1
УРОК ДОСЛІДЖЕННЯ «КЛІМАТ ПІВНІЧНОЇ АМЕРИКИ»
Тема уроку: Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату
Північної Америки
Мета уроку:
навчальна: поглибити та систематизувати знання про кліматотвірні чинники, формувати знання про особливості клімату Північної Америки, кліматичні пояси і типи клімату; вдосконалювати практичні уміння та навички характеризувати типи клімату материка за основними показниками та тематичними картами атласу.
розвивальна: розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, порівнювати, будувати логічні міркування на основі отриманих даних, робити висновки.
виховна: виховувати самостійність, уміння працювати в команді, уважність, відповідальність, інтерес до науки географії
Тип уроку: комбінований
Опорні та базові поняття:
Обладнання:
• фізична та кліматична карти Північної Америки;
• атласи школярів
Хід уроку
Зміст матеріалу уроку
І. Організація навчальної діяльності учнів
ІІ. Перевірка засвоєння попереднього матеріалу:
Питання для усного обговорення: (Фронтальне опитування)
- Чим зумовлена різноманітність форм рельєфу на материку?
- Як давнє зледеніння вплинуло на рельєф материка?
- Поясність, чому Кордильєри і Аппалачі мають різну висоту.
- Як правило, щоб перетнути материк з заходу на схід в Північній Америці найчастіше користуються повітряним транспортом? Як ви думаєте, чому?
Перевірка знань карти «Мандруй – не заблукай!»
Ви отримали маршрутні листи з пропущеними географічними назвами, їх треба заповнити самостійно, уявивши себе на повітряній кулі. Часу у Вас – 5 хвилин – Полетіли!!!
Маршрутний (оціночний) лист ____________________________________
мандрівки на повітряній кулі «Мандруй – повторюй – не заблукай!»
Вибрали собі повітряну кулю, завантажилися, полетіли!!! Пропоную почати свою мандрівку з крайньої південної точки Північної Америки мису_______________________, перелетіти найбільшу затоку________________________ на півдні материка, помилуватися краєвидами півострова ________________, назва якого в перекладі означає «квітучий», перелетіти до старих зруйнованих гір ____________________ на сході материка. Далі було б добре поспостерігати за цікавими погодними явищами над островом ______________________, який має таку ж назву, як і порода собак, пролетіти над півостровом ___________________________ на північному сході, найбільшою затокою ______________________ на півночі. Потім нас може вітром нести над _______________________ височиною, що зазнала впливу давнього зледеніння, а далі було б цікаво досягти найбільшої гірської системи світу ______________________ , підлетіти впритул до найвищої вершини гори_________________, що розташована на півострові____________________.
Наша мандрівка закінчується. Якщо ви всі назви визначили правильно – повернетесь до теплого _____________________ моря на південному сході, а хто наробив помилок, залишається на півночі!
Слова для довідок: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Юкатан, Мексиканська, Гудзонова, Карибське, Аляска, Лаврентійська, Аппалачі, Кордильєри, Мар’ято, Мерчисон, Мак-Кінлі, Кордильєри
Взаємоперевірка – оцінка: Всі повернулися? Хто залишився на Мак-Кінлі? Що переплутали?
Оцінка за мандрівку як за знання карти -
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
2. Актуалізація опорних знань
- Які постійні й сезонні вітри діють над Північною Америкою (стокові_північно- східні, західні, пасати, мусони)?
- Як географічне положення впливає на температурний режим території?
- Як рельєф впливає на клімат?
- Яким чином визначають кліматичні особливості території океанічні течії?
– постійні вітри помірних широт
-вплив північно-східного пасату з Атлантичного океану
-північно-східні вітри
- мусони.
• Поясніть вплив мусонів на клімат східного узбережжя Північної Америки.
• Які теплі та холодні течії біля узбережжях Північної Америки впливають на клімат узбереж? Прослідкуйте їх вплив за кліматичною картою.
• Поміркуйте, клімат Північної чи Південної Америки є більш різноманітним. Поясніть чому.
Презентація !!!!
Відео!!!
Фізкультхвилинка!!!!
3. 2. Кліматичні пояси та області. (Евристична бесіда, робота з презентацією ppt «Клімат Північної Америки», картою кліматичних поясів світу)
У зв’язку із значною протяжністю з півночі та південь Північна Америка розміщена у всіх кліматичних поясах північної півкулі, окрім екваторіального.
• За картою «Кліматичні пояси та області Північної Америки» визначте, в яких кліматичних поясах лежить Північна Америка. Які пояси займають найбільші території?
заповнити таблицю
За допомогою карт атласу й підручника визначте основні характеристики кліматичних поясів, презентуйте дослідження для учнів класу
Критерії оцінювання:
Робота групи до 5 хвилин, представлення до 2 хвилин, рецензування до 1 хвилини;
Завдання підготовлені для таких територій:
Кліматичний пояс (назва території) |
Середня температура (°С) |
Річна кількість (мм) і режим випадання опадів |
Переважні напрямки вітрів |
Назва клімату |
Комфортність для проживання |
||
січня |
липня |
так |
ні |
||||
Арктичний
м. Мерчисон |
- 32 |
0 |
до 100мм |
Холодне й сухе арктичне |
|
|
|
Кліматичний пояс (назва території) |
Середня температура (°С) |
Річна кількість (мм) і режим випадання опадів |
Переважні напрямки вітрів |
Назва клімату |
Комфортність для проживання |
||
січня |
липня |
так |
ні |
||||
Субарктичний
о. Ведмеже |
-24 |
+8-12 |
250-500 Дощі влітку |
Взимку – арктичні, влітку помірні |
|
|
|
Кліматичний пояс (назва території) |
Середня температура (°С) |
Річна кількість (мм) і режим випадання опадів |
Переважні напрямки вітрів |
Назва клімату |
Комфортність для проживання |
||
січня |
липня |
так |
ні |
||||
Помірний морська
континентальна
мусонна |
0
-16
-12 |
+10,12
+18
+16 |
>2000 мм 200-400мм
500-1000мм |
Протягом року західні вітри з Тихого океану
Мусони з Атлантичного океану
|
|
|
Кліматичний пояс (назва території) |
Середня температура (°С) |
Річна кількість (мм) і режим випадання опадів |
Переважні напрямки вітрів |
Назва клімату |
Комфортність для проживання |
||
січня |
липня |
так |
ні |
||||
Субтропічний
Середземноморський
Мусонна |
+8
+16 |
+24
+24 |
1000-2000 мм Взимку
1000-2000 мм Влітку
|
|
|
|
|
Кліматичний пояс (назва території) |
Середня температура (°С) |
Річна кількість (мм) і режим випадання опадів |
Переважні напрямки вітрів |
Назва клімату |
Комфортність для проживання |
||
січня |
липня |
так |
ні |
||||
Тропічний
пустельна
волога
|
+16
+20 |
+32
+20 |
100-200 мм
1500 мм |
|
|
|
|
Кліматичний пояс (назва території) |
Середня температура (°С) |
Річна кількість (мм) і режим опадів |
Переважні напрямки вітрів |
Назва клімату |
Комфортність для проживання |
||
січня |
липня |
так |
ні |
||||
Субекваторіальний
|
+24 |
+24 |
2000 мм |
|
|
|
|
• З ХХ ст. щоб зручніше було обмінюватися інформацією про урагани, найсильнішим тропічним циклонам метеорологи дають імена: циклонам північної півкулі – жіночі, а південної півкулі – чоловічі. “Урожайним” на тропічні циклони був 2005 р. Одним із найжорстокіших ураганів того року, що обрушився на узбережжя Мексиканської затоки, була “Катрина”. Люди з узбережжя були евакуйовані у безпечні місця. Та, незважаючи на застережливі заходи, руйнування і жертви серед населення були дуже великі.
• Найактивнішим у Північній Америці є вулкан Ісалько у Сан-Сальвадорі. Його висота – 1885м. Близько 200р. він діє безперервно. Виверження повторюються кожні 2-10 хвилин. Цей вулкан служить маяком для моряків.
• Найбільше снігу в світі випадає на Алясці на перевалі Томсона – 14-15м щорічно.
V. Підведення підсумків уроку.
Висновки
1. Рівнинність території сприяє проникненню вглиб материка різних за властивостями повітряних мас.
2. Кордильєри є перепоною для проникнення на рівнинну територію материка вологих повітряних мас з Тихого океану, Аппалачі – мусонних вітрів з Атлантичного океану.
3. Північна Америка витягнута з півночі на південь на багато тисяч кілометрів, тому лежить в усіх кліматичних поясах північної півкулі, крім екваторіального.
4. Під впливом близькості морів та океанів, а також особливостей розміщення різних форм рельєфу, в межах одного кліматичного поясу формуються неоднаковий температурний режим, різна кількість опадів та сезонність їх розподілу. Тому в помірному, субтропічному та тропічному кліматичних поясах виділяють кліматичні області.
Запитання та завдання для усного контролю знань:
1. Які райони Північної Америки отримують найбільшу кількість сонячної енергії, а які – найменшу? Чому?
2. Які повітряні маси формують клімат Північної Америки і які вітри їх переміщують?
3. Який вплив на циркуляцію повітряних мас здійснюють великі форми рельєфу?
4. В яких районах Північної Америки існує загроза появи тропічних циклонів?
5. Поясніть причини формування кліматичних областей в межах одного кліматичного поясу?
VІ. Домашнє завдання. Уважно опрацювати п.39, вміти характеризувати особливості клімату материка в цілому й кліматичних поясів зокрема
Творче завдання: створіть маршрутний лист і політайте в різних кліматичних поясах з використанням ваших досліджень. Наприклад, з півночі на південь, але використовуйте описи або ілюстрації з типовими ознаками кліматичних поясів.
Рефлексія.