Матеріал цього уроку допоможе ознайомити учнів із життям і творчістю М.Ю. Лермонтова, основними темами та мотивами його лірики, пояснити зв'язок його творчості з традиціями англійського та німецького романтизму, проаналізувати вірші поета «Сосна», «І нудно і сумно...», «На дорогу йду я в самотині...»; розвивати навички аналізу ліричного твору, вміння порівнювати, узагальнювати, формулювати та обґрунтовувати власну думку; прищеплювати естетичний смак, інтерес до особистості та творчості М. Ю. Лермонтова.
Тема. М.Ю.Лермонтова (1814-1841). Лірика («Сосна», «І нудно, і сумно…», «На дорогу вийду в самотині…». Мотиви світової скорботи у ліриці М.Лермонтова. Зв`язок творчості митця із традиціями європейського романтизму.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю М.Ю. Лермонтова, основними темами та мотивами його лірики, пояснити зв'язок його творчості з традиціями англійського та німецького романтизму, проаналізувати вірші поета «Сосна», «І нудно і сумно...», «На дорогу йду я в самотині...»; розвивати навички аналізу ліричного твору, вміння порівнювати, узагальнювати, формулювати та обґрунтовувати власну думку; прищеплювати естетичний смак, інтерес до особистості та творчості М. Ю. Лермонтова.
Обладнання: підручник, картки з оригінальним текстом вірша М.Ю. Лермонтова «На севере диком стоит одиноко...» та українським перекладом твору (одна на парту), картки з текстом вірша Лермонтова «На дорогу вийду в самотині…» мовою оригіналу (для кожного учня), ілюстрації до віршів митця, медіа засоби.
Основні терміни й поняття:світогляд, мотиви, різновиди лірики, елегія.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок.
Ні, я не Байрон, інший я
Обранець, людям ще незнаний,
Як він, мандрівець, світом гнаний,
Та руська лиш душа моя...
М. Лєрмонтов
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
Поряд з Олександром Пушкіним видатним представником російської літератури першої половини XIX століття був Михайло Лермонтов. Його творчість також мала ознаки романтизму та реалізму. За короткий відрізок часу (Лермонтов прожив усього 28 років) він пройшов шлях від наслідувача Байрона та Пушкіна до видатного оригінального митця. Про це у XX ст. писала поетеса Анна Ахматова: «Він наслідував у віршах Пушкіна і Байрона і раптом почав писати щось цілком самостійне, і всі вже ціле століття хочуть наслідувати його».
Сьогодні ми розпочинаємо вивати творчість М. Ю. Лермонтова. Ви ознайомитеся з його ліричними творами, а також зі знаменитим романом «Герой нашого часу».
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, ФОРМУЛЮВАННЯ РАЗОМ З УЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ
IV.СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Робота з підручником Є.Волощука
Колективне опрацювання статті «А він, бентежний, просить бурі…» с.121-123 ( учні читають біографічну статтю про М. Ю. Лермонтова в підручнику, обговорюють за поданими до неї запитаннями).
2.Повідомлення учнів
Учені, які готували індивідуальне домашнє завдання, презентують цікаві факти про М. Ю. Лермонтова.
3. Міні-лекція вчителя за поданим планом
ПЛАН
1. Романтичні традиції Дж. Байрона як основа творчості М. Ю. Лермонтова.
2. Зв'язок лірики Лермонтова з творчістю Г. Гейне.
3. Центральні теми лірики М. Ю. Лермонтова.
4. Ключові мотиви лірики поета.
4.Учні складають тези виступу вчителя
5.Виразне читання твору
Учень декламує вірш М. Ю. Лермонтова «Сосна» у перекладі В.Сосюри, а за підручником читають переклад В. Свідзінського.
6. Бесіда за змістом вірша
1. Що споріднює і що відрізняє українські переклади?
2. Пригадайте, вільним перекладом якого твору є вірш «Сосна» (цей твір ви нещодавно вивчали)?
3. Сформулюйте та запишіть тему вірша Лермонтова. (Трагічна роз’єднаність людей, туга за духовним спілкуванням.)
4. У творі сосна «стоїть в самотині на голій вершині», а прекрасна пальма «на скелі самотньо росте». Яку думку намагався передати поет за допомогою символічних образів самотніх дерев? (Уся образна система твору ілюструє думку про нездоланність самотності при загальній спорідненості долі.)
5. До якого літературного напряму належить поезія Лермонтова «Сосна»? За якими ознаками ви це визначили?
7.Музична хвилинка
- Прослухайте виконання романсу на слова Лермонтова «Сосна». Чи передає музика настрій поета?
8.Виразне читання твору «І нудно і сумно...»
Учень виразно читає вірш М.Ю. Лермонтова «І нудно і сумно...».
9.Бесіда
1. Яке враження на вас справив вірш? Над чим змусив замислитися?
2. Яким настроєм перейнятий твір?
3. У чому намагається знайти опору ліричний герой твору? Якого висновку він доходить?(Ліричний герой безуспішно намагається знайти опору в бажаннях, коханні, пристрастях, але послідовно відмовляється від них, а в фіналі відкидає саме життя. Він доходить висновку, що все безслідно минає або не має цінності.)
4. Чому, на ваш погляд, ліричний герой вважає, що в житті немає «ні змісту, ні глузду»? Які життєві обставини могли сформувати таке світосприйняття?
5. Як у творі проявляється мотив світової скорботи?
6. Прослухайте вірш «И скучно и грустно…» у виконанні артиста Олега Даля. Обґрунтуйте, чи вдалося майстру художнього слова передати настрій вірша?
7. Пригадайте, що таке елегія. Чи можна вважати цей твір елегією? (За формою це елегія, що нагадує запис у щоденнику, у якому фіксуються миттєвості душевного стану. Мова вірша афористична, що підносить поезію до рівня філософського осмислення життя. Елегія просякнута настроями світової скорботи).
Словникова робота: у зошити учні записують визначення поняття «елегія».
Еле́гія (грец. ἐλεγεία — журлива пісня, скарга; хоч етимологічне значення може мати й інші джерела: фріг. elegn — очеретина, очеретяна сопілка) — один із жанрів лірики медитативного, меланхолійного, часом журливого змісту.
10.Виразне читання твору. Його слід читати в цілковитій тиші
Декілька учнів напам'ять декламують вірш М. Ю. Лермонтова «На дорогу йду я в самотині...». Клас обирає найкращого читця.
11.Бесіда
1. Чи суперечить «гомін» абсолютній тиші, у якій лунають думки ліричного геро?
2. Яких тем торкнувся поет у вірші?
3. Які почуття передано у творі? Яким емоційним забарвленням перші дві строфи відрізняються від третьої та двох останніх?
4. Яким постає ліричний герой твору за характером, світоглядом, настроєм?
5. Випишіть художні засоби, якими поет передає ці настрої.
6. Чому Овсянико-Куліковський назвав цю поезію Лермонтова «психологічною та моральною утопією свободи і спокою»?
7. Про що може «гомоніти» зоря із зорею? Чому саме до зіркових, а не до людських розмов прислухається ліричний герой?
12.Перекладацька діяльність (учні отримують оригінал вірша « На дорогу вийду в самотині…»)
- Спробуйте створити власну перекладацьку версію вірша.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ
1. Заповнення анкети «Життя і творчість М.Ю.Лермонтова»
Учні заповнюють анкети про життя і творчості М.Ю.Лермонтова. Анкета містить такі пункти: місце народження, дитинство, навчання, перше заслання на Кавказ, у Петербурзі, дуель з Е. де Барантом, друге заслання на Кавказ, відпустка, дуель з Мартиновим, смерть, поховання, основні твори, мотиви.
2. Літературознавча робота
- Розшифруйте символіку поезії «На дорогу йду я в самотині…».
Крем’яна путь – шлях мандрівника у пустелі;
І зоря з зорею гомонить – символ високого ідеалу, духовного змісту;
В промінні голубім – світло ідеалу надає земному пейзажу космічної широти;
Темний дуб зелений – символ вічності та могутності.
VІ.Підбиття підсумків
Заключне слово вчителя
Інтерактивний прийом «Мікрофон»
-Завершіть речення: «Поезія Лермонтова справляє на мене враження …»
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для всіх: опрацювати за підручником с.121-126, виразно читати вірші
Творче: написати есе за одним із віршів М.Лермонтова;
Індивідуальне: підготувати повідомлення про добу, відображену в романі «Герой нашого часу», історію написання та композицію цього твору.
Зноб-Новгородський опорний ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Зноб-Новгородської селищної ради Сумської області
( Урок зарубіжної літератури для учнів 9 класу)
Підготувала вчителька зарубіжної літератури
Шапеко Світлана Миколаївна
2021 рік