Урок - екскурсія "Живе й неживе в природі"

Про матеріал
Завдання уроку-екскурсії: на конкретних прикладах довести, що в природі є живе і неживе – все взаємопов’язане; вчити виділяти живі предмети й неживі, порівнювати та аналізувати факти; удосконалювати навички зв’язних висловлювань; розвивати розумові здібності, увагу, інтерес до навчальних предметів; виховувати любов до природи, прагнення пізнавати її.
Перегляд файлу

Клас: 3

 Тема:  Живе й неживе у природі.

 Мета: На конкретних прикладах довести, що в природі є живе і неживе – все взаємопов’язане; вчити виділяти живі предмети й неживі, порівнювати та аналізувати факти; удосконалювати навички зв’язних висловлювань; розвивати розумові здібності, увагу, інтерес до навчальних предметів; виховувати любов до природи, прагнення пізнавати її.

 Місце проведення: шкільне подвір΄я.

Хід уроку.

І. Вступна бесіда перед початком колективного спостереження.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Інтерактивна вправа «Вилучи зайве»  (свій вибір пояснити)

а) людина, вовк, пекар, дерево, сонце , курча, вчитель, дитина;

б) стіл, школа, зорі, книга, син, ґрунт, автобус.

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  • Яке ключове слово буде у нас з вами під час екскурсії? (ПРИРОДА)

ІІІ. Проведення екскурсії. 

  •   Добре, що ви вже вмієте знаходити дивинки. А ще краще, що ділитеся ними з товаришами. У вас виникає безліч «чому?». Відповідь на всі «чому?» дасть чудова жива «Книга природи». Хто хотів би навчитися її читати?
  • Сьогодні ми і відкриємо одну зі сторінок цієї книги. Вона запрошує нас до річки.

(Йдемо до річки. Зупиняємося на галявині. Над річкою височіє круча з оголеним розрізом. Внизу все встелено піском. А поряд галявина, вкрита зеленою травою).

     Тут і спробуємо прочитати одну із сторінок нашої живої книги. Вчіться її читати, будьте уважними. Подивіться на цю кручу, що ви помітили? (Вона складається з різних шарів). Як називається верхній шар?(Ґрунт). А наступний? (Пісок). Останній? (Глина). Подивіться на верхній шар, що ви в ньому помітили? (Коріння рослин). Давайте подумаємо, з чого складається наша природа? (Природа рідного краю дуже різноманітна). Сьогодні на уроці спробуємо розібратися: що живе, а що неживе оточує нас. Подивимося на ґрунт. Як ви думаєте, його можна назвати живим? Чому? (Ґрунт неживий предмет. Він не росте, не гине).  А корінець, що росте в ньому, живий? (Живий, бо він росте і живить рослинку). Ось лежить пісок. Чи можна сказати, що він живий? (Ні! Він теж не росте, не їсть, не розвивається, не вмирає ). А травичка, що росте на цій галявині? (Жива. У неї вже є зернятка. Висіються вони, і виросте інша травка. В неї є сік, схожий на кров, вона росте, а восени засихає).

Висновок. Як відрізнити живе від неживого? (Живе росте, квітне, утворює плоди, умирає. А неживе цих якостей не має). Чи потрібне живим предметам сонечко? (Без сонечка не ростимуть дерева, квіти, не родитимуть хліба, не житимуть ні люди, ні тварини). А неживим потрібне сонечко? (Не потрібне. Вони не ростуть, не їдять, не витрачають свої сили, вони тільки лежать або стоять. Вони вічні, принаймні довговічні). Подивіться, діти, навколо і назвіть попарно: живе і неживе.

Відповіді дітей:

  •    Камінець належить до неживої природи, а ось вербовий листочок належить до живої природи. Бо камінець тільки лежить, а листочок росте на вербичці, йому потрібне сонечко.
  •   Ось шматок дроту, а до нього черв’ячок підповзає. Дріт належить до неживої природи, а черв’ячок – до живої. Він теж росте і гине.
  •   Берізка належить до живої природи, а залізобетонний стовп – до неживої.
  •   Вода належить до неживої природи, а рибка, що плаває в ній, - до живої.
  •   Діти, ось лежить суха паличка. Як ви думаєте, це жива природа чи нежива? (Нежива, бо вона вже померла. Їй не потрібні їжа, сонце, вода. Вона буде лежати довго у землі або її спалять).

Який висновок можна зробити з цього прикладу? (Жива природа може перетворюватися в неживу). Наведіть приклади такого перетворення. (Відмерло листя, воно з часом перетвориться на ґрунт; росло дерево, засохло і стало неживою природою). Ваші приклади правильні. А тепер давайте розберемося ще з одним питанням. Як ви гадаєте, залежить жива природа від неживої? Наведіть приклади.

  •   Я думаю, що залежить. Наприклад, без ґрунту не росли б рослини, або без води не було б риб.
  •   Пташки не жили б без води і сонечка.
  •   Звірі теж не жили б без повітря, бо їм треба дихати як і людям.
  •   Мені здається, що жива природа залежить від неживої завжди.

(Учитель хвалить учня за висновок):

  •   Доведіть мені цю думку, підтвердіть переконливими прикладами.

Діти наводять приклади:

  •  Цій берізці потрібна вода, світло й тепло, а значить і сонце. А сонце належить до неживої природи.
  •  Онде пливе ондатра. Їй потрібні вода і старі корчі для життя. А це теж нежива природа.
  •  Ви мене переконали. Давайте підсумуємо, про що ми дізналися на сторінках нашої «чарівної книги - природи».

ІV. Розвиток зв’язного мовлення.

  •  А тепер запросимо сюди казку, щоб довідатися, про що розмовляють  предмети живої природи з неживими. Дозволяю вам розійтися й прислухатися до мови природи.

Діти розбігаються, в пошуках казки:

Зустрівся черв’ячок із шматком дроту.

  •   Чого розлігся?Повзи зі мною, робота є.
  •  Я не повзаю і не працюю. Я можу тільки лежати, - відповів дріт.
  •  Ну лежи, лежи, поржавієш і пропадеш, - сказав черв’як і поліз собі далі. У нього так багато справ. А дріт залишився лежати, доки іржа його не з’їла.

(Сидореня Д.)

 

Росла над водою зелено коса вербичка. Мила свої коси в воді, заглядала у річку, тягнулась до сонечка.

А вода злилася, аж пінилася, що вербичка з вітерцем бавиться, з пташками розмови веде -  так багато друзів має. Вода заздрила вербичці, хотіла щось зле зробити. Залила її дочок – маленьких вербичок. А ті тільки краще ростуть.

(Умалатова З.)

V. Підсумок екскурсії.

  •    Діти, дуже добре, що ви зуміли підслухати такі цікаві розмови.

VІ. Домашнє завдання.       Дібрати загадки про природу.

 

docx
Додано
11 грудня 2019
Переглядів
1449
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку