Урок "Загальні відомості,особливості фізико - географічного положення, дослідження і освоєння Південної Америки»

Про матеріал
«Загальні відомості,особливості фізико - географічного положення, дослідження і освоєння Південної Америки»
Перегляд файлу

Тема: «Загальні відомості,особливості фізико - географічного положення, дослідження і освоєння Південної Америки»

Мета: дати учням знання про загальні відомості, особливості географічного положення материка Південна Америка;ознайомити з історією дослідження і освоєння материка; розвивати вміння працювати з географічними джерелами, розповідати, аналізувати, порівнювати, застосовувати набуті знання поглибити практичні навички учнів самостійно характеризувати географічне положення материка, визначати географічні координати крайніх точок; виховувати інтерес  до дослідницької роботи .

Обладнання: Фізична карта світу, фізична карта Південної Америки, портрети дослідників материка,атласи, контурні карти, підручники, презентація з теми «Рекорди Південної Америки»

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Форма проведення: урок – дослідження

Хід уроку

І. Організаційний момент

Епіграф:  Єдиний шлях,що веде до знань-діяльність. Б.Шоц

Учитель:

Зачитується пам’ятка роботи на уроці:

а)Будь уважним;

б)Не бійся помилитись;

в)Висловлюй свою думку;

г)Слухай і чуй!

д)Роби самостійно висновки.

ІІ. Актуалізація опорних умінь учнів.

Учитель: Щоб почати наш урок нам потрібно пройти випробування і дати відповіді на запитання.

Прийом « Бліц опитування»

1. Найбільша частина суші…(материк)

2. З якими материками ми з вами уже познайомились і вивчили їх? Покажіть їх на карті.

3. Умовні лінії на карті та глобусі, що з’єднують полюси…(меридіани)

4. Лінії на плані і карті, що з’єднують точки з однаковою абсолютною висотою……(горизонталі)

5. Перетин паралелей та меридіанів утворює…(градусну сітку)

6. Нульовий меридіан….(Гринвіцький)

7. Нульова паралель…..(Екватор)

8. Що вам відомо про відкриття такої частини світу, як Америка?

9. Назвіть пункти плану, за яким вивчається материк. Пригадайте план характеристики географічного положення материка.

ІІІ. Мотивація пізнавальної та навчальної діяльності учнів.

Учитель:І так підготовку ви пройшли вдало. Наш урок незвичайний,сьогодні ми будемо вивчати географічного положення та історію відкриття материка Південна Америка – це і є тема нашого уроку . Всі ми будемо дослідниками материка. Створимо творчу лабораторію поділившись на групи – Материкознавці, Мандрівників, Істориків, Картографів,та Художників – творців

- Картографи діляться на групи і визначають географічні координати крайніх точок Південної Америки;

- Материкознавці - визначають розташування материка відносно екватора, нульового меридіану, тропіків, в яких півкулях знаходиться,водами яких океанів омивається, материки - сусіди;

- Мандрівники знаходять основні географічні об’єкти материка Південна Америка на фізичній карті – затоки, протоки, найбільші моря, острови, півострови, великі гори, річки, вулкани, озера, низовини, плоскогір’я;

- Історики – мали попереднє завдання – підготувати повідомлення про відкриття, та вивчення материка, та його природи;

- Художники – творці - мали попереднє завдання вивчити вірші про Америку, презентації – плакати.

Сьогодні ми будемо проводити дослідження по темі « чим же обумовлено саме таке фізико – географічне положення Південної Америки?» Відповіді на ці питання ви отримаєте на сьогоднішньому уроці дослідженні, пригадаєте як визначати  географічні координати, як необхідно швидко працювати з географічною картою, підручником і знову попрацюємо у групах. Новий матеріал уроку дасть вам можливість більше дізнатися по нашу чудову Землю, планету, навчить вас орієнтуватись по карті, ви станете ще більш освіченими людьми.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Учитель:Прошу вас працювати швидко, зібрано, дисципліновано, не забувати про час, тому ми виберемо людину – хвилину, яка буде регламентувати наш час и обмежувати наші виступи – дослідження.

Сьогодні на уроці ми будемо вивчати материк, який колись з ласки Америго Віспуччі одержав назву « Новий світ», колись у джунглях цього материка заблукали герої книги Жюля Верна «Діти капітана Гранта», хто з вас читав книгу Жюля Верна «Діти Капітана Гранта»? Наші з вами уявлення про цю частину світу нерозривно пов’язані зі словами «футбол», «карнавал», «танго», «кофе», « Амазонія». Яскрава природа, рекорди материка, незвичні тварини, чудові річки і традиції мешканців Південної Америки зацікавлять будь – кого.

Отже, надамо слово «Художникам – творцям».

Я ніколи на бачив засніжених Анд,

Не купавсь у твоїй Амазонці.

І яскравих колібрі в рожевий туман

Я не ніс на тремтячій долоньці.

Гордо в сельві щодня синіх гроз не стрічав.

Не ридав від укусів піраньї,

Перед грізним удавом молитов не шептав,

За секунди вчепившись останні.

Але звідки у мене таїться в душі

Липкий запах чужої гевеї,

Дивне сяйво в зіпрілий зеленій імлі,

Де квітучий німб орхідеї?

Ніби я з ним колись, наче в казці бродив,

Чи стрічався у сні голубому,

Цьому світу ні разу не бачених див

Я вклоняюсь, як рідному дому.

Учитель: Настала черга розповісти нам про свої дослідження – вивчення «Історикам», вислухаємо їх повідомлення про відкриття материка Північна Америка.

Учні: виступає 1-2 учнів (по 3 хв., показують біля карти найважливіші відкриття) Х.Колумба, А.Віспуччі, Ф.Магеллан,  іспанські конкістадори, О.Гумбольдт, О. Боплан,  Ч. Дарвін, М. Вавилов.

 

Історія відкриття і дослідження Південної Америки

Південна Америка заселена людьми приблизно 15-17 тисяч років тому, але європейцям її окремі території стали відомими 508 років тому.

12 жовтня 1492 року генуезець за походженням Христофор Колумб, який командував іспанською експедицією з трьох кораблів, досяг Багамських островів, що знаходяться ближче до Південної Америки. Це офіційна дата відкриття Америки як частини світу.

1498 р. – ІІІ експедиція Колумба досягла берегів Південної Америки (біля гирла річки Оріноко ).

1501-1502 рр. – італієць Америго Веспуччі обстежив схід Південної Америки від 50 до 250 південної широти ( до затоки Ла-Плата ), висловив припущення, що це не Індія, а окремий материк.

1532 р. – іспанська експедиція Франсіско Піссаро – досягнення Тихого океану, знищення імперії інків, створення опорних фортець.

1541-1542 рр. – іспанська експедиція Франсіско Орельяна на 2-х кораблях по Амазонці із заходу на схід.

1619 р. – експедиція Магеллана пройшла вперше протокою між материком і

островом Вогняна Земля в Тихий океан.

1799 – 1804 рр. – перші наукові дослідження німця Олександра Гумбольдта

і француза Ене Боплана.

Інші дослідники: Чарльз Дарвін (ХІХ ст.), Микола Вавилов (1933 р.).

Висновки ( вчитель і учні ):

1) Материк названий ім’ям людини, яка його не відкрила.

2) Перші європейці в Південній Америці – іспанці і португальці, які на довгий час перетворили її в свої колонії.

3) Перші відкриття йшли з метою розширення колоніальних володінь, з пограбуванням і винищенням місцевого населення; тільки з 1799 року почалися справжні наукові дослідження материка окремими вченими.

4) До цього часу для частини населення Америки дата її відкриття європейцями не є святом.

Учитель: Діти, тепер ви знаєте,  що європейці завжди цікавились Південною Америкою, та як можна було і не закохатись у цей материк. Подивиться на фізичну карту світу, що нагадує цей материк за формою? (величезний трикутник, серце, гроно винограду, що висить на плодоніжці Панамського перешийку. Це - незвичайний материк Землі, він є найвологішим, має свої особливості, як і в Африці, і в Австралії, природа Південної Америки багата на контрасти, бо лежить з ними у одній півкулі – в якій?(південній)

Це - материк, де знаходиться найвищій вулкан світу, найповноводніша річка, найвищий водоспад, найбільше за площею високогірне судноплавне озеро, найбільша низовина Землі, на якій розкинувся найбільший масив вічнозелених лісів.

Це - материк що подарував світу кукурудзу, картоплю, томати, ананаси, какао, квасолю, кофе, хінне, каучукове дерево,тютюн.

Це – материк, де сусідять сучасні міста – гіганти з куточками незайманої природи. Але всіх цих знань так замало для освіченої людини,  тож спробуємо розширити свої знання про цей загадковий континент.

Площа материка становить 17,8 млн. км. кв., з остовами 18,3 млн. км. кв.

( четверте місце у світі). Довжина берегової лінії 28,7 тис. км., вона слабо розчленована, крім південно–західного узбережжя. Населення - 422 млн. чоловік – 6% населення світу. Найвища точка над рівнем моря – г. Аконкагуа (6969км). Найнижча точка – п-ів Вальдес (40м). Найдовша річка – Амазонка (вона і найповноводніша в світі) разом з Укаялі(6400км). Найбільше озеро Маракайбо. Найбільший острів - Вогняна Земля. Приблизна протяжність заходу на схід - 5000 км., а з півночі на південь - 7000 км. (учні записують ці данні у зошит).

Учитель: А зараз розпочнемо нашу дослідницьку роботу, групам надамо 3 хв., щоб вони змогли підготуватись до виступів.

Учитель: Виступають біля карти «Картографи», ознайомлять нас з дослідженням крайніх точок Південної Америки ( 2 хв.)

Приблизні відповіді: Крайня північна точка – мис Гальїнас – 1225. пн. ш.,. 7135. зх. д. (пів. ост. Гуахіра у Колумбії).

Крайня південна точка – мис Фроуерд -5354. пд.ш. 7118зх.д.( п-ів Брансуїк, Чілі у Магелланової протоки).

Крайня східна точка – мис Кабу – Бранку –709пд.ш. 3446. зх. д. (схід Бразилії).

Крайня західна точка материка – мис Паріньяс – 445 пд.ш. 8120зх.д. (Перу).

Учитель: Тепер послухаємо виступ «Материкознавців» (2 хв.)

Приблизні відповіді:

1) Материк розташований повністю у Західній півкулі і переважно у Південній.

2) Екватор перетинає Південну Америку на півночі.

3) Найближчий материк – Північна Америка, є сухопутний зв'язок через Панамський перешийок, другій материк що є поряд Антарктида.

4)Нульовий меридіан не перетинає материк, тому материк знаходиться від нього на захід.

5)Материк перетинає південний тропік.

6)Південна Америка омивається водами Атлантичного океану - на сході, та водами Тихого - на заході.

Учитель: Останніми свої дослідження повідомлять нам «Мандрівники» і познайомлять нас з географічними об’єктами Південної Америки (2 хв.)

Приблизні відповіді: Найбільше море – Карибське(на півночі), Найбільший острів – Вогняна Земля, Протоки – Магелланова, Дрейка, Панамський канал, Гори – Анди, Гора – Аконкагуа, Озеро - Тітікака, Річка – Амазонка, Парана Найбільша низовини – Амазонська, Плоскогір’я – Бразильське.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Учитель: Прийом « Географічна лабораторія» Проведемо конкурс, яка група швидше нанесе на контурну карту крайні точки материка, інші географічні об’єкти,  що зустрічаються при вивчені географічного положення.

Прийом « Вірю – не вірю»

1. Материк Південна Америка є найменшим ----не вірю

2. Материк омивається 2 океанами ----- вірю

3. На материку розташований найвищій водоспад Землі та найповноводніша річка ----вірю

4. На материку не має високих гір --- не вірю

5. Америку відкрив Америго Віспуччі --- не вірю

6. Материк перетинається екватором посередині --- не вірю.

VІ. Підсумок уроку.

Учитель: Гадаю, що сьогоднішній урок дійсно розпочав екскурс у прекрасну Південну Америку, ми з вами дослідили особливості фізико географічного положення материка,  історію відкриття, почали знайомство з цім материком, яке ще продовжимо на наступних наших уроках.

Прийом « Роблю висновок» (проводять учні)

1. Материк лежить повністю у Західній півкулі.

2. Екватор перетинає материк у північній частині.

3. Панамський перешийок з’єднує Північну Америку і Південну.

4. Першими європейцями, що пришли на материк були португальці і іспанці, які пізніше перетворили материк на колонію.

5. Значний внесок у наукове дослідження материка зробили О. Гумбольдт, Ч. Дарвін, М. Вавилов.

VІІ. Завдання додому

Опрацювати текс підручника – параграф

Скласти міні твір «Подорож до Америки»

 

docx
Додано
13 серпня 2019
Переглядів
995
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку