Урок української мови. 3 клас. Тема "Загальне поняття про дієслово. Зв`язок дієслова з іменником"

Про матеріал
За допомогою різноманітних вправ (усних, письмових, індивідуальних) вчитель пояснює і закріплює новий матеріал - що таке дієслово.
Перегляд файлу

Українська мова

3 клас

Тема. Загальне поняття про дієслово. Зв*язок дієслова з іменником в реченні.

Мета:

  • повторити вивчений матеріал про частини мови;
  • ознайомити з істотними ознаками дієслова (питання, значення, роль у реченні);
  • розвивати спостережливість, уміння порівнювати, виховувати любов до праці, шанобливе ставлення до людей праці.

Обладнання: текст, малюнки, схема-опора «Дієслово», прислів*я, сигнальні картки.

Хід уроку

І. Організація класу

Всі почули ви дзвінок –

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Тож і ми часу не гаймо,

Урок наш розпочинаймо.

ІІ. Повторення вивченого матеріалу

  1. Фронтальна бесіда
  • Які частини мови ви вивчали?
  • Яка частина мови називається іменником? Прикметником? Наведіть приклади.
  1. Складання речень за малюнками.
  • Які частини мови ви використовували у своїх реченнях?
  • Доведіть, що це – іменники, прикметники, дієслова.
  • За якими ознаками ви відрізняєте одну частину мови від іншої?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Повідомлення теми і мети уроку
  • Сьогодні ми побуваємо а царстві Дієслова. А щоб потрапити до нього, треба виконати кілька завдань.
  1. Робота з текстом:

а) читання тексту

Розлилися річки. Затопили низини і луки. Летять і летять з вирію птахи. Тепле проміння нагріває землю. Розпочалася весняна сівба.

Цвітуть в*язи і крислаті клени. Квітне в гаях ряст і гусяча цибулька. Скоро буйно розквітнуть садки. Тому й місяць має назву… (квітень)

б) бесіда за змістом тексту:

- Про що розповідається в тексті?

- Доберіть заголовок, який виражав би тему тексту.

- Які слова тексту допомогли вам відгадати назву місяця? (Дієслова)

- Що означають ці слова?

- На яке питання вони відповідають?

- Яка частина мови називається дієсловом?

- У реченні Розпочалася весняна сівба. Визначте головні і другорядні члени речення.

- Яким членом речення є дієслово?

в) Хвилинка каліграфії: Квітень з водою – травень з травою.

г) вимовте звуки у слові квітень,

д) поділіть це слово на склади для переносу.

3.  Хвилинка-цікавинка

Календар прибув до нас аж із стародавнього Риму. Перші числа кожного місяця римляни називали календарами. Звідси й назва. Та були в Україні і свої календарі. Найдавніший знайдено в 1899 році поблизу села Ромашки на Київщині. Це – глиняний глек, на якому зображено народні свята кожного місяця. В квадратиках під малюнками позначалося, які в цей час потрібно виконувати роботи: орати, сіяти, косити.

4.Робота зі схемою-опорою «Твій помічник», с.23):

Дієслово

(назва дії предмета)

Що робити? Що зробити?

Що робив? Що роблять?

Що буде робити?

В речення – присудок

ІУ. Закріплення вивченого матеріалу

(Сильним учням: картки з завданнями, 4 учні)

  1. Тренувальні вправи (впр. 139)

а) списати вірш, підкреслити дієслова (самостійно);

б) до дієслів дібрати спільнокореневі слова: тче, будує, сіє, вчить, лікує, пече;

в) словникова робота: леліє – оберігає, піклується, дбає, турбується (синоніми).

У. Фізкультхвилинка

Встаньте, діти. Посміхніться.

Землі нашій поклоніться.

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться.

Веретеном покрутіться.

Раз, присядьте, два, присядьте.

І за парти тихо сядьте.

УІ. Закріплення вивченого

  1. Робота з прислів*ями (вправа 140):
  • Як ви розумієте  кожне прислів*я?
  • Назвіть дієслова і поставте до них питання.
  1. Розвиток зв*язного мовлення (впр. 141):
  • Що зображено на кожному малюнку?
  • Складіть речення за кожним малюнком.
  • Запишіть одне з них.
  • Підкресліть дієслова.
  1. Вибіркове списування (вправа 142):
  1. читання тексту;
  2. бесіда за змістом тексту:
  • Як ви розумієте вислови: дихало небо, повилась річка, горить ячмінь?
  • Як можна сказати по-іншому?
  • Навіщо письменник використовує такі вирази?
  • Як називається цей текст? (Опис)
  1. Виконання завдання за зразком:

Жита (що робили?) половіли, вилискували; море (що робило?) червоніло; річечка (що зробила?) повилась; ячмінь (що робить?) горить; килим (що робить?) стелиться; просо (що робить?) темніє.

УІІ. Підсумок уроку

  1. Відповіді на запитання:
  • Яку частину мови ми вивчали на уроці?
  • Що називається дієсловом?
  • З якою частиною мови зв*язане дієслово в реченні?
  1. Вірш «Дієслово»

Дієслово –ь слово діє:

Ходить, робить, косить. сіє,

Слово плаче і радіє,

Усміхається і мріє.

Дієслово – слово діє:

Вірить, любить і жаліє,

Не злословить, не лукавить,

Серця ближнього не ранить.

Дієслово – слово діє:

Народилось і зоріє,

Розвивається і квітне,

Слово любе, слово рідне.

   (Л.Лужицька)

3. Гра «Спіймай дієслово»: читається ще раз вірш, учні «ловлять» (або сигнальними картками показують, або плескають у долоньки).

УІІІ. Домашнє завдання: с. 61, вправа 143.

 

 

doc
Додано
24 лютого 2019
Переглядів
6110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку