Урок - дослідження з теми "Грунти України"

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу містить в собі схеми, малюнки, цікаву інформацію про грунти
Перегляд файлу

Тип матеріалу: 

Конспект уроку

Предмет: 

Географія

Навчальний рівень: 

Школа

8 клас

 

План – конспект уроку географії для учнів  8 кл вчителя географії, вищої категорії Запорізького колегіуму «Елінт»  Гери О. М.

Тема уроку

Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість.  Основні типи ґрунтів, закономірності    їх поширення. 

Мета: сформулювати уявлення про властивості грунтів, удосконалювати вміння систематизувати надану інформацію з метою господарської оцінки грунтів, розкрити закономірності поширення різних типів ґрунтів на рівнинних та гірських територіях України; розвивати пам'ять, уяву, логічне мислення; вміння працювати з текстом та позатекстовим матеріалом підручника, складати та аналізувати схеми і таблиці; розвивати первинні навички роботи з картою ґрунтів; виховувати в учнів почуття бережливого ставлення до ґрунтів і раціональне їх використання – найціннішого ресурсу природи, розширити світогляд учнів щодо раціонального використання грунтів

Обладнання: карта «Грунти України», зразки грунтів , відеоматеріали, фото, схеми

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

Організаційний момент

Мотивація навчальної діяльності:

  Згадайте з курсу природознавства, що ви знаєте про грунт?

 Які досліди проводили, щоб виявити властивості грунту?

Чим грунт відрізняється від гірської породи?

Вивчення нового матеріалу

Метод «Цікава сторінка»

1. на 1 га черви можуть переробити 50 – 380 т грунту щорічно

2. мурахи здатні перемішувати за 8-10 років весь грунтовий шар, в якому вони живуть

3. З мікроорганізмів в грунті найбільше: бактерій, грибів, одноклітинних організмів, з багатоклітинних – червів, їх буває від 250 тисяч до 5 млн на кожному га

Грунтовий покрив, як дзеркало, відбиває особливості природи певної місцевості

Природа України одноманітна? Ні, отже і грунти будуть різні

Отже, що таке грунт в широкому розумінні?

Грунт – це природне тіло, яке виникло в результаті складних процесів перетворення поверхневих шарів літосфери, таза умови спільної дії води, повітря та живих організмів.

Які умови утворення грунту?

Метод «Історична довідка»

Видатний геолог та ґрунтознавець, засновник національної школи ґрунтознавства та географії ґрунтів В. В. Докучаєв створив вчення про ґрунти як про особливе природне тіло, а також встановив основні закономірності генезису та географічного розташування ґрунтів. Порівнюючи вітчизняний чорнозем з угорським солонцюватим, Докучаєв називає його «солодким». В результаті спільної з колегами копіткої та плідної роботи Докучаєв створює працю «Російський чорнозем», яка і започатковує ґрунтознавство як окрему науку.

Давайте поговоримо який склад грунту  та які його типи є на території України

Якщо з грунту вилучити його органічну складову – гумус, залишається різного розміру неорганічні частки – механічна складова грунту.

За механічним складом грунти поділяються на:

  • Валувні
  • Галечникові
  • Щебенисті

Що таке структурний грунт?   Гумус за допомогою Са склеює частки грунту в дрібні грудочки. За їх формою виділяють структуру грунту:

  • Зернисту – чорнозем, грудки d =1-10 мм
  • Грудкувату
  • Горіхова ту
  • Брилиста

Тобто структура обумовлюється кількістю гумусу та Са і наявна тільки у родючому грунті, бо пісок чи пилуватий грунт – безструктурні

Структура є ознакою фізичних властивостей грунтів, як і забарвлення, вологоємкість

За хімічним властивостями грунти поділяють на:

  • Кислі
  • Слабо кислі
  • Нейтральні
  • Слабо лужні

Закономірності поширення грунтів:

1. широтна зональність на рівнинах та висотна поясність в горах

2. довготна змінюваність грунтово – рослинного покриву у зв’язку з посиленням континентальності клімату з ПН-ЗХ на ПД-СХ

Грунти гірських регіонів України. Чому різні типи грунтів?

 

Використовуючи матеріал підручника, назвіть найродючіші грунти України?

Закріплення матеріалу.

1. За зразками грунтів, дати їм характеристику та назвати райони поширення

2. Заповнити таблицю

Домашнє завдання:

  • Ознайомитись з матеріалами параграфа
  • Ознайомитись з типами грунтів своєї місцевості
  • Порівняти за родючістю різні види чорноземів

 

Джерала інформації:

1. Бойко В. М. Дідчук І. Л. Заставецька Л. Б. Географія підручник для 8 кл загальноосвітніх середніх шкіл, 2016 р

2. http://webmandry.com.ua/v-v-dokuchayev-zasnovnyk-gruntoznavstva/

3.https://www.google.com/search?q=%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%BD%D1%82%D0%B8&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjyhtTGyM_gAhXRpIsKHdMTA-YQ_AUIDigB&biw=1164&bih=597

 

docx
Додано
27 лютого
Переглядів
142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку