Тема Південна Америка. Загальні відомості. Особливості географічного положення. Дослідження і освоєння материка.
Мета: - сформувати уявлення про особливість географічного положення та своєрідність природи материка пов’язану з його географічним положенням;
Обладнання: ПК, навчальний електронний посібник „Географія материків і океанів” (7 клас, ДНВП „Картографія”, 2008р.), підручники „Географія материків і океанів” (7 клас, Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш.), зошити, атласи, Фізична карта світу, зошити для практичних робіт.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма проведення: урок-презентація
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Вступна бесіда
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Емоційне введення до уроку (учні сприймають відео-аудіоряд)
У музичному супроводі (Alan Parsons Project, „La Sagrada Familia” з концерту „Gaudi” 1987р.) відбувається калейдоскопічний показ зображень:
Розповідь учителя
Сьогодні ми познайомимось із найвологішим материком планети, на якому є найсухіше місце на Землі; материком, що відкрив людству багато цікавого та нового, та який ще має достатньо таємниць, щоб приваблювати до себе вчених і туристів з усього світу. Цей материк – Південна Америка.
Оголошення теми та мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Вступ.
Робота на ПК з навчальним електронним посібником. Розділ „Візитна картка” материка Південна Америка.
Обговорення, конспект:
Південна Америка (цифри і факти):
-за своєю площею (разом із островами) 17,8 млн км2 – четверте місце серед материків;
- найбільша низовина світу – Амазонська;
- найвологіше місце на планеті – Тутунендо в Колумбії;
- найсухіше місце на Землі – Калама в Чилійській пустелі Атакама;
- найповноводніша річка на Землі – Амазонка;
- найвищий водоспад у світі – Анхель;
- найширший водоспад у світі – Ігуасу;
- найбільше високогірне озеро світу – Тітікака;
- найвищий діючий вулкан у світі – Котопахі та ін.
2. Географічне положення та берегова лінія материка.
Розповідь учителя, робота з картами атласу
Південна Америка розташована у трьох півкулях (Пн., Пд., Зх.) і своїми контурами нагадує трикутник. Від крайньої північної точки материка мису Галлінас до мису Фроудер (крайньої південної точки) – 7400 км. Найбільша ширина материка – 5160 км у приекваторіальних широтах між мисом Париньяс (Зх) та мисом Кабу-Бранку (Сх).
Берегова лінія материка розчленована слабо, що не дає змогу Тихому та Атлантичному океану значно впливати на природу внутрішніх районів материка.
Найбільші затоки – (Сх): Ла-Плата, Сан-Хорхе, Сан-Матіас, Баїя-Бланка, Баїя-Гранде; (Зх): Пеньяс, Гуаякіль.
Найбільша у світі лагуна – Дос Патос (площа 9850 км2) знаходиться на території Бразилії.
Найбільший архіпелаг – Вогняна Земля – відокремлений від материка Магелановою протокою. Крім Вогняної Землі до Південної Америки відносять острови Галапагос, Малі Антильські та Фолклендські острови.
Найширша у світі протока Дрейка (1120 км) відділяє Південну Америку від Антарктиди.
Північні береги материка омивають води Карибського моря.
Південна Америка разом з материком Північна Америка утворюють одну частину світу – Америку. Межа між материками проходить по Панамському каналу.
3. Історія відкриття та досліджень материка.
Робота з навчальним електронним посібником. Розділ „Історія відкриття та досліджень материка Південна Америка”.
Виступ учнів (випереджаючі завдання)
- Помилка, що стала надбанням людства (Відкриття Христофором Колумбом нового материка)
- Значення флорентійця Амеріго Веспучі та німця Вальдземюллера для Америки (Назва нової частини світу Америкою)
V. Закріплення нових знань та умінь
1.Практина робота № 8 (продовження)
Позначити на контурній карті миси: Галлінас, Фроуерд, Кабу-Бранку, Париньяс; затоку Ла-Плата, Магеланову протоку та протоку Дрейка; Карибське море; острів Вогняна Земля.
2.Робота на картках
1 варіант
Знайди і виправ помилку в тексті.
Знайди відповідність
Дарвін затока
Галлінас мореплавець
Веспучі мис
Ла-Плата дослідник
2 варіант
Знайди і виправ помилку в тексті.
Знайди відповідність
Фроуерд мореплавець
Гумбольд протока
Дрейк дослідник
Магеланова мис
VI. Підсумок уроку
1. „Гронування” (Берегова лінія Південної Америки)
(Додаток 1.1.)
2.„Так” – „Ні” (сині та червоні долоньки)
Якщо учні погоджуються із запропонованим твердженням, то піднімають червону картонну долоньку, якщо ні – синю.
VII. Домашнє завдання