Урок в 11 класі "О. де Бальзак "Гобсек"

Про матеріал
Твір О. де Бальзака "Гобсек" - один із кращих. Історія одного скнари дає можливість діагностувати хворобу суспільства, стосунки в якому базуються на грошах, векселях, золоті.
Перегляд файлу

ЗЗСО «БИХІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ»

 

 

 

Оноре де Бальзак.

«Гобсек».

Влада золота

та її філософія в повісті

 

 

 

       Андрусик Світлана Іванівна,

 вчитель    зарубіжної літератури,

  Волинська область   

     

 

 

 

Тема: Оноре де Бальзак. «Гобсек». Влада золота та її філософія в повісті

Мета: ввести учнів у художній світ Бальзака, визначити особливості втілення мотиву «влади золота» у повісті; допомогти учням побачити зв'язок творчості письменника з епохою і літературним процесом; поглиблювати знання учнів про портрет як засіб розкриття внутрішнього світу героя; виховувати інтерес до творчості й особистості письменника

Обладнання:портрет письменника, текст повісті, ілюстрації, схеми.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу, урок-дослідження.

      Ось золото.

      Візьми.

      Для душ людських отрута

      Ця надійна.

       В. Шекспір «Ромео і Джульєтта»

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності.

1. Слово вчителя.

 Сьогодні ми з вами попробуємо дати відповідь на запитання: Що таке щастя?  Що необхідно людині, щоб бути щасливою?.

 Звичайно, щастя категорія відносна і кожен розуміє її по-своєму. Допоможе нам у цьому розібратися твір відомого французького письменника ХІХ ст. Оноре де Бальзака «Гобсек».

2. Звернення до епіграфа.

- Чи правильно ми його підібрали до уроку?

- Чи актуальний він сьогодні? – на ці запитання ми дамо відповідь у кінці уроку.

 

2.     Проблемне запитання:

            - Чи може золото, гроші стати єдиним пріоритетом життя?

 Доведіть або спростуйте фразу з повісті Бальзака: «Гроші – головний закон світу».

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Словникова робота:

-  Лихвар - людина, яка, не працюючи(в звичайному значенні цього слова), заробляє величезні кошти. Звідси , лихварство – одна із вад людини, яка означає паразитизм, жагу наживи.

-  Деградація – розпад «я», послаблення вищих за ієрархією рівнів у структурі особистості. Поступове погіршення позитивної поведінки, занепад, рух назад, втрата можливостей для розвитку;

-  Вексель – грошовий документ, письмове зобов’язання заплатити  комусь вказану суму в зазначений термін.

2. Робота в зошитах. Робота в групах. 

Скласти інформаційне гроно   характеристики головного героя (на протязі уроку) – «Позитивні – негативні риси характеру Гобсека».

3. Відповіді на запитання:

- Яка основна тема повісті? (Влада золота над людиною)

- Коли був написаний твір? (1830-1835 рр.)

- Якою була Франція у цей час? Що відбувалося у країні?

(Зародження капіталізму, влада грошей, накопичення капіталу, зародження європейської цивілізації, тому дуже важливо самовизначитися, знайти своє місце, свою позицію).

 Отже, ми будемо говорити не лише про історію одного скнари, а й досліджувати явища, діагностику хвороби суспільства, стосунки в якому базуються на грошах, век-селях, золоті.

ІІІ. Робота над темою уроку.

  1. Слово вчителя.

Зрозуміти  цю країну, осмислити події, які відбуваються у цей час допоможе образ Гобсека із одноіменної повісті «Гобсек».

  1. Вправа «Займи позицію».

а) – Що означає  імя Гобсек?  (Це не імя, це прізвисько, що означає «лихвар», «глитай», «сухоглот».

3). Робота над змістом:

а) Бесіда :

- Зачитайте портрет героя. Про що він свідчить? (с.42- у зовнішності героя автор відзначає кольори грошей – золота і срібла…риси обличчя «здавалися вилитими із бронзи» - його зовнішність асоціюється з грішми – золотими й срібними монетами).

- Які слова-характеристики підбирає автор для героя? (місячний лик, людина-автомат, людина-вексель, таточко-Гобсек… с.42)

- Якого віку герой? (  Вік вгадати неможливо…с.42, с.44 – пізніше..я дізнався, що йому було вже майже 76 рокі, …належить до роду безстатевих..)

- Як він став лихварем? (коли став , автор точно не вказує)

- Яку життєву школу пройшов Гобсек? ( с.44-45)

- Про що він мріє замолоду? (Стати багатим, відчути всі радощі життя)

- Так, це властиво кожному. А як пише про це автор?( с.45)

- Випробувавши все, Гобсек стає доволі багатою людиною. До якого висновку приходить? (..краще самому утискувати..)

- Яка життєва філософія Гобсека?

( Таблиця- вислови про золото – с.46-47,54…)

- Гобсек каже, що у нього погляд, як у Бога. Чи справді перед нами Бог? (с.53, Звичайно, ні, бо Бог-  милосердний, а Гобсек – невблаганний, він – «золотий ідол», він володіє душами інших).

- Чи багато таких людей у Парижі? Хто є володарями життя у повісті «Гобсек»? (Десять «живоглотів», що таємно володіють усім Парижем завдяки скупченню у їхніх руках величезної кількості грошей. (с.53-54))

-Чому істинними господарями Парижа є такі, як Гобсек? Чи погоджуєтеся ви з поглядом героя?

- Чи має право вони так чинити з людьми?

(Він вважає, що так, бо..вони інквізитори…вони влада і гроші… с.54)

Вчитель. Ми прослідковуєм еволюцію образу Гобсека, але на цьому етапі еволюція закінчується. Чому?

( Він досягає найціннішого в житті – бути внутрішньо незалежним, але якою ціною – ціною самотності, втрати себе як людини – знає імена Леонардо да Вінчі, Месью, у спальні графині де Ресто відчуває запах  парфум, милується графинею, на обличчі читає її майбутнє, розуміє порядність Дервіля, допомагає купити йому контору…..але він, як було сказано, людина-вексель, людина-автомат, місячний лик, живоїд, лихвар… – гине як особистість. У нього не мозок , а терези, на яких зважуються статки та корисливі справи.

- Дервіль запитує: Чи є у цієї людини Бог?

( – Є. Це золото, яке замінило йому сімю, кохання, дружбу і перетворило його у скнару, а життя у божевілля).

б) Робота з текстом. Сцена в кімнаті померлого Гобсека . (с.86) – жадібність згубила Гобсека. Золото для нього –  отрута)

б). Робота з епіграфом.

-Чому золото для Гобсека стало отрутою?

- Чому людина-філософ, людина-інтелектуал так закінчила життя?

(Він створив свою філософію, філософію золота, тому і гине від цієї теорії, перетворившись на скнару, втративши моральні якості і себе як особистість. Жадоба до збагачення убила в ньому ЛЮДИНУ).

 

4.Скласти ЛС "Етапи деградації особистості Гобсека". Робота в зошитах.

Отже, історія деградації особистості Гобсека така:

Гроші - мрія. Замолоду мріяв про багатство і гроші, щоб мати можливість насолоджуватись усіма радощами життя.

Гроші - пристрасть. Пристрасть до грошей переросла у скупість. Він був казково багатий і в водночас безмірно бідний.

Гроші - ідол. Єдиний ідол, якому він вклонявся - золото.

Головна тема - вплив "золотого мішка" на внутрішній світ людини.

5.  Шляхи збагачення Гобсека

- Видача кредитів під великі проценти,

 - видача грошей під заставу,

- не поступається ніколи і ні в чому,

- жадібність і економія по відношенню до себе).

6. Повідомлення-висновок учня.

Головний герой твору - старий лихвар, до якого приходили за позикою люди, доведені до відчаю, і погоджувалися на будь-які умови скнари - лихваря. Гобсек займався здирництвом, але до цього його підштовхнули не злидні, не намагання знайти краще місце у суспільстві, а несамовита жадоба до грошей і володіння багатствами. Його пристрасть до золота мала мінімальний характер - Гобсек накопичував його не з метою вкласти в якусь справу, а з метою заробити ще більше грошей. Навіть будучи старим Гобсек не знав спокою. Він бігав цілий день по місту на тоненьких ніжках, збираючи гроші зі своїх боржників. Подумки він володів всіма землями, на яких йому доводилось побувати. Егоїзм - головна риса характеру Гобсека.

Його переповнювала мрія про владу, бо він був упевнений, що влада і насолода - найвища мета людського життя. Але Гобсеку доводилося насолоджуватись лише можливістю все мати, бо він жив так скромно, як і бідний Дервіль. Під кінець свого життя скнара нагромадив у власній квартирі антикварні речі, дорогі меблі, цінні картини, делікатеси тощо. Це накопичення мало гротескний характер і символізувало захламлену душу самого лихваря, котрий мавши мільйони, помирав з голоду в холодній сирій кімнаті. Його гроші, золото, заради яких він працював усе життя, пропали дарма.

Я вважаю, хоча "батечко" Гобсек помер, гобсек - живий. Це - жага до збагачення, яка діє на деяких представників роду людського із суто наркотичною невідворотністю.

7).  Аналіз  інформаційного  грона

ГОБСЕК

 Позитивні риси     Негативні риси

  • Працьовитий     - лихвар
  • Гострий розум     - гроші-пристрасть

Розуміється на людях    живоїд

  • Вміє оцінити красу, прекрасне  - глитай

(діаманти, картини…)   - скнара

  • Інтелектуал          - цинізм
  • Філософ     

-золотий ідол,

- людина-автома

- скнара...

 Висновок. Як справжній майстер слова, художник – реаліст, Оноре де Бальзак не міг показати свого героя лише з одного боку – негативного. Так, це цинічна, жорстока, часто антигуманна людина. Але ж починав він усе із власних мозолів, власної праці, економічного мислення й досяг значних результатів.

            Кожний має право на свою думку, але безперечно одне: вміння «робити гроші» - такий же талант, як і все інше.

 8. Слово учителя

            Існує давня легенда. Дуже давно жили два друга. Коли у них народилися діти, вони вирішили залишити сім’ї і помандрувати, узявши з собою по мішку. В них вони складали маленькі камінці, якщо чули та бачили щось незвичайне. Минуло багато років, мішки стали повними, і друзі вирішили повернутися додому. Вони були щасливі, що знову повернулися у рідні домівки. Одного вечора чоловіки відкрили свої мішки та побачили, що камінці зникли.

            Замість них один чоловік знайшов у мішку чудові квіти. Це були: Здоров'я, Любов, Удача та Дружба. Він віддав ці квіти своїм дітям, сказавши, що це головне, що це треба для життя людини, що це і є життєві цінності.

            Інший знайшов у своєму мішку павуків, змій, ящірок. Він нічого не дав своїм дітям, бо збирав заздрість, жадібність, байдужість, жорстокість.

 9. Прийом «Запитай себе сам».

            Розташуйте життєві цінності за порядком значимості для вас:

  •                   Дружба;
  •                   Матеріальний добробут;
  •                   Любов;
  •                   Чисте сумління;
  •                   Здоров'я;
  •                   Почуття власної гідності;
  •                   Кар’єра;
  •                   Гроші;
  •                   Мудрість;

*        Знання.  

  ІV. Закріплення.

1).Робота зі схемою: «Чим є гроші для героїв «Гобсека»?»

 

Влада - Гобсек,

засіб утримання кохання –графиня Анастазі де Ресто,

 шокувати світ – Максим де Трай,

 жити тихим і щасливим життям – адвокат Дервіль, Фані Мальво.

2). Аналіз проблемних  питань:

-Бальзак досліджує тему всемогутності грошей у суспільстві. Чим вимірювалася ціна людини у сучасному Бальзакові суспільстві?

 («Той, хто має гроші, править світом, незалежно від віку, становища, сили та розуму»)

  • А чи дійсно гроші всемогутні? Над чим вони не мають сили?

 Висновки:

Гроші – це одна з можливостей жити, творити, змінювати світ, але вони не повинні бути єдиною метою в житті. Жити треба за Божими законами, добро не можна творити через зло, не вбивайте в собі душу, не приносьте на олтар золота загальнолюдські цінності – любов, дружбу, благородство, милосердя, синовні та батьківські почуття.

V . Підведення підсумків уроку

1.Бесіда:

- Доведіть на прикладі повісті «Гобсек» справедливість вислову Вюрмсера, що «Людська комедія» - це організм, у якому замість крові циркулюють гроші. Наскільки ці слова актуальні для сьогодення?

  •                   Чи перегукується основна проблема повісті з нашим сьогоденням? Чи істинна філософія Гобсека нині?

  Близький і цікавий світові Бальзак сьогодні, бо зумів створити ще один вічний образ – тип людини, для якої гроші – засіб і спосіб буття. Але його герой не знав, що таке любов, дружба, справжнє людське тепло. Ось над чим слід задумуватися, читаючи цей безмежний твір.

2.Повідомлення «Образ скупого в світовій літературі»

Проблема влади грошей у житті людини приваблювала багатьох митців. Вона розкривається в таких творах, як “Мертві душі” М. Гоголя, “Малюк Цахес” Е.Гофмана, “Скупий рицар” О. Пушкіна. Особисто для мене Гобсек не тільки скнара, але й філософ і по своєму шляхетна людина. Чого не скажеш про Плюшкіна з “Мертвих душ”.

3.Слово вчителя.

  Існує давня легенда про золото царя Мідаса. Послухайте її .

 Бог вина Вакх веселився на березі річки Пактол. Були тут сатири і вакханки, не було тільки улюбленого вчителя Силена. Селяни знайшли його знесиленим і відвели до царя Мідаса. Цар з радістю привітав учителя. Десять днів тривало свято. Бог Вакх вирішив нагородити Мідаса за шану до вчителя і обіцяв нагороду, вищу за золото”. Зроби так, щоб кожен предмет, до якого я доторкнуся, перетворився б на золото”. Вакх виконав прохання Мідаса. Усе, чого торкався цар, ставало золотим: і зелена гілочка, і камінь, і колосся. Навіть вода, якою він мив руки, стікала з долонь золотими струмочками. Зрадів Мідас! Але ось сів він за стіл, щоб насолодитися їжею. Торкнувся хліба — той став золотим, торкнувся вина — те ж саме. Зрозумів тоді цар, яким страшним даром нагородив його бог. Смерть від голоду чекала на нього. Наляканий, звернувся Мідас до Вакха з проханням забрати назад дароване. Бог погодився, та дорого поплатився за пожадливість Мідас.

Отже, не загубіть своє теплоти душі, не проміняйте її на гроші, розкоші, багатство, золото. Залишайтеся завжди людьми.

 VІ . Оцінювання результатів уроку

 VІІ. Домашнє завдання. Характеристика-презентація образу Гобсека. Виписати цитати.

 

doc
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
7 листопада 2019
Переглядів
4909
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку