Українська мова
3 клас
Тема. Загальне поняття про дієслово. Зв*язок дієслова з іменником в реченні.
Мета:
Обладнання: текст, малюнки, схема-опора «Дієслово», прислів*я, сигнальні картки.
Хід уроку
І. Організація класу
Всі почули ви дзвінок –
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок наш розпочинаймо.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
а) читання тексту
Розлилися річки. Затопили низини і луки. Летять і летять з вирію птахи. Тепле проміння нагріває землю. Розпочалася весняна сівба.
Цвітуть в*язи і крислаті клени. Квітне в гаях ряст і гусяча цибулька. Скоро буйно розквітнуть садки. Тому й місяць має назву… (квітень)
б) бесіда за змістом тексту:
- Про що розповідається в тексті?
- Доберіть заголовок, який виражав би тему тексту.
- Які слова тексту допомогли вам відгадати назву місяця? (Дієслова)
- Що означають ці слова?
- На яке питання вони відповідають?
- Яка частина мови називається дієсловом?
- У реченні Розпочалася весняна сівба. Визначте головні і другорядні члени речення.
- Яким членом речення є дієслово?
в) Хвилинка каліграфії: Квітень з водою – травень з травою.
г) вимовте звуки у слові квітень,
д) поділіть це слово на склади для переносу.
3. Хвилинка-цікавинка
Календар прибув до нас аж із стародавнього Риму. Перші числа кожного місяця римляни називали календарами. Звідси й назва. Та були в Україні і свої календарі. Найдавніший знайдено в 1899 році поблизу села Ромашки на Київщині. Це – глиняний глек, на якому зображено народні свята кожного місяця. В квадратиках під малюнками позначалося, які в цей час потрібно виконувати роботи: орати, сіяти, косити.
4.Робота зі схемою-опорою «Твій помічник», с.23):
Дієслово
(назва дії предмета)
Що робити? Що зробити?
Що робив? Що роблять?
Що буде робити?
В речення – присудок
ІУ. Закріплення вивченого матеріалу
(Сильним учням: картки з завданнями, 4 учні)
а) списати вірш, підкреслити дієслова (самостійно);
б) до дієслів дібрати спільнокореневі слова: тче, будує, сіє, вчить, лікує, пече;
в) словникова робота: леліє – оберігає, піклується, дбає, турбується (синоніми).
У. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти. Посміхніться.
Землі нашій поклоніться.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз, присядьте, два, присядьте.
І за парти тихо сядьте.
УІ. Закріплення вивченого
Жита (що робили?) половіли, вилискували; море (що робило?) червоніло; річечка (що зробила?) повилась; ячмінь (що робить?) горить; килим (що робить?) стелиться; просо (що робить?) темніє.
УІІ. Підсумок уроку
Дієслово –ь слово діє:
Ходить, робить, косить. сіє,
Слово плаче і радіє,
Усміхається і мріє.
Дієслово – слово діє:
Вірить, любить і жаліє,
Не злословить, не лукавить,
Серця ближнього не ранить.
Дієслово – слово діє:
Народилось і зоріє,
Розвивається і квітне,
Слово любе, слово рідне.
(Л.Лужицька)
3. Гра «Спіймай дієслово»: читається ще раз вірш, учні «ловлять» (або сигнальними картками показують, або плескають у долоньки).
УІІІ. Домашнє завдання: с. 61, вправа 143.