Клас: 2
Тема: Верба над річкою
Мета: Дати дітям уявлення про звичайну вербу; вчити порівнювати та аналізувати, спостерігати за явищами природи, виділяти ознаки, встановлювати їх взаємозв̕язки; розвивати уяву, фантазію, кмітливість, критичність й самостійність думки; збагачувати словниковий запас учнів образними словами; виховувати любов до природи.
Місце проведення: берег річки Терси.
Хід уроку.
І. Організація класу. Постановка навчальних завдань.
ІІ. Хвилинка спостережливості.
- Яка зараз пора року? Який місяць?
- Яке сьогодні небо? Чи був вітер?
- Чи були опади вранці? Назвіть температуру повітря.
ІІІ. Актуалізація досвіду, корекція опорних знань.
Гра «Кращий еколог»
(Діти діляться на дві команди і, змагаючись за отримання приза – медалі кращого еколога, по черзі називають правила поведінки учня в природному оточенні)
- Діти, погляньте, як гарно навкруги. Весна з΄явилася на світ. У яке вбрання вона одягла берізку? А яблуньку, грушку, сливи? А яка травичка біля школи? Придивіться, яка прекрасна земля у весняному цвітінні!
- А хто з вас був біля річки? Що ви там цікавого побачили? Що найбільше сподобалося?
- А я, дітки, хочу познайомити вас з однією дівчинкою. Нещодавно була біля нашої річки і мені вона так сподобалася. Ось я і вирішила вас познайомити з нею.(Ідемо до річки )
- Хто ж відгадає мою дівчинку?
ІV. Колективне спостереження, споглядання верби над річкою.
- Давайте, діти, підійдемо ближче і познайомимося з вербичкою. Коли люди зустрічаються, що вони роблять? (Вітаються)
- То як же ми привітаємося з нашою красунею?
- Що ви знаєте про це дерево?
- Так. Найбільше вона любить рости біля річки. Чому?
- А які у деревця листочки? Які віти?
- Чому верба любить дивитися у воду?
- З ким любить розмовляти деревце своєю вербовою мовою?
- Прислухайтеся: що ви чуєте?
- Про що шепочеться вербичка з сухим очеретом?
- Як прокидається навесні весні вербичка?
V. Виразне читання заздалегідь приготовлених віршів про вербові котики.
Розповідь учителя з елементами бесіди.
VI. Побудова усних зв’язних висловлювань. Робота в групах. Складаємо вірш.
- Ви відпочили, погралися. А тепер продовжимо розмову про вербу. Спробуйте скласти чотиривірш використовуючи рими:
Річка – вербичка, діти – віти.
(Тече маленька річка.
Біля неї росте вербичка.
Милуються діти
На її розкішні віти.)
Росла біля річки вербичка. Дивилася у дзеркальну воду й милувалася своєю красою. Часто таємно шепотіла з очеретом. Бавилася з рибками. Ніжно посміхалася сонечку, дякувала йому за золоті промінці.
Кучеренко І., Шатохіна А.
Росла над річкою зеленокоса верба. Вранці зустрічала ясне сонечко. Вдень бавилася з вітерцем. Вдивлялася у воду на свою чарівну вроду.Та одного разу прийшли діти. Цікаві історії розповіла їм вербичка. А на згадку діти посадили біля неї маленьку подругу-вербичку.
Рости собі, вербичко!
Жуківський М., Умалатова З., Сидореня Д.
V. Підсумок уроку.
- А тепер, діти, ходімо в клас і запишемо ваші казки, верші про вербичку. Давайте попрощаємося з нашим другом - деревцем.