Гра – культурний феномен. При вмілому її використанні вона виконує найрізноманітніші функції: педагогічну, комунікативну, естетичну, етичну та ряд інших. Подібні уроки дають чудові результати. Даний урок, або окремі елементи уроку, рекомендую використовувати при вивченні теми «Економічна ефективність».
Закон збитковості
(Урок-гра)
1. Гра «Суднобудівельний завод»
Ідея гри належить спеціалістам Національної ради з економічної освіти США. Розробка автора.
В грі відтворений процес виробництва, який дає можливість прослідкувати продуктивність та ефективність.
Обладнання: аркуші А-4, ручки, заготовки таблиць для розрахунків.
• Клас ділиться на групи по 2-5 чоловік. Кожна група обирає собі назву.
• Командам пропонується виготовляти моделі паперових корабликів за єдиною технологією: найпростішу водну оригамічну модель необхідно забезпечити розпізнавальними знаками на парусі праворуч і ліворуч (всього 2 знаки), і дати кораблику назву фірми (по назві команди) на бортах (правому
та лівому) вище ватерлінії (всього 2 підписи). В залік приймаються тільки якісні товари.
• Для виробництва необхідні фактори виробництва з певною вартістю: аркуш А-4 - 1 грн., Ручка - 2 грн., робочі руки - 5 грн.
• Виробництво організовуємо в 3 тури, при цьому команди заповнюють таблицю.
• В 1-му турі пропонуємо створити якомога більше корабликів, при цьому не застосовуємо розподіл праці. Це означає, що команди можуть замовити певну кількість аркушів А-4, але не можуть взяти меншу кількість працівників і ручок (показники команди із 5 учасників дивись в таблиці). При підведенні підсумків 1-го туру нагороджуємо переможців по більшій продуктивності та більшій ефективності (меншій собівартості). Виясняємо, які фактори заважають більш раціональній праці (залишилися невикористані ресурси, хтось дуже повільно складав ори гамі, хтось повільно підписував).
• В 2-му турі учасники можуть примінити розподіл праці, зменшити по бажанню кількість всіх факторів (і аркуші А-4, і ручки, і працівників). Наприклад, в тієї ж команди показники змінилися (див. таблицю). Під час обговорення та нагородження з'ясовуємо, що головне у виробництві не кількість факторів, а раціональне їх використання.
• В 3-му турі, спираючись на відпрацьовані навички у дітей, просимо зробити максимально можливу кількість корабликів. Швидше за все, розраховуючи на кмітливість, команди замовлять як найбільше аркушів А-4, але не стануть збільшувати затрати на працівників та ручки ( див. показники таблиці 3-го туру). Підбиваючи підсумки і нагороджуючи, акцентуємо увагу на тому, що збільшивши продуктивність праці, команди знизили ефективність виробництва (собівартість продукції виросла).
• Проблему, яка виникла розглядаємо в другій частині уроку.
Таблиця
Фактори виробництва |
1-й тур |
2-й тур |
3-й тур |
|||
|
Кількість факторів |
Затрати |
Кількість факторів |
Затрати |
Кількість факторів |
Затрати |
1. Аркуші (1 грн. за од.) |
10 |
10 грн. |
7 |
7грн. |
15 |
15 грн. |
2. Ручки( 3 грн. за од.) |
5 |
15 грн. |
3 |
9 грн. |
3 |
9 грн. |
3. Робітники (5 грн. за од) |
5 |
25 грн. |
3 |
15 грн. |
3 |
15 грн. |
Загальні затрати туру |
|
50 грн. |
|
31 грн. |
|
39 грн. |
Кількість якісних вироблених благ |
|
5 од. |
|
7 од. |
|
8 од. |
Собівартість ( загальні витрати / кількість вироблених благ) |
|
10 грн. |
|
4,43 грн. |
|
4,68 грн. |
2. Закон спадної продуктивності факторів виробництва (закон спадної ефективності)
Пригадаємо разом з класом, що поняття продуктивність та ефективність (доходність) різні, наголосимо, що природа зменшення їх в процесі збільшення виробництва однакова. Ось чому, закон носить і ту, і іншу назву.
Суть процесу - в нерівномірному збільшенні, або використанні факторів виробництва. Уявимо ситуацію.
Для організації виробництва картоплі господарство «Агро» придбало:
• в 2005 році: 1 лопату + 1 робітника + 1 сотку землі і отримало 1 мішок картоплі.
Очевидно, що не вся земля була використана, або одному робітнику неможливо обробити одну сотку.
Для збільшення продуктивності «Агро» інвестувало один із факторів і...
• в 2006 році: 2 лопати + 1 робітник + 1 сотка землі = 1 мішок картоплі.
Очевидно, продуктивність не збільшилася, тому що робітник не може працювати двома лопатами, а ефективність зменшилася, тому що збільшилися затрати на додаткову лопату. Виходячи з невдалого досвіду можна зробити висновок №1 : якщо інвестувати лише один фактор виробництва, то продуктивність не зміниться, а ефективність зменшиться.
Спираючись на досвід, підприємство «Агро» інвестувало два фактори і в 2007 році: 2 лопати + 2 робітники + 1 сотка землі = 2 мішка картоплі (продуктивність і ефективність збільшилися). Піднесене успіхами підприємство «Агро» різко збільшило інвестиції в два фактори і...
• в 2008 році: 10 лопат +10 робітників + 1 сотка землі =1,5 мішка картоплі (10 робітникам неможливо було розвернутися на 1 сотці, вони затоптали роботу один одного, в результаті і продуктивність, і ефективність зменшилися).
Виходячи з невдалого досвіду 2008 року можна зробити висновок №2: якщо інвестувати тільки два фактори виробництва ,то продуктивність і ефективність спочатку зростають, а потім спадають.
Це правило працює завжди. Із 3-х факторів (природні ресурси, трудові ресурси, капітал) завжди знайдуться резерви для збільшення продуктивності (ефективності) : можна більш раціонально використовувати сировину (наприклад, глибока переробка нафти), використовувати приміщення і інше обладнання в дві-три зміни, зробити продуктивнішу працю (наприклад, спеціалізація). Але рано чи пізно всі резерви вичерпаються і тоді спрацьовує закон спадної продуктивності факторів виробництва:
Якщо при збільшенні інвестицій в фактори виробництва хоча б один із факторів не розвивається, то продуктивність і ефективність спочатку зростають, а потім спадають.
3. Підбиття підсумків уроку
В кінці уроку можна запропонувати учням проаналізувати їхню гру з точки зору вивчення закону. По таблицям вони легко визначать моменти збільшення і зменшення продуктивності і ефективності і їх причини.