УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ( 5 клас)
ТЕМА. Співучий символ України.(За оповіданням
Костянтини Малицької «СОЛОВЕЙ»).
МЕТА: ознайомити із змістом оповідання «Соловей», дати поняття про художній опис; допомогти учням розібратися з жанровими особливостями
оповідання; розвивати навички виразного читання та розповіді на основі прочитаного; прищеплювати вміння користуватися додатковою літературою, енциклопедією; виховувати любов до птахів, прагнення вивчати таємниці живої природи, розвивати непримиренне ставлення до жорстокості та садизму.
ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу.
ОБЛАДНАННЯ: портрет письменниці, збірки її творів, аудіозапис голосів птахів, фотографії солов’я та інших птахів.
ХІД УРОКУ
I) Мотивація навчальної діяльності
Повідомити тему і мету.
II) Актуалізація опорних знань
III) Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
1) Слово вчителя.
А скажіть, чи чули ви коли-небудь пташиний спів? (Звучить пташиний спів). А яке задоволення він викликає! Хіба можна бути байдужим, коли влітку чуєш високо- високо над хлібною нивою виспівує жайворонок, ніби натягує невидимі струни між небом і землею? Або ясного вечора вийдіть у садок чи в зелений гай над річкою і вслухайтесь… чуєте? (Звучить солов’їний спів). А чи знаєте ви, хто цей невидимий геніальний музикант? Так, це, дійсно,- соловейко!
Здається. Разом із цілющим повітрям ця музика вливається у вашу душу, будить у ній добрі почуття, радісні надії.
-А хто з вас ще що-небудь знає про солов’я?
Виступи учнів:
2) 1-й учень
Соловей відноситься до роду птахів сімейства Дроздові або Горобцеві. Довжина тіла 14-20 сантиметрів, вага 13-27 грамів. Оперення звичайного бурого кольору. Тримається потаємно в чагарниках, заростях лісів, садів, парків. Харчується комахами. Гніздиться на землі під кущами.
Кладка з 4 - 7 яєць у травні, висиджує самиця упродовж 13-14 діб. У Європі
розповсюджено десять видів солов’їв, в Україні – три: південний, або західний; звичайний, або східний; варакуша. Перелітні птахи, зимують у тропіках Східної Африки. Самці чудово співають ( у їхніх трелях буває до 40 колінець). Викопні рештки відомі з найдавніших часів.( З енциклопедії).
3) 2-й учень
Десь зовсім близько… невгамовно виводив свою пісню соловейко. Спершу, коли починав заливатися, здавалося, що у горличку в нього билася маленька співуча намистинка. Короткий свист - і вона уже вискакувала з дзьобика і стрімко летіла над лісом, а за нею вискакували такі ж самі намистинки, і всі вони нанизувалися у довгий невидимий разок. Потім нитка на тому разку рвалася, і намистинки падали в лунке озеро. Соловейкові жаль ставало їх, і він заходжувався ойкати. Схлипувати. Швидко заспокоївшись, розщедрювався і без жалю розсипав навкруги коштовності: камінці -самоцвіти, янтареві бусинки, червоні каралі, срібні сережки, золоті колечка. А як не ставало їх, радісно дзвонив у прозорі кришталеві дзвоники, що висіли поряд на гілочці.
Соловей сидів на тоненькій калиновій гілочці, що схилилася од його ваги. Був дуже схожий на горобчика, лише тільце трохи мовби витягнуте. Очі чорні, великі. Як співав, злегка горбився, трішки опускав крильця, широко відкривав тонкий дзьобик, в якому, ніби сердечко в дзвонику, бився гострий язичок, і все його крихітне тільце тремтіло й здригалося.
Сонце вже підбилося на добрий людський зріст. В його скісних променях на деревах, у траві, у туго натягнутих ажурних павутинних сітках, ніби оті коштовності, що їх щедро розсипав по лісу соловейко, блищала, вигравала всіма барвами райдуги роса.
Запаморочливо пахли конвалії, черемха, шипшина.
Чи не вони ото й споїли своїми п’янкими пахощами всіх лісових птахів, що раптом вирішили позмагатися у співі з солов’ями.(За Б. Комаром).
4) 3-й учень
Вірш Наталі Забіли
Не щебечи, соловейку,
Під вікном близенько.
Не щебечи, малюсінький,
На зорі раненько.
Як затьохкаєш, як свиснеш;
Неначе заграєш:
Так і б’ється в грудях серце.
Душу розриваєш,
Як засвищеш голосніше,
А далі тихенько, -
Аж у душі похолоне,
Аж замре серденько.
5) Бесіда:
( У зошитах записати)
Художній опис-це змалювання зовнішнього вигляду, якостей, властивостей предмета чи особи з використанням різноманітних художніх засобів ( епітетів, порівнянь, метафор).
БЕСІДА:
-А яких ще ви знаєте птахів?
-А чи чули ви, як вони співають?( Зображення птахів і звучить
аудіозапис їх голосів)
-А які з них, на вашу думку, є улюбленцями людей і чому?
(СОВА –уособлює мудрість; ЗОЗУЛЯ -_уособлює образ поганої матері;
СИНИЧКА – гарно співає і поїдає шкідливих комах; ДЯТЕЛ – є
лісовим лікарем, бо лікує дерева.)
-А що ви знаєте про поведінку птахів?
6) Слово вчителя.
Птахи стали символами родинного щастя, вірного кохання, материнської любові, болю і розлуки. Образ зозулі на калині, соловейка в чистім гаю, голуба сизокрилого і орла сизого, лелеки і чаєчки – небоги невіддільні від нашої прекрасної землі з тихими водами і ясними зорями. Цю народнопісенну традицію використовують поети і письменники різних на-
родів. Давайте зараз подивимося одну сценку і згадаємо з якого вона твору.
