В ході виконання цікавих та нестандартних завдань, учні демонструють рівень засвоєння інформації з теми «Травлення»; Діти вчаться розмірковувати над проблемними ситуаціями та розв'язувати проблемні завдання.
(урок – гра)
Тема: Узагальнення знань з теми «Травлення»
Основні форми і методи роботи: репродуктивний, частково-пошуковий, дослідницький
Тип уроку: узагальнення і контроль знань.
Очікувані результати: у ч н і
Хід уроку
І. Організаційний момент
Добрий день! Я рада вітати вас сьогодні в нашому клубі ЗСТ. Сьогодні тут зустрічаються команди, які покажуть свої знання з теми «Харчування». Ми відвідаємо різні телепередачі і виконаємо завдання, які вони нам запропонують. В нашому клубі зустрінуться три команди по п’ять учасників.
За кожну правильну відповідь команда отримає свою біологічну «валюту» - один біоман. Переможе та команда, яка набере найбільше біоманів і всі члени команди отримають оцінку 10 – 12 балів. Інші учасники зустрічі отримають оцінки в залежності від коефіцієнта корисності участі кожного.
Роботу буде оцінювати компетентне журі.
Розіграш ходу: Розшифруйте назву Клубу, в якому ми сьогодні зустрічаємося: ЗСТ (знавці системи травлення).
В ході роботи команди по черзі знімають з дошки символи телепередач і виконують завдання.
ІІ. Хід гри
1. Фрагмент телепередачі «Голос країни». Розминка (конкурс капітанів)
Працюємо по принципу гейму «Далі, далі, далі…». Думаємо і відповідаємо швидко, часу на роздуми не дається.
Команда 1
Команда 2
Команда 3
2. Фрагмент телепередачі «Пекельна кухня»
1.Багатьом відомо: при вживанні великої кількості їжі або алкоголю, виникає відчуття печії в ділянці стравоходу, важкості в шлунку.
Відповідь: відчуття печії в стравоході викликане викидом вмісту шлунку, який містить розчин хлоридної кислоти, в стравохід; вживання розчину харчової соди може тільки погіршити стан, тому що виділяється вуглекислий газ.
2.Ще в Давньому Вавилоні вважали, що печінка є органом злості. Це уявлення зберігалося протягом багатьох століть. Як із сучасних наукових позицій можна пояснити цю помилкову думку?
Відповідь. Причина такого ставлення до печінки – властивості секрету цієї залози: жовч забарвлена в золотаво-жовтий колір і має гіркий смак. Кількість жовчі, яка виділяється, та її стан відрізняються у людей із різним типом темпераменту: велика кількість жовчі за короткий час виділяється у холериків (людей збудливих і нестриманих), у меланхоліків (людей замкнених і нерішучих) жовч застоюється в жовчному міхурі й стає чорною, ; але це не означає, що печінка керує емоційними реакціями людини. З погляду сучасної науки, емоційні реакції забезпечуються певними нервовими центрами; жовчовиділення також регулюється нервовою системою та відіграє важливу роль у травлені та обміні речовин.
3.На чашу терезів поміщають мишу під металеву сітку і терези врівноважують. Тварина активно переміщується, дереться на сітку. Через 20-30 хвилин після початку досліду помічаємо, що чашка з мишею піднялася вгору.
Відповідь: їжа являється будівельним матеріалом і джерелом енергії, в даному випадку відбувається втрата енергії за рахунок чого зменшується вага тварини. В другому і третьому випадку відбувається подібне, але за великий час: втрата енергії (теплової, хімічної) проходить повільніше.
3.Фрагмент телепередачі «Ревізор»
4.Фрагмент телепередачі «Що? Де? Коли?»
Командам пропонується обговорити питання, знайти рішення, дати обґрунтовану відповідь.
1.Давно відомо, якщо за сніданком вживати солодке, голод відчуємо значно раніше, чим після білкової або жирної їжі. Чому? (Розщеплення вуглеводів відбувається значно швидше чим розщеплення білків, відповідно, і всмоктування продуктів розпаду в кров іде швидше. Через нервові імпульси травна система сигналізує про це в головний мозок, в результаті формується почуття голоду.)
2.Чому не перетравлюються стінки шлунку голодної людини, адже вони утворені поперечною м’язовою тканиною, схожою з тканинами тварин, м'ясо яких вживається в їжу? (Захищає шар слизу.)
3.Чому після прийому антибіотиків лікарі рекомендують вживати кисломолочні продукти. (Вони відновлюють бактеріальне середовище порушене антибіотиками.)
5.Фрагмент телепередачі «Мій зможе»
Дайте наукові обґрунтування фразеологізмам, приказкам:
6.Фрагмент телепередачі «Україна має таланти» Придумайте і розіграйте сцену «На прийомі у стоматолога», в якій розкрийте питання гігієни ротової порожнини:
7.Фрагмент телепередачі «Зважені та щасливі»
Вчитель читає фрагмент поеми Івана Котляревського «Енеїда», де Дідона запросила Енея з військом на трапезу:
Пили на радощах сивуху
І їли сім’яну макуху,
Покиль линули їх за стіл.
Тут їли рознії потрави,
І все з полив’яних мисок,
І самі гарнії приправи
З нових кленових тарілок:
Свинячу голову до хріну
І локшину на переміну;
Потім з підливою індик;
На закуску куліш і кашу,
Лемішку, зубці, путрю, квашу
І з маком медовий шулик.
І кубками пили слив’янку,
Мед, пиво, брагу, сирівець,
Горілку просту і калганку,
Куривсь для духу яловець.
8.Фрагмент телепередачі «Хата на тата»
Визначити зайве слово і вказати причину. Кожній команді пропонується по два завдання.
1 Язик Зуби Ворсинки Слина |
4 Всмоктування Подрібнення Емульгація Аглютинація
|
2 Шлунок Печінка Грип Підшлункова залоза
|
5 Сальмонельоз Дизентерія Ботулізм Амілаза |
3 Стравохід Пепсин Жовч Легені
|
6 Сліпа Ободова Пряма Дванадцятипала |
9.Фрагмент телепередачі «Реклама плюс»
Команди повинні продемонструвати виконане домашнє завдання: Скласти і захистити оригінальну рекламу нової зубної пасту так, щоб будь хто хотів її придбати і користуватися нею.
ІІІ. Рефлексія «Пантоміма»
Учні пантомімою повинні показати результат своєї роботи на уроці:
VІ. Підведення підсумків роботи на уроці
Оцінювання роботи учнів на уроці. Оцінка, яка виставляється в журнал складається з трьох оцінок (середнє арифметичне):
VІІ. Оголошення домашнього завдання