26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України

Урок "Своєрідність клімату у зв’язку з рухами повітряних мас. Південна Америка – найвологіший материк світу. Кліматичні пояси і області."

Про матеріал
Тип уроку - комбінований. форма проведення уроку - робота в групах. Працюємо по підручнику Пестушко В.Ю. і Уварова Г.Ш.
Перегляд файлу

ГЕОГРАФІЯ 7 КЛАС

ТАРАНЮК МАЙЯ ІВАНІВНА

ВОРОНОВИЦЬКА СЗШ І-ІІІ ст.№1

Тема Своєрідність клімату у звязку з рухами повітряних мас. Південна Америка – найвологіший материк світу. Кліматичні пояси і області. Вплив клімату на формування і розповсюдження вод суходолу.

 

Мета: - сформувати уявлення про своєрідність клімату материка повязану з рухами повітряних мас;

  • ознайомити учнів з впливом клімату на формування і розповсюдження вод суходолу;
  • розкрити особливості температурного та водного режиму кліматичних поясів і областей материка”;
  • розвивати навички роботи з картою, аналізувати матеріал підручника.

 

Обладнання:    підручники „Географія материків і океанів” (7 клас, Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш.), зошити, атласи, „Фізична карта світу”, дидактичний матеріал.

 

Тип уроку: комбінований

 

Форма проведення: робота в групах

 

„Природа – вічно мінлива хмара; ніколи не залишаючись сталою, вона завжди залишається сама собою.”

      Р.Емерсон

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

 

1.„Географічна рулетка”

(Учитель „всліпу” витягає номерки, що відповідають порядковим номерам учнів у журналі. Обраний учень витягає „всліпу” запитання на яке має дати відповідь.)

Запитання „рулетки”:

  • Що спільного й відмінного в рельєфі Африки, Австралії та Південної Америки?
  • Що стало причиною виникнення гірської системи Анд на заході материка?
  • Назвати основні форми рельєфу  Південної Америки.

 

2.„Геологічний головолом”

Робота в малих групах.

(Із карток, що містять умовні позначення різних корисних копалин потрібно вибрати 5 найтиповіших для Бразильського та Гвіанського плоскогір’їв (І-ші групи), для гірського масиву Анд (ІІ-гі групи), для прогинів платформи (ІІІ-ті групи). Відповідь мотивувати).

 

Перелік символів: залізна руда, нафта, газ, руда марганцю, руда алюмінію, руда урану, золото, платина, мідні руди, свинцеві руди, цинкові руди, дорогоцінне каміння, поклади сірки, будівельні матеріали, кам’яне вугілля, фосфорити,  олов’яні руди.

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

 

Оголошення теми та мети уроку

 

 

 

Розповідь учителя

 Більша частина Південної Америки розташована в екваторіальних і тропічних широтах, що зумовлює надходження значної кількості сонячної енергії протягом усього ро­ку. В липні найбільшу кількість тепла дістає північна частина мате­рика. Температура повітря тут досягає +24 °С. У цей час на півдні материка, де триває зимовий період року, середня температура становить +2 ... 4 °С, а в окремі роки трапляються і морози. Найнижчі температури на материку спостерігаються у високогірних районах Анд.

Розглянемо інші особливості клімату материка.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Практичне завдання (робота з підручником)

За малюнком 111  визначте середні січневі та липневі температури повітря на материку.

 

Розповідь учителя

Південна Америка - найвологіший материк земної кулі. Середня річна кількість опадів тут приблизно вдвічі більша, ніж на будь-якому іншому материку. Причина цього - пасатна циркуляція. Найвологіше місце на планеті – Тутунендо в Колумбії (середньорічна кількість опадів 11 770 мм). Разом з тим, найсухіше місце на Землі теж розміщене в Південній Америці, це –  Калама в Чилійській пустелі Атакама (середньорічна кількість опадів – 0 мм).

 

 

Робота з підручником (мал.112)

 

На відміну від Африки та Австралії, утворенню опадів сприяють па­сати обох півкуль. Вони приносять на материк теплі й вологі повітряні маси Атлантичного океану. Теплі Бразильська та Гвіанська течії до­датково насичують повітря вологою.

Унаслідок дії пасатів східні узбережжя Південної Америки діста­ють близько 2000-3000 мм опадів за рік. Навіть внутрішні рівнинні області подекуди отримують упродовж року понад 1000 мм опадів. На більшій частині західного узбережжя материка опадів незрівнян­но менше - 150-200 мм за рік. Це пояснюється, зокрема, впливом потужної холодної Перуанської течії.

 

Робота з атласом (кліматична карта)

Знайдіть ці течії на карті.

 

Розповідь учителя

На формування клімату Південної Америки впливає також рельєф. Анди на заході заступають шлях вітрам з Тихого океану, а рівнини на сході, навпаки, дають змогу безперешкодно проникати теплим і вологим повітряним масам у глиб материка аж до Анд.

 

Практичне завдання (робота з підручником у малих групах)

Учні протягом 5хв самостійно опрацьовують розділ „Кліматичні пояси та області”  §32 (І-ші групи – екваторіальний і субекваторіальний пояс; ІІ-гі групи – тропічний і субтропічний пояс; ІІІ-ті групи – помірний пояс). Потім (в послідовності від  екваторіального до  помірного) розповідають та показують на кліматичній карті (під керівництвом та з коментарями учителя)  кліматичні пояси Південної Америки.

 

V. Закріплення нових знань та умінь

1. Практичне завдання „Сухо – волого; жарко – холодно”.

Учитель готує на подвійному скотчі фішки чотирьох варіантів: сонце (сухо), парасолька (волого), соце прикрите хмаркою (помірне зволоження), червона (жарко), синя (холодно). Учитель називає місто та пору року, учні за допомогою малюнків 111 та 112 підручника визначають особливості температурного та водного режиму в цьому місці. Учень, що відповідає обирає необхідні фішки та кріпить їх у відповідному місці на Фізичну карту материка, що висить на дошці.

Завдання:

- місто Парамарибо (літо);

- місто Сарм’єнто (літо);

- місто Арика (літо);

- місто Ріо-де Жанейро (зима);

- місто Куяба (зима);

- місто Буенавентура (зима).

 

1. Гра „Туристична агенція” (робота в малих групах).

Учні отримують завдання (побажання клієнтів щодо відпочинку), відповідно до якого,  обирають місце в Південній Америціі. Відповідь мотивують.

Завдання:

І-ші групи (Клієнт бажає відпочити в літні місяці у місцевості де помірно волого та холодно (нижче – 5ºС). Надасть перевагу невеликій острівній державі).

ІІ-гі групи (Клієнт надасть перевагу зимовому відпочинку в місцевості з тропічним вологим кліматом. Влаштуює температура вище +25ºС з помірною кількістю опадів. Обовязкова умова – хороший сервіс (велике місто).

ІІІ-ті групи (Головною вимогою клієнта є відпочинок на узбережжі Тихого океану (липень – серпень) в місцевості з мінімальною кількістю опадів та помірними температурами (+5 – +15ºС).

 

VI. Підсумок уроку

 

Розповідь учителя

Конспект:

• У Південній Америці протягом року немає великих температур­них контрастів.                 

• Південна Америка — найвологіший материк земної кулі.

• Клімат материка досить різноманітний і змінюється від еква­торіального до помірного.

• В Андах клімат змінюється з висотою.

• Клімат материка має значний вплив на формування та розповсюдження вод суходолу.

 

Визначення учасниками малих груп власної успішності

Учитель попередньо готує на дошці таблицю з трьома колонками: „Смайлик, що посміхається”, „Байдужий смайлик”, „Розчарований смайлик”. Представники кожної групи ставлять відмітку в тій колонці, яка відповідає   власній оцінці  успішності групи  протягом уроку.

 

VII. Домашнє завдання

  1. Вивчити §31.
  2. Навчитися визначати (за кліматичними картами) відносні та абсолютні показники температурного і водного режиму Південної Америки.

 

docx
Додав(-ла)
Таранюк Майя
До підручника
Географія 7 клас (Чернов Б.О., Стадник О.Г., Миколів І.М.)
Додано
30 серпня
Переглядів
18
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку