Урок - гра з економіки для 11 - го класу "Закон збитковості"

Про матеріал

Гра – культурний феномен. При вмілому її використанні вона виконує найрізноманітніші функції: педагогічну, комунікативну, естетичну, етичну та ряд інших. Подібні уроки дають чудові результати. Даний урок, або окремі елементи уроку, рекомендую використовувати при вивченні теми «Економічна ефективність».

Перегляд файлу

Закон збитковості

(Урок-гра)

 

1. Гра «Суднобудівельний завод»

Ідея гри належить спеціалістам Національної ради з економічної освіти США.  Розробка автора.

В грі відтворений процес виробництва, який дає можливість прослідкувати продуктивність та ефективність.

Обладнання: аркуші А-4, ручки, заготовки таблиць для розрахунків.

 Клас ділиться на групи по 2-5 чоловік. Кожна група обирає  собі назву.

 Командам    пропонується    виготовляти    моделі    паперових корабликів    за    єдиною    технологією:    найпростішу    водну оригамічну  модель  необхідно  забезпечити  розпізнавальними знаками на парусі праворуч і ліворуч (всього 2 знаки),   і дати кораблику назву фірми (по назві команди) на бортах (правому

та   лівому)   вище   ватерлінії   (всього   2   підписи).   В   залік приймаються тільки якісні товари.

 Для виробництва необхідні  фактори виробництва з певною вартістю: аркуш А-4 - 1 грн., Ручка - 2 грн., робочі руки - 5 грн.

 Виробництво  організовуємо  в  3   тури,  при  цьому  команди заповнюють таблицю.

 В 1-му турі пропонуємо створити якомога більше корабликів, при цьому не застосовуємо розподіл праці. Це означає, що команди  можуть замовити певну кількість аркушів А-4, але не можуть взяти меншу кількість працівників і ручок (показники команди  із  5  учасників дивись в таблиці).  При підведенні підсумків   1-го  туру  нагороджуємо   переможців  по   більшій продуктивності та більшій ефективності (меншій собівартості). Виясняємо, які фактори заважають більш раціональній праці (залишилися   невикористані  ресурси,   хтось   дуже   повільно складав ори гамі, хтось повільно підписував).

 В 2-му турі учасники можуть примінити розподіл праці, зменшити по бажанню кількість всіх факторів (і аркуші А-4, і ручки, і працівників). Наприклад, в тієї ж команди показники змінилися (див. таблицю). Під час обговорення та нагородження з'ясовуємо, що головне у виробництві не кількість факторів, а раціональне їх використання.

  В 3-му турі, спираючись на відпрацьовані навички у дітей, просимо зробити максимально можливу кількість корабликів. Швидше за все, розраховуючи на кмітливість, команди замовлять як найбільше аркушів А-4, але не стануть збільшувати затрати на працівників та ручки ( див. показники таблиці 3-го туру). Підбиваючи підсумки і нагороджуючи, акцентуємо увагу на тому, що збільшивши продуктивність праці, команди знизили ефективність виробництва (собівартість продукції виросла).

 Проблему, яка виникла розглядаємо в другій частині уроку.

 

Таблиця

Фактори виробництва

1-й тур

2-й тур

3-й тур

 

 

Кількість факторів

Затрати

Кількість факторів

Затрати

Кількість факторів

Затрати

1. Аркуші (1 грн. за од.)

10

10 грн.

7

7грн.

15

15 грн.

2. Ручки( 3 грн. за од.)

5

15 грн.

3

9 грн.

3

9 грн.

3. Робітники (5 грн.   за од)

5

25 грн.

3

15 грн.

3

15 грн.

Загальні затрати туру

 

50 грн.

 

31 грн.

 

39 грн.

Кількість якісних вироблених благ

 

5 од.

 

7 од.

 

8 од.

Собівартість ( загальні витрати     /     кількість вироблених благ)

 

10 грн.

 

4,43 грн.

 

4,68 грн.

 

 

2. Закон спадної продуктивності факторів виробництва (закон спадної ефективності)

Пригадаємо разом з класом, що поняття продуктивність та ефективність (доходність) різні, наголосимо, що природа зменшення їх в процесі збільшення виробництва однакова. Ось чому, закон носить і ту, і іншу назву.

Суть процесу - в нерівномірному збільшенні, або використанні факторів виробництва. Уявимо ситуацію.

Для організації виробництва картоплі господарство «Агро» придбало:

 в 2005 році: 1 лопату + 1 робітника + 1 сотку землі і отримало 1 мішок картоплі.

Очевидно,  що не вся земля була використана,  або одному робітнику неможливо обробити одну сотку.

Для збільшення продуктивності «Агро» інвестувало один із факторів і...

 в 2006 році: 2 лопати + 1 робітник + 1 сотка землі = 1 мішок картоплі.

Очевидно, продуктивність не збільшилася, тому що робітник не може працювати двома лопатами, а ефективність зменшилася, тому що збільшилися затрати на додаткову лопату. Виходячи з невдалого досвіду можна зробити висновок №1 : якщо інвестувати лише один фактор виробництва, то продуктивність не зміниться, а ефективність зменшиться.

Спираючись на досвід,  підприємство «Агро» інвестувало два фактори і в 2007 році: 2 лопати + 2 робітники + 1 сотка землі = 2 мішка картоплі (продуктивність і ефективність збільшилися). Піднесене   успіхами   підприємство   «Агро»   різко   збільшило інвестиції в два фактори і...

 в 2008 році: 10 лопат +10 робітників + 1 сотка землі =1,5 мішка картоплі (10 робітникам неможливо було розвернутися на 1 сотці,  вони  затоптали  роботу  один  одного,  в  результаті  і продуктивність, і ефективність зменшилися).

 

Виходячи з невдалого досвіду 2008 року можна зробити висновок №2: якщо інвестувати тільки два фактори виробництва ,то продуктивність і ефективність спочатку зростають, а потім спадають.

Це правило працює завжди. Із 3-х факторів (природні ресурси, трудові ресурси, капітал) завжди знайдуться резерви для збільшення продуктивності (ефективності) : можна більш раціонально використовувати сировину (наприклад, глибока переробка нафти), використовувати приміщення і інше обладнання в дві-три зміни, зробити продуктивнішу працю (наприклад, спеціалізація). Але рано чи пізно всі резерви вичерпаються і тоді спрацьовує закон спадної продуктивності факторів виробництва:

Якщо при збільшенні інвестицій в фактори виробництва хоча б один із факторів не розвивається, то продуктивність і ефективність спочатку зростають, а потім спадають.

3. Підбиття підсумків уроку

В кінці уроку можна запропонувати учням проаналізувати їхню гру з точки зору вивчення закону. По таблицям вони легко визначать моменти збільшення і зменшення продуктивності і ефективності і їх причини.

 

 

docx
Додано
13 січня 2018
Переглядів
997
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку