Клас: 3
Тема: Живе й неживе у природі.
Мета: На конкретних прикладах довести, що в природі є живе і неживе – все взаємопов’язане; вчити виділяти живі предмети й неживі, порівнювати та аналізувати факти; удосконалювати навички зв’язних висловлювань; розвивати розумові здібності, увагу, інтерес до навчальних предметів; виховувати любов до природи, прагнення пізнавати її.
Місце проведення: шкільне подвір΄я.
Хід уроку.
І. Вступна бесіда перед початком колективного спостереження.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Інтерактивна вправа «Вилучи зайве» (свій вибір пояснити)
а) людина, вовк, пекар, дерево, сонце , курча, вчитель, дитина;
б) стіл, школа, зорі, книга, син, ґрунт, автобус.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
ІІІ. Проведення екскурсії.
(Йдемо до річки. Зупиняємося на галявині. Над річкою височіє круча з оголеним розрізом. Внизу все встелено піском. А поряд галявина, вкрита зеленою травою).
– Тут і спробуємо прочитати одну із сторінок нашої живої книги. Вчіться її читати, будьте уважними. Подивіться на цю кручу, що ви помітили? (Вона складається з різних шарів). Як називається верхній шар?(Ґрунт). А наступний? (Пісок). Останній? (Глина). Подивіться на верхній шар, що ви в ньому помітили? (Коріння рослин). Давайте подумаємо, з чого складається наша природа? (Природа рідного краю дуже різноманітна). Сьогодні на уроці спробуємо розібратися: що живе, а що неживе оточує нас. Подивимося на ґрунт. Як ви думаєте, його можна назвати живим? Чому? (Ґрунт неживий предмет. Він не росте, не гине). А корінець, що росте в ньому, живий? (Живий, бо він росте і живить рослинку). Ось лежить пісок. Чи можна сказати, що він живий? (Ні! Він теж не росте, не їсть, не розвивається, не вмирає ). А травичка, що росте на цій галявині? (Жива. У неї вже є зернятка. Висіються вони, і виросте інша травка. В неї є сік, схожий на кров, вона росте, а восени засихає).
Висновок. Як відрізнити живе від неживого? (Живе росте, квітне, утворює плоди, умирає. А неживе цих якостей не має). Чи потрібне живим предметам сонечко? (Без сонечка не ростимуть дерева, квіти, не родитимуть хліба, не житимуть ні люди, ні тварини). А неживим потрібне сонечко? (Не потрібне. Вони не ростуть, не їдять, не витрачають свої сили, вони тільки лежать або стоять. Вони вічні, принаймні довговічні). Подивіться, діти, навколо і назвіть попарно: живе і неживе.
Відповіді дітей:
Який висновок можна зробити з цього прикладу? (Жива природа може перетворюватися в неживу). Наведіть приклади такого перетворення. (Відмерло листя, воно з часом перетвориться на ґрунт; росло дерево, засохло і стало неживою природою). Ваші приклади правильні. А тепер давайте розберемося ще з одним питанням. Як ви гадаєте, залежить жива природа від неживої? Наведіть приклади.
(Учитель хвалить учня за висновок):
Діти наводять приклади:
ІV. Розвиток зв’язного мовлення.
Діти розбігаються, в пошуках казки:
Зустрівся черв’ячок із шматком дроту.
(Сидореня Д.)
Росла над водою зелено коса вербичка. Мила свої коси в воді, заглядала у річку, тягнулась до сонечка.
А вода злилася, аж пінилася, що вербичка з вітерцем бавиться, з пташками розмови веде - так багато друзів має. Вода заздрила вербичці, хотіла щось зле зробити. Залила її дочок – маленьких вербичок. А ті тільки краще ростуть.
(Умалатова З.)
V. Підсумок екскурсії.
VІ. Домашнє завдання. Дібрати загадки про природу.