Урок – рольова гра „Випуск газети”
„Хто каже, що вмер Дон Кіхот”
Тема. |
Вічний образ і „донкіхотство” |
|
|
Мета: |
Підбити підсумок вивчення роману, розповісти про сприйняття цього твору діячами світової культури; працювати над умінням правильно використовувати цитати для підтвердження власних думок; розвивати мислення учнів, уміння порівнювати твори різних видів мистецтва; виховувати кращі людські якості.
|
Обладнання: |
Портрет М. Сервантеса; ілюстрація до роману М.Сервантеса „Дон Кіхот” декоративне оформлення класної кімнати; книжкова виставка: збірки поезій, в яких є вірші створені під впливом роману „Дон Кіхот”; платівки із записами музичних творів, написаних за мотивами роману „Дон Кіхот” |
|
|
|
Хто каже, що вмер Дон Кіхот? Лицарі лишились на землі! Ю.Друніна |
План уроку
а) Галерея думок „Митці про Дон Кіхота”, методом „Навчаючи – учусь”
Інтерактивна вправа
а) рольова гра „Випуск газети”
(обговорення і затвердження матеріалів, які підготували „відділи редакції”;
б) презентація затверджених матеріалів;
в) заслуховування відгуків і пропозицій щодо поліпшення випуску.
4. Узагальнення набутих знань, умінь, навичок.
5. Домашнє завдання.
Проблемне запитання: - чи потрібні донкіхоти людству?
Яка їхня роль у його еволюції?
Цей урок має творчо – пошуковий характер. Метод роботи – груповий. Тип уроку рольова гра. Заздалегідь клас поділяється на групи, які братимуть участь у рольовій грі. „Випуск газети” Весь клас під час підготовки та проведення уроку стає творчих колективом редакції газети.
Призначаються керівники редакції з числа здібних учнів: головний редактор та заступник головного редактора. Створюються редакційні відділи:
„Літератури: прози та поезії”;
/готуємо матеріали, які складатимуться з літературних творів, створених за мотивами романсу Сервантеса „Дон Кіхот”/
„Літературознавства”
/збирає інформацію, яка висвітлює та розтлумачує поняття „вічний образ” і „донкіхотство”, добирають матеріали, де будуть висловлювання відомих митців про Сервантеса та його твір.
„Перекладів”
/має підготувати інформацію про переклади роману Сервантеса „Дон Кіхот”, про відомих перекладачів, які зробили свій внесок у цю справу.
„Мистецтвознавства”
/збирає матеріали, які розповідатимуть про те, як вплинув роман на творчу уяву малярів, композиторів, акторів, як відбився образ Дон Кіхота в графіці, музиці, акторській грі./
„Художній”
/має зробити відповідне оформлення малюнків, заставок, наклеїти статті на великі аркуші паперу і вивісити газету./
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань.
1. Слово Вчителя.
Сьогодні ми завершуємо свою подорож з премудрим гідальго Дон Кіхота з Ламанчі. Спробуймо аргументовано довести, чи справедливо називає Сервантес його хитромудрим, славним, доблесним і добрим лицарем? Поміркуймо, в чому ж причина довговічності цього образу?
- Чому знов і знов звертаються до нього письменники, художники та композитори?
2. Галерея думок: „Митці про Дон Кіхота”, методом „Навчаючи – учусь”,
який дає можливість учням узяти участь у передачі своїх знань однокласникам.
- роздати по 1 картці кожному;
- протягом 3-5 хвилин учні працюють з інформацією на картці. Перевірити, чи розуміють вони прочитане.
Учень, міняючись парами знайомить зі своєю інформацією однокласників. Завдання полягає в тому, щоб поділитися своїм фактом і самому отримати інформацію від іншого учня.
Підводиться підсумок.
Підсумок за карткою №1.
І. Тургенєв вбачав в образі Дон Кіхота втілення ідеї самопожертви. „Що може бути найтрагічнішим, ніж людина, яка з чистої любові до людства здійснює найкомічніше безглуздя:
Підсумок за карткою №2
Ф.Достоєвський вважав, що Дон Кіхот „найпростіший душею і одна з найбільших серцем людина”.
Підсумок за карткою №3
Англійські романтики (Вордсворд, Колдридж) розглядали Дон Кіхота і Санчо Пансу як дві сторони єдиної людської свідомості: Дон Кіхот символізує „високий розум”, „уяву” й „моральне почуття”, а Санчо – „здоровий глузд” та „практичну розсудливість”.
Підсумок за карткою №4
Г.Гейне „Що стосується двох героїв, Дон Кіхота та Санчо Панса, то вони безперервно пародіюють чудово доповнюючи один одного, але при цьому об’єднуються в одного справжнього героя роману.
Підсумок до картки №5
Німецькі літератори XVIII ст. Брати Шлегелі вбачали в Іспанському ідальго втілення вічного протиставлення мрій та дійсності, ідеального і реального.
Слово вчителя.
„Він нікому не здатний заподіяти зло, він робить тільки добро; лукавства ... в ньому ні на волосину немає, кожна дитина запевнить його, що тепер ніч, хоч би це було опівдні, і от за цю простодушність я й люблю його понад життя”, - про нього Санчо Панса”.
Дон Кіхот
II. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.
Ім'я Дон Кіхота з власного перетворилось на загальне, донкіхотами ми стали називати, людей, що неспроможні розібратися в дійсності тому їхні погляди і вчинки виглядають комічно і нічого, крім сміху викликати не можуть.
Він став вічним образом, тобто таким, який за глибиною художнього узагальнення виходить за межі конкретного й відображеної в ньому епохи. Народжений певними історичними умовами, Дон Кіхот водночас зосереджує в собі важливі риси людського характеру, ситуації та конфлікти, які повторюються в нових суспільних обставинах. Цей образ сприймається як символ нескореності людського духу, взірець високого служіння правді, добру, готовності до самопожертви заради шляхетних ідеалів. Недарма ім'ям Дон Кіхота стали називати мрійників, що прагнуть втілити нездійсненну мрію. І хоча ця людина не завжди може змінити навколишній світ, нездатна твердо оцінити реальне життя, та все ж повагу і захоплення викликають її непохитність та відданість мрії.
Проблемне запитання:
ІІІ. Формування нових знань, умінь, навичок.
1.Інтерактивна вправа
Рольова гра „Випуск газети”
Клас заздалегідь підготовленими випереджувальними завданнями поділений на групи, які працюють над обговоренням своєї проблемної задачі.
По завершенні роботи кожна група демонструє матеріали, які вийдуть у світ.
2. Презентація затверджених матеріалів.
3. Заслуховування групи експертів (відгуки, пропозиції щодо поліпшення випуску)
IV. Узагальнення набутих знань, умінь, навичок.
V. Домашнє завдання
Підсумок:
Дон Кіхот народився в оманливу, розбещену жорстоку добу. Але він був добрим і сповнений співчуття до всіх стражденних; був непохитним у своєму бажанні допомагати людям тоді, коли більшість ні в що не вірила й глумилася над ближніми, беріг честь серед загальної атмосфери підлабузництва; був мужнім, коли багато хто став боягузом; був чистий душею, коли аристократія – вкрай розбещеною; був скромним і делікатним серед загальної грубості; дотримувався слова, коли ніхто цього не цінував; він присвятив життя високим устремлінням тоді, коли інші вдовольняли особисті потреби.
Все це підтверджує, що не час творить людей, а люди прикрашають його, і що не завжди в „Жахливий він буває” „Жахливі серця”.
Урок – диспут
Тема. |
„Дон Кіхот: „за” і „проти” |
|
|
Мета: |
Вчити ясно, логічно висловлювати власні думки, дискувати; Підвести до думки про взаємоповагу та взаєморозуміння, про право людини на власну думку; утвердження розумного, виваженого, а не фантастичного погляду на життя; виконувати кращі морально-етичні якості. |
|
|
Обладнання: |
Портрет М. Сервантеса; ілюстрація до роману М.Сервантеса „Дон Кіхот”; декоративне оформлення класної кімнати; книжкова виставка: збірки поезій, в яких є вірші створені під впливом роману „Дон Кіхот”; платівки із записами музичних творів, написаних за мотивами роману „Дон Кіхот” |
|
|
Епіграф |
У мене ясна мета – всім зробити добро і нікому не заподіяти лиха. І за це я ... Заслуговую осуду. М.Булгаков
Декларації застаріли, костюми вийшли З моди, змінилася мораль. Але серце Дон Кіхота Й кмітливість простодушного Санчо Панси Не полиняли від часу І.Еренбург |
План уроку
методом „Мікрофон”
а) повторення правил ведення дискусії.
б) інтерактивна вправа „Займи позицію”
в) обговорення своєї позиції;
г) вироблення аргументів та захист;
д) коментарі „експертів”, які оцінюють аргументи, активність та дотримання правил проведення дискусії.
Плакати для проведення дискусії:
№1 Дон Кіхот – безумець, „подвиги” якого абсурдні, смішні і навіть шкідливі.
№2 Дон Кіхот – великодушний, безкорисливий, безкорисливий філософ – гуманіст, здатний на самопожертву заради блага інших.
№0 Дон Кіхот – мрійник – гуманіст, що прагне втілити нездійсненну мрію.
І. Актуалізація знань
1. Літературна хвилина методом „Мікрофон”
Учні по черзі читають вірші або висловлювання відомих людей про роман Сервантеса чи його героя.
2. Створення проблемної ситуації:
Процитувавши думки різних літературознавців, поетів, письменників, відомих людей, дати оцінку образу, виразити свою позицію.
При підготовці до творчого пошуку учні повинні поміркувати нам такими питаннями:
3. Оголошення теми, мети й епіграфа уроку.
4. Дискусія: „Дон Кіхот: „за” і „проти”
а) повторення правил ведення дискусій.
б) основна інтерактивна вправа спрямована на опрацювання дискусійного питання, застосовується технологія „Займи позицію”
Перед дискусією - організована підготовка 2 хв. Поряд з Прометеєм, Гамлетом, Фаустом, Дон Кіхотом.
Вчитель зауважує, що ім'я Дон Кіхота стало загальним, а певне соціальне явище навіть дістало назву „донкіхотство”
З одного боку, „донкіхотами почали називати людей, неспроможних розібратися в дійсності, погляди і вчинки яких далекі від реального життя, виглядають комічно, викликають сміх та іронічне ставлення оточуючих. З іншого боку, багато хто сприймає Дон Кіхота зовсім протилежно – як символ нескореного людського духу, взірця високого служіння правді, добру, готовності до самопожертви за ради шляхетних ідеалів. Існує також і менш крайнє сприйняття цього героя – шляхетна, але наївна людина, що прагне втілити нездійсненну мрію про встановлення все людної справедливості.
На нашому уроці кожен з вас може висловитися, зайнявши позицію під плакатами залежно від викладеної там тези щодо обговорюваної проблеми – „проголосувати ногами”. Протилежних кінцях класу – плакати з протилежними точками зору:
№1 Дон Кіхот – безумець, „подвиги” якого абсурдні, смішні і навіть шкідливі.
№2 Дон Кіхот – великодушний, безкорисливий, безкорисливий філософ – гуманіст, здатний на самопожертву заради блага інших.
№0 Дон Кіхот – мрійник – гуманіст, що прагне втілити нездійсненну мрію.
Під І плакатом вчитель пропонує стати тим учням, у кого герой викликає тільки насмішку, глузування, зневагу, не сприйняття.
Під ІІ – тим, у нього він викликає пошану, захоплення вражає силою духу.
Посередині – ті хто симпатизують, шляхетним вчинкам героя, хоч і розуміють марність його намагань.
Повторення правил ведення дискусії.
в) Обговорення своєї позиції.
г) Вироблення аргументів та захист.
По 2-3 учні від кожної групи, доповнюючи один одного, викладають свої точки зору на образ Дон Кіхота і „донкіхотство”, як соціальне явище.
Варто ілюструвати свої роздуми цитатами відомих людей.
д) Коментарі експертів.
Оцінюють аргументи активність та дотримання правил проведення дискусії як групами, так і окремими учнями.
Назвіть найбільш переконливі аргументи своєї та протилежної сторони, а також дійти консенсусу.
/образ Дон Кіхота зітканий з гострих суперечностей: він мудрець і безумець; кволий, немічний і водночас сповнений духовної сили; збіднілий, він вражає своєю щедрістю; це образ трагічний і комічний.
Написати есе „Сучасний Дон Кіхот”