Урок - диспут на тему:"Бережіть собори своїх душ"(за романом О.Гончара "Собор" та новелою"На косі")

Про матеріал

Урок - диспут - досить цікава форма уроку для сучасних підлітків, на якому вони не дотримуються однієї точки зору, акожен виражає своє бачення.Вибрана тема уроку, якнайкраще відбиває актуальну проблему бездуховності.Тому мета уроку- виховати кращі людські якості.

Перегляд файлу

 

Урок української літератури

Тема: Урок-диспут на тему: «Бережіть собори своїх душ» (за романом О. Гончара «Собор» та новелою «На косі») (11 клас)

Мета: повторити з учнями інформацію про історичну долю роману «Собор», з’ясувати мотив «заповіту предків»; осмислити психологію героїв нашого часу, ствердити, що собор – символ духовної краси людини; розвивати творчий потенціал учнів, логічне мислення, мовлення; виховувати правильне світобачення.

Тип уроку: урок-диспут.

Методи і прийоми: розповідь учителя, бесіда з учнями, робота за схемою.

Обладнання: роман «Собор» і новела «На косі», схема «Опозиційний рух в Україні», схема-аналіз, портрет письменника.

План уроку

  1. Організаційний момент
  2. Оголошення теми і мети уроку
  3. Робота над темою уроку
  4. Підсумок уроку і домашнє завдання

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

 (Слайд 1 ) Небо. Яке воно бездонне і безкрає. Скільки таїть в собі нерозгаданих таємниць, несподіванок. Так і з життям. Чомусь у наш прагматичний час так склалося, що з нашої мови несподівано зникли слова, які, за всіма ознаками, повинні жити вічно. Ми можемо спостерігати, що і в літературі, і в житті все рідше звучать слова «добро», «краса», «совість», «душа», «благородство», за якими стоять вічні духовні цінності.

Кажуть, що сучасність стоїть на дорозі з минулого в майбутнє. А яка ж наша сучасність і яке те минуле та майбутнє.

У вас на партах малюнки відомого американського психолога Дж. Джампальські. Подумайте, чи можна за ними відтворити сучасне, минуле та майбутнє (3 хв.).(Слайд 2 )

 А чи правильно ми так живемо, чи варто нам так робити? А чи хоч на одному малюнку є згадка про категорії духовності?

Отже, ми з вами спробуємо на сьогоднішньому уроці повернутися до людської моралі, опрацьовуючи зміст творів О. Гончара.

Записуємо тему уроку.(Слайд 3)

ІІІ. Робота над темою уроку

«Стоїмо на тому рубежі, коли планета, цей чудовий корабель людства, потребує захисту».

(Олесь Гончар)

Чим викликана стурбованість О. Гончара?

Чому так гостро стояла в ті часи проблема відродження духовності?

Хто головний герой роману?

Зачитую: стор. 101 – спогади про Новомосковський собор.(Слайд 4)

Чому собор став мірилом духовності народу і людини зокрема?

А що уособлюють лебеді?

Пригадайте історію з Софіївки.(Слайд 5)

Як зберегти духовне багатство нації? Ходити до церкви? Будувати церкви?

А як ви розумієте репліку Олени Панасенко з повісті А. Тесленка «Страчене життя»: «Ходити до церкви – це ще не значить вірити в Бога»?

Чому собори завжди будували на найвищих точках землі?

Як ви розумієте слова О. Довженка? (Стор. 102 – зачитую)

Звідки беруться такі люди, як Володька Лобода та коханий Ольги? Чому вони із звичайних людей перетворюються на кар’єристів, бюрократів, браконьєрів?

Хто винен більше? Той, хто убивав святого птаха лебедя, руйнував собор, чи той, хто все це бачив, але догідливо мовчав?

Пригадайте, кому належить теорія про «споріднену працю»? У чому її суть?

Чи було захоплення своєю роботою для наших героїв «спорідненою працею»?

Пригадайте Лучицьку з твору «Талан» М. Старицького і її слова: «Та ще й те: сім’я – це закуток скритий, а іскуство веде нас до всесвітнього храму». Може тому й не вжилися наші герої в своїй сім’ї, із своїми дружинами, що саме цього прагнули?

А чи багато серед нашої інтелігенції людей, які пішли б на таку самопожертву? Чому?

А може, це лише витвір людської фантазії, і таких людей взагалі не існує?

Отже, кожна інтелігентна людина повинна мати талант чи талан. Та чи хіба це не одне й те саме?

(Записати в зошит) (Слайд 6)

Талант – рівень освіченості.

Талан – доля, успіх, щастя.

Подумайте, що краще мати?

А як щодо наших героїв?

То чи можуть робити талановиті люди необдумані вчинки? (Ні!) (Слайд 7)

Як ви розумієте слова Ізота Лободи: «Пів-України пустили на дно, думали, що море збудують, а збудували болото! Гниллю цвіте, на всю Україну смердить.»

То чи є думки, підняті О. Гончаром у творі, повчальними?

Робота за схемою-таблицею(Слайд 8)

 

 

 

 

 

 

 

 

Отже, давайте повернемось до епіграфу нашого уроку і спробуємо зробити висновок із сьогоднішнього уроку.(Слайд 9)

Думки дітей.

ІV. Підсумок уроку і домашнє завдання

«Собори душ своїх бережіть, друзі. Собори душ». І якщо всі прислухаємось до цих слів, то мине загроза духовної пустоти, загроза перетворення людей на ходячі шлунки, людей, які на перше місце ставлять матеріальні цінності. Лише глибоке розуміння значущості духовних потреб та прагнень людини допоможе кожному з нас прийти до «божественного» в собі. До прекрасного. До безсмертного.

І як говорив Омар Хайям: «Мені нагадують людські серця крихкі осердя олівця», - то ж нехай ваші душі і серця будуть крихкими, відкритими до всього оточуючого.(Слайд 10)

Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольної роботи.

 

docx
Додано
25 жовтня 2018
Переглядів
318
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку