Урок - бесіда. "Режим дня школяра"

Про матеріал
Основи особистої гігієни Шкільне меню Режим харчування Режим дня школярів Поняття режиму дня
Перегляд файлу

 

 

 

Для правильного розвитку організму і попередження захворювань велике значення має режим дня школяра. Важко та й неможливо дати схему розпорядку дня, прийнятного для кожного ученя. Це залежить від багатьох причин: від умов у школі і вдома, від можливості батьків, зайнятих на роботі. Але використовуючи загальні рекомендації, ви зможете самі скласти режим дня дитини, взявши за увагу ваші і її можливості.

 В основі правильно організованого режиму дня підлітка лежить певний ритм, суворе чергування окремих видів занять. При виконанні в певній послідовності, в один і той же час, окремих елементів режиму дня в центральній нервовій системі створюються певні "звички", які полегшують перехід від одного виду діяльності до іншого. Тому необхідно суворо дотримуватися певного часу підйому і відходу до сну, приготування домашніх завдань, прийомів їжі, тобто дотримуватися певного, встановленого режиму дня. Цьому основному положенню повинні бути підпорядковані всі елементи режиму.

 

 При складанні режиму дня для дитини необхідно врахувати такі нюанси:

 1. Обов'язкове чергування праці і відпочинку.

 2. Регулярний прийом їжі.

 3. Сон певної тривалості з точним часом підйому і відходу до сну.

 4. Певний час для ранкової гімнастики і гігієнічних процедур.

 5. Певний час для приготування домашніх завдань, з обов'язковими 10-15 хвилинними перервами на відпочинок.

 6. Певну тривалість відпочинку з максимальним перебуванням на відкритому повітрі.

 

 Зранку обов'язково треба приділити 10-15 хвилин зарядці. Гімнастичні вправи слід проводити в добре провітреній кімнаті, в теплу пору року - при відкритому вікні або на свіжому повітрі. Займатися, по можливості краще в трусиках і тапочках, щоб організм отримував одночасно повітряну ванну. Гімнастичні вправи посилюють роботу серця і легенів, покращують обмін речовин, благотворно діють на нервову систему. Після гімнастики проводяться водні та гігієнічні процедури у вигляді обтирань або обливань. Отже, ранковий туалет, крім гігієнічного значення, має і закаливающее дію, зміцнює здоров'я, підвищує опірність до простудних захворювань. Весь ранковий туалет повинен займати не більше 30 хвилин. Ранкова гімнастика з подальшими водними процедурами підготовляє організм школяра до трудового дня.

 Після занять у школі не обов'язково відразу приступати до виконання домашнього завдання - нехай голова відпочине від засвоювання інформації. І взагалі, треба постаратися, щоб дитина протягом дня мала 1 - 2 години вільного часу для прогулянок, ігор та перебування на свіжому повітрі.

 На приготування домашніх уроків в режимі дня школярів молодших класів потрібно відвести 1 1/2-2 години, середніх класів - 2-3 години, старших класів 3-4 години. Якщо ж приготування домашніх завдань затягується, то навчальний матеріал погано засвоюється, дітям доводиться багато разів перечитувати одне і те ж, щоб зрозуміти сенс, у письмових роботах вони роблять багато помилок.

 

 Вільний час має бути і перед сном. Не рекомендується виконувати домашні заняття допізна і відразу ж лягати спати, тому що сон дитини може бути неглибоким, переривчастим, не відновлює сили.

 

 Багато батьків перевантажують школярок заняттями з музики або вивченням іноземних мов. Безумовно, це необхідно для розширення кругозору, розвитку інтелекту, однак це можна робити при наявності вільного часу, а не за рахунок відпочинку, ігор і прогулянок. Для гармонійного розвитку підлітка і зміцнення його організму доцільно займатися гімнастикою. Корисні також танці, ігри, екскурсії, всі види літнього та зимового спорту. Цікаві також прогнози на спорт, дуже захоплююче, коли прогнозуєш з батьками.

 Одним з видів домашньої «фізкультури» є виконання обов'язків по дому. З віком коло обов'язків дівчинки збільшується, проте не можна змушувати її виконувати фізичну роботу, пов'язану з підняттям тяжкості. Також шкідливим буває тривале перебування дівчинки у не провітреному задушливій кімнаті.

 І ще одна неформальна порада: спробуйте скласти режим дня дитини з її активною участю. Потім побачите з яким ентузіазм вона його буде виконувати, адже ці правила написані нею самою. А якщо режим дня до того ж гарно оформити, то це буде не тільки цікаве заняття, а й приємне розвага.

 

 

 

 

ПЛАН

1. Поняття режиму дня

2. Режим дня школярів

3. Режим позаурочної діяльності учнів

 

 

1. Поняття режиму дня

 

Режим дня - це раціональний розподіл часу активної діяльності та

відпочинку людини протягом дня. Дотримання режиму дня необхідне

передусім для того, щоб зберегти і зміцнити здоров'я та забезпечити

високу працездатність, особливо в дитячому та підлітковому віці.

Основними елементами режиму дня є різні види розумової ї фізичної

діяльності, відпочинок з максимальним перебуванням на свіжому повітрі,

регулярне харчування, повноцінний сон та вільний час, що призначений для

задоволення індивідуальних нахилів та інтересів. Загальна тривалість та

особливості чергування основних режимних елементів залежать від віку

дітей та підлітків.

Важливе значення мають режим та організація навчання у школі. Гігієнічні

вимоги до режиму навчання в школі передбачають забезпечення оптимального

розкладу уроків і перерв, раціональне поєднання розумової і фізичної

праці, організацію підготовки домашніх завдань тощо.

 

2. Режим дня школярів

 

Розподіл уроків протягом тижня повинен узгоджуватися з особливостями

динаміки змін працездатності учнів. Так, найбільший рівень

працездатності спостерігається в школярів у вівторок, середу та четвер,

в ці дні й необхідно давати найбільше навчальне навантаження, значно

менший - у понеділок, п'ятницю та суботу. Першими уроками повинні бути

предмети, які не вимагають великого розумового навантаження та

напруження (література, історія, географія). Такі предмети, як

математика та іноземна мова, що є найбільш важкими, належить планувати

на 2-3-4-у уроках. 5-й і 6-й уроки, коли рівень працездатності суттєво

знижується, слід відводити для предметів, які характеризуються середнім

і незначним рівнем розумового напруження (біологія, валеологія,

малювання), та уроків праці та фізичного виховання.

 

Перерви між уроками  є необхідним і дуже ефективним видом активного

відпочинку, що забезпечує збільшення рухової активності учнів під час

перерви, перебування їх на відкритому повітрі, організоване приймання

їжі тощо. Тривалість звичайних перерв у школі повинна становити 10

хвилин, великих - 20-30 хвилин.

 

Режим харчування

 Для молодшого школяра краще встановити п’ятиразове харчування. Снідають діти вдома. Ідеальне блюдо для сніданку – каша: складні вуглеводи дадуть енергію надовго, в той же час не викликаючи стрибків цукру в крові. Можна запропонувати пластівці з молоком, сир або омлет. На додаток корисно дати фрукти.

 

 У школі діти отримують гарячий сніданок з 9.00 до 10.00 (в залежності від класу), обід – з 13.00 до 14.00 (також в залежності від класу), іноді полуденок. Вечеряють діти вдома приблизно в 19.00-19.30.

 

 

 

Шкільне меню

 

 Шкільне меню затверджується санепідемстанцією і спускається школам, відступити від нього вони не можуть. Меню ґрунтується на фізіологічних потребах середнього школяра і є збалансованим. Проте батьки повинні забезпечити додатковими калоріями і поживними речовинами дітей, які відвідують додаткові заняття, гуртки чи спортивні секції.

У шкільній їдальні дітям не запропонують шкідливих продуктів: там не зустрінеш навіть яєчню, не кажучи вже про страви з грибів, кетчуп, майонез, кава, чіпсах, маринадах і копченостях. Зате в шкільному раціоні прописані необхідні дітям сир, молоко, макаронні вироби, картопля, страви з круп, м’ясо і птиця, риба, овочі і фрукти.

 

Основи особистої гігієни

Особиста гігієна є фактором збереження і зміцнення здоров'я людини, запобігання захворюванням, збільшення тривалості життя. Поняття особистої гігієни включає такі питання: режим дня, харчування, догляд за шкірою тіла і порожниною рота, одягом, загартовування, фізична культура, особиста гігієна у праці і побуті тощо.

Гігієнічні основи режиму дня. Режим дня — це певне чергування різних видів діяльності людини протягом доби, яке сприяє виробленню динамічного стереотипу. Він складається з чергування періодів праці і відпочинку, організації відпочинку, занять фізичною культурою та ін. Перелічені види діяльності людини мають бути постійними, виконуватися в один і той же час і в однаковій послідовності.

Відомо, що в корі великого мозку за певних умов може розвинутися охоронне гальмування, яке охороняє нервові клітини від виснаження. Якщо режим праці, побуту і відпочинку у людини безпорядний, то може виникнути ослаблення цього процесу з перевагою збудження.

Тривалість режимних моментів визначається віком та індивідуальними особливостями людини. Так, для дітей і дорослих тривалість сну, робочого дня, а також кількість прийомів їжі мають бути різними.

Дуже важливим режимним моментом є правильна організація відпочинку. Відпочинок, за І. П. Павловим, має бути активним і включати зміну занять, що знімає втому, сприяє збереженню здоров'я, оскільки бездіяльний відпочинок не відновлює сили.

Гігієна сну. Наприкінці дня в людини з'являється відчуття втоми. Для відновлення працездатності організму, І в першу чергу функції центральної нервової системи, важливе значення має сон. Він має бути глибоким і тривалим. Тривалість сну визначається віком і станом організму. Так, сон дорослої людини має тривати 7—8 год на добу. Чим молодший організм, тим тривалішим має бути сон. Дитина 7 років має спати 12 год, 10 років — 10 год на добу.

Сон має відбуватися в зручному ліжку, за температури повітря 16—17°С, з відкритою кватиркою. Читати перед сном у ліжку не рекомендують, оскільки це погіршує зір.

Догляд за шкірою тіла і порожниною рота. Одна з основних вимог особистої гігієни — додержання чистоти тіла.

Шкіра людини виконує різні функції. Вона постійно забруднюється секретом сальних і потових залоз, змертвілими лусками епідермісу, а при зіткненні з навколишнім середовищем — мікроорганізмами, пилом, гельмінтами. Тому для підтримання чистоти тіла необхідно 1— 2 рази на тиждень змивати бруд з поверхні шкіри за допомогою гарячої води, мила та мачули з наступною зміною натільної та постільної білизни.

 

Частіше забруднюється шкіра верхніх кінцівок. Звідси бруд потрапляє на інші ділянки тіла та в їжу. Аби цього не трапилося, руки слід мити перед кожним прийманням їжі, після відвідування вбиральні, а також після кожного забруднення. Треба коротко підстригати нігті, аби не допустити скупчення бруду під ними. При бактеріологічному дослідженні бруду з-під нігтів знаходили збудників кишкових інфекцій, яйця гельмінтів, гноєрідні мікроорганізми, різноманітні гриби, коростяного кліща і т. ін.

 

Догляд за порожниною рота має велике значення і провадиться з метою запобігання захворюванням зубів і зниження бактеріального обсіменіння. Порожнина рота містить різні види мікроорганізмів, які потрапляють туди з навколишнього середовища під час вдихання повітря, з водою, їжею. Серед цих мікроорганізмів зустрічаються і патогенні, що можуть спричинити не тільки захворювання зубів і порожнини рота, а й інших органів і організму в цілому. Поганий догляд за порожниною рота сприяє збільшенню кількості мікроорганізмів. Залишки їжі у проміжках між зубами розкладаються, утворюючи різні органічні кислоти, що сприяють руйнуванню зубів; з'являється неприємний запах з рота.

docx
Додано
28 лютого 2019
Переглядів
5442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку