YI Домашнє завдання: вивчити вірш напам’ять, вміти аналізувати зміст, намалювати ілюстрації.