23 квітня о 18:00Вебінар: Шкільна територія як об'єкт STEАM-дослідження

Урок-круїз з біології " Порушення травлення. Хвороби шлунково-кишкового тракту"

Про матеріал

Порушення травлення. Хвороби шлунково-кишкового тракту

(Круїз морем Травна система)

Мета: Закріпити знання учнів про будову та функції системи органів травлення. Ознайомлення з основними порушеннями травлення, розглянути хвороби шлунково-кишкового тракту, наголосити на важливості профілактичних заходів щодо запобігання захворюванням органів травлення. Формувати в учнів основи здорового способу життя.

Перегляд файлу

Онуфрійчук Олена Вікторівна

вчитель біології

Чернівецької ЗОШ № 38

 

Урок з біології

Тема: Порушення травлення. Хвороби шлунково-кишкового тракту

                         (Круїз морем Травна система)

Мета: Закріпити знання учнів про будову та функції системи органів травлення. Ознайомлення з основними порушеннями травлення, розглянути хвороби шлунково-кишкового тракту, наголосити на важливості профілактичних заходів щодо запобігання захворюванням органів травлення. Формувати в учнів основи здорового способу життя.

Обладнання: таблиці і муляжі органів травлення, таблиці із зображенням паразитичних червів, отруйних грибів, веббінги, відео, презентації.

Тип уроку: комбінований з елементами особистісно зорієнтованого.

Форма уроку: урок-подорож.

Хід уроку

І. Етап орієнтації

Діти, ми продовжуємо подорожувати Океаном "Організм людини" і сьогодні здійснимо круїз Морем "Травна система". Обов'язки гіда я беру на себе, а і ви, як учасники круїза, будете допитливими, активними, цікавими подорожуючими. Особливу роль покладаю на моїх помічників: Знатока, Токсиколога, Гельмінтолога, Нарколога.

ІІ. Етап визначення мети

Щоб вирушити в круїз, нам необхідно пересвідчитись в готовності корабля та його пасажирів до подорожі. Для цього, діти, давайте згадаємо (мозковий щтурм):

  •                 Що таке травлення?
  •                 Де здійснюється травлення?
  •                 Як потрапляють складні органічні речовини в травну систему?
  •                 Для чого це нам потрібно?

Отже, відправною точкою нашої подорожі буде

П о р т    Е н е р г е т и ч н и й.

Щоб одержати квитки на корабель, вам необхідно показати свої знання про будову і функції травної системи, склавши веббінги "Органи травної системи", "Травні залози", "Ферменти", "Всмоктування". Все необхідне для цього є у вас на столах.

(Діти прикріплюють свої веббінги на дошку, один або декілька представників групи коментують),

Вітаю, ви всі одержали квитки в круїз. Вирушаємо!

В друкованих зошитах на с. 87 записуємо дату сьогоднішнього уроку.

ІІІ. Етап проектування

Перша наша зупинка - З а т о к а   П р и к л а д н а .

Подивіться на нашу дошку! Навіщо вам стільки інформації про травлення? Ви всі станете лікарями-гастроентерологами в майбутньому? Ні? Тоді навіщо ми вивчаємо будову і функції систем органів людини і, зокрема, травної системи?

(Щоб запобігти можливим порушенням в діяльності організму людини)

Так, дійсно, ніхто не застрахований від захворювань шлунково-кишкового тракту. А вони трапляються не тільки в дорослому віці. Підніміть, будь-ласка, руки у кого часто бувають болі у черевній порожнині. Медична статистика свідчить, що захворювання шлунково-кишкового тракту посідають за поширеністю 2-ге місце після серцево-судинних.

ІV. Етап організації виконання плану діяльності

На нас чекає   О с т р і в   Г а с т р о е н т е р о л о г і ч н и й.

Група  учнів  (за бажанням)  складають на дошці веббінг "Хвороби".

 

Мандруючи Островом Гастроентерологічним, ми потрапили на М и с  О с н о в и   З д о р о в ' я, на якому вільно почуває себе Знаток.

Знаток: На уроках з основ здоров'я ми вчили ознаки недоброякісної їжі. Я нагадаю вам їх. Щоб вибрати безпечні продукти, потрібно звертати увагу на дату випуску, зазначену на упаковці, термін придатності, кінцевий термін використання, а також уміти визначити придатність їжі за зовнішнім виглядом та запахом. Несвіжі продукти і їжа мають непривабливий вигляд, колір, запах, ознаки гниття чи бродіння (при заражені хвороботворними мікробами ці ознаки можуть бути відсутніми). Наприклад, для визначення свіжлсті яйце кладуть до склянки з водою. Якщо яйце лежить на дні паралельно дну склянки, воно свіже. Якщо яйце при цьому трішечки піднялось кінчиком вгору, воно дво-тритижневої свіжості. Якщо яйце сплило нагору, негайно викиньте його-воно зіпсоване. ( провести експеримент)

На шляху нам трапилась    Л а г у н а   Т о к с и ч н а . В ній нас чекає Токсиколог. (Презентація)

Токсиколог: Отруєння небактеріальної природи виникають внаслідок вживання продуктів, отруйних за своєю природою. Наприклад, отруйні гриби - бліда поганка, мухомор, несправжні опеньки; отруйні рослини - найнебезпечніші ті, що впливають на нервову систему: блекота чорна, беладона, дурман звичайний, болиголов плямистий, котяча петрушка (цикута), простріл (аконіт джунгарський). До рослин, які токсичнодіють на серце, належать конвалія, наперстянка, олеандр, чемериця біла. Є багато рослин, що токсично діють тільки на органи шлунково-кишкового тракту. Це бузина смердюча, вовче лико, жимолость звичайна, омела біла. паслін гірко-солодкий, паслін чорний.

Наступна наша зупинка - З а т о к а     М е д и ч н а .

Перелічіть, будь-ласка, ознаки харчового отруєння ( мозковий штурм):

  •                 біль у животі;
  •                 блювання;
  •                 пронос;
  •                 головний біль;
  •                 запаморочення.

Молодці, ви  добре запам'ятали уроки  біології та основ здоров'я. А чи памятаєте, яку першу домедичну допомогу необхідно надати хворому?

  •                 промити шлунок слабким розчином перманганату калію;
  •                 дати проносні засоби;
  •                 активоване вугілля;
  •                 напоїти гарячим чаєм;
  •                 викликати лікаря.

Добре, справилися і з цією зупинкою.

Ускладнюю вам завдання. Ми - на  К о с і    М і к р о б і о л о г і ч н і й .

Необхідно, користуючись § 46 підручника, вибрати інформацію про харчові отруєння бактеріальної природи за таким планом (написаний на дошці заздалегідь і розташований на екрані ):

1.Назва захворювання.

2.Збудник (причина).

3.Симптоми (перебіг).

(Учні об'єднуються в 5 груп: 1 - про сальмонельоз; 2 - про ботулізм; 3 - про дизентерію; 4 - про хворобу Боткіна; 5 -  про холеру. Записи роблять в зошитах на с. 87. Відповідають ті, хто швидше справився з завданням)

Діти, названі вами хвороби - інфекційні. Чим зумовлене їх поширення серед людей? (відповіді учнів)

Отже, у більшості випадків поширення цих інфекційних хвороб спричинене порушенням елементарних правил гігієни харчування та особистої гігієни. Ці правила перелічені у друкованому  зошиті на с.88 в таблиці. Вдома ви заповните її, записавши анатомо-фізіологічне обгрунтування правил гігієни травлення.

На завершення нашого круїзу відвідаємо  О с т р і в    З о о л о г і ч н и й   і згадаємо паразитичних червив, які немало проблем можуть створити для нашої травної системи. Слово - Гельмінтологу. (таблиці з зоології)

Гельмінтолог: Гельмінтози - це загальна назва захворювань, які викликаються паразитичними червами. В організмі людини можуть паразитувати такі черви, як широкий стьожак, ехінокок, трихінела, сисуни та інші гельмінти. Але найчастіше зустрічаються захворювання, викликані аскаридами та гостриками. Зараження цими паразитами відбувається через немиті овочі та фрукти, брудні руки чи предмети, на яких знаходяться яйця аскариди або гостриків. Значну роль у перенесенні захворювань відіграють мухи. В організмі людини доросла аскарида паразитує в тонкому кишечнику, а гострики - у прямій кишці. Личинка аскариди також дуже небезпечна, адже, мігруючи по організму людини, вона ушкоджує життєво важливі органи: серце, печінку, легені. Симптоми гельмінтозів подібні: постійна нудота, болі голови та в ділянці кишечнику, загальна слабкість організму, втрата апетиту, порушення сну. Крім того, паразитичні черви виділяють токсини, які впливають на роботу нервової, травної, кровоносної систем органів. Людина швидко втомлюється, виснажується, у неї розвивається недокрів'я. ( на схемі травної системи людини прикріплюються зображення червив до місця паразитування)

Прямо по курсу -  П о р т   Е н е р г е т и ч н и й .  Щоб завершити наш круїз, зберемося в кают-кампанії і поставимо останню крапку в засвоєнні знань щодо профілактики хвороб шлунково-кишкового тракту - вплив шкідливих звичок, а саме: паління, вживання алкоголю. В кают-кампанії на нас чекає Нарколог.

Нарколог: Паління впливає на зниження апетиту, ушкоджує зуби. Нікотин зі слиною потрапляє в організм. Після кожної викуреної цигарки різко підвищується кислотність шлунка. Їжа вчасно не перетравлюється, є загроза розвитку виразки дванадцятипалої кишки.

Встановлено, що алкоголь з руйнівною силою впливає на всі системи і органи людини, головним чином на нервову систему, руйнуючи її основу - клітини головного мозку. Загиблі клітини мозку не відновлюються. Вживання 100 грам горілки призводить до знищення приблизно 7,5 тис. клітин головного мозку. Особливо шкідливо впливає етиловий спирт на печінку, клітини якої гинуть, порушується захисна функція печінки і розвивається цироз печінки. Алкоголь суттєво впливає на підшлункову та статеву залози, викликаючи діабет та імпотенцію. Систематичне вживання алкоголю призводить до прискорення біологічного старіння. Тривалість життя алкоголіка на 15 років менше за середньостатистичну. (Таблиці)

V. Етап контрольно-оцінювальний

Г а в а н ь   с п о г а д і в .

Під час круїзу ви придбали чимало нових знань. Що запамяталося найбільше?

(Відкритий мікрофон)

Сувенірами на згадку про подорож будуть оцінки за роботу на уроці, які ви виставите собі самі - скільки балів коштують ваші знання про порушення роботи травної системи та профілактику хвороб шлунково-кишкового тракту.

А перепусткою з корабля на берег буде домашнє завдання: відкрийте щоденники, поставте оцінку за урок і запишіть на наступний урок вивчити § 46, заповнити таблицю на с.87,88 в друкованому зошиті.

До побачення! Дякую за співпрацю! До нових подорожей!

 

1

 

docx
Додано
12 січня 2018
Переглядів
526
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку