Мовні ігри
«Опорні слова»
Вчитель дає ряд опорних слів з твору, який щойно прочитали.
Два хлопчики, рибка, мама, вечеря, юшка, лини, сини, ставочок. («Два
хлопчики»).
Діти повинні впізнати твір, про який йдеться, назвати його і відтворитизміст за вказаними словами.
«З'явився – зник»
Вчитель пропонує дітям уявити, що в центрі подій, які відбуваються у творі, потрапив персонаж з іншого твору. Чи зміниться сюжет, як розвиватимуться події далі?
Наприклад, «Ялинка» (зміна: прибігла лисичка, прийшов Дід Мороз тощо).
«Хто ми і звідки»
Діти або вчитель зачитують висловлювання відомих літературних героїв, називають твір та героя, якому належать дані слова.
«... - Не віддам, - кричить, - нізащо!
Ти ялинку посади,
А тоді рубай, ледащо!» (Зайчик, «Ялинка»)
«Вгадай – опиши»
Вчитель дає учням картки з описом зовнішнього вигляду героя. Учневіпропонується біля кожного опису написати ім'я героя.
«Хто це? Що це?»
Вчитель називає ознаки, а учні повинні відгадати про кого чи про що
йдеться і назвати твір, у якому говориться про це.
Наприклад. Білий, холодний, пухкий (сніг, « Перший сніг»)
«Я – автор»
Вчитель пропонує дітям уявити себе авторами прочитаного твору і закороткий час підготувати інформацію про те, звідки взялись у них (авторів) ідея створення книги, як вони вибирали тему свого твору.
«Доповни»
I варіант.
Вчитель читає уривок твору. Діти відгадують, що це за твір, якого жанру; які ще твори цього жанру вони читали.
II варіант.
Вчитель читає початок або кінцівку незнайомого учням твору і пропонує їм придумати непрочитану частину. Після відповідей учнів прочитується текст і аналізуються дитячі доповнення.