(Сценка із казки «СОЛОВЕЙ» датського казкаря Ханса Крістіана Андерсена)
У нашого народу, чутливого до краси, особливе, зворушливо-поетичне ставлення до пташок. Тому так часто до них зверталися люди у своїх піснях,
легендах, прислів’ях, приказках та інших видах народної творчості.
7) КОНКУРС .
Заспівайте пісню , згадайте загадки, прислів’я, приказки, народні прикмети, в яких згадано пташок ( учасники отримують картки переможців)
8) Слово вчителя. Отже, як бачите , дуже багато у нашому фольклорі згадується про пташок, не проминула цієї теми і така творча і поетична натура, як Костянтина Малицька. Вона створила оповідання «Соловей», яке ще називають художнім описом. Давайте згадаємо його.
9) Словникова робота:
Май - травень
Легіт – вітерець
Дуне – подме
Не голосить – не оголошує
Бузьки – лелеки
Оповістка – повідомлення, оголошення
З’єднає – тут: завоює
Поклонників – прихильників
Непочесна – тут: непомітна
Квилить – про звук, що нагадує тихий, жалібний стогін
Най радже – найчастіше
Товпа – натовп, юрма
Буцімто – ніби
Пожиточний – корисний
Ворожать – тут: передбачають
Сльота – дощова погода
Живо – швидко
Перестрігати – застерігати, слідкувати
Пуста – бешкетна, неслухняна
Підсоння - сонця
10) Обмін враженнями:
- Чи сподобався вам твір?
- Що найбільше вас вразило у творі? (Перекажіть і зачитайте уривки,
сподобалися).
- Чому солов’я названо маленьким артистом?
- До чого закликає автор твору?
IY Засвоєння вивченого:
1) Робота в групах( домашнє завдання):
1гр.(літературознавці) – доведіть, що цей твір являється художнім описом;
2 гр.(науковці) –аналіз твору: у чому користь пташки; визначити тему і ідею;
3 гр.(творча група) – які враження і асоціації викликає у вас цей твір;
4гр.( критики) –передайте ставлення автора до головного героя цього твору.
5гр.(дослідники) – виписати народні прикмети, що пов’язуюють з соловейком.
2) Перевірка роботи в групах.
Y Підсумок уроку:
1)ГРА. У зашифрованому вигляді подано прислів’я, яке співзвучне з ідеєю
твору.
2 со |
10 має |
4 в’я |
8 ни |
11 Укра |
5 та |
7 ли |
9 не |
3 ло |
1 без |
12 їни |
6 ка |
Вислів: «Без солов’я та калини нема України».
2) ТЕСТУВАННЯ ЗА ЗМІСТОМ:
а) квітні; б) травні; в) червні; г) липні.
2) Вчені зіставили спів солов’я із:
а) дзвоном кришталя; б) звуками людської мови; в) звуками незнаного
інструмента; г) дзвоном колокола.
а) радість від повернення додому; б) шлюбну пісню; в) вітання весни
на рідній землі; г) вітання нового дня.
а) на верхівці дерева; б) серед густого гілля; в) в густих корчах близько землі; г) в кущах.
5) Соловей не з однаковим натхненням співає через:
а) свій власний настрій; б) через зміни в гортані пташки; в) зміни в
стані повітря; г) погодні умови.
6)Соловей буває необережним через:
а) нерозумність; б) цікавість; в) випадковість; г) хвастливість.
7) Припиняє свій спів соловей в кінці:
а) травня; б) червня; в) липня; в) серпня.
8) Непомітно покидає наш край пташка:
а) у кінці серпня; б) у середині вересня; в) у кінці липня; г) у жовтні.
9) Самичка відкладає 4-6 яєчок:
а) сіреньких; б) крапчастих; в) зелененьких; г) жовтеньких.
10) Гніздо пташка будує:
а) із гілочок і травички; б) листочків і моху; в) листочків і травички;
г) моху і травички.
11) Людини пташка не страхається тому, що:
а) впевнена у своїй схованці; б) рада, коли хтось її слухає;
в) не боїться нічого; г) вихваляється своєю красою.
12) Народ сердечно любить солов’я за:
а) його колір; б) спів; в) розум; г) користь, яку він приносить.
ВІДПОВІДІ:
1) Б; 2) Б; 3) В; 4) В; 5) В; 6) Б; 7) Б; 8) А; 9) Б; 10) Б; 11) Б; 12) Б.
5) Заключне слово класного керівника.
Надзвичайно цікавий, таємничий світ природи. Вивчайте цей захоплюю-
чий світ, виростайте його господарями, керуйтесь у житті законами добра і краси, любові і справедливості.
Послухайте вірш Д. Білоуса «Ніжні слова».
Зайшов я до дітей у клас:
Ану згадаймо з вами
Птахів, котрі зовуться в нас
Пестливими словами.
Збудились жваві дітлахи,
Підскочив Саша Мисик:
-Є, - каже,- в нас такі птахи,
Наприклад, пташка грицик!
-А ще,- Гука Наталочка,-
Є голуба рибалочка!
А Владислав Толочко:
- А ще – волове очко!
- Стривайте, - каже Милочка, -
Є пташка ще кобилочка!
А Морозенко Алла
Ще повзика назвала.
- Гаразд. Але цікаво, -
Запитую весь клас, -
Чом звуть їх так ласкаво,
Ану, хто скаже з вас?
Цим , товариство миле,
Підказує народ,
Щоб знали ми й любили
Чудесних цих істот.
YI Домашнє завдання. Подумайте про допомогу птахам, розкажіть про свої спостереження за поведінкою птахів; намалювати пташок, які живуть у нашій місцевості.